Gå til innhold

Flest mulig W (rms) til ca 500-1000kr


Anbefalte innlegg

Quote:


olapirat skrev (2002-11-18 04:06):

Les på trafoen hvor mange watt den bruker. Den gir deg en indikasjon på hvor reell den effekten som oppgis som RMS er. Logitech Z-540 har 27W trafo hvis jeg ikke husker feil. Det settet kan ikke levere 50W RMS som logitech oppgir.


 

Hvordan kan du se ut hva Trafoen klarer og levere før den går varm ?

Har selv det settet du prater om og det virker som det er veldig bra her iallefall. Fikk dem for noen dager siden så jeg har ikke målt noe inne der ,men de er kraftigere en mange av mine gamle høytalere som jeg har hatt som har vært Kraftigere (Mer RMS da)

Settet er BTW 40W.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sa ikke at settet er dårlig. Håper ikke du missforstod. At trafoen ikke er kraftig nok er veldig vanlig. I praksis betyr dette at alle lydkanalene ikke kan drives samtidig med den oppgitte effekten. Alle kanalene har sikkert den effekten som er oppgitt, men ikke samtidig.

 

PS! Det stod 220V ~ 27W på trafoen hvis jeg ikke husker feil. Har ikke målt den så jeg vet ikke om det stemmer.

 

På min 7-kanals forsterker så kan alle kanalene gi 130W RMS, men ikke samtidig. Det blir derfor feil å oppgi dette som 910W RMS. I praksis så kan denne forsterkeren gi ca 520-530W kontinuerlig RMS når kanalene legges sammen.

 

Jeg mener også at Z-540 er det settet under 1000-lappen som gir mest og best lyd for pengene.

Lenke til kommentar

Man skal ikke legge for mye i følsomhet (w/m) tallene heller! Tallene fabrikantene opererer med er stort sett like mye bullsh!t som watt tallene... Selvfølgelig finnes det fabrikanter med realistiske angivelser, men tror ikke noen av dem diskuteres så mye i denne tråden.

 

Den beste indikatoren på effekt er somregel strømforbruket (ampére).

 

Hadde en RF bilforsterker 100ix på 2x50w. Greide å ta en 60A sikring med den!! Det er hvertfall ikke overdrevet watt tall!!

 

K

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-18 20:56, skrev enemigo:

Den beste indikatoren på effekt er somregel strømforbruket (ampére).


Hadde en RF bilforsterker 100ix på 2x50w. Greide å ta en 60A sikring med den!! Det er hvertfall ikke overdrevet watt tall!!


 

Helt enig. Se på forbruket / trafoen.

 

PS! 60A drept sikring er ganske rått! Hvis du har en bra dynamo så gir den ofte ut ca 15V. Da brukte forsterkeren din mer enn 900W for å drepe sikringen.

Lenke til kommentar

Quote:



Den beste indikatoren på effekt er somregel strømforbruket (ampére).



 

Er ikke helt enig her.. altså P=U*I.

man glemmer at i en bil så er d 12volt, og hjemme i stikkontaken er d 220-230'ish. Hvis man da sier at en ting drar 10A, så må man nesten vite om d er hjemme eller i bilen. et lite regnestykke..

 

drar 10A hjemme.

P=230*10 p=2300Watt

 

drar 10A i bilen.

P=12*10 p=120Watt

 

er litt forskjell...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig får du forskjellig effekt avhengig av spenning gitt strømstyrke!!

 

Men det er ikke noe argument mot at strømforbruk i ampere er den beste indikatoren på hvor stor en forsterker er.

 

Tilbake til det eksempelet jeg oppga med 2x50w og 60A sikring.

13,8v * 60A = 828w

 

Si at forsterkeren hadde rundt 60% effektivitet.

828 * 0,6 = ca 500w

 

Den måtte altså levere rundt 500w kontinuerlig over en liten periode for å ta sikringen.

 

Det er ikke så værst av en forsterker oppgitt til 2x50w i 4ohm. Forsterkeren ble kjørt i ca 1ohm når den tok sikringen.

 

De tallene som er regnet ut i posten over er forresten strømforbruk, så usikkerhetsmomentet i denne måten å måle en forsterker på blir effektiviteten til forsterkeren. Effektiviteten ligger normalt mellom 50 og 65% for klasse A/B. Dette er den vanligste typen forsterker.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 15:34, skrev MailMan13:

I de forklaringene jeg har funnet på RMS er det den effektive omsatte effekten i en last, altså den resistive, dvs den faktiske effekten som avgis i en svinging i en enfaset krets.


 

Hmmm. Nei. RMS angir verdien av spenning/strøm/effekt (take your pick) i en krets målt som kvadratroten av gjennomsnittet av kvadratet av momentanverdiene.... (phew). Stikkord: Integralregning.

 

I en reint resistiv krets vil RMS-effekt være greit å regne ut ettersom strøm og spenning er i fase. Verre blir det når man har med reaktive laster å gjøre (der strøm og spenning ikke er i fase med hverandre, da blir ohms lov utilstrekkelig). Høyttalere er en typisk reaktiv last, som altså kan gjøre RMS-effekt til noe skikkelig ræl å regne ut.

 

Når det gjelder PC-høyttalere, finner jeg det vanskelig å tro at noe som har en veggadapter på 10W kan levere 200W RMS til høyttalerene.... som ofte er annonsert på de minste versjonene. De litt større er heldigvis litt mer realistiske, men det er mye oppblåste tall der også. Se på hva som står på boksen for effektbruk fra nettet. Halver så denne verdien - da har du et realistisk tommelfingertall for maks effekt ut (samlet).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 15:05, skrev kaka13:

Gå for logtech 640 eller 560


560: 400 watt RMS 114DB maxSPL 2046 kr på mpx.np

640: 51 watt RMS 1000-1200kr på komplett


Anbefaler sterkt 560 hvis du ska ha FEST HØYT med kraftig superbass til kjellerstua! Har det jeg og det virker møkkbra Sattelittene er kraftige og når jeg spiller på 50% volum så rister hele stua over meg..har ikke turt på fullt volum enda for det er så farlig høyt.. inbiller meg at settet sprenger jeg da men... er det noen her som vet om settet sprenger hvis man har det på fullt volum(halv bass)..? Har ikke lyst og ødelegge det vettu...:smile: det er uanz skrekkelig høyt!!!! Blir kvalm+vondt i hue



 

Hmmm... Skjønner at jeg har driti på draget nuh...

 

Jeg var så dum å bruke nærmere 13 000 spenn på bare forsterkere... Grei liten forforsterker, og en effektforsterker som gir 2 x 200w 8ohm kontinuerlig.

 

Imponerende at kitet ditt gir like høy effekt som mitt! Og jeg kan ikke si at de 4x10" bassene gir meg vondt i hue og kvalme heller... Skuffende!

 

For den som er interessert er dette en NAD 116 + en NAD 218 THX. Skjønner at neste gang bør jeg sondere terrenget nøyere... :lol:

 

Det virker som du har _litt_ lite peil på hva du snakker om...

Lenke til kommentar

Jeg hørte på et "anlegg" (laget på skolen) som gav 2watt per kanal ut i 8ohm. Vi koblet denne på 2 gulvstående høytalere på 8ohm. (disse 2wattene er 2watt effektive watt regnet ut med oscillocope og 8ohms motstand på utgangene), jeg er ENORMT overrasket over hvor mye 2 ånklige watt egeglit klarer å gjengi i lyd.. dette var god lyd som var mere enn tilstrekkelig til å høre på musikk med i klasserommet. Så at en pc høytaler gir for eksempel 40watt, har jeg faktisk litt lite tro til..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...