Gå til innhold

Blir metal diskriminert?


Ustedalen

Anbefalte innlegg

Som metalhue har jeg fått merke folks fordommer på nært hold. For mitt vedkommende har det ikke først & fremst dreid seg om klesstil og image, men stort sett musikken i seg selv. Jeg har gjentatte ganger måttet forsvare musikken jeg hører på... Noen ganger virker det som om folk ikke en gang prøver å forstå, men i stedet fortrenger det jeg har å si. :roll: Mange har gjort seg opp et inntrykk av hvordan metalfans er som personer og har lett for å sette oss alle i en og samme bås. Jævlig frustrerende, men desverre slik det ofte fungerer... :ermm:

 

Da jeg gikk på grunnkurs formgivning (i ren jenteklasse vel og merke) fikk vi ofte lov å høre musikk i de mer kreative timene. Spesielt to av jentene spilte flere ganger musikk fra mobilen slik at det hørtes høyt over hele klasserommet. Dette var som oftest techno, hiphop eller annen musikk fra VG-lista. Selv syntes jeg det var jævlig irriterende, men klagde aldri. Så en dag hadde ei av de andre jentene med seg en CD (husker ikke hvilken det var i farten), men det tok i hvert fall ikke mange minuttene før de andre begynte å mase på henne om å skru av "det fæle bråket" "Vi orker ikke høre på dette!," sa de og hun gjorde pent som de ba henne om...

At det er langt færre jenter som hører på metal enn gutter er vel et faktum. Jeg diskuterte det med ei venninne her en dag og vi var begge enige i at det var noe spesielt i det å være jente & metalhue. Spesielt på en god måte!

 

Blant mine venner er det både metalfans og folk som ikke liker hverken metal eller rock i det hele tatt. Jeg skal innrømme at jeg trives aller best sammen med de som liker metal eller i hvert fall er generelt musikkinteresserte... Dette fordi musikk er en av mine største lidenskaper. Jeg sier ikke nei takk til en god diskusjon med en venn selv om musikksmaken skulle være forskjellig fra min egen, så lenge personen virkelig brenner for det hun/han liker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitatet ditt der er ikke noe værre enn mye av det som står i bibelen...

Men så er nå for F's skyld sangteksten han snakker om da, ikke bibelen, sistgang jeg sjekket var ikke Bibelen en sang?

8490922[/snapback]

Seriøst? Var helt sikker på det jeg... :roll:

 

Jeg burde kanskje begrunnet hvorfor jeg kom med et slikt utsagn.

 

Han trekker paraleller med sangtekster og hvorfor, etter hannes mening "metallfolket" blir uglesett. Jeg trekker samme paraleller med kristenfolket og bibelen(mener ikke at dimmu birgir sine tekser er noen form for bibel for "metallfolket"). Det er mulig dette er ganske perifert i forhold til en debatten og en rimelig dårlig sammenligning, men poenget mitt var: Så lenge kristenfolket ikke brir diskrimenert pga av deres religiøse tekster så bør heller ikke "metallfolket" bli diskriminert for sangtekster av et tilfeldig metallband.

 

Spør heller hva jeg mener Lakus, det er ingen grunn til å hisse seg opp vettu. :)

Lenke til kommentar
Han trekker paraleller med sangtekster og hvorfor, etter hannes mening "metallfolket" blir uglesett. Jeg trekker samme paraleller med kristenfolket og bibelen(mener ikke at dimmu birgir sine tekser er noen form for bibel for "metallfolket"). Det er mulig dette er ganske perifert i forhold til en debatten og en rimelig dårlig sammenligning, men poenget mitt var: Så lenge kristenfolket ikke brir diskrimenert pga av deres religiøse tekster så bør heller ikke "metallfolket" bli diskriminert for sangtekster av et tilfeldig metallband.

 

Spør heller hva jeg mener Lakus, det er ingen grunn til å hisse seg opp vettu. :)

8491584[/snapback]

 

De kristne blir diskriminert av Black Metal. Å diskriminere er absolutt nødvendig, og vi kunne sagt farvell til mange gode album om ikke vi hadde hatt den form for diskriminering.

 

Til dette om Slayer, så synes jeg det er en tanke hyklersk å lage musikk man ikke kan stå for. Jeg liker bedre band hvor meningen med musikken blir forsterket gjennom intervjuer, slik som mange norske band gjør. Hvis et band ikke står for det som uttrykkes i musikken blir det på en måte falskt. Slayer lager selvsagt god musikk da.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
De kristne blir diskriminert av Black Metal. Å diskriminere er absolutt nødvendig, og vi kunne sagt farvell til mange gode album om ikke vi hadde hatt den form for diskriminering.

8492002[/snapback]

Enig med deg der, men nå var det ment mer generellt fra min side(ang kristne), ikke spesielt på black metal.

Lenke til kommentar
Jeg liker bedre band hvor meningen med musikken blir forsterket gjennom intervjuer, slik som mange norske band gjør. Hvis et band ikke står for det som uttrykkes i musikken blir det på en måte falskt.

8492002[/snapback]

 

"Seitan."

*drikke vin*

:wee:

 

-------

 

Selv skjønner jeg ikke hvorfor dere klager så jævla om at metall blir diskriminert. Hvem bryr seg om hva andre skulle tro om "satanrock", i bunn og grunn gir de bare uttrykk for sin egen uvitenhet når de kommer med utspill som at Maiden er satanistisk. Dessuten, metall har aldri vært myntet på de store massene, musikken og imaget er rett og slett for ekstremt til det.

Lenke til kommentar

Kerry King er en tulling som synest han ser tøff ut på tv når han sier at religion er noe herk. Jeff Hannemann skriver tekstene, som til tider er meget tvilsomme - ta en titt på Angel of Death feks

 

 

Auschwitz, the meaning of pain

The why that I want you to die

Slow death, immense decay

Showers that cleanse you of your life

Forced in

Like cattle

You run

Stripped of

Your life's worth

Human mice, for the Angel of Death

Four hundred thousand more to die

Angel of Death

Monarch to the kingdom of the dead

 

Sadistic, surgeon of demise

Sadist of the noblest blood

Destroying, without mercy

To benefit the Aryan race

Surgery, with no anesthesia

Fell the knife pierce you intensely

Inferior, no use to mankind

Strapped down screaming out to die

Angel of Death

Monarch to the kingdom of the dead

Infamous butcher,

Angel of Death

 

Pumped with fluid, inside your brain

Pressure in your skull begins pushing through your eyes

Burning flesh, drips away

Test of heat burns your skin, your mind starts to boil

Frigid cold, cracks your limbs

How long can you last

In this frozen water burial?

Sewn together, joining heads

Just a matter of time

'Til you rip yourselves apart

Millions laid out in their

Crowded tombs

Sickening ways to achieve

The holocaust

Seas of blood, bury life

Smell your death as it burns

Deep inside of you

Abacinate, eyes that bleed

Praying for the end of

Your wide awake nightmare

Wings of pain, reach out for you

His face of death staring down,

Your blood running cold

Injecting cells, dying eyes

Feeding on the screams of

The mutants he's creating

Pathetic harmless victims

Left to die

Rancid Angel of Death

Flying free

 

 

Hvis noen kommer med utspill at ditt og datt er satanrock fordi gitaren er distorted og det er vanskelig å høre hva vokalisten "synger" ber du de holde kjeft og høre på musikken

Endret av andhou
Lenke til kommentar
The why that I want you to die

 

Syntes de kunne bytta ut I med They slik at folk ikke ville blitt like tvilsome.. selv om det er vanlig å synge som jeg personen (som foreksempel i Fade To Black) men i denne teksten kan det tolkes litt anderledes..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
The why that I want you to die

 

Syntes de kunne bytta ut I med They slik at folk ikke ville blitt like tvilsome.. selv om det er vanlig å synge som jeg personen (som foreksempel i Fade To Black) men i denne teksten kan det tolkes litt anderledes..

8515938[/snapback]

Tviler sterkt på at dette kommer til å skje, noe som egentlig gjorde akuratt den kommentaren unødvendig. (Forsåvidt er min det kommentar også, men hvorfor kan ikke jeg poste unødvendige kommentarer når andre kan?)

 

(:

Lenke til kommentar

Slayer spiller på horror- og skrekk-scenarioer. Angel of Death er en veldig nøyaktig og skremmende beskrivelse av hr. Mengeles tankegang og handlinger. Det blir litt det samme som å synge en sang fra en seriemorders ståsted, man trenger ikke være enig med handlingene han/hun gjorde for å beskrive dem.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor alle må ta tekstene så seriøst. Vet ikke om det er sagt før, men i et intervju me Tom Arya så sa han at hvis man skulle ta tekstene til Slayer seriøst måtte man være helt skrudd i hodet.

 

Når jeg leste 1349 - Riders Of The Apocalypse-teksta så tenkte jeg ikke: "Å dæven, han der er helt sjuk i hue ass."

 

Men jeg tenkte: "håhåh, så grovt!" og flirte.

Lenke til kommentar

Metal er mye lettere å diskrimminere enn mange andre sjangere. Har en kamerat som disser musikksmaken min fordi jeg blant annet hører på 'satanmusikk' som Iron Maiden. Han liker selv kjedelig indie britisk pingle musikk som er så nøytrale og kjedelige at jeg ikke har noen kommentarer å slenge tilbake..

 

Vanligvis disser jeg ikke andres musikksmak, men man skal selfølgelig slenge tilbake kommentarer hvis man får noen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...