Gå til innhold

windows disk viser kun 130 gb av totale 320


Anbefalte innlegg

Heisann people, jeg har fått meg ny sata harddisk til windows :) en 320 gb WD som da jeg ikke fikk formatert i windows i sin fulle størrelse. (fikk bare 127 gb {noe rundt der} på C hardisken (som er 320 disken).

 

etter at jeg fikk oppdatert windowsen min med Service pack 2 så dukket opp de manglende gbytene som jeg ikke fikk på C med det første, men jeg ønsker at hele 320 disken skal være en partisjon for seg selv og ikke delt opp slik den er nå

hva gjør jeg ?

 

eksempel2ky.png

Endret av Lord Hell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper nok at du har gjort en feil under innstalleringen av XP og at dette må gjøres på nytt igjen. Jeg vil jo anbefale deg å lage en partisjon som er på 30 GB feks. til OS og en partisjon med resten på som du kan bruke til alt mulig. Fordelene med dette er jo menge men først og fremst at hvis du trenger å reinnstallere XP så slipper du å slette alt på den andre disken.

Lenke til kommentar
Tipper nok at du har gjort en feil under innstalleringen av XP og at dette må gjøres på nytt igjen. Jeg vil jo anbefale deg å lage en partisjon som er på 30 GB feks. til OS og en partisjon med resten på som du kan bruke til alt mulig. Fordelene med dette er jo menge men først og fremst at hvis du trenger å reinnstallere XP så slipper du å slette alt på den andre disken.

5886344[/snapback]

 

jeg har prøvd flere ganger og jeg vet med sikkerhet at det er den norske windows xp proen (som mangler sp2) som gjør at jeg ikke får 320 gb på en partisjon, da jeg hadde windows xp 64bit så kunne jeg formatere den til 320 gb fra starten av men lisensen min på den (var på en prøveperiode på 120 dager ellernoe rundt der har utløpt, dermed tilbake til mine gode gamle norske xp pro :cool:

 

jeg vet jeg burde ha en liten windows disk men problemet er at jeg begynner å ha noen disker nå, og holder på å skal kjøre to av de 5 jeg har i raid0 men jeg ønsker samtidig å ha windowsen som en hel partisjon for seg selv på 320 disken.

 

takker for kjapt svar foresten bmp =) (jeg tror jeg hadde skrivd det samme som du gjorde til meg om jeg hadde vist likemye som deg)

Lenke til kommentar

hmm ja vet jo risken med det :cry::ermm: men jeg har nå i pcen, 2 x 250 gb som skal kjøres i raid0 (altså 1 partisjon) 1 x 320 gb som skal brukes til windows disk (16 mb cache) og 1 200 gb disk som jeg bruker som temp disk til alt mulig rart

 

i tillegg, så har jeg en 80 gb disk og en 120 gb disk som jeg har koblet fra pga de er ide (og jeg er ikke særlig gla i ide :innocent: ) dessuten så vil jeg ha mest mulig av ting jeg ikke tar skade av at jeg mister på c samt spill, div videoer som jobbes med til reklame osv (ungdomsbedrift) og bacuper på 200 gb disken samtidig som det er ett 'sikrere' temp lager* Media stasjon på de to 250 gb siden jeg har en ganske innholdsrik media mappe

Lenke til kommentar
Et av de snodigste oppsetten jeg noensinne har hørt om. Hvorfor ikke windows, programmer osv. på raid'et? Får jo mer ytelse ut av det.

5886636[/snapback]

 

 

de 250 hardiskene er kun for por.. ehh media senteret mitt (vil ha de under 1 mappe istede for på 2 stk hardisker og jeg vil ha de i raid0)

 

men ontopic : ingen som har noen forslag om hva jeg burde bruke for å få rest tibake på C drive ? tenker Partion magic her eller evt å oppgradere windows til en med sp2 inkludert på cden.

 

edit : leif

Endret av Lord Hell
Lenke til kommentar

Holdt på å falle av stolen når jeg leste at trådstarter ville ha 320 GB på C: Hvis han tørr det er han tøff. Det ville jeg hverken turt eller gjort. For det første, det er sløsning med plass. For det andre så er det ikke noe vits i å ha så stor partisjon til C: 20 GB Max holder. Har 20 GB Selv på Windows partisjonene mine (Har to stykk), og jeg trives godt med det. Har vel brukt opp rundt 5 GB på hver nå tror jeg. Som de aller fleste veit så har man jo flere partisjoner for å sikre data, hvis noe skulle gå galt. Det du istede skal gjøre om du absolutt må ha en egen partisjon på 320 er å lage en liten C: partisjon også lager du en D: f. eks på 320 GB.

Men det å ha 320 GB på C:, nei, det blir nok aldri bra nei.

For min del har jeg 10 partisjoner på systemet for øyeblikket. 4x20 GB På 80 GB Disken og 6x50 på 300 GB Disken. Hvorfor jeg har det? Tja, vet ikke. Har bare blitt sånn. Var en av målene med at jeg skulle kjøpe så stor disk også.

Hvis du ikke installerer noe særlig og ikke legger alt mulig på C: så trenger du faktisk ikke noe særlig mer enn 5-10 GB på C: har selv 5 GB på C: på laptopen. Der fungerer det mer enn bra nok for min del.

Endret av wil
Lenke til kommentar

Om trådstarter vil ha hele disken som C: kan han vel få lov til det uten at det skal debatteres i det vide og brede .

 

Last ned autostreamer + full xp2 servicepack så lager du deg en ny

ISO fil for xp cd m/sp2 integrert .

Brenn denne til en ny cd .

Da vil du oppnå å partisjonere C til max under xp installasjonen .

 

Autostreamer

http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=223562

 

Xp sp2 full servicepack fil , Norsk

http://www.microsoft.com/downloads/details...45-9E368D3CDB5A

Lenke til kommentar

Jaja, det kan han. Er ikke noe lov mot å ikke gjøre det, selv om det kanskje burde blitt en lov mot det :p. Hehe. Det er absolutt å anbefale at man har en Windows cd med Integrert Sp på. Da slipper man å stresse med Service Pack etter at man har installert Windows.

Lenke til kommentar

Det er ikke 'feil'. Men er enig med de som sier at det finnes lurere måter å gjøre det på.

Det hele koker egentlig ned til hvor interessert man er i detaljene i en PC. Hvis man bare bruker en PC uten å bry seg om tekniske detaljer så betyr det null og niks. I alle fall helt fram til den dagen ting skjærer seg og man ikke kommer inn i Windows lenger. Da ligger det an til en stor mulighet for å miste mye data hvis man ikke har backup, og man ikke kjenner de tekniske detaljene.

Lenke til kommentar

Selv har jeg vært nødt til å slå sammen to partisjoner på en bekjent sin pc pga at han ikke likte å ha partisjoner på harddisken. Han ville bare ha C: jeg var ikke særlig glad for å gjøre det, men det ble da gjort. Sa bare at han fikk gjøre som han ville, bare at det var han som kom til å miste det han hadde om noe gikk den berømte plassen.

som hårek sier, så er det ikke feil, men hva i all verden skal dere med så store Windows partisjoner da? Bruker dere faktisk den plassen eller?

Lenke til kommentar

ja jeg bruker mye plass på C disken men uten at jeg vil diskutere akkurat det videre =) (for jeg har aldri hatt større harddisk på C selv FØR jeg skulle mota en fil gjennom msn messenger på 60 Gb [noe som var svært skuffende siden de må innom windows temp eller ett eller annet) men ok :hrm: men jeg har ingen gode argumenter for at jeg vil ha 320 gb som bare C annet enn at jeg selv vet hva jeg vil ha og hva som funker best for meg :)

 

syar2003 !

 

takk for at du svarte på det eneste jeg lurte på her i tråden :thumbup: skal prøve dette senere i dag om jeg får plundra meg til det :w00t:

Lenke til kommentar

60 GB fil via MSN faktisk. Det måtte ta tid :p.

Som jeg sa: Du får fullt lov til å ha så mye plass du vil på C: men det er mange av oss på forumet her (Inkludert meg) som ikke helt klarer å se for oss hvorfor du skal ha det, men det er opp til deg.

Er det virkelig sånn at når man mottar filer via msn at de midlertidig lagres i Temp mappa altså? Det visste jeg ikke, men så bruker jeg da heller ikke MSN Messenger da :p hehe.

Lenke til kommentar

huff hehe :blush: jeg har alltid tenkt sånn jeg også, at jeg har max 20 gb til windows partisjonen men nå er jeg lei :hrm: og 60 gb over msn fra canada.. det tok sin tid ja! :p men sånn er det når man sender uredigerte opptak fram og tilbake (hvorfor vi brukte msn den gangen til det.. ja det.. nå bruker vi torrents :w00t:

 

nå har jeg fått rota meg til å brenne windowsen min sammen med sp2 så nå blir det spennende å se om jeg har gjort det riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...