Gå til innhold

Hva kan man få i lønn på en supportjobb?


Anbefalte innlegg

Skal på intervju til om ca. 2 uker til ett stort firma. Snakk om en supportjobb internt mot brukere og stillingen er fast. Har ca. 2 års erfaring fra it bransjen.

 

Hva kan man få i lønn utifra erfaringer?

Hvis jeg krever 300.000 blir det å prise seg ut av markedet?

 

Har 3 års skole( it utdanning) totalt og bare gode referanser å vise til.

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Lønn er en umulig situasjon...

Det beste du kan si er nok at du ønsker å ligge på det nivået dine kolleger har.

Om de likevel presser deg til å si et tall, si det du hadde i forrige jobb (evt. litt oppjustering).

 

Så kan du jo si at du trenger å tenke på det, er jo helt ærlig..

 

:)

Lenke til kommentar

Aldri svar konkret hva du ønsker i lønn på første intervju. Si at du vil ha det andre med lignende jobb tjener dersom det finnes andre da. I jobber der en stiller svært sterkt (pga egnede egenskaper f.eks) kan en begynne å forhandle mer, ikke på et første intervju der du kjemper mot flere. Å si for mye om slikt kan gjøre at en enten ikke får jobben, eller får dårligere betalt fordi de ser at du ikke krever for mye.

 

Jeg gjorde "feilen" med å si en sum på min jobb, men jeg nevnte også at jeg ikke hadde peiling på hva nivået lå på, særlig i den delen av landet. Ente med at de fortalte hva de andre i selskapet tjente (lite firma), og jeg fikk en begynnerlønn på ca 50 000kr mer enn jeg "sa", men jeg kunne risikert at de gav meg det jeg antok å få. Vet en del arbeidsgivere spekulerer litt i dette. Men i de fleste større selskaper så er nok lønnen fastsatt, særlig for "normale" stillinger.

Lenke til kommentar
Jeg har alltid sagt at arbeidsgiver først bør se hvordan jeg jobber, og deretter avgjøre hvor mye de synes jobben er verdt. Hos seriøse firma har det endt med en betaling godt over det jeg ville turt å foreslå selv.

5885870[/snapback]

Bra forslag, det er ekkelt å forslå slikt selv! Kanskje jeg er for beskjeden? :blush:

Lenke til kommentar

beskjedenheten selv jeg, og fikk spørsmål om lønn allerede på første intervju...

 

Klarte å tenkte høyt om hva jeg mente var fornuftig, så enden på visa, ble at jeg fikk en helt grei pakke. Standardpakken. Fornøyd med meg selv at det var meget nærme det jeg foreslo selv.

 

Lett er det ikke

 

Litt avhengig av hva slags type support... så virka 300 000 mye.

 

I hvert fall om det er før evt. overtid og lignende.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar

Hva slags support? 1. linje er nok 300' høyt, men det kommer an på produkt. Hva slags 3-årig utdanning du har osv.

 

Min linje ved spørsmål om hva jeg vil ha i lønn:

"Jeg forventer en rimelig lønn i forhold til de oppgaver og det ansvar jeg får i jobben."

 

Om de insisterer vil jeg si "Jeg syns det er fryktelig dumt av meg å innlate meg på en slik diskusjon mens jeg er i en førstegangs intervjusituasjon. Jeg vil ha en rimelig lønn, det er vel det dere også vil at jeg skal ha, så vi skal nok bli enig om det blir aktuelt."

 

Har vært på intervju som startet med replikken: "Bare et spørsmål for å unngå at vi kaster bort tid: Hva forventer du av lønn?"

 

Det ble veldig hyggelig etterhvert, men kaldsvetten brøt ut der ja! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Vel, det er jo tåpelig å starte et intervju slikt, bare for å presse pris..

Til tider kan det virke som om man ikke er interessert i rett person.

Bare en person til rett lønn...

Lenke til kommentar
Har vært på intervju som startet med replikken: "Bare et spørsmål for å unngå at vi kaster bort tid: Hva forventer du av lønn?"

5886921[/snapback]

 

Da hadde jeg svart at jeg ikke trenger lønn. Jeg driter nok penger hver kveld, og er på dette intervjuet bare for å finne noe å bruke dagene til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

petterg, du er ansatt på betingelsen at du får minimumslønnen. Har hatt så mye problemer med disse polske utviklerne mine..

 

og om du ikke er heftig på programmering, så gjør ikke det noe. du får jo ihvertfall noe å bruke dagene til.

 

btw; jeg forventer at du stiller din egen datamaskin til disposisjon.

 

:p

Lenke til kommentar
petterg, du er ansatt på betingelsen at du får minimumslønnen. Har hatt så mye problemer med disse polske utviklerne mine..

 

og om du ikke er heftig på programmering, så gjør ikke det noe. du får jo ihvertfall noe å bruke dagene til.

 

btw; jeg forventer at du stiller din egen datamaskin til disposisjon.

 

:p

5889892[/snapback]

 

Flott!

Du (som arb.giver) vil snart merke at innsatsen min vil matche lønnen.

Du stiller selvsagt med kontorplass sentralt i oslo hvor jeg kan plassere en sovesofa (som jeg kan bruke når har møtt på jobb for tidlig om morran eller jeg bommer på siste toget hjem i helgene)

At PC'ne jeg tar med meg på kontoret brukes som private servere trenger du jo heller ikke vite noe om.

 

Poenget mitt er at om en arb.giver tilbyr meg jobb til luselønn, skal han jaggu få lov å ansette meg også. Det vil koste ham ganske mye før han på lovlig vis klarer å bli kvitt meg. I mellomtiden har jeg jobbet for mitt eget firma, drevet reklame for firmaet mitt til kunder av arb.giver som er innom, utvidet kontaktnettet, osv.

Som i alle butikker får også en arb.giver det han betaler for. Tilbys ikke konkuransedyktig arbeidsvilkår vil ikke arbeidstakeren ha noe å tape på å bli sagt opp. Dermed finnes heller ingen gulrot som vil øke arb.takerens motivasjon til innsats.

 

Måten jeg bygde min egen kariere på var ikke langt unna dette. Litt før jeg skulle starte på hovedoppgaven gikk jeg til et firma (6 ansatte) ved oslo rådhus, tilbød dem gratis it-support (minstelønn ville vært luksus) mot at jeg fikk disponere et kontor (med sovesofa), telefon og bredbånd hos dem. Ryktet om kunnskapen min spredte seg til deres kunder, leverandører og naboer. Og slik ble mitt firma født uten noen form for startkapital. Datautstyret plukket jeg ut av en kontainer i bakgården.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Dette var artig lesning, godt å se det fremdeles finnes folk som går sine egne veier.

 

Og alle nyutdannede; her har dere veien å kjøre på ;)

Lenke til kommentar

Hvis arbeidsgiver spør deg hva du kunne sett for deg å hatt i lønn, så er det vel bare å svare ærlig. Hvis arbeidsgiver velger å ansette en som ønsker lavere lønn, så er det jo bare en gang sånn. Du vil vel ikke jobbe for en drittlønn? Jeg har ikke høyere utdannelse. På andre intervjuer jeg har vært så har de forespeilet meg en lønn på rundt 300 000. Det sa jeg på det siste intervjuet jeg var på også: Andre stillinger jeg har søkt på, har ligget på rundt 300 000 pluss/minus - men jeg har ingen spesielle forventninger rundt lønn siden jeg har såpass liten erfaring. Jeg ligger på litt under 300 000 i lønn nå. Jobber på support.

 

Er forresten jobben i en privat eller statlig bedrift? Ta f.eks kommunen.. de er som oftest kjempegniten på lønnen.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...