Gå til innhold

Liste for temperaturer på skjermkort?


Anbefalte innlegg

Jeg spør i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=561500

om mitt kort spesifikt.

 

Jeg lurer på om det er noen som vet om en oversikt over hva som er "normal" temperatur på ulike skjermkort. Hadde vel vært en kjekk referanse både for brukere som nettop har kjøpt seg nytt og er usikker på om noe er galt som meg, eller for overklokkere osv.

 

Edit: Temp info

----------

 

Kjellvez - 48/72 - 21 - Sapph.x1600proAGP@500/400 - 64-3200+@stock - stock/Sonic Tower - Antec Sonata

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det kunne jo ha vært en idè å liste opp hva folk opplever som idle/load temperattur på sitt skjermkort, siden det er så mange som spør.

 

f.eks.

 

mitt 6800Ultra (agp)

idle = ca 52

load = 80-90

 

men vær klar over at de tallene jeg gav nå ikke nødvendigvis er riktige, jeg har ikke vært hjemme siden jul, så jeg har ikke mulighet til å sjekke.

Lenke til kommentar

Som jeg svarte i den andre tråden din. ;)

 

Idle: 62'C

Load:97-103'C

 

X800XT PE kortet mitt kommer opp i ca. samme temp som deg under load.

Men det står riktignok i en SFF da.

Tempen er avlest med ATI Tool. :)

5883814[/snapback]

 

Edit: Vel testet ATItool sin egen artifacts test.

Og tempen var litt høyere enn eg trodde. :dribble:

Avbrøt når maskinen begynte å pipe, noe den ikke har gjort i spill før ivertfall, så antar tempen har vert lavere da.

post-55693-1144423995_thumb.jpg

Endret av Freeky2k
Lenke til kommentar

Har ikke sett en slik oversikt, men kan se behovet for en oversikt over "normal" temperaturer på skjermkort, vil sikkert berolige mange sarte sjæler, men det må gjøres på en annen måte. Må nesten lage en tråd hvor personer kan poste idle og load temperaturer på forskjellige GFXs og regne ut en snittemperatur av innkommene svar.

Det er mange variabler som spiller inn i temperaturen på gpu

Romtemperatur.

Kabinettype

Kjøling i kabinettet.

En snitt temperatur vil allikevel gi en grei pekepinn på normalen om en får et tilstrekkelig utvalg.

Temperaturer i kabinettet som gjerne avhenger av alle overnevnte faktorer osv.

Kunne også vært gunstig å vite temperaturene ved forskjellige kjøleløsninger, vann, hvilken type vannkjøling, luft, hvilken type; originalkjøler, tredjepartskjølere osv. Ville vært nyttig i valg av ny kjøler ved mye støy eller OC.

Ville blitt meget omfattende og arbeidskrevende, men neppe umulig.

Ser for meg noe som i enkelte av 3dmark trådene. SE HER

 

Forslag Standard svar i posten:

"Nick- temp idle/load- romtemperatur- GPU- CPU- Kjøler GPU/CPU - kabinett"

heisann80 - 44/60 - 21 - POV7800gt@400/1000 - X2-3800@2000 - Stock/ Zelman 7700 AlCu- Antec P180

 

Denne løsniningen vil ikke gi et helhetlig blide, men jeg mener det blir mer ryddig og faktisk bidrar med litt informasjon. Når 3-5 stykker med samme GPU har postet temps uten OC vil det være enkelt å se en sammenheng. Må sorteres i kategorier etter GPU tror jeg. Kan kanskje droppe ting relatert til CPU.

 

Mener selv at det ikke er så mye å bekymre seg for. Grafikkortene gir beskjed om temperaturene blir for høye i form av at maskinen låser seg/reboot og artifacts. Greie sperrer i kortene som forhindrer at de blir ødelagt. Selvfølgelig kan vel meget høye temperaturer over tid påvirke levetiden til produktet. Men jeg vil tro de fleste har byttet kort lenge før dette skulle bli noe problem.

Edit:oppdaterte temps.

Endret av heisann80
Lenke til kommentar

Har 2 av de kortene Lucifer89 har. Det ene ligger på 43 i Idle mens det som har minst tilgang på luft ligger på 47. På Load ligger det med minst tilgang på luft opp mot 58 grader.

 

Jeg bruker også Arctic Cooler sine kjølere på dem. De var kaldere før, men det har skjedd ett eller annet. En kompis med samme kort lå på 36 grader i Idle med samme kjøler, og litt over 40 på load.

Lenke til kommentar
60 grader er vanlig på et skjermkort

5882234[/snapback]

 

Tullete utsagn, da det varier MYE avhengig av luftgjennomstrømningen i kabinettet, hva slags type skjermkort, og ikke minst type kjøling på skjermkortet.

 

Mine kort blir merkbart varmere når jeg kjører Oblivion (og NFS:MW) enn andre spill inkl 3dmark06. Etter lengre spilling har jeg observert godt over 70 grader på dem. Bekymrer meg lite for det, bortsett fra at det blir ganske varmt i selve kassa, selv med god luftgjennomstrømning, og cpu'en er ikke like begeistret for varme som skjermkortene, de skal jo tåle godt over kokepunktet. Andre spill som Quake 4 går sjelden over 60.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
60 grader er vanlig på et skjermkort

5882234[/snapback]

 

Tullete utsagn, da det varier MYE avhengig av luftgjennomstrømningen i kabinettet, hva slags type skjermkort, og ikke minst type kjøling på skjermkortet.

 

Mine kort blir merkbart varmere når jeg kjører Oblivion (og NFS:MW) enn andre spill inkl 3dmark06. Etter lengre spilling har jeg observert godt over 70 grader på dem. Bekymrer meg lite for det, bortsett fra at det blir ganske varmt i selve kassa, selv med god luftgjennomstrømning, og cpu'en er ikke like begeistret for varme som skjermkortene, de skal jo tåle godt over kokepunktet. Andre spill som Quake 4 går sjelden over 60.

5886355[/snapback]

 

 

Jeg regner da med det er kokepunktet på vann du tenker på.

Er ikke sikker på kokepunktet til silisium, men det koker det også.

Lenke til kommentar

Jeg har en følelse av at mange forteller load temp etter de har slått av spillet osv, dette blir en del feil da skjermkort kjøler seg ganske fort og mye ned. For å sjekke temp bør det helst brukes ATITool, Artifacts test i 10 min og se på tempraturen mens de kjøres og er aktivt.(I mitt tilfelle så ser jeg 30 grader mer når jeg følger med tempen i real time enn med et spill som akkurat er avslått.)

 

Mvh. Rise

Lenke til kommentar
Jeg har en følelse av at mange forteller load temp etter de har slått av spillet osv, dette blir en del feil da skjermkort kjøler seg ganske fort og mye ned. For å sjekke temp bør det helst brukes ATITool, Artifacts test i 10 min og se på tempraturen mens de kjøres og er aktivt.(I mitt tilfelle så ser jeg 30 grader mer når jeg følger med tempen i real time enn med et spill som akkurat er avslått.)

 

Mvh. Rise

5970799[/snapback]

 

Stemmer. Temp kan bare måles dersom du kan se den samtidig som kortet stresses. Tempen faller dramatisk i det sekundet kortet ikke jobber lengre. Dvs. at innen spillet har skrudd seg helt av og du er tilbake til desktop har tempen gjerne falt flere ti-talls grader på kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...