Gå til innhold

Hva er din tro?


Hva er din tro?  

1 007 stemmer

  1. 1. Hva er din tro?

    • Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jo, man skal være ganske naiv om man tør hevde at Universet er bygd opp av tilfeldigheter. Alt henger sammen, og det henger merkverdig bra sammen og!

 

Man skal også være ganske naiv for å drite i hvordan alt rundt seg fungerer fordi en "mann i himmelen" har laget alt.

Lenke til kommentar
er ikkje slik som tror på jesus og at du kommer i himmelen, men tror at det finnes mer mellom himmel og jord en vi kan se. og over himmelen :p

 

Eg e rvel nermere kristendommen, sidne eg er døpt og konfirmert, skal også giftes der en gang (forhåpentligvis) og gravlegges kristelig :)

 

Går i det samme her i gården også. :)

Lenke til kommentar
Si meg et bevis på evolusjonen

snip

Det er forskjell på evolusjon og micro-evolusjon

 

jeg kunne ha brukt tid på å svare på dette her, men jeg er for lat så derfor har jeg funnet en som forklarer dette ganske bra for meg:

 

Se på den filmen, der ser du at mikro evolusjonen er delt inn i små deler, de svarte strekene som er mellom disse delene, her kan vi f.eks. finne missing link ( hvis man tar mennesket som eksempel)

Lenke til kommentar

Det er lagt ufattelig mange arbeidstimer ned av paleontologer for å undersøke om Darwin hadde rett. Snodig at så mange er enig.

Det ligger enda flere arbeidstimer med forskning og dokumentering at det faktisk stemmer.

En ør-liten del av det kan du finne dokumentert og referert på Wikipedia.

 

Hvordan kan da noen hevde at alle disse timene som tusenvis av mennesker har utført er feil, basert på en tekst skrevet av mennesker for lenge siden, som rett og slett ikke visste bedre?

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Se på den filmen, der ser du at mikro evolusjonen er delt inn i små deler, de svarte strekene som er mellom disse delene, her kan vi f.eks. finne missing link ( hvis man tar mennesket som eksempel)

 

Jeg tror, med respekt å melde siden du faktisk så filmen, at du ikke forstod forklaringen hans. Se på det slik: Mange bekker små gir én stor å.

 

"bekker små"="mikroevolusjon"

"stor å"="makroevolusjon"

Lenke til kommentar
Se på den filmen, der ser du at mikro evolusjonen er delt inn i små deler, de svarte strekene som er mellom disse delene, her kan vi f.eks. finne missing link ( hvis man tar mennesket som eksempel)
tror det er gjennomsnittlig 3-4 mutasjoner i våres arvestoff, så det er ikke så stor sjangs for at vi skal forandre oss noe særlig (siden 3-4 av +-3 000 000 000 000 ikke er så mye).

 

Siden alle har et svært lite antall mutasjoner kan alle som har eller vil få barn kalle oss et mellomledd(link) mellom våre foreldre og våre barn. hvis jeg bestemmer meg for å kremere meg så vil mellomleddet bli borte og jeg vil bli et menglende mellomledd (missing link), men det betyr at ikke mine foreldre er besteforeldrene til mitt barn for det.

samme om f.eks alle levninger etter min tipp*346 oldefar ikke finnes så er fremdeles min tipp*347 oldemor min tipp*347 oldemor.

 

tingen med fossiler er at vanligvis rotner levningene helt bort, det er bare under spesielle omgivelser at det blir lagt igjen noen fossiler som f.eks under veldig oksigenfattige omgivelser eller veldig kalde plasser for da får ikke de nedbrytene organismene mulighet for å bryte ned liket.

Endret av Sempercogitare
Lenke til kommentar

Selv regner jeg meg som en agnostiker :) Har ingen tro, men kan ikke utelukke at det finnes en høyere makt der ute et sted. Det blir for teit - nesten latterlig - å bruke vitenskapen (sunn fornuft) til å motbevise det faktum, men bevisets byrde ligger heller ikke på oss. For å sitte ting i perspektiv, så kan jeg kan påstå hardnakka at verden styres av kaffekoppen min uten at dere kan gjøre en dritt for å motbevise det.

 

For all del, jeg har en passelig mengde respekt til de religiøse. Det er tross alt ikke deres skyld.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-122769

Jeg er kristen. Jeg har kommet over flere psykiske problemer fordi jeg har følt at Gud hjelper meg. Selv om jeg skulle ta feil om at det finnes en Gud, vil jeg alikevel synes at det har vært verdt å tro!

 

Hva har man egentlig å tape på og tro?

[/quote/]

Enig

Lenke til kommentar

Fikser ikke psykiske problemer gjennom å tro. Det kan gi midlertidig lindring, i likhet med medisiner, men retter ikke opp i årsaken.

 

Hva har man å tape? At verden går inn i en mørketid der ingen bedriver kritisk tenkning, og alle går rundt og tror. Blir ikke fremgang av sånt, og fremgang trenger vi dersom vi skal klare oss gjennom global oppvarming og overbefolkning m.m.

Lenke til kommentar

Jeg har vist ikke ennå fått skrevet ned hva jeg tror på og hva jeg "vet".

når jeg sier hva jeg vet så mener jeg ting jeg har sett så mye bevis for og som også virker så logiske at det er sannhet for meg.

Jeg tror at det finnes liv på andre planeter og jeg tror også det finnes relativt intelligent liv hvorav noen arter har en mer utviklet hjerne enn oss.

Jeg tror også at det finnes paralelle universer siden det er en konsekvens av superstring teorien.

Jeg er ateist så har ingen tro på noen guder.

Jeg vet at vi har igjennom generasjoner ved evulosjon har utviklet oss fra enkle organismer til det vi er i dag.

jeg vet at universet er flere milliarder år gammelt, jeg tror det er rundt 13G år gammelt.

Jeg tror at vi etter hvert kan utvikle datamaskiner som er omtrent like komnpliserte som våre hjerner er i dag, hvis ikke vi dør ut før den tiden da.

Lenke til kommentar

Vel da kan jeg skrive va jeg tro og vet også:

Jeg tror at verden ikke er en tilfeldighet, jeg har ingen sikker mening på hvordan dette foregikk, men jeg tror ikke det er slik som det står i bibelen, men jeg stiller også spørsmål om Big Bang og evolusjonen.

Jeg tror at det er liv på andre planeter og at det finne sparalelle universer, det står ingen ting i Bibelen om det er det eller ikke så derfor kan ingen si at jeg sier imot bibelen på det emnet.

Jeg sluker ikke alt som forskere sier rått, men jeg fornekter det heller ikke før jeg har de fleste fakta innenfor. (husk mengde er et relativt begrep, det jeg synes er nok synes kansje ikke dere er nok.)

Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.

Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet, fòr ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, fòr opp til himmelen, sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.

Jeg tror på Den Hellige Ånd, en Hellig alminnelig kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv.

Jeg tror at verden ikke kommer til å gå under før Bibelen sier den kommer til å gå under.

Jeg tror at vi velger hva vi vil selv, men valgene er forutsett.

Jeg tror at de som tror på Jesus Kristus kommer til Himmelen og at resten havner i Helvete.

Og jeg vet at folk har lett for å dømme andre uten å vite hva de snakker om (dette gjelder alle mennesker, inkludert meg selv, og jeg sier alle har LETT for det, ikke at de gjør det)

Jeg tror også at du har ingenting å tape på å tro

Og jeg sier at folk som sier imot meg tar feil, for det gjør vi vel alle, ikke sant?

Endret av sCuper
Lenke til kommentar
Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper.

Uten noen som helst bevis.

 

Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet, fòr ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, fòr opp til himmelen, sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde.

Uten noen som helst bevis.

 

Jeg tror på Den Hellige Ånd, en Hellig alminnelig kirke, de helliges samfunn, syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv.

Uten noen som helst bevis.

 

Jeg tror at verden ikke kommer til å gå under før Bibelen sier den kommer til å gå under.

Uten noen som helst bevis.

 

Jeg tror at vi velger hva vi vil selv, men valgene er forutsett.

Uten noen som helst bevis.

 

Jeg tror at de som tror på Jesus Kristus kommer til Himmelen og at resten havner i Helvete.

Uten noen som helst bevis.

 

Jeg tror også at du har ingenting å tape på å tro

Du kaster bort en vanvittig haug med tid du kunne brukt på noe fornuftig.

 

Og jeg sier at folk som sier imot meg tar feil, for det gjør vi vel alle, ikke sant?

Som sagt så mange ganger før, forskjellen er at religiøse bruker følelser som begrunnelse mens andre bruker logikk. Det er ikke en følelse av hva som er riktig som i bunn og grunn har gitt oss all kunnskapen vi har om verden i dag, det er kald logikk og forskning ut fra vitenskaplig metode.

 

http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/113 (tviler på at mange religiøse tør å se den ferdig).

Lenke til kommentar
Du personlig kan mest sannsynligvis ikke legge fram bevis for hva du tror på selv, du kan kansje legge ut linker til hva andre har sagt er bevis, så ikke klag

Som det sies i foredraget, jo høyere intelligens man har, jo lavere er sjansen for at man er religiøs. Mitt håp er at vi etter hvert får måter som kan gi alle barn intelligens som er godt over dagens gjennomsnitt. Da vil overtroen og all elendigheten den fører med seg forsvinne i samme slengen. Dette med bevis har du blitt forklart 100 ganger før, så jeg ser ingen hensikt i kaste bort tiden på det.

Lenke til kommentar
Fikser ikke psykiske problemer gjennom å tro. Det kan gi midlertidig lindring, i likhet med medisiner, men retter ikke opp i årsaken.

 

Ifølge Gestalt-psykologien, så jo. "Tenk positivt" og sånn. Funker for noen, i alle fall. Hell, selv akupunktur, homeopati og helbredelse funker for noen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...