Gå til innhold

Hva er din tro?


Hva er din tro?  

1 007 stemmer

  1. 1. Hva er din tro?

    • Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42


Anbefalte innlegg

Du har helt feil, det er ikke bare "TEORIER" som du sier :)

 

Jeg tviler sterkt på at du i det heletatt vet hva en vitenskapelig TEORI er jeg :)

 

Det er jo BARE en teori

Dummeste utsagnet ever.

 

EDIT: Ja, jeg vet det, men jeg vet at sjansen for å ta feil minker med jo sterkere de vitenskapelige teoriene vi har.

 

Si meg, hva tror du mest på, evolusjonsteorien eller gravitasjonsteorien?

 

Før var alle sikre på at jorden var flat, og at Columbus var sprø som tørrte å prøve det ut. Han fikk rett "vitenskapen" fikk feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi fant ut av jorden IKKE var flat for langt over 1000 år siden. Christopher Colombus VISSTE dette da han tro vestover for å finne den vestlige veien til India.

 

Derimot mente kristendommen at jorden var sentrum i universet, noe bl.a. Galileo og mange andre vitenskapsmenn var uenige i. La oss ta for oss Galileo. Han var vel en av de første som mente at jroden IKKE var sentrum i universet, og at jorden gikk rudnt solen. Han måtte enten gi pp de meningene, og tilså at det var feil og at jorden var sentrum i universet, eller bli henrettet. Selvsagt valgte han det første, selv om han fortsatt mente at jorden gikk rundt solen.

 

Det blier det samme som du sa, bare at det du sa var feil, og dette er mer eller mindre rett.

 

I tillegg så mener jo kristendommen fortsatt at jroden ble skapt på 6 dager for ca. 6 000 år siden, noe som er blitt BEVIST feil, og at Gud skapte alle dur og andre skapninger, noe som også er bevist feil ved evolusjonteorien, som er muligens den SIKRESTE teorien vi kjenner til i dag.

 

Ergo, kristendommen hadde feil, vitenskapen seiret.

 

Jeg sier ikke at vitenskapen er feilfri, både kristendommen (og andre religioner) og vitenskapen har tatt feil, men forskjellen er at vitenskapen bytter mening til det som støttes av BEVISENE. Si for eksempel før Einsteins relativitetsteori, så var de aller fleste enige i at tiden tikket med konstant tempo og at INGENTING kunne forandre denne hastigheten. Etter Einsteins relativitetsteori ble dette totalt forandret. Og de aller, aller fleste vitenskapsmenn var enig med han, nettop fordi han hadde bevist det, og det gav en hel rekke andre observasjoner mening.

 

Dette er forskjellig fra kristendommen fordi de fortsatt mer eller mindre står på sitt, selv om det finnes utrolige mengder med fakta og beviser som tilsier at veldig mye av det de mener og sier er feil. Hadde de fortsatt hatt slik makt som de har hatt før, tør jeg med sikkerhet si at de som motsa dem, beviser eller ikke, ville blitt henrettet.

Lenke til kommentar

For noe tull. Vitenskapen har aldri hevdet at jorden var flat. Grekerne visste at jorden var rund for mange tusen år siden, de brukte vitenskapelige metoder. Tror du selv på de løgnene du stadig slenger rundt deg sCuper eller tror du at vi er så dumme at vi skal gå på de? Eller har du ikke lært elementære ting som den vitenskapelige metode, kildekritikk, forskjell på bevis/logiske argumenter og påstander osv på bibelskolen?

Lenke til kommentar
Hmm.... rart dette her vi ser på de samme programmene og spiller CS begge to, og så Krangler/diskuterer vi som bare det verden er rar :p:hmm:

 

En ting å si.

 

Bra motargument :) I stedet for å faktisk svare på det som jeg skriver, virker det som du prøver å "smiske" deg unna.

 

Selv om vi spiller det samme spillet og ser på de samme seriene, så kan vi ha vidt forskjellige meninger.

Lenke til kommentar
Hmm.... rart dette her vi ser på de samme programmene og spiller CS begge to, og så Krangler/diskuterer vi som bare det verden er rar :p:hmm:

 

En ting å si.

 

Bra motargument :) I stedet for å faktisk svare på det som jeg skriver, virker det som du prøver å "smiske" deg unna.

 

Selv om vi spiller det samme spillet og ser på de samme seriene, så kan vi ha vidt forskjellige meninger.

 

Jeg har sagt min mening. Og jeg gidder ikke å krangle om det mer. Å det var ikke smisking, det var bare å påpeke noe

Lenke til kommentar
Du sitter allikevel igjen uten noen motargumenter til det jeg sa.

 

Bare for å være litt barnslig, jeg vant diskusjonen :)

 

Ateist 1

Kristen 0

 

Du kan anta hva du vil.

Men en ting, hvis dere er atister kan noen svare meg på om noen av dere også er evolusjonister?

Endret av sCuper
Lenke til kommentar
Du sitter allikevel igjen uten noen motargumenter til det jeg sa.

 

Bare for å være litt barnslig, jeg vant diskusjonen :)

 

Ateist 1

Kristen 0

 

Du kan anta hva du vil.

Men en ting, hvis dere er atister kan noen svare meg på om noen av dere også er evolusjonister?

 

Hvis du søker på "evolusjon", så får du svaret på alle spørsmål og problemer som finnes angående evolusjon.

 

En liten gjennomgang;

0.0.1a: Ikke hør på Kent Hovind

0.0.1b: Evolusjonsteorien er bevismessig ubestridt

0.0.2: Evolusjon beskriver ikke hvordan livet ble til, den beskriver hvordan livet har utviklet seg.

0.0.3: Evolusjon er en vitenskapelig teori, og vitenskapelige teorier =/= hverdagsteorier.

0.0.4: Makroevolusjon er mikroevolusjon over tid, og vi har bevis for makroevolusjon.

 

Jeg er... evolusjonist.

Hva nå enn det er.

 

Jeg er også plateforskyvningist (da jeg stoler på teorien om de tektoniske jordplatene og plateforskyvning og læren om kontinentene), og gravitasjonist (da jeg stoler på gravitasjonsteorien).

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Men en ting, hvis dere er atister kan noen svare meg på om noen av dere også er evolusjonister?

Jeg er så absolutt ikke ateist, ikke er jeg evolusjonist heller...

 

Jeg faller likevel ikke for fristelsen til å tro at jorden er 4000 år gammel og en forskrudd ide til en gamling med fritidsproblemer...

 

Viss du lurer så er mine guder krefter og makter i naturen og i mennesket. Det er i min makt å styrke og eller påkalle disse kreftene i meg selv. Mine guder er altså personifiseringer av ting i meg selv og i naturen...

 

Kan du tippe hvilken religion det er ?

Lenke til kommentar
Kan du tippe hvilken religion det er ?

LaVey? Dunnolol

Du er ikke frisk du... :p

 

Du skyter mot kristendommen uten å innse at du er en del av den...

 

Når du kan skrive ting som "Satan rules!" så antar jeg at du synes han er noe "kulere" en Gud?

 

Jeg håper det ikke er et bevisst valg du har gjort, for å bevisst velge å følge den siden som er definert som ondskapen gir ikke det beste bilde av deg.

Endret av R@ge
Lenke til kommentar
Du sitter allikevel igjen uten noen motargumenter til det jeg sa.

 

Bare for å være litt barnslig, jeg vant diskusjonen :)

 

Ateist 1

Kristen 0

 

Du kan anta hva du vil.

Men en ting, hvis dere er atister kan noen svare meg på om noen av dere også er evolusjonister?

 

Hvis du søker på "evolusjon", så får du svaret på alle spørsmål og problemer som finnes angående evolusjon.

 

En liten gjennomgang;

0.0.1a: Ikke hør på Kent Hovind

0.0.1b: Evolusjonsteorien er bevismessig ubestridt

0.0.2: Evolusjon beskriver ikke hvordan livet ble til, den beskriver hvordan livet har utviklet seg.

0.0.3: Evolusjon er en vitenskapelig teori, og vitenskapelige teorier =/= hverdagsteorier.

0.0.4: Makroevolusjon er mikroevolusjon over tid, og vi har bevis for makroevolusjon.

 

Jeg er... evolusjonist.

Hva nå enn det er.

 

Jeg er også plateforskyvningist (da jeg stoler på teorien om de tektoniske jordplatene og plateforskyvning og læren om kontinentene), og gravitasjonist (da jeg stoler på gravitasjonsteorien).

 

Si meg et bevis på evolusjonen

Lenke til kommentar

Antibiotika...

 

EDIT: Til og med KENT HOVIND har akseptert og mener at i hvertfall mikroevolusjon er et faktum. Men han mener fortsatt at makroevolusjon "bare" er en teori, og at den er feil.

 

Det er selvsagt tull.

 

Men det er ikke rart du er kristen og tror på det bibelen sier, for du har jo absoluttikke peiling på hvordan ting fungerer i verden...

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Si meg et bevis på evolusjonen

 

vi vet at DNA er oppskrift på hvordan vi lages.

vi har påvist mutasjon i arvestoffet våres, hvis dette skjer i en kjønnscelle som befrukter/befruktes så vil den nye organismen ha denne mutasjonen i arvestoffet til alle cellene sine.

vi har ca. 32 000 gener og ca. 3 milliarder Basepar, men ikke alle baseparene inngår i et gen.

hvis det oppstår mutasjon i et gen, eller deet oppstår et nytt gen p.g.a. mutasjon vil det si at oppskriften på oss forandrer seg og vi får en ny egenskap, tror det er gjennomsnittlig 3-4 mutasjoner i våres arvestoff, så det er ikke så stor sjangs for at vi skal forandre oss noe særlig (siden 3-4 av +-3 000 000 000 000 ikke er så mye).men det hender, når mutasjonen er en fordel for å overleve i de omgivelsene en er i har en også større sjangs for å føre genene sine videre, derfor tillpasser en seg omgivelsene sine ved mutasjon og selektiv utvelgning og det er derfor en ser at de fleste dyr er godt tillpasset omgivelsene sine (for de som ikke er det dør ut).

 

andre ting som beviser evolusjon er fossiler, en kan følge hvordan en dyrart har forandret seg ved å se på hvordan fossilet til en bestemt dyrart har forandret seg igjennom tidene (les mer her).

 

vi kan også studere genene våres, de beviser at vi har hatt samme stamfar som sjimpansene.

vi kan vite det ved å se på noe som kalles retrovirus, det er virus som har kommet inn på en befruktet/befruktende kjønnscelle, da har dette viruset satt seg på en relativ tilfeldig plass på arvestoffet og derfor vil en se dette viruset i alle genrasjoner fremover, når vi skilte oss fra sjimpansene har vi fått nye retrovirus i arvestoffet våres siden vi vet ca hvor ofte slike virus setter seg på arvestoffet våres kan vi beregne hvor lang tid det er siden vi skilte oss fra sjimpansene.

vi ser at sjimpansene har samme retrovirus på samme plass som oss inntil et vist pungt (det er her vi og sjimpansene utvikler til hver sin art).

 

Evulosjon er også observert, blant annet har enkelte mikroorganismer utvilket seg til en helt ny art.

siden det går lang tid fra generasjon til generasjon i større dyrarter kan en ikke observere full så drastisk evolusjon hos de, men det er også observert.

 

edit: med antibiotika mener du vel multiresitente bakterier _Zeke.

her har bakterier fått en egenskap som gjør at de tåler antibiotika og siden de overlever vil de reprodusere (bra eksempel :))

Endret av Sempercogitare
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...