Gå til innhold

Hva er din tro?


Hva er din tro?  

1 007 stemmer

  1. 1. Hva er din tro?

    • Buddhisme
      15
    • Kristendom
      205
    • hinduisme
      4
    • islam
      17
    • jødedommen
      3
    • Bahá'í
      6
    • Ateist
      493
    • Agnostiker
      176
    • New Age
      46
    • Andre som ikke er nevnt
      42


Anbefalte innlegg

Sikter til denne biten:

 

Positively the principle may be expressed: In matters of the intellect, follow your reason as far as it will take you, without regard to any other consideration. And negatively: In matters of the intellect, do not pretend that conclusions are certain which are not demonstrated or demonstrable. That I take to be the agnostic faith, which if a man keep whole and undefiled, he shall not be ashamed to look the universe in the face, whatever the future may have in store for him.

 

Troen på denne metoden, på samme måte som jeg kan si at jeg tror den vitenskapelige metode er en riktig metode å finne ut ting om verden med.

 

Agnostisisme kan være en tro selv om den ikke er en gudstro. Om du tror at Gud er ubeviselig, så har du jo en tro.

 

Ateister tror noe om Gud kun om de tror Gud ikke eksisterer; det går også an å simpelthen ikke tro på Gud, uten å dermed si at han ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, norsk er gøy :)

 

tro kan jo bety noen forskjellige ting, feks tro på den vitenskaplige metode. Når vi snakker om tro på den vitenskaplige metode så er det ikke med betydningen at tro = religiøs overbevisning.

Snakker vi om den kristne tro så er det snakk om religiøs overbevisning.

Sjekk http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j

Ordet tro har forskjellig innhold i forhold til sammenhengen. Jeg har vondt for å tro at noen mener agnostikken er en tro i den religiøse betydningen av tro.

Lenke til kommentar
EDIT: og gudetro omhandler tro på gud(er). altså ikke nødvendigvis den kristne varianten av gud. Om man definerer den 'energien' du snakket om tidligere som en gudevariant så vil jeg kalle deg agnostikker, selv om du er ateist i forhold til de andre variantene du har hørt om så langt :)

9555625[/snapback]

Jeg mener virkelig, 100%, at jeg ikke tror det finnes noen som helst tenkende eller bevisste ting eller hva du vil kalle det, som har makt over oss.

 

Den energien jeg pratet om er vel mer som at "tro kan flytte fjell".

Lenke til kommentar
Det er vel ikke en energi, det er vel mer det faktum at motivasjon kan føre til store ting? Eller tror du bokstavelig talt at du kan flytte fjell om du tror hardt nok?

9560402[/snapback]

Det var en metafor. Jeg sa ikke at det var det jeg mente, men på omtrent samme måte.

 

Bare glem det med at tro kan flytte fjell, det gjør bare alt forvirrende.

 

Jeg tror ikke det finnes noen guder eller bevisste vesener eller noe som helst gudefaenskap, og den energien jeg pratet om er ikke noe gudegreier.

Lenke til kommentar

Fordi man ikke har en forklaring på alt, betyr ikke at det er overnaturlig.

 

Jeg tror ikke på sjel, eller reinkarnasjon. Egentlig ser jeg på hele teorien om reinkarnasjon som ganske ulogisk... man blir født på ny.... men man husker ingenting fra forrige liv?.... hva er den tekniske forskjellen da på reinkarnasjon og om man bare dør? ingenting sånn jeg ser det. Hvilken rolle ville det da spilt om vi hadde en sjel? ingen, og da faller sjeler naturlig bort.

 

Det er min mening da.

Lenke til kommentar

Jeg er verken en profet, forfatter eller poet.

 

Jeg har ikke hatt noe kontakt med en gud, eller hva du velger å kalle det.

 

På den ene siden er jeg veldig sterk ateist, og på den andre siden er jeg åpen for bl. a. reinkarnasjon, og da også noe mer, ubestemt. På den troende siden av meg er det en brikke som ikke faller helt på plass, og siden jeg synes det er høyt usannsynlig at det eksisterer noen gud eller noe annet bevisst valgte jeg bare å kalle det for en slags energi.

Lenke til kommentar

New Age er nyere religioner og religiøse grupperinger som har oppstått i siste halvdel av forrige århundre og i dette århundre. Kvantemystikk, aliens-religioner og Märtha & cos skole er eksempler.

 

Baha'i er en religion som (virker det som på meg) forsøker å smiske seg innpå andre religioner ved å si at Jesus, Abraham, Muhammed osv. alle er Guds sendebud, og at alle religioner gjenspeiler Guds mening og slikt. Den ble startet opp på bakgrunn av en profet i Iran på 1800-tallet.

Lenke til kommentar

Nytolkninger av gamle religioner omfattes også av New Age begrepet, feks Wicca og andre tilsvarende). Man utelukker vel som regel de nyere religionene som har en klar organisisasjon og et vist minimum av medlemer. Feks tror jeg ikke man kaller Ahmadiyya for New Age, og forsåvidt ikke Baha'i heller. (de har blitt store nok til å få egene navn )

 

Baha'i vil vel av de fleste bli sett på som en avart av islam, da mye av grunnlaget er basert på islam (som igjen er basert på kristendommen (som igjen er basert på jødedommen)). Den forsøker å binde sammen de monotheistiske religionen om jeg ikke missforstår budskapet :)

Endret av noob11
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...