Gå til innhold

Tråden for utvekslingsstudenter


MartinF

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tameg: Venner får du utrolig fort. Jeg var på en fest andre (tredje?) dagen jeg var i Canada og ble kjent med utrolig mange som jeg holdt kontakten med hele året og forsatt har kontakt med.

 

Suger at vinterferien i Norge er så kort, har vært her i Canada nå for å besøke folk jeg ble kjent med i fjor. På 10 dager har jeg ikke rukket og møte alle engang, selv om så og si alle har vært i byen p.g.a. reading week. Men det betyr vel bare tur igjen til sommeren. :)

Lenke til kommentar
hvor lang tid ca tok det for dere å få gode venner? må jeg forberede meg på å vente en stund? folk her sier det kan ta opp til flere månder

 

bygger videre på det master air sier, første dagen du kommer på skolen vil du ha flere hundre folk som kommer å vil bli kjent med deg, så du får fort dine beste venner for å si det sånn, så lenge du er åpen og utadvent så kommer til å finne de med en gang, for å si det sånn, det er ikke noen som vil bli kjent med deg - som ikke kommer til å komme bort til deg første dagen. men random dypere vennskap med folk som du egentlig ikke hadde trodd du kom til å være venn med kan sikkert forekomme. Men hvis jeg skulle komme med en godt råd til ALLE som drar til sommeren, så er det noen av det samme aspect sa til meg før jeg dro angående venner og første dagene;

 

- første dagen kommer alle til å ville bli kjent med deg, du kommer IKKE til å huske alle navnene

- andre dagen kommer resten til å ville bli kjent med deg, du husker noen navn fra dag 1.

 

men på dag 2 er det veldig viktig at du uansett om du ikke husker navnene eller ikke, smil til ALLE, si hei til ALLE, ikke stopp å si du glemte navnet til personen, for det kommer til å bli tatt negativt. dvs ikke bare gå forbi noen i gangen på dag 2 og lat som du ikke ser han/hun bare fordi du ikke husker navnet,:p men bottom line is; få så mange "mulige" venner første dagen, du har bare denne ene sjangsen som kommer til å styre om du kommer til å bli en random student på skolen eller om alle kommer til å kjenne deg. Så ta mitt råd og løp rundt, bli kjent med alleeeee.. og da snakker jeg ikke bare alle seniorene, hvis du er senior, eller bare juniorene hvis du er junior, men absolutt alle mulige personer du ser, her i USA så er det ikke så stor forskjell på hvilken grade du er i.

 

du kommer til å takke meg når du hver dag resten av året kan gå rundt og alle kjenner deg.. men dette er bare hvis dette er et mål for deg da, jeg sier bare at det gjør dagen lettere og det er imo lettere å finne de gode vennene når du har en større gruppe å velge mellom. På den andre siden, hvis du vil være sjenert og helst bare nyte kultursjokket i fred og ro, så vær så god å kom til high school og vær den studenten alle må komme bort til får å bli kjent med.

 

uff det ble mye rot, håper budskapet kom frem. er bare for å hjelpe!

Endret av FredrikUSA91
Lenke til kommentar

takk for rådet, meeen jeg har allerede vært her i en måned såå det er litt for seint med "første dagen". dessuten har jeg et problem til. skolen min er stooor nesten 3000 studenter, og mennesker fra mange forskjellige land, så ingen merker om du er ny eller ikke.

Har blitt kjent med mange internasjonale studenter, men vil ha kiwivenner også.

folk i klassene mine er hyggelige og sånn, men er liksom ikke mer enn det

Lenke til kommentar
FredrikUSA91

 

Så fint å høre at noen er fornøyde med oppholdet sitt. Syns nesten at alle bare snakker negativt om det å være student i utlandet.

 

Tusen takk for gode råd ^^;

 

Hehe, ikke noe å takke for, skriver egentlig bare alt jeg skulle ønsket folk fortalte meg før jeg dro, selv om jeg kom optimalt ut av det. Jeg har vel vært den her på forumet som er i USA som har skrevet mest negativt om det, men det er ikke fordi livet mitt her suger - men fordi det er alt for mange som tror dette bare er paradis og ingenting negativt :p har sluttet å skrive på bloggen min nå så om noen har spørsmål så bare skriv i denne tråden så svarer jeg eller andre..

 

Ja, selvfølgelig er dette det beste året i mitt liv, men man må få lov til å kritisere organisasjoner som lover gull og grønne skoger. Det blir ikke alltid like lett som de skal ha det til.

 

Uff, en ting jeg ikke er enig med Martin i er Lil Wayne. Wayne er min lille sukkerklump, mens Martin har et indre hat mot han.. Grunnen til at jeg sa det, er for at nå blir det 2. gang i diskusjon.no sin historie at jeg er enig i Martin om noe - "Det blir ikke alltid like lett som de skal ha det til". Får å ta et eksempel her, så gjorde Aspect her i Norge det veldig klart at hvis det skjedde noe som helst kunne vi bytte familie, det kunne være så lite som at "kjemien ikke stemte", og på orienteringsmøte 23. Mai 2008 så endte hun som snakket for Aspect (vil ikke nevne navn, siden jeg elsker alle på aspect<3<3<3) med at hvis vi skulle huske en/den viktigste tingen fra møtet var det å ikke ende opp i samme situasjon som henne; at hun ville bytte familie men aldri turte å si ifra til koordinatorerne sine.

 

Men så kommer jeg hit, og boooooooooooooooooooooooooooooom. ja. det var ikke noe galt med mine familier, har aldri trengt å bytte (selv om dette er min 3. host familie :p er blitt kastet rundt, lang historie). Men så kommer min beste venn her borte, en tysker som også reiser med Aspect som har blitt lovet samme, og med en gang han kommer til en familie hvor han har veldig veldig strenge regler, som f.eks ikke være med venner etter skolen mer enn 1 gang hver 14. dag osv, han fikk beskjed om at det ikke var mulig å bytte familie pga en sånn liten grunn, og han ble bedt om å "prøve/holde ut" noen måneder til. Den dag idag, bor han fortsatt samme sted, jeg tok en ordentlig prat med koordinatoren og da sa hun at organisasjonene i Land X (hvor du er fra, her: Norge) og Aspect USA er to helt forskjellige organisasjoner, hvor målet til Aspext X (Norge f.eks) er å få X antall folk til å dra, å sile og de som ikke kommer til å klare det her, og med en gang de er over her tar Aspect USA over, og de har helt andre regler enn man blir lovet.

 

Det var bare et lite eksempel, men please, ikke ta dette som noe negativt om Aspect, sånn er det med alle organisasjoner (påstand, ingen kilder). Har alt bra å si om Aspect, skulle jeg dratt igjen hadde jeg dratt med Aspect.

Lenke til kommentar
da sa hun at organisasjonene i Land X (hvor du er fra, her: Norge) og Aspect USA er to helt forskjellige organisasjoner, hvor målet til Aspext X (Norge f.eks) er å få X antall folk til å dra, å sile og de som ikke kommer til å klare det her, og med en gang de er over her tar Aspect USA over, og de har helt andre regler enn man blir lovet.

Samme med STS. I USA er man enten i organisasjonen AYUSA eller STS Foundation, som har endre regler enn dem man fikk oppgitt hos STS Norge/Skandinavia.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har bestemt meg for å være utveklingsstudent i USA i 2 året på vgs.

Jeg begynner på 1 året etter til høsten.

Har tenkt til å reise med Speak, etter å ha hørt mye bra om de.

 

Vet ikke helt hvor jeg vil dra enda, men har tenkt på Østkysten.

Er det noen som har vært/er der, som kan fortelle hvordan det er der?

Hvor ville dere anbefalt å dra?

 

Drar i 2010, så hadde vært gøy å komme i kontakt med noen andre som også drar da! :)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har bestemt meg for å være utveklingsstudent i USA i 2 året på vgs.

Jeg begynner på 1 året etter til høsten.

Har tenkt til å reise med Speak, etter å ha hørt mye bra om de.

 

Vet ikke helt hvor jeg vil dra enda, men har tenkt på Østkysten.

Er det noen som har vært/er der, som kan fortelle hvordan det er der?

Hvor ville dere anbefalt å dra?

 

Drar i 2010, så hadde vært gøy å komme i kontakt med noen andre som også drar da! :)

 

 

Jeg skal i 2010 :) skal reise med AFS tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har lenge hatt lyst til å reise andreåret, går 10 klasse nå, men jeg vingler litt i lysten til å reise. En stund var jeg hekta på dette med utenlandsreise, men en stund tenkte jeg bare at nei, dette var urealistisk for meg. Men jeg tror ikke jeg ville hatt noen problemer med å være lenge borte, men jeg vil helst at det skal bli godkjent.

 

Leste i en EF brosjyre nettopp, og der stod det om regiongaranti. Kult å kunne være garantert å havne på vestkysten + Arizona/New Mexico, men på den annen side, så er det ikke hvor man er som betyr mest, men hvem man er med. Det siste jeg kunne tenke meg er allikevel å havne i en stat med tilnærmet norsk klima.

 

Jaja, vi får se.

Endret av Attityd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...