Gå til innhold

Høy Temperatur på WD Sata disk


Anbefalte innlegg

Når jeg booter maskinen min om morgenen ( i et relativt kaldt rom ~15) ligger WD disken på ca 37 grader når jeg kommer inn i windows (ifølge speedfan i hvert fall). Jeg har også et par samsung spinpoint disker, men disse vil da typisk ligge ved ca 23 grader ved oppstart. Makstemperaturen etter mange timers stresstesting er i overkant av 30 grader på samsungdiskene og 58 grader på WD'en. 58 :thumbdown: grader er i overkant av det jeg er komfortabel med. På den andre siden er det på alle hovedkort jeg har hatt alltid vært minst en defekt temperatursensor....

 

Diskene sitter for øyeblikket i en Antec Sonata II koblet til et Asus A8N SLI Premium. Det enkleste er sikkert å ta ut disken fra kabinettet og 'håndteste' varmen, en burde kunne merke forskjell mellom 30 og 50 grader. På den andre siden (uten at jeg skal gå få mye inn på det her) innebærer det en hel del knoting med kabler etc så jeg er taknemlig for alle andre forslag dere har.

 

Hvis temperaturen virkelig skulle vise seg å være så høy, hva bør jeg gjøre da?

Har allerede montert en vifte for å suge luft over diskene samt at WD'en er montert nederst (hvis varme stiger etc).

 

EDIT: Bare for ordens skyld, disken det er snakk om er en 250 GB, 7200 RPM, 16 MB Cache WD2500KS

Endret av Traktormannen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der er ikke så rart at Samsung disken din er mye kaldere en WD'en. Samsung er en av de beste på støynivå og avkjøling på sine harddisker.

 

Du sa du hadde satt WD'en nederst? Altså:

 

 

lSamsungl

lSamsungl

l WD l

 

 

Det er jo ikke så smart siden WD er varmest, da vil varmluften stige opp til Samsung harddiskene og varme opp de enda mer? Eller var det jeg som bare missforstod :p

 

Edit: En vifte vil være nok.... Hvis du har en som blåser kald luft inn igjennom mellom harddiskene..

Endret av Franziz
Lenke til kommentar

Det kan jo hende det er SpeedFan som tuller ...

 

Sjekk temperaturen med et annet program først - kanskje WD har noen support tools som kan brukes? - før du begynner å omkalfatre altfor mye.

 

Men rent generelt er det lurt - som Franziz er inne på - å montere den varmeste enheten øverst når du har flere disker i en "stack".

Lenke til kommentar
Min WD ligger på 63 grader ifølge Everest home edition og den står alene der diskettstajon skal stå. Mens Seagaten min ligger på 33 grader.

5860017[/snapback]

Det virker varmt, ja ...

 

Det er kanskje ikke så god luftsirkulasjon heller, i floppy-hullet?

Har du muligheter for å montere den et annet sted i PC'en da?

Lenke til kommentar

Skal ta å sjekke med andre verktøy, noen å anbefale?(skal ta å sjekke om WD's egne verktøy har noe form for temperaturlesing) I utganngspunktet skulle jeg tro

at hvis det er feil med noe så er det selve temperaturavlesningschip'en.

 

Diskene er montert slik Franziz indikerte, og sidene varmen stiger skulle total temperaturen i 'stacken' synke ved å sette den varmeste øverst. Problemet med det er at den varmeste disken sannsynligvis vil bli ennå varmere (grunnet høyere luft temp) hvis den er på toppen (over 60 kanskje :thumbdown: ) noe som er lite heldig. De andre diskene er kjølige nok uansett.

 

Har en 120mm (ca 1000rpm) montert på insiden av diskene (hvis dere skjønner hva jeg mener) som suger kald luft inn.

 

Disken virker forsåvidt ok (har hatt den under en uke) men jeg er litt nervøs mot å putte data jeg ikke vil miste på den,og hvilke data vil en egentlig miste (greit nok at noe er absolutt kritisk men det blir en egen kategori). Det betyr da at jeg egentlig ikke har lyst til legge noe særlig på den i det hele tatt =~ unyttig

Endret av Traktormannen
Lenke til kommentar
Er i floppy hullet ja?

Det er litt trangt så hvis jeg skulle lagt den et annet sted så måtte det blitt i bunn av kabinettet, bare la den ligge der.

5860044[/snapback]

 

Nei, er ikke montert i floppy hullet. Har et antec sonata II kabinett og har følgende layout (lagvis)

 

 

-----------------------

5,25x3

 

 

-----------------------

3,5x2 (floppy

-----------------------

3,5x3 (disker)

 

 

------------

 

Diskene er snudd (90 grader) i forhold til klassisk layout og montert enkeltvis i 'skuffer' som kan trekkes ut separat.

 

hw har gjort test : http://www.hardware.no/tester/kabinett/antec_sonata_ii/17890

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...