Gå til innhold

Vil psykoteste alle 15-åringer


Anbefalte innlegg

Forsker og fastlege Ole R. Haavet foreslår at alle 15-åringer bør sjekkes for psykiske problemer. (Kilde: Dagbladet )

 

Går dette gjennom blir vel HW forumet halvert....? :!:

 

 

Men fra spøk til revolver. Er dette virkelig nødvendig? Grenser ikke dette til en slags stigatisering av en alvorlig problemstilling?

Med det mener jeg at hvis en 15 åring plutselig får beskjed "I dag skal du gå til psykologen for en "psykotest", så grenser det vel til å være mentalt skadelig i og med at vedkommende får et alvorlig press og 1000 spørsmål som "Hvorfor skal jeg til en psykolog? Er det noe galt med meg?".

 

Eller kan det sier å være et helseforebyggende tiltak som gjør mer gavn enn skade ved at det kan forebygge for eksempel alvorlige psykoser senere i livet ved at de får snakke ut, eller at en psykolog kan klare å finne ut hvilke personer som trenger etterfølging?

 

Eller er det bare snakk om at de privatprakiserende psykologene har for lite å gjøre for tiden, og trenger flere klienter..? :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herreku.... Kjenner 4gutter som har blitt psykotestet, de var en klasse under meg. De sa selv at det var latterlig, en av gutta sa faktisk at han følte at det var noe galt med ham. Gjett om han ble litt deppa for det.

(Det var kontaktlærer som sendte dem, for dem som lurer)

Lenke til kommentar
Eller er det bare  snakk om at de privatprakiserende psykologene har for lite å gjøre for tiden, og trenger flere klienter..?  :whistle:

5843358[/snapback]

 

Lite å gjøre, er du gal!? Spesialisthelsetjenesten har alt for mye å gjøre allerede.

 

Men for øvrig er jeg positiv til forslaget. Det er jo frivillig. :)

Lenke til kommentar

Er en del idioter som burde testes ja, det er det så absolutt.

Men vil dette gjøre at hele norges befolkning vil gå på antideprisiv? Det tror jeg...medisiner folket først som sist så alle kan tenke det samme..

 

Frøken Brundtland sa noe som det at "det finnes ingen friske mennesker, de er ikke godt nok undersøkt".

Lenke til kommentar
jeg er normal

5845281[/snapback]

 

 

Hva er normalt ?

 

Føler det sånn at de fleste er normale, men de som liker skade seg selv, andre, liker og drepe, plage osv. er Unormale. Men ingen er verdig til og si hva som er normalt eller ikke. Men meninger jo selvfølgelig greit, da det er 1persons mening til en annen :)

Lenke til kommentar
jeg er normal

5845281[/snapback]

 

 

Hva er normalt ?

 

Føler det sånn at de fleste er normale, men de som liker skade seg selv, andre, liker og drepe, plage osv. er Unormale. Men ingen er verdig til og si hva som er normalt eller ikke. Men meninger jo selvfølgelig greit, da det er 1persons mening til en annen :)

5846981[/snapback]

Jeg kaller meg selv normal på grunn av at det er bare slik jeg er, som jeg vet hvordan en kan være. Hvis noen skjønner. Du kan sikkert være helt skrullete, men alikevell syntes at du er normal... Så kanskje jeg er helt loco :p

Lenke til kommentar

Alle asylsøkere og flyktninger burde åpenbart testes. Å teste alle nordmenn og vanlige innvandrere er relativt unødvendig i og med at vi lever i temmelig gjennomsiktige samfunn og dersom det var noe alvorlig galt ville det ha manifisert seg for en god stund siden. Det er helsevesenets jobb å fange opp disse. Og det har de maaange år på å gjøre. De siler jo allerede ut barn og ungdom som har problemer i skolen i tidlig alder.

Lenke til kommentar

Var en guttunge på 15 som hang seg selv i fjor en gang her i byen ikke langt fra meg.. Alle som kjente fyren hadde aldri trodd at noe sånt ville skje, han var glad, optimistisk, etc.. Hadde han blitt psykotestet, er det en mulighet for at det ikke ville skjedd.. Vi lever kansje i et 'gjennomsiktig' samfunn, men sært hvordan så mange mennesker som 'alle' ser på som livsglade og optimistiske tar livet av seg, om det virkelig er så gjennomsiktig... Bare en tanke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...