Gå til innhold

Nå skal norske fildelere "tas"


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142407

 

I dag sitter den norske film- og musikkbransjen i hemmelig møte. Nå varsler de at norske fildelere skal tas.

 

Vi skal i nær fremtid gjennomføre brede aksjoner mot større grupper med norske fildelere, sier Tøndel til Digi.no

 

 

Yeah right... kanskje klarer de å ta noen folk som deler på IRC osv. men går de etter menigmann så tror jeg det kan komme til å slå tilbake mot dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nettverk er en teknisk gruppe. Dette er samfunn og politikk.

5825481[/snapback]

 

La ikke merke at det var postet i prs. Ta de som deler på IRC ? Er det noe utbredt da ?

 

Som de skriver i artikkelen skal de først og fremst gå etter direct connect nettverket. De fleste kan vel føle seg ganske trygge om de ikke deler flere 100 gb.

Lenke til kommentar
Nettverk er en teknisk gruppe. Dette er samfunn og politikk.

5825481[/snapback]

 

La ikke merke at det var postet i prs. Ta de som deler på IRC ? Er det noe utbredt da ?

 

Neppe hos nordmenn med de linjene vi har. Det er kanskje noen nordmenn som står bak noen xdcc servere etc, men selve boksen vil nok stå i et annet land. Vanskelig å ta disse.

 

Som de skriver i artikkelen skal de først og fremst gå etter direct connect nettverket. De fleste kan vel føle seg ganske trygge om de ikke deler flere 100 gb.

5825528[/snapback]

 

Har på følelsen av at DC og torrent er den p2p spredningen som er størst blant ola nordmann idag. Det er også her du klarer å ta selve personen, da ting spredes fra din egen pc.

 

Forøvrig syns jeg staten har angrepet feil på dette "problemet". En slukker ikke ilden ved å sprute vann på toppen av flammene.

Lenke til kommentar

Det som kommer til å skje er at en liten mann som deler 20 GB blir tatt og stempla som tyv, mens "naboen" som deler 200 GB slipper noen ting.

 

Når skal de lære at det ikke går ann å få hass på fildeling med slike aksjoner. Går bare ikke, ta 1 og 2 nye dukker opp. Ta de 2 og 4 nye kommer. Sier seg selv at det blir mange å ta knekken på.

Lenke til kommentar
Bra jeg for det meste bruker bittorrent da, og lite DC++.

 

Men hadde vært dumt å fått et brev i posten med erstatningskrav om et sekssifret beløp, dem skulle nok fått et fint svar av meg.

5826232[/snapback]

 

Hvorfor er det bra? Det er jo lettere "å ta" torrentbrukere enn de som bruker DC. Husk at når du registerer deg på en torrenttracker blir IPen din logget på selve trackeren, og skal politiet gjennomføre dette skikkerlig vil de ikke ha noe problem ved å få den informasjonen de vil fra ISPen din. Torrents er like ulovlig som DC, jeg vil faktisk påstå at det er enda værre. De eneste som er lovlydige i torrentsyklusen er de som deler selve .torrent filen. For oss vanlige nordmenn er det fortsatt ulovlig å laste opp til andre, eller seede som det så fint heter når du laster opp til andre via torrents.

Lenke til kommentar
Bra jeg for det meste bruker bittorrent da, og lite DC++.

 

Men hadde vært dumt å fått et brev i posten med erstatningskrav om et sekssifret beløp, dem skulle nok fått et fint svar av meg.

5826232[/snapback]

 

Hvorfor er det bra? Det er jo lettere "å ta" torrentbrukere enn de som bruker DC. Husk at når du registerer deg på en torrenttracker blir IPen din logget på selve trackeren, og skal politiet gjennomføre dette skikkerlig vil de ikke ha noe problem ved å få den informasjonen de vil fra ISPen din. Torrents er like ulovlig som DC, jeg vil faktisk påstå at det er enda værre. De eneste som er lovlydige i torrentsyklusen er de som deler selve .torrent filen. For oss vanlige nordmenn er det fortsatt ulovlig å laste opp til andre, eller seede som det så fint heter når du laster opp til andre via torrents.

5826635[/snapback]

 

tror du trackerne gir ut informasjon og ip-loggene sine? da må serverne raides og konfiskeres i såfall, noe de trenger en gjyldig dom for å gjøre.

 

i dc er det veldig enkelt å koble seg til hubbene, for så å logge ip'ene til dem som er der inne.

Flere trusselbrev fra advokater mot f.eks ThePirateBay har ikke ført noen steder, og trackeren er i følge svensk lov lovlig.

Et brev fra en advokat i norge kan lett få dem som driver dc-hubbene til å stenge dem uten noe krangel.

det siste de vil ha er bot og advokatutgifter.

Lenke til kommentar
Bra jeg for det meste bruker bittorrent da, og lite DC++.

 

Men hadde vært dumt å fått et brev i posten med erstatningskrav om et sekssifret beløp, dem skulle nok fått et fint svar av meg.

5826232[/snapback]

 

Hvorfor er det bra? Det er jo lettere "å ta" torrentbrukere enn de som bruker DC. Husk at når du registerer deg på en torrenttracker blir IPen din logget på selve trackeren, og skal politiet gjennomføre dette skikkerlig vil de ikke ha noe problem ved å få den informasjonen de vil fra ISPen din. Torrents er like ulovlig som DC, jeg vil faktisk påstå at det er enda værre. De eneste som er lovlydige i torrentsyklusen er de som deler selve .torrent filen. For oss vanlige nordmenn er det fortsatt ulovlig å laste opp til andre, eller seede som det så fint heter når du laster opp til andre via torrents.

5826635[/snapback]

 

tror du trackerne gir ut informasjon og ip-loggene sine? da må serverne raides og konfiskeres i såfall, noe de trenger en gjyldig dom for å gjøre.

 

Hvis politiet akter å "ta" disse folka er det lite til som skal for å kunne konfiskere en server.

Evt kan de jo bare skaffe seg en bruker på trackerene og logge IPene som er i svermen, evt se hvilke personer som deler mye på de store releasene. Er utrolig lett å skaffe informasjon fra en torrenttracker.

 

i dc er det veldig enkelt å koble seg til hubbene, for så å logge ip'ene til dem som er der inne.

Flere trusselbrev fra advokater mot f.eks ThePirateBay har ikke ført noen steder, og trackeren er i følge svensk lov lovlig.

Et brev fra en advokat i norge kan lett få dem som driver dc-hubbene til å stenge dem uten noe krangel.

det siste de vil ha er bot og advokatutgifter.

5827133[/snapback]

 

I DC er det også lett å dele ting som er ditt, altså bilder og vanlige dokumenter, egne filmer etc for å få nok å dele til å komme inn på de største hubene. Og hvis jeg har lyst til å dele en fim jeg selv har laget på DC har ikke politiet så mye med det å gjøre. Ved torrent så velger du ikke selv hva du vil dele, du laster ned fra andre også laster opp til andre som er på samme trackeren.

 

Det du sier om tpb har jeg allerede sagt. Det er ikke ulovlig å dele .torrentfiler, men det er ulovlig å seede de.

Lenke til kommentar
I DC er det også lett å dele ting som er ditt, altså bilder og vanlige dokumenter, egne filmer etc for å få nok å dele til å komme inn på de største hubene. Og hvis jeg har lyst til å dele en fim jeg selv har laget på DC har ikke politiet så mye med det å gjøre. Ved torrent så velger du ikke selv hva du vil dele, du laster ned fra andre også laster opp til andre som er på samme trackeren.

 

Det du sier om tpb har jeg allerede sagt. Det er ikke ulovlig å dele .torrentfiler, men det er ulovlig å seede de.

5827174[/snapback]

 

Man blir ikke tatt for å dele private filmer på dc++, det opphavsbeskyttet materiale dem tar deg for, har aldri sagt noe annet.

 

Takk for innføringen om hvordan bittorrent fungere, visste det selsagt fra før.

men btw. man seeder ikke .torrentfiler, dem angir bare hvor man skal koble seg opp. det er filmen eller spillet man seeder.

 

PS:

er ikke helt sikker på hva du mener med å "dele torrentfiler" og å "seede de".

med den nye "mp3-loven" har det også blitt ulovlig å laste ned, ikke bare dele/seede

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Takk for innføringen om hvordan bittorrent fungere, visste det selsagt fra før.

men btw. man seeder ikke .torrentfiler, dem angir bare hvor man skal koble seg opp. det er filmen eller spillet man seeder.

 

PS:

er ikke helt sikker på hva du mener med å "dele torrentfiler" og å "seede de".

med den nye "mp3-loven" har det også blitt ulovlig å laste ned, ikke bare dele/seede

5827221[/snapback]

 

Jeg gidder ikke sitte her og kverulere om hvem som kan mest om dette.

 

Å dele en torrentfil er å dele .torrentfiler. Det er dårlig formulering fra min side å si at en "seeder" torrentfilene. Det er selvsagt ikke det en gjør.

 

Jeg var ikke klar over at MP3-loven hadde blitt tatt i bruk?

Lenke til kommentar
lol småbarn på DC og Torrent. Og for å ikke nevne IRC :p

Gutter, dere må lenger opp. To the world of 0-sec releases.

5827729[/snapback]

 

Hvis du ikke har tilgang til en topsite er nok torrent den raskeste kilden til "0day warez". Er ikke uten grunn at småungene i antip2p klikket rundt jul ;)

Lenke til kommentar

Tenk hvor artig det hadde vært hvis vi fikk en hel gjeng til å gå sammen om å dele tonnevis av terabyte med ikke-kopibeskyttet materiale via DC, noe som kanskje ville føre til at etterforskerne blir mistenksomme. Med litt flaks bruker de masse tid og ressurser på det før de finner ut at de ikke har noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...