Gå til innhold

Fedora versus Debian


Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt en sammenligning mellom Fedore og Debian.

 

Vil gjerne ha ett sikkert, stabilt, gratis og brukervennlig system som kan kjøre CVS server og Java applikasjoner, samt database (postgresql/hsqldb). Windows 2000 har fungert bra, men ønsker å skifte ut dette til en lovlig lisens (MSDN lisenser kan jo lovlig brukes uten ekstra kost, til testing og litt til (gråsone), men ønsker å fjerne denne usikkerheten).

 

Skulle gjerne vist litt om de forskjellige systemene, samt en anbefalt konklusjon. Muligens jeg må gå for et hetrogent system, men samme OS på alle maskinene er en fordel.

 

Selv oppfatter jeg Fedora som ok, men litt eksperimentel. Bra for lek, men ikke så bra for produksjon. Lett å bruke. Bra driverstøtte

 

Min oppfattelse av Debian er at det er stabilt og sikkert, men kanskje litt kjip å konfigurere (ihvertfall til å begynne med). Usikker på hvor stabilt Java er her også.

 

Selv har jeg installert RH9 (uber gammelt) på en maskin for lenge siden, men skal fjerne dette helt for å få inn noe skikkelig. BSD/Solaris er litt for lite "standard" og sært, ønsker å bruke "standard" Linux (ikke meningen å forulempe noen, kanskje jeg t.o.m. tar feil).

 

Selve "serveren" er liten, men foreløpig bra nok.

Deployment/Prod Server:

Pentium 200 MHz, 256MB RAM

 

Maskin for å gjøre test konfigureringer og pathcer (før de gjøres på serveren, kan ikke oppdatere rett i prod):

Pentium III 450 MHz, 512MB

 

I tillegg utviklingmaskiner, en stasjonær med Linux og en bærbar med Windows.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Redhat enterprise 4 er os'et du leter etter, så vidt jeg kan se... Relativt nytt/moderne (ca som fedora 3), men mer stabilt (dvs. "få endringer") på samme måte som debian.

5822757[/snapback]

 

det koster da penger, gjør det ikke?

 

jeg anbefaler debian uten X.

Lenke til kommentar
Selv har jeg installert RH9 (uber gammelt) på en maskin for lenge siden, men skal fjerne dette helt for å få inn noe skikkelig. BSD/Solaris er litt for lite "standard" og sært, ønsker å bruke "standard" Linux (ikke meningen å forulempe noen, kanskje jeg t.o.m. tar feil).

Der tar du feil. BSD er absolutt ikke sært, og FreeBSD, den mest utbredte BSD-varianten brukes i utstrakt grad i server-segmentet. F.eks. er FreeBSD i bruk hos yahoo, og Distrowatch (oversiktside over alle mulige linux-distroer, adresse www.distrowatch.com) droppet Debian til fordel for FreeBSD. Solaris er UNIX, og har lang fartstid, lengre enn alle linux-distroer (kjernen, UNIX System V er utviklet siden slutten av 60-tallet). Regnes for å være ekstremt stabilt, grunnet kode som er modnet og optimalisert gjennom mange år. Tross alt, Solaris er UNIX, Linux er en UNIX-klone, det vil si at Linux prøver å etterligne det originale AT&T UNIX, som Solaris er basert på. De fleste programmer du er vant med i GNU/Linux vil også kjøre på Solaris. Apache, MySQL, proftpd osv osv kjører både på BSD og Solaris. Har inntrykk av at det er en del som vil påstå at BSD og Solaris er for sært, men de tar skammelig feil. Du er blitt feilinformert.

 

Edit: til den maskinvaren du sikter til, vil jeg anbefale FreeBSD uten GUI.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Begge distroer vil løse oppgaven mer enn godt nok for deg!

 

Ikke la deg skremme at det heter seg at Fedora er eksperimentell og dermed ustabil/usikker. Det er mange dyktige utviklere som setter sin ære på spill for at Fedora skal fungere vel så bra som noen annen distro.

 

java har fått litt spesiel oppmerksomhet i Fedora i de siste versjonene, men du kan helt sikkert få til det samme med debian.

 

Det jeg tror, er dog at debian egner seg bedre på såpass gammel hardware som du har. Du må jobbe litt mer for å strippe ned en Fedora installasjon i samme grad som du kan med debian.

Lenke til kommentar

Jeg bruker GCC-Java i Fedora. Det fungerer fint, men jeg tror Swing ikke er ferdigutviklet, har egentlig ikke prøvd. Brukte Sun tidligere (da GCC ikke fungerte med Eclipse), det fungerte også fint.

 

Jeg har heller aldri hatt noen problemer med ustabilitet i Fedora. Maskinen oppdateres hver natt med yum, og det fungerer fint.

Lenke til kommentar
Hvis du orker å kompilere er gentoo et glimrende valg. Da tar du bare med det du trenger, og du får optimalisert systemet bra.

5838363[/snapback]

Som sagt, Gentoo er inspirert av FreeBSD. I FreeBSD kan du velge akkurat det du trenger, men du trenger ikke å kompilere. Samt at du i tillegg får optimalisert systemet.

Lenke til kommentar
hva er det bsd optimaliserer som f.eks ikke debian kan optimalisere?

5838836[/snapback]

Man har både mulighet til et rikt utvalg av ferdigkompilerte pakker og ports, programmer som installeres ved kompilering. Man kan lett installere kun det man trenger, og det er lagt opp til at man skal kunne ha med utviklingsverktøy. Dessuten er FreeBSD Release mye mer oppdatert enn f.eks. Debian Stable. Det er en av grunnene til at www.distrowatch.com kastet ut Debian Stable til fordel for nettopp FreeBSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...