Gå til innhold

Hjelp til oppgradering


Anbefalte innlegg

Hei

 

skal oppgradere følgende komponenter.

 

Hovedkort, Cpu, Minne og Skjermkort

 

Har stort sett bestemt meg for en AMD 64 3500 eller 3700 Cpu, men er litt mere usikker på hovedkortet.

 

Gutta i butikken mener jeg burde gå for Asus A8N32-SLI Deluxe siden det vistnok skal være mye mere stabilt enn de andre asus kortene. Stemmer dette? noen som har erfaringer.

 

Det som er saken er at jeg har ikke bruk for SLI. Og er det egentlig noen forskjell på dette og billigere kort fra asus hva stabilitet anngår. eller betaler man bare for ekstra funksjoner??

 

Noen som har forslag / alternativer?

 

er ute etter følgene.

 

- stabilt

- pci e

- uten vifte

 

Skjermkort blir det enten 7800gt, 7900gt eller 7900gtx. Mest sannsynlig 7900 serien da disse har lavere strømforbruk. bråker de mindre enn 7800? og noen som vet hvor stor PSU man trenger for feks 7900 gtx? ( to hd + dvd brenner i maskina). vil også gjerne ha ett kort som bråker lite i windows bruk, men kan gjærne bråke i spill. noen som er stillere enn andre?

 

Når det kommer til minne. De i butikken annbefalte meg mushkin em2 5300 minne

 

Kan ikke så mye om minne, men kjører ikke disse cpu'ene og hovedkortet på 3200. Trenger jeg 5300 bare om jeg skal klokke?? Uansett har ikke så peil på minne, men trenger 2 gig og ganske stabilt da jeg bruker pc'n en del til hjemmestudio.

 

Det her ble litt mye men.. Takker for alle svar i alle fall

 

Morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal overklokke vil jeg på alle måter anbefale Asus A8N32-SLI. Har mange kamerater med det kortet og det klokker til pokkerivoll. Mitt, a8n-sli premium derimot, er mer moderat. Det er stabilt hvis man ikke klokker, og hvis man klokker litt mer moderat.

 

Så vidt jeg veit er det ram som er bære eller briste på mitt kort. Man kan være heldig, eller ikke. Det er der stabilitetsspørsmålet kommer inn i bildet tror jeg.

 

Hvis du skal overklokke trenger du ikke egentlig noe heftig ram, da minnehastigheten kan skrues ned til det de vanligvis kjører på. Skal du overklokke ramen, bør du nok ha noe sånt. Det er forøvrig flere minne instillinger i biosen til Asus A8N32-SLI (det er en god ting!) enn i mitt.

 

Jeg kjører med kingston value-r eller noe 2x1024 3200. Disse kan forøvrig klokkes en 10/15 mhz...

 

PSU: jeg vil anbefale en MIST 500/600 (du trenger sikkert ikke mer enn 400)w strømforsyning med avtagbare kabler. De er svært stillegående, noe som sikkert faller i smak hvis du lager musikk :)

 

EDIT: hvis du vil få skjermkortet stillere BØR du kjøpe en zalman vf700-cukjøler. De er så og si lydløse...

 

Håper jeg var er til hjelp :roll:

Endret av AOe
Lenke til kommentar

Takker for svar - skal helt klart sjekke den PSU en og de GPU kjølerne. trenger noe som ikke bråker ja.

 

Ellers anngående klokking. regner med at jeg ikke kommer til å gjøre det siden det øker varmen - og da blir det vel mere viftestøy tenker jeg. Så trenger jeg da i utgangspunktet bare 3200 minne og ikke 5300? men er kanskje ikke store prisforskjellen uansett

 

og finnes det noen andre billigere hovedkort uten sli som gjør nytten. og er like stabile ?

Endret av 1morten1
Lenke til kommentar
Gutta i butikken mener jeg burde gå for Asus A8N32-SLI Deluxe siden det vistnok skal være mye mere stabilt enn de andre asus kortene. Stemmer dette? noen som har erfaringer.

5813203[/snapback]

 

og finnes det noen andre billigere hovedkort uten sli som gjør nytten. og er like stabile ?

5813282[/snapback]

Den anbefalingen fra folka i butikken synes jeg høres mest ut som et argument for å få noen ekstra hundrelapper i kassa. Jeg tviler på at andre nforce4-baserte hovedkort fra asus er mye mindre stabile enn A8N32-SLI.
Lenke til kommentar

Den anbefalingen fra folka i butikken synes jeg høres mest ut som et argument for å få noen ekstra hundrelapper i kassa. Jeg tviler på at andre nforce4-baserte hovedkort fra asus er mye mindre stabile enn A8N32-SLI.

5815052[/snapback]

 

Ja - er det jeg lurer litt på og. Tror dette dette kortet skal være rått på overklokking, men det er ikke så viktig for meg. Men er det med at jeg helst ikke vil ha vifte. Er stort sett bare dette fra asus i alle fall som kommer med heatpipe. Men kan vel bare smelle på en kjøleribbe på de andre.

Endret av 1morten1
Lenke til kommentar
Fant verken PC5300 på Netshop eller komplett...

Men det er ganske stor prisforskjell...

eks:

 

Helt greie PC3200 brikker (2gb)

Kr 2095

 

PC4800 (høyeste jeg fant) Du må kjøpe 2stk av disse for å få 2GB

Kr 4190.(kr 2095 pr stk)

5814936[/snapback]

Siden han ikke skal overklokke så er det jo ikke vits med hverken PC4800 eller å betale

2100 kr for 2GiB.

 

Det går helt fint å velge et par PC3200 fra rundt 1300 kr. F.eks Geil eller Corsair sine.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det går helt fint å velge et par PC3200 fra rundt 1300 kr. F.eks Geil eller Corsair sine.

5815461[/snapback]

 

Da blir det straks litt hyggeligere pris på minnet :)

 

ellers - hva med dette hovedkortet her?

 

http://www.databutikken.com/no/datasheet.php?artId=ASA8N-E

 

Finer det ikke på asus sine sider men. utgått modell kanskje?

Endret av 1morten1
Lenke til kommentar

Kult

 

Takk for hjelpen så langt.

 

Begynner å få en viss oversikt.

 

leste forresten på anandtech sin roundup at DFI og Epox kort var bra ( hovedkort ) men de tester ikke asus sitt.

 

Noen erfaringer med disse?

 

Og noen som har erfaring med databutikken.com ?- Det blir nemlig en del billigere enn digital impuls som blir alternativet i Oslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...