Gå til innhold

Test: Nokia 6280


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan blir denne kontra SE W810 ?

5813146[/snapback]

Hva med denne da? Skal vi sammenligne alt med mobilene? I så fall blir det lang liste.

 

Vel, 6280 har i mine øyne bedre design. Den er kjappere. Den har 3G. Den har større og bedre skjerm.

 

W810i er tregere, har mer medfølgende minne, sannsynligvis bedre headsett, den har bedre kamera, osv...

Lenke til kommentar

Dette må være den mest useriøse testen jeg har snublet over på lenge, og at den publiseres på vg.no er en skam. Heldigvis for amobil.no er vel ikke VG spesiellt kritiske til eksterne innholdsleverandører...

 

For å ta det i rekkefølge:

 

* "Den har fiffige snarveiknapper". Kommer vel ikke på noen telefoner som ikke har snarveiknapper til kamera og som kan bruke volumknappene til å zoome med kameraet.

 

* Simen J. Willgohs sier selv at mobilen ikke er noe særlig å se på. Jeg kan i høyeste grad si meg enig.

 

* Aktiv ventemodus (Tillater å gå til snarveiene med bare to tastetrykk) - Dette har vel de fleste andre produsentene hatt i lange tider? Personlig har jeg en S700i og jeg trenger bare ett trykk for å gå til eksempelvis innboksen, mediespilleren og webbrowseren. Dette kan naturligvis settes opp med de snarveiene du selv har lyst på.

 

* Skjermen har oppløsning på 240x320 med 262k farger. - Min mobil er det nå 19 måneder siden jeg kjøpte og jeg har en skjermoppløsning på... *trommevirvel* 240x320 med 262k farger! Og telefonen er MER enn halvannet år gammel!

 

* God respons - De fleste mobilprodusentene er vel kvitt "lag" på menyene og i bruk. Eneste unntak er billedbehandling som krever sin CPU for å kverne unna såpass mye informasjon med stadig økende oppløsning på bildene.

 

* Java-ytelsen var som Simen J. Willgohs selv sier, ikke noe særlig å skryte av.

 

* Minnekapastiteten likeså, Simen J. Willgohs sier den ikke er noe å skryte av, den heller. Greit at det ikke er noe å skryte av men 64MB er rett og slett patetisk i en telefon med 2mpx-kamera.

 

* Simen J. Willgohs sier at telefonens lyd ikke er noe særlig, siden den er i mono. Mobile-Review sier telefonen har stereo-høyttalere, Simen og Eldar får sloss om det.

 

* EDGE + 3G er det første direkte positive og forholdsvis nyskapende ved telefonen. Kudos til Nokia for den.

 

* Integrert epostleser - Jeg kan ikke huske sist jeg hadde en mobil uten integrert epostleser, det er snakk om ganske mange år ihvertfall. Dette er standard innhold og gir ikke grunnlag for høyere karakter.

 

* Spillene får skryt - De var sikkert underholdende for Simen J. Willgohs, men spill med 3D-grafikk er ikke noe spesiellt revolusjonerende. Det finnes en haug av dem og min S700i spiller de av helt ok, til tross for at den er halvannet år gammel. Skryt fortjener vel heller de telefonene som har nVidias 3D-aksellerator installert (f.eks Motorola Razr V3x) og som virkelig kan vise avansert 3d-grafikk. I tillegg blir java-programmene brått avbrutt om du får inn en samtale osv. På konkurrerende telefoner blir programmet lagt i bakgrunnen og du kan fortsette der du slapp etter at du er ferdig med samtalen.

 

* Den kan spille av mediefiler - Standard funksjon, alle mobiler kan vel det nå om dagen? Radioen støtter ikke RDS.

 

* 2Mpx kamera uten autofokus - Trenger vel ikke si så mye mer, uten autofokus blir det rett og slett ikke bra bilder. "Blitzen" kan ikke brukes som lommelykt og lyset er ikke mulig å skru på før du tar bildet så du må prøve å sikte som best du kan før du knipser av. Her kan det være greit å øve mye slik at man ikke må prøve å feile så mye, med bare 64MB minnekort blir det fort fullt.

 

* Video kan taes opp i 640x480 - Er ikke revolusjonerende men ganske nytt, kudos til Nokia igjen. Det Simen J. Willgohs ikke nevner er at frameraten er så lite som 13,78 fps. W900i fra SE tar f.eks opp video i 640x480 med hele 30fps. Mobile-Review slet også med å spille av filene fra Nokiaen i standardspillerene (Quicktime f.eks), dette kan Nokia ha løst til nå.

 

Dessuten, ved såpass høye oppløsninger så klarer ikke telefonen å kjøre unna full billedbehandling ved lagring og resultatet blir et veldig pikselert bilde med bildet delt inn i store firkanter. CPUen blir rett og slett for liten, så her har vel Nokia puttet inn høyoppløselig videoopptak litt for tidlig. Nevnte W900i har en grafikkaksellerator fra Nvidia (GoForce 4800) som sørger for god kvalitet på videoklippene.

 

 

 

Det var det hele, og terningkast 6!? Rekk opp hånda de som kan stave "tåpelig". :w00t: Svenske mobil.se er kjent for å være snille med Nokia og selv de gir bare 6280 86%. Oversatt i terningkast gir det 5,16 som vel er i snilleste laget. En god firer fortjener telefonen. Er man Nokia-fan og kan leve med størrelsen og designet kanskje en svak femmer.

 

Alt i alt er det vel bare å gratulere Simen J. Willgohs med enda en sjekk i posten fra Nokia. Siden saken havnet på vg.no blir det vel en ekstra feit en denne måneden...

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Du beviser fint egen uvitenhet med det innlegget der thklinge. Har ikke tid til å gå gjennom alt der nå, men skal få svart ordentlig senere i dag.

 

Så vidt jeg vet havner alle amobils tester på VG for tiden, uansett mobil, uansett karakter. Kan hende jeg tar feil her.

 

Angående video kan jeg av egen erfaring si at 6280 er godt forann W900i.

 

Blir et lengre svar senere :)

Lenke til kommentar

Takk, thklinge!

 

Til listen kan du legge to ekstra punkter:

 

* Laber lydkvalitet. Ved høyt volum blir det sprakelyder i høyttaleren. Dette holder ikke. Det er tross alt en TELEFON det er snakk om. Denne feilen har vi påvist på tre eksemplarer i butikken.

 

* Slarkete hengsler. Forbindelsen mellom front og bak er rett og slett for billig. Selv Siemens SF110 (...?) har bedre skyvefunksjon.

 

Det pussige er at 6270 ikke har noen av disse to problemene.

 

-snubbel

Lenke til kommentar

Jeg har ikke handlet ennå da jeg venter på Tele2 sitt tilbud, men jeg har lekt med den. Og jeg må jo innrømme at området rundt d-paden virket litt billig. Men skyvefunksjonen virket veldig bra på den jeg lekte med. Den var litt slarkete, men tror ikke dette vil by på problemer.

 

- Det er dårlig at den ikke har autofokus

- et er dårlig at den ikke har RDS-radio

 

 

Jeg har også S700i, men syntes det er rart at thklinge sammenligner disse. Da S700i kom var det nesten ingen andre mobiler som hadde denne oppløsningen, og slik var det i ca. 1 år. Først nå de siste 3 mnd har det kommet "billig"-mobiler med slik oppløsning. Fremdeles er ikke denne oppløsningen vanlig. Derfor syntes jeg at å dra det faktum fram som et pluss er bra. Nei det er ikke revolusjonerende, men det er veldig bra og det er, som sagt, ikke mange mobiler i Norge som har en slik oppløsning.

Lenke til kommentar

Sånn, nå har jeg litt bedre tid til å få svart ordentlig.

 

* Aktiv ventemodus (Tillater å gå til snarveiene med bare to tastetrykk) - Dette har vel de fleste andre produsentene hatt i lange tider? Personlig har jeg en S700i og jeg trenger bare ett trykk for å gå til eksempelvis innboksen, mediespilleren og webbrowseren. Dette kan naturligvis settes opp med de snarveiene du selv har lyst på.

Nei. Aktiv ventemodus er noe helt annet enn en "gå til" meny eller snarveis-meny. Orker ikke gå i detalj, men aktiv ventemodus er en genial funksjon som lar deg plassere enkelte ting på venteskjermen. Dette kan være snarveier, det kan være info om spillende sanger, det kan være dagens kalendernotater, osv. osv.. Alt kan sorteres og velges som man selv vil.

 

* God respons - De fleste mobilprodusentene er vel kvitt "lag" på menyene og i bruk. Eneste unntak er billedbehandling som krever sin CPU for å kverne unna såpass mye informasjon med stadig økende oppløsning på bildene.

Nei, de fleste er desverre ikke det. Mobilen er langt langt raskere i menyen enn den nærmeste konkurrenten, W900i.

 

* Java-ytelsen var som Simen J. Willgohs selv sier, ikke noe særlig å skryte av.

Man kan diskutere hvor mye disse benchmark-testene skal spille inn på karakterene. Jeg tror du skal lete lenge etter et spill som ikke kjører bra på 6280, evt. vente en god stund :)

 

Trenger vel ikke si så mye mer, uten autofokus blir det rett og slett ikke bra bilder.

Autofokus er i mange tilfeller oppskrytt. 6280 har ikke det beste kamera nei, men ikke nødvendigvis pga. mangel på autofokus.

 

Er man Nokia-fan og kan leve med størrelsen og designet kanskje en svak femmer.

Størrelsen er vel kanskje en av de store positive tingene med mobilen. Den er ikke liten, men med tanke på innholdet er den overlegen konkurrentene.

 

Greit at det ikke er noe å skryte av men 64MB er rett og slett patetisk i en telefon med 2mpx-kamera.

Dette er vel litt en smakssak. Selv hadde jeg foretrukket en litt billigere mobil, helt uten minnekort, så jeg selv kunne kjøpt 1 gb eller lignende. Er kjedelig å betale for 64 mb, 128 mb eller lignende inkludert i prisen hvis man likevel skal ha noe større.

 

..

 

Angående mobilen i seg selv er vel W900i den nærmeste konkurrenten spesifikasjonsmessig. Sammenligner man modellene har vi W900i som er både dyrere, større, tyngre, tregere og vanskeligere å bruke. Dette gjør vel at 6280 er ganske overlegen på markedet.

 

Si gjerne i fra om du er uenig :)

Lenke til kommentar

Sånn, nå har jeg litt bedre tid til å få svart ordentlig.

 

* Aktiv ventemodus (Tillater å gå til snarveiene med bare to tastetrykk) - Dette har vel de fleste andre produsentene hatt i lange tider? Personlig har jeg en S700i og jeg trenger bare ett trykk for å gå til eksempelvis innboksen, mediespilleren og webbrowseren. Dette kan naturligvis settes opp med de snarveiene du selv har lyst på.

Nei. Aktiv ventemodus er noe helt annet enn en "gå til" meny eller snarveis-meny. Orker ikke gå i detalj, men aktiv ventemodus er en genial funksjon som lar deg plassere enkelte ting på venteskjermen. Dette kan være snarveier, det kan være info om spillende sanger, det kan være dagens kalendernotater, osv. osv.. Alt kan sorteres og velges som man selv vil.

 

* God respons - De fleste mobilprodusentene er vel kvitt "lag" på menyene og i bruk. Eneste unntak er billedbehandling som krever sin CPU for å kverne unna såpass mye informasjon med stadig økende oppløsning på bildene.

Nei, de fleste er desverre ikke det. Mobilen er langt langt raskere i menyen enn den nærmeste konkurrenten, W900i.

 

Er vel andre mobiler som er mer nærliggende å sammenligne med, W900i er flere hakk foran og koster også 1200,- mer. Bør legges til at det er Nokia som har fått mye kjeft for at Series 40 & 60 telefonene har vært irriterende treige. At Nokia endelig har forstått at de måtte gjøre noe med problemet er en bra sak, men ikke akkurat noe å sende opp raketter for.

 

* Java-ytelsen var som Simen J. Willgohs selv sier, ikke noe særlig å skryte av.

Man kan diskutere hvor mye disse benchmark-testene skal spille inn på karakterene. Jeg tror du skal lete lenge etter et spill som ikke kjører bra på 6280, evt. vente en god stund :)

 

Er sikkert ikke så vanskelig å finne noen som krever mye java-ytelse, men enig i at det ikke er det viktigste for Ola Mobilbruker. Men at denne helt nye telefonen, som i tillegg blir karakterisert som meget rask, scorer dårligere enn bestselgeren K750i er for dårlig. K750i er vel omtrent et år gammel nå, og man skulle vel forvente litt framgang på de 12 månedene.

 

Trenger vel ikke si så mye mer, uten autofokus blir det rett og slett ikke bra bilder.

Autofokus er i mange tilfeller oppskrytt. 6280 har ikke det beste kamera nei, men ikke nødvendigvis pga. mangel på autofokus.

 

Autofokus er oppskrytt!? Hahahaha, det er som å si at hovedlys er oppskrytt på en bil. Det er 100% udiskutabelt at autofokus gir bedre billedkvalitet. Det er en _GRUNN_ til at det ikke har vært mulig å gå inn i en fotobutikk og kjøpe et kamera uten justering av fokus. Unntaket er engangskameraer til 60-lappen. Det er så dårlig kvalitet på kameraet at Eldar på Mobile-Review mente at kameraet ikke var en fordel med mobilen og nøyer seg med å ramse opp spesifikasjonene.

 

Er man Nokia-fan og kan leve med størrelsen og designet kanskje en svak femmer.

Størrelsen er vel kanskje en av de store positive tingene med mobilen. Den er ikke liten, men med tanke på innholdet er den overlegen konkurrentene.

 

Du sier imot deg selv her, hvor er den overlegen hen? I den størrelsen er det mange, mange mobiler som kan konkurrere. En W800i f.eks har bedre kamera, mye mer lagringsplass, bedre medieavspiller, osv, og er veldig mye mindre og lettere. Går man opp i størrelse så finner man vel masse mobiler som kan matche, og overgå 6280.

 

 

Greit at det ikke er noe å skryte av men 64MB er rett og slett patetisk i en telefon med 2mpx-kamera.

Dette er vel litt en smakssak. Selv hadde jeg foretrukket en litt billigere mobil, helt uten minnekort, så jeg selv kunne kjøpt 1 gb eller lignende. Er kjedelig å betale for 64 mb, 128 mb eller lignende inkludert i prisen hvis man likevel skal ha noe større.

 

 

Er vel ikke så mye "lignende" å finne. 1GB er grensen for mini SD.

 

 

Angående mobilen i seg selv er vel W900i den nærmeste konkurrenten spesifikasjonsmessig. Sammenligner man modellene har vi W900i som er både dyrere, større, tyngre, tregere og vanskeligere å bruke. Dette gjør vel at 6280 er ganske overlegen på markedet.

 

På spesifikasjoner er det mange, mange mobiler som er nære å sammenligne med. W900i er bedre på det meste, men 1200,- dyrere, og større. Om man klarer seg med "standardskjermen" fra SE så er f.eks både K750i og W800i betydelig bedre kamera, mer minne, de støtter mer minne om du vil oppgradere, osv osv.

 

Og ang brukervennlighet så er det først nå at S40/S60 får godkjent på brukervennlighet. Personlig synes jeg ikke menysystemene er noe særlig, og litt festlig er det jo at de nå har mulighet for å vise menyen som ikoner i rader med 3 på hver linje. Hvem har hatt det i årevis? Jo nettopp Sony Ericsson. Det er et godt system så jeg skal ikke klage på Nokia for å kopiere.

 

 

Si gjerne i fra om du er uenig :)

5820848[/snapback]

 

 

Done.

 

 

Uansett så er ikke poenget mitt å klage på telefonen. Den er sikkert helt ok og mange vil nok bli fornøyd med denne som følgesvenn. Poenget var at telefonen overhodet ikke fortjener terningkast 6, og det var konklusjonen på testen jeg var blodig uenig i.

 

 

 

Ja, og forumet har en tåpelig begrensning på antall quotes, derfor ser teksten helt jalla ut.

Lenke til kommentar

Nå har jeg dessverre mer fornuftige ting å gjøre enn å skrive en avhandling om diverse innlegg her. Men jeg synes likevel ting lukter litt fisk her. Å beskylde folk for å være "Nokia-fanboys" samtidig som man sitter og refererer til Eldar og nesten utelukkende sammenligner med- og skryter av Sony Ericsson.

 

Dere må også huske at når karakteren blir beregnet, teller prisen inn. Selvsagt vet vi at S700 har 240 x 320 punkters oppløsning, men husk at den kostet mye mer da den kom på markedet, og er en klump uten like.

 

Og hva for noe tull er det at det er først nå at series 40 får godkjent som brukervennlig? Nokias series 40 har jo lenge vært ansett som et kjempeenkelt menysystem. Series 60 har lenge vært bedre, men det har som kjent hatt problemer med at det krever litt mye av maskinvaren for at det ikke skal virke tregt.

 

Jeg kunne fortsatt, men tiden renner ut...

 

Det skal presiseres at dette helt og holdent er mine personlige ytringer som forumbruker.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...