Gå til innhold

Hvilken refreshrate er best å kjøre med?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Muligens uinteressant materiale nedenfor (må nesten sette en WARNING her), men det gjør absolutt ingenting om skjermen kun takler 60Hz :)

 

Hvis skjermen bare takler 60Hz, kjør 60Hz. Du kan trolig kjøre den i 30Hz uten at du merker mer flimring, hvis det er en bekymring...men av praktiske årsaker er man sikkert blokkert for å prøve :) LCD og CRT skjermer tegner bildet helt annerledes. Hvis skjermen takler (som mine LaCie skjermer) 85Hz analogt kan det (som mine...) bety at de takler et 85Hz input signal, men ikke at faktisk alle bildene tegnes...noe forsvinner fordi pikselmatrisen ikke takler mer enn ~60 endringer i sekundet (16ms). Den tar signalet, men "jukser det til" for å si det litt på kanten.

 

Hvis man tenker litt etter vil Hz/refreshrate gjengi hvor mange ganger et komplett bilde skal oppdateres. Det trenger ikke å bety antall FPS, fordi man fint kan spille på 60Hz og likevel bare ha 29FPS. På en CRT kan en slik oppdatering tenkes på som et *blink*. Få antall blink=oppleves ubehagelig og gir hodepine til slutt. Øk antallet til for eksempel 85 blink i sekundet, og bildet oppleves langt mer stabilt. En LCD har ikke *blink*, og dermed vil den eneste fordelen med høy Hz være høy framerate i spill. Så kikker man etter en LCD med høy refreshrate, og ser "bare" 60Hz og 75Hz og tenker "Hmmm, da får jeg bare 60 eller 75 FPS...".

 

Men det er ikke så enkelt :) Det samme problemet gjelder på CRT skjermer. Løsningen er VSYNC, og styres i spill/skjermkort kontrollpanel. Med VSYNC AV gir skjermkortet full gnu og sender skjermen alle bildene den klarer å tegne, som betyr framerate på 29FPS, 58FPS, 60FPS, ....85FPS, 98FPS, ...300FPS etc. Det betyr maksimal respons på input som mus, tastatur etc. En teknisk maksimal spilleopplevelse, men et praktisk tegneproblem oppstår når FPS overstiger Hz. Når skjermkortet har høyere FPS/tegner flere bilder enn refreshrate/Hz, overskrives noen av bildene ("tearing"). Normalt kan man da øke Hz for å kompensere. Når man ikke kan gjøre dette, bruker man VSYNC PÅ og man får alltid hele bilder tilsendt skjermen uten overskriving.

 

EDIT: Tenkte jeg skulle nevne at jeg kjører 60Hz på en projektor (LCD basert) blåst opp på et 84" bilde. For å sette ting i perspektiv, dette bildet flimrer mindre enn 100Hz 32" WEGA TVet mitt.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

velger å ikke sitere hele innlegget til Boye, men bare takker for svar. Sliter en del med flimring på crt skjermer, spesielt 50hz tv'er er ubrukelige for meg. Har derfor gått helt bort fra crt skjermer, og tenkte at 60hz på lcd kunne være litt lite, selv om jeg vet at bildene tegnes helt forskjellig. Har en philips 37" lcd tv og merker heller ingen flimring der om ikke signalet gjør at det blir sånn.

 

spiller heller ikke så jeg får ikke det problemet, men mye av det du skriver gjelder vel også når man snakker om film.

 

Men merker ingen flimring med denne skjermen, det er fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...