Gå til innhold

Hvordan registrere ett merke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mye penger er det snakk om?

5789008[/snapback]

 

 

-->

Hvor mye koster det å søke patent i Norge?

 

Når du leverer inn en patentsøknad, skal du betale en søknadsavgift som består av:

a) grunnavgift: kr 1100

b) granskingsavgift: kr 3100

c) tilleggsavgift for hvert patentkrav utover ti: kr 200

 

I tilfeller hvor søkeren er en enkeltperson eller småbedrift, med 20 årsverk eller mindre, består søknadsavgiften av:

a) grunnavgift: kr 800

b) tilleggsavgift for hvert patentkrav utover ti: kr 200

Du betaler ikke granskningsavgift.

 

Før patentet endelig kan godkjennes må du betale en meddelelsesavgift på kr 1100 + eventuelle tillegg for hver side over 14.

 

Du må også betale årsavgifter. Patentbeskyttelsen opphører dersom årsavgiftene ikke betales.

Årsavgifter begynner på kr 550 pr år og øker gradvis til kr 5900 i det 20. året

 

Lenke til kommentar

Man kan vel strengt tatt ikke ta patent på et navn i Norge. Eller er det jeg som ikke er helt oppdatert? Det holder vel å registrere seg i brønnøsundregisteret så er navnet på selskapet beskyttet. Eventuelle logoer og klesdesign trenger man heller ikke ta patent på da disse går under opphavsretten. Om klærne dine inneholder ekstremt smarte og nyvinnende løsninger så kan du søke om patent på disse løsningene.

 

EDIT: Etter nærmere undersøkelser så har jeg kommet frem til at jeg tok delvis feil :( Så vidt jeg har forstått så burde det holde å registrere selskapet i brønnøysundregisteret, mens eventuelle navn på klærne bør det tas patent på. Design og logoer vil så vidt jeg har forstått gå under opphavsrettslovgivningen...

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...