Gå til innhold

Tredje generasjon SATA-brenner


Anbefalte innlegg

CPU bruk var jo ganske enkelt fordi SCSI ikke benytter CPU til dette, men hadde egne måter å håndtere dette på. Men enig i at SCSI generellt er en helt annen opplevelse, bare så synd at prisene ennå er stive. SCSI har mange andre fordeler ift. ATA men de største er ift. flerbrukermiljøer og 24/7 servermiljøer.

 

Jeg er spent på hvordan SAS vil bli. Og jeg skulle ønske man snart kom med et initativ som frigjorde CPU på lik linje som på SCSI.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg savner de gamle SCSI-brennerne. De var overlegne i ytelse og prosessorbruk. Den gang var Plextor nr. 1 på brennere. Bruker fortsatt den gamle 40x SCSI-brenneren fra Plextor, og den er overlegen på CD-brenning i forhold til CD-brenning på DVD-brennere.

5790843[/snapback]

 

Prosessorbruk er vel nærmest et ikke-problem i dag? Det er ikke veldig mye CPU som blir brukt på slikt. Hva er det i ytelsen som er overlegent med SCSI? Og hva gjør feks denne SCSI-brenneren bedre enn en Plextor Premium?

 

AtW

Lenke til kommentar
Forskjellen i prosessorbruk mellom IDE/SATA-brennere og SCSI-brennere er merkbar selv i dag. Bruker begge deler. Og SCSI-brennerne brenner med jevnere hastighet enn IDE/SATA-brennerne.

5791168[/snapback]

 

Hva har brennestrategien med interfacet å gjøre? De fleste drev brenner jo med ujevn hastighet for å få ned brennetida? Det er merkabart i den forstand at man kan se det på taskmanageren, men hvem bryr seg om det er 5% eller 0% load? Det er så og si et ikke-problem i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg legger merke til det at en del forumbrukere hisser seg opp når noen kritiserer Plextor, artig...

Plextor hadde kanskje de beste Cd-brennerne en gang i tiden, men når det kommer til Dvd-brennere så er det bare PX-712 som har utmerket seg.

Lite-On lagde like gode/bedre cd-brennere(brennekvalitet) men til en mye hyggeligere pris, men kvaliteten på selve drevet var kanskje en del dårligere.

 

Alltid når noen skal rettferdigjøre prisene til Plextor's Dvd-brennere, kommer argumentet garanti og kvalitet opp.

Dette synes jeg er litt merkelig, hadde Dvd-brennerne til Plextor vært av en slik god kvalitet som mange mener, hva skal du da med den gode garantien som du betaler så mye for?

 

Den første ekte Plextor Dvd-brennern PX-708A (PX-504A var en Nec brenner) hadde ett problem med at den sluttet å lese/skrive cd plater, med andre ord ingen kvalitets brenner.

Siden Nec herjet markedet med sine 8x brennere (ND-2500 senere ND-2510) måtte Plextor finne på noe, PX-712 ble introdusert.

PX-712 er den eneste DVD-brennern til Plextor som har utmeket seg, den kunne brenne 8x media på 12x med relativ god kvalitet, kvaliteten på selve drevet var ca. midt på treet.

Gleden ble relativ kortvarig siden andre produsenter kom med 16x brennere kort tid etter.

Plextor var relativt sent ute med sin første 16x brenner, fadesen av en brenner PX-716.

Den Garantien kom nok ganske godt med, for de som var tidlig ute å kjøpte seg PX-716(blandt annet meg). For dette var slettes ikke noe kvalitets drev...(Her var forbrukeren Beta testere)

PX-716 klarte ikke å brenne på 16x fordi PoweRec slo inn, slo du av PoweRec klarte den riktignok å oppnå 16x men resultatet ble meget dårlig.

Budget utgaven som kom noe seinere, PX-740(en forkrøpplet BenQ 1640 rebadge)var jo faktisk bedre en flaggskipet PX-716!

Senere har Plextor kommet med PX-750 m/DVD-RAM støtte, dette er heller ikke noen ekte Plextor brenner men et TEAC drev med dårlig skrivekvalitet.

Når det kommer til PX-755 har gammalost testet den her.

Ikke akkurat imponerende den heller.

PX-760 er like rundt hjørnet, og den skal kunne brenne på 18x på noen få platetyper... Yahoo! som om hastigeten skulle ha noe å si...

Dessuten er den treigere enn andre 16x brennere som f.eks LG-4167 og BenQ DW1620.

 

 

Når det kommer til S-ATA problematikken: Intel S-ATA skal virke, Silicon image bør virke.

Nvidia, promise og highpoint S-ATA vil sannsynligvis ikke virke eller gi deg problemer av ett eller annet slag.

Det er vel kanskje ikke så merkelig da, at ingen andre produsenter satser på optiske S-ATA drev?

 

Så kvaliteten på Plextor brennere kan ikke sammenlignes med noen Porche, men rettere sagt en stylet boble m/rust til porche pris!

Lenke til kommentar
Så kvaliteten på Plextor brennere kan ikke sammenlignes med noen Porche, men rettere sagt en stylet boble m/rust til porche pris!

5792387[/snapback]

Mulig du påstår det...

Jeg har iallefall aldri hatt noen problemer med Plextor-brennere, det har jeg derimot hatt med både ASUS, sony og NEC (av nyere merke)

 

Har enda ikke hørt om noen andre brennere som har samme garanti og service tilbud som Plextor har.

 

Samtidig som de er flinke til å suporte brennerene sine med firmware updates.

Lenke til kommentar
Dette synes jeg er litt merkelig, hadde Dvd-brennerne til Plextor vært av en slik god kvalitet som mange mener, hva skal du da med den gode garantien som du betaler så mye for?

 

5792387[/snapback]

 

Synes bare dette var en merkelig konklusjon... :p

Produsenter, dvs alle slags produsenter, kan bare ta seg råd til en skikkelig garantiordning hvis produktene deres er av god kvalitet. Hvis store kvanta av produktene feiler taper de jo masse penger på garantiordningen.

God garanti, synes jeg, vitner om generelt god kvalitet, samt gir selvsagt en viss trygghet.

 

edit: kan vel si litt mer OT at jeg har selv hatt en plextorcdbrenner, og den fungerte fint :) uten at jeg har noe særlig kunnskap om de forskjellige kvalitetene til brennere, foruten skrive/lesehastigheten.

Endret av [^..^]Christian
Lenke til kommentar

Kan du fortelle meg hva som er så fantastisk med Plextors garanti?

Bortsett fra at de henter den på døra, så er den vel ikke et spøtt bedre en reklamasjons retten din.

 

Det at Plextor lagde bra Cd-brennere betyr ikke automatisk at de lager gode Dvd-brennere.

Lenke til kommentar
Kan du fortelle meg hva som er så fantastisk med Plextors garanti?

Bortsett fra at de henter den på døra, så er den vel ikke et spøtt bedre en reklamasjons retten din.

 

Det at Plextor lagde bra Cd-brennere betyr ikke automatisk at de lager gode Dvd-brennere.

5792983[/snapback]

 

Plextors garanti er jo bedre enn de fleste andre produsenters, det er du vel enig i? Det at den ikke er bedre enn reklamasjonsretten endrer ikke det faktumet at man kan se på det som et kvalitetstegn at produsenten er villig til å gi en lang garanti.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan du fortelle meg hva som er så fantastisk med Plextors garanti?

Bortsett fra at de henter den på døra, så er den vel ikke et spøtt bedre en reklamasjons retten din.

5792983[/snapback]

Den blir hentet på døre, og levert på døra...

 

Den gjelder også i 2 år.

Lenke til kommentar
Plextors garanti er jo bedre enn de fleste andre produsenters, det er du vel enig i?

5792997[/snapback]

Enig, men den er fryktelig dyr.

Den ekstra gode garantien er ikke noe du får gratis, du betaler over dobbelt pris for brennern.

Hadde prisen på Plextor brennere vært den samme som hos konkurrentene, da hadde jeg hatt respekt for denne garantien.

 

 

Det at den ikke er bedre enn reklamasjonsretten endrer ikke det faktumet at man kan se på det som et kvalitetstegn at produsenten er villig til å gi en lang garanti.
Det er nettopp det Plextor håper folk skal gå på...

"King of Quality" slagordet vekker jo litt kjøpe inntresse det, men det må du betale dobbel pris for.

Du har i utgangspunktet allerede betalt for en erstatnings brenner om uhellet skulle være ute.

Lenke til kommentar
Plextors garanti er jo bedre enn de fleste andre produsenters, det er du vel enig i?

5792997[/snapback]

Enig, men den er fryktelig dyr.

Den ekstra gode garantien er ikke noe du får gratis, du betaler over dobbelt pris for brennern.

Hadde prisen på Plextor brennere vært den samme som hos konkurrentene, da hadde jeg hatt respekt for denne garantien.

 

 

Det at den ikke er bedre enn reklamasjonsretten endrer ikke det faktumet at man kan se på det som et kvalitetstegn at produsenten er villig til å gi en lang garanti.
Det er nettopp det Plextor håper folk skal gå på...

"King of Quality" slagordet vekker jo litt kjøpe inntresse det, men det må du betale dobbel pris for.

Du har i utgangspunktet allerede betalt for en erstatnings brenner om uhellet skulle være ute.

5793176[/snapback]

 

Jeg er enig i at dette alene ikke er verd prisen, og synes også plextor koster uforholdsmessig mye, men som sagt tidligere, så har plex-brennere (ihvertfall en del av de) endel funskjoner det er vanskelig å få på andre brennere, og det tar de seg betalt for, og folk som meg er dumme nok til å kjøpe :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Man kan altså kjøpe to brennere av et annet merke for samme pris og heller ha den andre i hylla som "backup" i tilfelle den første skulle ryke. Selv all verdens garantier og rask retur vil ikke kunne konkurrere med hvor raskt det er å bytte ut en defekt brenner med en som man allerede har liggende som backup i hylla.

 

For at Plextor-garantien skal lønne seg må man altså bytte ut brenneren på garantien hele to ganger. Jeg tviler sterkt på at plextor må erstatte mer enn 10% av brennerene så den doble prisen er absolutt noe de tjener fett på, og som kundene i gjennomsnitt betaler overpris på. Altså omentrent som å kjøpe støvsuger på elkjøp for 499 kroner og takke ja til "uhellsforsikring" priset til 499 kroner for den.

Lenke til kommentar

Skal være enig i att prisen er noe stiv på Plextor. Når Plextor kan selge produktene sine til den prisen ser dem vel ingen grunn til og forandre på det.

Men att kvaliten skulle være noe og utsette på skjønner jeg ikke.

 

Har 3 Plextor DVD brennere i mine pc'er, også sata. Har også hatt en drøss med scsi cdrommer, cdbrennere, dvdrom og dvd brennere fra dem og har enda tilgode og ha noen problemer med noen av produktene fra dem.

 

Har også 3 stk forskjellige dvd spillere i huset som det går en del brente dvd plater på og har aldri hatt problemer med verken "hakkete" plater eller dårlig kvalitet på bilde.

 

Hender også jeg kopierer film til venner så platene jeg har brent har fått prøvd seg på en del forskjellige merker og prisklasser av stue dvd spillere. Har enda ikke fått noen tilbakemelding på att plater ikke har villet spille av eller andre problemer.

 

Og til dere som syntes prisen er for høy er det enkelt. Kjøp noe annet som passer lommeboka bedre.

Endret av Chevelle
Lenke til kommentar

 

Og til dere som syntes prisen er for høy er det enkelt. Kjøp noe annet som passer lommeboka bedre.

5822569[/snapback]

 

Det er jo sant, men synes allikevel en diskusjon om produktet er på sin plass, om ikke annet for evt nye kjøpere. Personlig ser jeg ikke så mye vits i å kjøpe en plextor om man ikke har "behov" for noen av de spesielle funksjonene til plextorene.

 

AtW

Lenke til kommentar
Forskjellen i prosessorbruk mellom IDE/SATA-brennere og SCSI-brennere er merkbar selv i dag. Bruker begge deler. Og SCSI-brennerne brenner med jevnere hastighet enn IDE/SATA-brennerne.

5791168[/snapback]

 

Hva har brennestrategien med interfacet å gjøre? De fleste drev brenner jo med ujevn hastighet for å få ned brennetida? Det er merkabart i den forstand at man kan se det på taskmanageren, men hvem bryr seg om det er 5% eller 0% load? Det er så og si et ikke-problem i dag.

 

AtW

5791675[/snapback]

Når det er snakk om IDE-brennere, er det mer enn 5% load selv på dagens maskiner. Grunnen til at SCSI-brennere så å si ikke bruker CPU er som sagt at SCSI-kontrolleren selv tar seg av bussen. IDE-bussen går direkte på maskinens prosessor.

 

Edit: sjekket prisene på brennere nå, og jeg synes ikke akkurat at Plextor er så dyrt. Det var dyrt før, men da lå de også langt foran de andre, spesielt med deres SCSI-brennere. De oste av kvalitet i forhold til konkurrentene.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...