Gå til innhold

PHP·pub - Programming With Attitude - and beer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+142

Noen av dere som har erfaring med det å få til et noe logisk artikkelsystem som f. eks vg.no, hvor nyheten på topp ikke nødvendigvis er siste nyhet?

 

Har forsåvidt også problemer med å få resizet og beskjært et bilde i sentrum. Jeg stresser med den og det er uoversiktlig og dårlig kode, men om noen ser en helt åpenbar idiotisk feil hadde det vært greit å få vite om den :)

 

 

function resize_forhold($path, $mime, $w, $h, $saveto='') {
if(!is_file($path)) return false;
if(empty($mime)) $mime = mime_from_ext(extension($path));


$gd = null;

switch($mime) {
	case 'image/jpeg':
		$gd = imagecreatefromjpeg($path);
		break;
	case 'image/png':
		$gd = imagecreatefrompng($path);
		break;

	default: return false;
}

list($width_orig, $height_orig) = getimagesize($path);
$ratio_orig = $width_orig / $height_orig;

$w_ny = $w;
$h_ny = $w / $ratio_orig;

$nytt_gd = imagecreatetruecolor($w, $h);


$dst_y = 0; // $h/2-$h_ny/2
$src_y = ($height_orig > $h ? $h_ny/2 : 0);

imagecopyresampled($nytt_gd, $gd, 0, $dst_y, 0, $src_y, $w, $h, $width_orig, $h_ny);

imagedestroy($gd);

return $nytt_gd;

}

 

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142

Blir som Ernie sier ja, beklager ufullstendig forklaring :) Men takk for løsningsmetode, skal prøve den! Blir vel noe sånt som ... ORDER BY prioritet * (UNIX_TIMESTAMP(NOW()) - UNIX_TIMESTAMP(`dato`)) ASC da, om `prioritet` har default til 9. Blir vel bare å prøve å finjustere den litt så det blir mer oversiktlig.

 

Ellers, ingen som har vært borti beskjæringsproblemet mitt vel?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilke versjonskontrollsystemer er det folk bruker?

 

Selv har jeg stort sett brukt SVN, men etter å ha testet ut Mercurial for et par dager siden så begynner jeg virkelig å lure på om valget av SVN har vært så smart alikevel. For de som ikke veit så er Mercurial noe ala. git, dvs. distribuert, kjapt og branch og merge er langt mer naturlig, spesielt merge. At det er distribuert er forøvrig veldig hendig når man ikke er tilkoblet nettet i og med at man alikevel fortsatt kan holde på som vanlig.

 

Red.: Google Code annonserte forøvrig støtte for Mercurial for noen dager siden.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Hva er egentlig definisjonen for en CMS, i følge Wikipedia er det:

A content management system (CMS) is a computer application used to create, edit, manage, search and publish various kinds of digital media and electronic text.[1]

 

Så det er bare et system for og legge ut tekst, bilder og annet media på nettet, og evuentuelt endre menyer og sånt, eller må det mer til så man får full kontroll over systemet med plugins, endring av footere o.s.v?

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Jeg er litt uenig i en såpass simpel definisjon av CMS. C-en står for innhold, ikke nyheter eller artikler, og innhold kan være hva som helst. Når man begrenser seg til håndtering av nyheter/artikler uten noen form for mulighet til å utvide det så er det ei eller noe CMS, men et system for publisering og håndtering av nyheter/artikler. CMS skal i mine øyne kunne utvides til å håndtere nærmest hva som helst. F.eks mener jeg det skal være mulig i prinsippet kunne bruke det til å lage f.eks Youtube.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ryktene skal ha det til at PHP i Windows går dårligere enn PHP i Linux o.l. Dette har nok noe med at Linux bedre håndterer mange prosesser samtidig, og ikke minst at PHP i utgangspunktet er skrevet for Linux o.l. og i ettertid omskrevet for å kunne kjøre på Windows også. At PHP er «open source» og stort sett blir skrevet av personer som bruker alt annet enn Windows hjelper heller ikke. Personlig mener jeg det skal tungtveiende grunner til for å kjøre PHP i Windows for annet enn utvikling og testing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...