Gå til innhold

EFI skal erstatte BIOS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva slags konfigurasjonsmuligheter er det du føler du mangler på feks USB? Det er vel unasett ingen biosbegrensning på hva slags enheter man kan konfigurere? BIOS  klarer jo ny teknologi når det kommer.

 

AtW

5763460[/snapback]

 

Det jeg mener er at man ikke trenger BIOS til å konfigurer ny teknologi som f.eks. USB i det hele tatt.

5763470[/snapback]

 

Skjønner fortsatt ikke hva du mener, hvordan blir dette bedre med EFi enn med bios?

 

AtW

Lenke til kommentar
Vil EFI kunne hindre overklokking mon tro...?

5764055[/snapback]

 

Vil neppe hindre overklokking. De sisste årene har hovedkort produsenter som f.eks ASUS lagt ved program som "AI NOS Overclocking utility". Dette gjør overklokking i Windows enklere enn i bios faktisk. Eneste bekymring er Ram timings og Volt modding.

Mulig dette kan bli lagt til eksiterende programmer.

Lenke til kommentar

Skjønner fortsatt ikke hva du mener, hvordan blir dette bedre med EFi enn med bios?

 

AtW

5763693[/snapback]

 

Det jeg prøver å få fram er at jeg trenger BIOSen i mindre og mindre grad. Og med alle plug and play dingsene som er ute, er minst halvparten av alt konfigurasjonsvalgene i BIOSen min overflødig. Det jeg håper er at EFI vil komme med en opprenskning slik at ikke har "tåpelige" valg som valg mellom VGA eller disse gamle koakskablene. Men hva som angår booting osv. det har jeg ikke nok peiling på til å uttale meg.

 

Dessuten håper jeg også at Intel holderEFI DRM fri (men det er vel lov å håpe)

Lenke til kommentar

EFI er ikke den eneste løsningen som kan erstatte BIOS. en har også openfirmware...

 

når det gjelder booting av gamle os oppå EFI så kan en i teorien legge inn en bios-"emulator", slik at oset tror den snakker til bios mens den egentlig snakker til EFI (litt som wine og windowsprogrammer).

 

apple bruker i dag EFI på sine intel mac-er. det er en del jobbing pågående for å lage en bios modul som folk kan installere i den EFIen slik at dem kan boot windows og annet som krever bios.

 

ett triks som apple bruker EFI til (og som dem tidligere brukte openfirmware i ppc varianten) var muligheten for å kunne sette en mac i en slags hardiskmodus, også boote en annen mac fra den via scsi eller firewire. altså at du kan gi en annen boks starthjelp :p

 

det store spørsmålet er vel egentlig, hvem kontrollerer EFI? er vel intel som sitter på all teknologien og bestemmer lisensene. hvordan er dette når en tar en titt på openfirmware?

 

når det gjelder DRM så kan det gå begge veier. mest sansynlig så blir EFI i kombo med en TPM modul en DRM-enabler. altså et den legger at til rette for DRM men innfører ikke noen DRM i seg selv. istedet blir dette brukt av microsoft og andre programvareprodusenter til å pakke DRM inn i filer og programmer på alle nivåer...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget med os uavhengige drivere for hardware.

vet at det ofte ikke går å skifte en hd mellom hovedkort siden disk kontrollerene i windows er ulike.

Tror det vil bli enklere å støtte nye ting også på boot området som å boote på eksterne hardisker og slik.

Ser ikke poenget med at pcen går på nett og laster ned drivere før os starter, den virker også farlig, hvis pcen skal gå til dell.no og laste ned drivere så er det mulig å lure den til å gå til en annen site å laste drivere. Legg med en bootbar cd med software for å gjøre dette.

For et stort firma vil det deriomt være en fordel at slikt kan oppdateres lokalt.

Lenke til kommentar

Skjønner fortsatt ikke hva du mener, hvordan blir dette bedre med EFi enn med bios?

 

AtW

5763693[/snapback]

 

Det jeg prøver å få fram er at jeg trenger BIOSen i mindre og mindre grad. Og med alle plug and play dingsene som er ute, er minst halvparten av alt konfigurasjonsvalgene i BIOSen min overflødig. Det jeg håper er at EFI vil komme med en opprenskning slik at ikke har "tåpelige" valg som valg mellom VGA eller disse gamle koakskablene. Men hva som angår booting osv. det har jeg ikke nok peiling på til å uttale meg.

 

Dessuten håper jeg også at Intel holderEFI DRM fri (men det er vel lov å håpe)

5764209[/snapback]

 

Man kan jo fint "renske" en vanlig BIOS også, om man ønsker det, sånne hovedkort i ferdigmaskiner og sånn har jo avogtil veldig "utrenskede" bioser. Det er liksom ingenting med EFI (som jeg vet om), som gjør akkurat det lettere.

 

AtW

Lenke til kommentar

EFI kan være et nytt verktøy for de som lager virus og hackere, noe bør ha den overordnede styringa over selve maskinen, noe som ikke kan tukkles med via windows, så er ikke så sikker på at EFI nødvedigvis er noe positivt, jeg synes det bør være et klart skille mellom hardware og software. Bios kan godt ha et avanset grensesnitt

som du kan bruke mus i og som har vinduer o.l, jeg hadde en Brother

datamaskin som faktisk hadde et grafisk frensesnitt i bios (VGA) og dette er mange år siden.

Lenke til kommentar
De store forbedringene for folk flest er det kanskje ikke, men det skal visst være mye bedre for hw-utviklerne. har bitt meg merke i dette (http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface):
With the EFI model, however, manufacturers will be free to write their own OS-independent hardware drivers which can be included within the device itself and can be directly used by modern operating systems.
Som jo må sies å være ideellt for hw-støtte til andre OS enn windows.

5763301[/snapback]

Hmm, interessant, det er jo en bra funksjon, men hvordan fungerer det egentlig i praksis? Det med at driverene er OS-uavhenig altså.

Et godt spørsmål som jeg og gjerne vil vite svaret på ;)
Lenke til kommentar

Jeg mener helt klart at dette er en dårlig ide!

 

At biosen er stygg er en ting, men den gjør jo jobben sin.

 

Og flytte biosen over mot softwaren åpner jo for en helt ny genrasjon av viruser, altså hvis softwaren kan kontrollere biosen (EFI), så kommer det jo virus som kan klare det (ikke at jeg er plaget av virus). En dag kommer det sikkert et virus som kjører cpu/ram volten din opp i tusen og svir av mest mulig komponenter.

 

Jeg mener at biosen kunne ha trengt en liten oppdatering, men hold det unna OS og internett. Når du er inne i biosen skal det bare være deg og hardware. :)

Lenke til kommentar
De store forbedringene for folk flest er det kanskje ikke, men det skal visst være mye bedre for hw-utviklerne. har bitt meg merke i dette (http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface):
With the EFI model, however, manufacturers will be free to write their own OS-independent hardware drivers which can be included within the device itself and can be directly used by modern operating systems.
Som jo må sies å være ideellt for hw-støtte til andre OS enn windows.

5763301[/snapback]

Hmm, interessant, det er jo en bra funksjon, men hvordan fungerer det egentlig i praksis? Det med at driverene er OS-uavhenig altså.

Et godt spørsmål som jeg og gjerne vil vite svaret på ;)

5765092[/snapback]

En teori fra meg er at driveren blir todelt. En universell som snakker med maskinvare/EFI og en platformavhengig som egentlig bare er et interface mot den universelle driveren. Interfacet kan defineres på forhånd og må ikke oppdateres, men den universelle driveren bak kan oppdateres uten at det påvirkes at hvilket OS som blir brukt eller hvilken versjon interfacet er.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Ang. virus. Ved bruk av EFI unngår man problematikken knyttet til virus/malware på master boot record (MBR). Erstatningen kalles GUID partition table (GPT, sjekk Wikipedia). Mao, EFI betyr en trussel mindre i forhold til virus.

 

Mange store aktører (feks HP) har utviklet EFI-boot for Linux. For servere er sertifiserte drivere selvsagt mer viktig enn for "beta-testere" rundt om i de tusen hjem. Et håp er vel at modellen kan bety sluttet på det driver-helvete vi av og til sliter med i windows og andre operativsystemer.

 

IP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...