Gå til innhold

Posten og div begrep på søkemotoren


Anbefalte innlegg

som alle andre er jeg som en unge når jeg vet at en pakke er på vei, tok et lite søk etter pakken på posten.no, fikk opp når den ble innlevert , men under status står det "MOTTATT DATA OM SENDING".

 

så, hvordan skal det tolkes ?

 

oppdatering: nå har hendelsen endelig oppdatert seg, nå står det at den er innlevert postterminal på stokke. er det en grunn til at det har tatt så lang tid denne gangen ? hver eneste gang jeg har bestilt før så har pakken kommet til posten i 4 tiden, for så å bli sendt videre samme dag.

Endret av Syfer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mottatt data om sending har ingenting med at pakken har blitt innlevert og gjøre. Når databutikkene gjør klar din bestilling, legges det inn en ordrekode elektronisk, de legger inn all mottakerinformasjon, velger ønsket tjeneste og systemet lager en etikett med strekkode inkl. de nødvendige opplysninger.

Samtidig sender systemet informasjon elektronisk til Posten.

 

Dvs at med en gang databutikken har skrevet ut adresselappen til pakken din får posten informasjon om at denne sendingen kommer til og bli sendt.

Pakkene i seg selv blir mest sannsynlig stablet i en containere eller lignende , som mest sannsynlig blir kjørt til eller hentet av posten til faste tider på dagen. Når så folkene på posten får scanna disse pakkene som innlevert, blir de oppdatert på pakkesporinga og det vil stå Innlevert XXXX Plassenbakdassen.

 

Edit: Scannerne som brukes til og scanne pakker, er håndholdte, de må settes i en lader hvor data blir lastet opp til server. Hvor ofte de forskjellige gjør dette er veldig forskjellig, noe som resulterer i varierende oppdateringsfrekvenser.

Endret av Phalanx
Lenke til kommentar
Edit: Scannerne som brukes til og scanne pakker, er håndholdte, de må settes i en lader hvor data blir lastet opp til server. Hvor ofte de forskjellige gjør dette er veldig forskjellig, noe som resulterer i varierende oppdateringsfrekvenser.

5767546[/snapback]

 

Takk til Phalanx for meget god forklaring :thumbup:

 

Jeg har lurt litt på dette, men nå fikk jeg forklaringen! :)

 

Sitter ofte og følger med på pakkesporing i timene før postkontoret stenger. Sjekker siste gang fem minutter før stengetid, og ingen pakke kommet. Så sjekker jeg en time senere, og da var plutselig pakken der en time FØR stengetid. Meget irriterende å måtte vente til neste dag :hrm:

Lenke til kommentar
Edit: Scannerne som brukes til og scanne pakker, er håndholdte, de må settes i en lader hvor data blir lastet opp til server. Hvor ofte de forskjellige gjør dette er veldig forskjellig, noe som resulterer i varierende oppdateringsfrekvenser.

5767546[/snapback]

Det stemmer ikke helt. Postkontorer og PIB bruker håndholdte scannere, mens postterminalene har fastmonterte som leser strekkoden idet pakken går forbi.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

ah, takk for utmerket forklaring:)

 

forøvrig, har posten begynt med nye rutiner ?

hver eneste gang jeg har bestilt pakke før så har den blitt levert inn på stokke, for så å bli sendt direkte til omlastningsterminalen som er 30min unna, for så å ankomme sin final destination noen timer senere på dagen. denne gangen så har pakken blitt sendt fra stokke, til omlastningsterminalen i oslo, til stavanger, så skal den innom terminalen 30min unna, så til sin final destination.

Lenke til kommentar

Jobber litt vikar på et postkontor, der blir posten henta 2 ganger til dagen, i 1 tiden og i 4 tiden, klokka 1 går den til terminalen i Stavanger, og klokka 4 går den til Kristiansand, så her er det nok stort sett tilfeldigheter som spiller inn, hvilken bil pakken din havner i, kapasitet osv.

 

 

tomahg

Sitter ofte og følger med på pakkesporing i timene før postkontoret stenger. Sjekker siste gang fem minutter før stengetid, og ingen pakke kommet. Så sjekker jeg en time senere, og da var plutselig pakken der en time FØR stengetid. Meget irriterende å måtte vente til neste dag

 

Dette har også litt og gjøre med når posten kjører oppdateringsintervaller på serverne sine, har ikke peiling på dette, men viss de foreksempel kjører 14 - 16 - 18 osv og pakken din blir scannet 16.01 , og postkontoret stenger 17.00 så har du et problem viss du bare søker på pakkesporinga.

 

Her er et tips som fungerer for meg hvertfall (og skal stort sett fungere for de som bor i større byer):

 

Hvis du ser på pakkesporinga på pakken din , og pakken er registrert på den terminalen som er nærmest ditt postkontor , eksempel fra meg:

 

13.03.06 08.44 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 4606 KRISTIANSAND S

 

Så vil pakken din i 95% av tilfellene komme på postkontoret samme dagen:

 

Kl 16.00 gikk jeg fra jobben, etter et siste søk, uten resultat, men av erfaring skreiv jeg ut lappen fordi jeg regna med den var underveis.

 

Dette postkontoret har en PC du kan søke med, og kl 16.45 da jeg kom på postkontoret søkte jeg på nummeret igjen, men det kom ennå ikke opp noe.

Jeg gav ikke opp for det, men tok nummeret med meg til skranken og spurte om de hadde fått pakkene sine idag, noe de hadde, leverte nummeret fra meg og ble en stk pakke rikere.

 

Kl 17.30 kom jeg hjem, søkte pånytt bare for gøy, ennå ingenting mer enn registrert omlastningsterminal.

 

Kl 20.00 søkte jeg en siste gang bare for gøy , og da fikk jeg opp alt:

 

13.03.06 17.48 VARSEL SENDT E-post: xxxxxxxxxxxxxxx

13.03.06 16.51 UTLEVERT 4661 KRISTIANSAND S

13.03.06 16.31 ANKOMMET POSTKONTOR 4661 KRISTIANSAND S (KRISTIANSAND

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...