Gå til innhold

Hva er det med spill priser i Norge?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg lurer sterkt på hva i all verden som er galt med spill priser i Norge. I går var jeg innom Narvesen å så på et par spill og sjekket priser. Da så jeg følgende:

 

Quake 4 - pris 800kr til XBox 360

 

HVA FAEN!? 800 kr?? for quake 4?? Sorry as men hvem gidder virkelig å bruke 800kr på et spill!? 600 kr for nye PS2 spill er dyrt nok.. Men 800 kr!?

 

Dette nytter ikke folkens. Spill kan ikke koste 800 kr. Jeg nekter å bruke 800 kr på et spill. Greit nok så er ikke Narvesen det billigste stedet å kjøpe spill men uansett. Det er ingen grunn til at Quake 4 skal koste 800 kr spes siden det samme spillet til PC koster 399 i den samme butikken. Mener de seriøst at jeg skal betale det dobbelte for å kunne sitte i stua å spille??

 

Jeg syntes dette er noe redaksjonen i Gamer.no kan ta tak i å lage en repotasje av. Gå til butikkene og finn ut hvorfor spill koster så mye. Gå til distributørene og finn ut hvorfor prisene i Norge er over dobbelt så høye som i utlandet.

 

Jeg nekter å bli snytt for mine penger og jeg nekter å kjøpe spill til den prisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På Spaceworld koster Q4 549 kr. 360 versjonen av et spill har ofte bedre grafikk enn PC-versjonen også...

5761905[/snapback]

 

Uansett 549 er ALT for dyrt. 600 kr for et spill? Hva slags utviklings kostnader er det snakk om her? Er det kansje skjulte skatter på disse produktene?

 

Nye spill burde koste 399, gamle spill burde koste 199. 600 kr er en latterlig pris. Det er distributørene som setter denne uvirkelige prisen. Forsetter de slik kommer de til å gå konkurs når nettdistribusjon kommer skikkelig på bena ala steam.

Lenke til kommentar
På Spaceworld koster Q4 549 kr. 360 versjonen av et spill har ofte bedre grafikk enn PC-versjonen også...

5761905[/snapback]

 

Uansett 549 er ALT for dyrt. 600 kr for et spill? Hva slags utviklings kostnader er det snakk om her? Er det kansje skjulte skatter på disse produktene?

 

Nye spill burde koste 399, gamle spill burde koste 199. 600 kr er en latterlig pris. Det er distributørene som setter denne uvirkelige prisen. Forsetter de slik kommer de til å gå konkurs når nettdistribusjon kommer skikkelig på bena ala steam.

5761927[/snapback]

 

Synes da dette skrekkeksemplet med 800,- var grunnet Narvesens politikk, ikke det generellle prisnivået. Prisnivået hos f.eks Cdon.no er ikke akkurat på det nivået for å si det sånn.

 

Er stort sett vant med at spill koster opptil 500-550 kr når de er nye nå, noe jeg synes er greit nok- hvis man har dårlig råd er det jo strengt tatt bare å vente et par mnd til prisen faller.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
På Spaceworld koster Q4 549 kr. 360 versjonen av et spill har ofte bedre grafikk enn PC-versjonen også...

5761905[/snapback]

Så grafikk sier noe på prisnivået? Det er det dummeste jeg har hørt.... Dessuten så vil data ha bedre grafikk en konsoll siden data alltid blir oppgradert, hele tida.

 

Men noe av grunnen til at konsoll-spill er så dyrt er at det ikke er piratkopiering av det. Spill var dyrere før i tida, siden piratkopiering ikke var allment (god)kjent. Dataspill hadde kanskje vært like dyrt å kjøpe uten piratkopiering? Så man kan si at kopiering av spill har pressa prisene ned sånn at utviklere/utgivere kan tjene penger. Hvem hadde kjøpt et dataspill til 600kr? Selvfølgelig hvis det ikke var Collectors Edition :)

Endret av king_of_kong
Lenke til kommentar
Synes da dette skrekkeksemplet var grunnet Narvesens politikk, ikke det generellle prisnivået. Prisnivået hos f.eks Cdon.no er ikke akkurat på det nivået for å si det sånn.

5761941[/snapback]

 

Nei jeg tenkte på det generelle prisnivået i Norge, Narvesen var kun et skrekk eksempel. CDON ligger vel på ca 550 kr for et spill noe som fortsatt er allt for dyrt. Og dette er i tillegg en nettbutikk som har mye mye lavere kostnader og burde derfor ha mye mye lavere pris.

 

Et tips til distributørene i Norge. Senk prisene! Da vil folk kjøpe fler spill og det vil igjen gi høyere fortjeneste.

Lenke til kommentar
Men noe av grunnen til at konsoll-spill er så dyrt er at det ikke er piratkopiering av det.

5761956[/snapback]

 

Hvis man gjentar en påstand mange nok ganger, blir det fort en akseptert sannhet. Denne påstanden hører jeg gang på gang, uten at jeg ser at det er gjort noen som helst undersøkelse som viser at det faktisk er noen sammenheng mellom pris og piratkopiering. Selvfølgelig kan vi tenke oss at det er en sammenheng, det vil gjerne være logisk at det er det, men hva er styrken på sammenhengen? ER det en sammenheng?

 

Man kan naturligvis se på det slik at i et marked der det ikke finnes piratkopiering, så er selgerne i en monopolsituasjon, og kan ta høyere priser. Warez scenen introduserer en reell konkurrent til de 'lovlige' distributørene, og fører til en konkurransesituasjon som antageligvis vil føre til lavere priser. Men hvor stor er denne effekten egentlig?

 

Vi kommer ikke spesielt mye lenger av at folk bruker dette som en absolutt sannhet.

 

Spill var dyrere før i tida, siden piratkopiering ikke var noe særlig av.

5761956[/snapback]

 

Var spill dyrere før i tiden? Når var de dyrere? Hvor mye dyrere var de? Så lenge jeg har kjøpt spill har de lagt på mellom 300 og 600 kroner, vanligvis i området mellom 400 og 500. Realprisene (jfr genrell prisstigning) er nok kanskje blitt noe lavere, men husk også på at volumet på spill har økt dramatisk fra 1996 frem til 2006, noe som ut fra tradisjonell økonomi også tilsier at det blir billigere. Uansett - jeg kan ikke se at det er noen grunn til å påstå at et spill var høyere priset tidligere; og hvis det likevel var det, hvordan er i så fall sammenhengen med piratkopiering?

 

Og var det ikke noe særlig piratkopiering før i tiden? Det er vel også en påstand som i beste fall bør modereres. Det var på langt nær piratkopiering i samme skala (Bittorent, IRC, ...) som gjorde det tilgjengelig i en tilsvarende stor skala. Men husk igjen, tidligere var markedet betydelig mindre, og jeg vil tro at privatkopieringen (Kopiering av programmre til venner og familie) utgjorde en mye større andel av den ikke-offisielle distribusjonen av produkter enn det vi ser i dag. Igjen, jeg har ikke noen tall som underbygger dette, men det kan i alle fall virke sannsynlig. Piratkopieringen har i alle fall vært der i større eller mindre grad.

 

Edit: En ting til, som Stealth sier, det foregår piratkopiering også på alle konsoller. Det finnes også piratkopier av spill til Xbox 360, fritt tilgjengelig til å laste ned. Det er vel så vidt jeg vet ikke mulig å faktisk spille produktene enda, men de er tilgjengelig. Spørsmål om tid, antar jeg.

Endret av cetram
Lenke til kommentar
Nei jeg tenkte på det generelle prisnivået i Norge, Narvesen var kun et skrekk eksempel. CDON ligger vel på ca 550 kr for et spill noe som fortsatt er allt for dyrt. Og dette er i tillegg en nettbutikk som har mye mye lavere kostnader og burde derfor ha mye mye lavere pris.

 

Et tips til distributørene i Norge. Senk prisene! Da vil folk kjøpe fler spill og det vil igjen gi høyere fortjeneste.

 

 

 

Det er en enkel grunn til at spill er dyrere i Norge; Vi er villige til å betale prisen som er satt.

 

For en liten stund siden satte jo EA ned prisen på spillene sine i USA, (muligens i europa) - Men de kom ikke til å gjøre dette her da vi her er villige til å betale dagens pris ...

 

Markedsmessig er alltid riktig pris den maks pris som markedet er villige til å betale uten at det går ut over inntjeningen/salget, - det er f,eks derfor en boks After-Eight koster 49.90 her, men halvparten hvis du kjører over grensa.

 

Det finnes helt sikkert kompetente folk hos spill-firmaene som har rimelig grei oversikt over hvordan prisen påvirker salget, - så prisen de har satt er nok "riktig" for norge mht kalkylene.

 

Det er altså kun EN måte å få ned prisen på - og det er at vi slutter å kjøpe spill i Norge. - Sjekk f.eks www.cd-wow.fm - her er xbox-spillene mer "riktig" priset (selv om de har vært noe dyrere på Xbox 360 foreløpig så vidt jeg har sett)

Lenke til kommentar
Det er altså kun EN måte å få ned prisen på - og det er at vi slutter å kjøpe spill i Norge. - Sjekk f.eks www.cd-wow.fm - her er xbox-spillene mer "riktig" priset (selv om de har vært noe dyrere på Xbox 360 foreløpig så vidt jeg har sett)

5762100[/snapback]

 

 

Helt enig. Og jeg er ikke villig til å betale disse prisene. Den linken til nettbutikken du ga var veldig bra. Den har mer riktige priser ja. Har du noe erfaring med denne butikken? Leverer de i tide? Er det noe skjulte kostnader? osv.

Lenke til kommentar

Ja, det finnes piratkopiering for konsoll-spill, men det er jo ikke halvparten så kjent som piratkopiering av spill til data. De fleste som eier en konsoll har aldri eller vil sannsynligvis aldri piratkopiere et spill til konsoll. Til data er det jo noe helt annet. Folk ser på det som "greit" og "ok" å kopiere spill til data. "Det er jo så dyrt". Men til konsoller har jo folk knapt hørt om piratkopiering. De sluker de skyhøye prisene rått. 549,- og oppover for et nytt spill, og utgivere tjener fett på det...

 

Og hvor kjent var Bit-torrent o.l for vanlige folk for 10 år sida? Det å nedlaste spill har blitt uendelig mer populært, men det fortsetter siden spill er fortsatt for dyrt. Jeg kjøper fortsatt spill, men ikke halvparten så mye som før, men jeg laster ikke ned noe særlig heller.

 

btw. den ene uttalelsen er moderert :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg sjekket priser på spill i Nederland, Belgia, Luxembourg, Frankrike, Tyskland, Danmark og Sverige, og ingen av landene markerer seg meg generelt billigere spill enn vi har her i Norge. Det er ca 50-100 kroner dyrere her i Norge etter hvor du handler spillene. Spill generelt er dyrt.

 

Å sammenligne med en side som oppgir priser eks moms blir også feil. F.eks Fight night 3 koster 380 kroner på den butikken det linkes til. Er du uheldig stoppes spillet hos tollvesenet og du får moms på det. 380*25%=475 kroner. I tillegg kommer postens fortollingsgebyr på 75 hvis du gjør fortollingen selv og ca 150 hvis posten gjør alt arbeidet.

 

Sider på internett oppgir priser uten moms. Siden som det linkes til oppgir altså prisen uten engelsk moms siden du som norsk ikke skal betale moms til Storbritania. Derimot hvis du hadde bodd i England så hadde du nok hatt en annene pris.

 

Har selv handlet fra utenlandske butikker for å spare da, for som regel går det igjennom tollen uten problemer.

Lenke til kommentar

Det er altid butikker som overpriser fordi det altid kommer en person i ny å ne som ikke har peiling og handler der.

 

Quake4 til Xbox360 koster foresten 399,- på Freerecordshop her i Oslo.... ;)

 

Men ang priser på spill her i Norge, ja det er litt dyrt i forhold til mange andre land. Men da igjen så tjener folk flest i Norge meget bra og har uten problemer penger til å kjøpe.

Lenke til kommentar

Altså jeg er enig i at spill er for dyrt, poenget mitt var å fremheve at prisen ikke er dobbel så høy i Norge.

Jeg har også sett Quake 4 på xbox 360 til 399 mange plasser.

 

Noe av prisforskjellen på konsoll og pcspill kan forklares med at konsollprodusentene krever lisens av spillutgivere for spill som kan spilles på deres konsoll. Derimot finnes det ikke noen slik lisens på pc, siden det ikke er noen "fast" hardware der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...