Gå til innhold

Litt OC problemer med 3500+. Hjelpe meg?


Anbefalte innlegg

heihei folkens.

Jeg sitter her å klokker CPU. Men jeg har ikke kommet høyere enn 2,45 GHz med min 3500+ Winchester med boxed kjøler.

 

HK: Asus A8N SLI Deluxe

CPU: AMD Athlon 64 3500+ Winchester

Ram: Apacher DDR 400 (2x512)

 

 

2,45 GHz går greit med prime 95 (0 errors etter 1,5 timer,har ikke testet så lenge). Men ved 2,49 feilet prime95 etter bare 6 minutter.

 

Jeg lurer mest på hva jeg skal gjøre med minne timingsene?

Til nå har jeg:

Satt hyper transport bussen til 4x, satt minne ned til DDR333, økt spenningen på CPU fra 1,4 til 1,45 V. Multiplier står på 11.

 

Load tempen er ca 47-48 grader med prime 95 etter 1,5 timer på 2,45 GHz.

 

Jeg har lest guiden til un0kai, men er usikker på minnet.

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan kommer høyere? Og ellers noe annet jeg burde gjøre?

 

På forhånd takk :)

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme CPU som deg bare Venice. Og jeg har fått min opp i 2.6, men som oftest ligger jeg på 2.5. Har du et dårlig ventilert kabinett? Min ligger i 38-40 i load, med boxed kjøler. Mange har til og med mindre...

 

Du burde sette ned rammen din og htt:3x hvis du skal noe spessielt høyere.Oc Calculator Du kan se litt på denne. Den er veldig til hjelp, hvis du er ny i dette!

Lenke til kommentar

HTT er ikke det det samme som fsb?, isåfall skal ikke den settes ned til 3x. er det ikke Hyper Transport bussen du mener? Hyper transport bussen står nå på 3x, sammtidig som jeg satte den ned til 3x siden jeg skulle gå høyere økte jeg volten til CPU opp til 1,5 volt, litt mye synes jeg, men har kjørt prime 95 i over 30 minutter nå, med CPU på 2,5 GHz.

Load tempen er nå hele 53 grader. Aner ikke hvorfor den er så varm, jeg har Aopen H600B kabinett. CPU har til alle tider vært noe varm. Prøvde å bytte kjølepasta til Artict Silver 5, men det var akkurat samme tempen, mulig det ble brukt litt mye eller lite.

Men byrde jeg kjøpe ny CPU kjøler? GPU er også noe varm, hele 94 grader load, (x700pro). Kortet er litt klokket, men bare minnet, torde ikke å klokke kjærna siden det var så varmt.

 

Nytt kjøleutstyr bør kanskje kjøpes?

Jeg har 3 kabinettvifter

Lenke til kommentar

Hypertransport: det som "flytter data fra hovedkort og rundt på pcen.

Front side bus(fsb): er det man ganger med multiplikatoren, feks 11.

Kan se slik ut: 11*219=2049mhz

 

Du burde kanskje fikse de varme greiene hos deg. På nye Amd 64 prosessorer er max temp satt på et par å 60 grader...

 

Jeg er enig med deg når fet gjelder VCore: jeg har min på 1.40-1.42. 1.5 er litt voldsomt syntes jeg og!

 

Gpu varme er ganske høy, det er slik på alle maskiner at gpu blir varmere enn cpu. Og gpu`er er bygd for å tåler mye mer varme. Så rundt 90 grader i load er ikke så unormalt.

Lenke til kommentar

Jepp, burde fikse varmen. På min CPU er max temp sat til 65 grader av AMD. Men husk at du har Venice, som krever mindre volt. Men tror du det kan være varmen som hindrer meg i å klokke stabilt videre?

Tror du at hvist jeg kjøper TT Big Typoon eller en anden god CPU kjøler at det er greit å kjøre v core på 1,5?

Og en ting til, skal jeg gjøre noe mer med minnet?, mer enn å sette det ned på 166 MHz?

Lenke til kommentar
Jepp, burde fikse varmen.. Men husk at du har Venice, som krever mindre volt.

5753794[/snapback]

 

Det er ikke trådstarter som Venice, det er jeg. Trådstarter har en Winchester.

Hvis det ikke var noe annet du mente da...

5753846[/snapback]

 

Jepp, er fult klar over at det er du som har Venice, og jeg som har Winchester.

Jeg er trådstartern ;)

Lenke til kommentar
Hypertransport: det som "flytter data fra hovedkort og rundt på pcen.

Front side bus(fsb): er det man ganger med multiplikatoren, feks 11.

Kan se slik ut: 11*219=2049mhz

 

Du burde kanskje fikse de varme greiene hos deg. På nye Amd 64 prosessorer er max temp satt på et par å 60 grader...

 

Jeg er enig med deg når fet gjelder VCore: jeg har min på 1.40-1.42.  1.5 er litt voldsomt syntes jeg og!

 

Gpu varme er ganske høy, det er slik på alle maskiner at gpu blir varmere enn cpu. Og gpu`er er bygd for å tåler mye mer varme. Så rundt 90 grader i load er ikke så unormalt.

5753741[/snapback]

 

 

Vil man da merke forskjell om hypertransport står på 780 eller om den står på 1000?

Lenke til kommentar
Jepp, er fult klar over at det er du som har Venice, og jeg som har Winchester.

Jeg er trådstartern  ;)

5753861[/snapback]

 

Beklager, ble litt revet med....

 

Og nei, tror ikke du vil merke forskjell på om hypertransport står på 780 eller på 1000. Men det beste er nok og velge 780, siden du ikke skal ha mer enn 1000, og det er jo Heeeeelit på kanten!

Lenke til kommentar
heihei folkens.

Jeg sitter her å klokker CPU. Men jeg har ikke kommet høyere enn 2,45 GHz med min 3500+ Winchester med boxed kjøler.

 

HK: Asus A8N SLI Deluxe

CPU: AMD Athlon 64 3500+ Winchester

Ram: Apacher DDR 400 (2x512)

 

 

2,45 GHz går greit med prime 95 (0 errors etter 1,5 timer,har ikke testet så lenge). Men ved 2,49 feilet prime95 etter bare 6 minutter.

 

Jeg lurer mest på hva jeg skal gjøre med minne timingsene?

Til nå har jeg:

Satt hyper transport bussen til 4x, satt minne ned til DDR333, økt spenningen på CPU fra 1,4 til 1,45 V. Multiplier står på 11.

 

Load tempen er ca 47-48 grader med prime 95 etter 1,5 timer på 2,45 GHz.

 

Jeg har lest guiden til un0kai, men er usikker på minnet.

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan kommer høyere? Og ellers noe annet jeg burde gjøre?

 

På forhånd takk  :)

5752838[/snapback]

 

1.50v er ikke mye på Winchester.Den jeg hadde gikk på 1.62v i lang tid.Men du bør skifte cpu kjøler før du klokker noe mer.Få ned temperaturen og oc din vil bli mer stabil også.

 

Du bør også vurdere ny kjøler på skjermkortet ditt også,da jeg synes det er vel varmt.Du kan ikke forvente høy oc hverken på skjermkort eller cpu med dårlig kjøling.

Lenke til kommentar

HTT multiplikatoren kan du la være på 4X helt til du passerer FSB på 250.

 

Med minnet på DDR333 så blir minnehastigheten ca 190 MHz og det er under 200 MHz som er stock. MAO så burde ikke dette være et problem.

 

Løsningen er nok som de andre sier å øke cpu-spenning og/eller bedre kjøling. For å teste om det er temp som gjør den ustabil så kan du prøve å senke romtemp med 10 grader (slipp kong vinter inn) og prime mens du f.eks er på jobb, skole e.l.

 

På en annen side er vel ikke winchester kjent for å klokke så veldig mye over 2,6 GHz er de vel...? Min Venice stoppet på 2,5 GHz sånn til sammenliging.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens, CPU kjører nå på 2,45 GHz og 1,45 i V core, har Primet i 7,5 timer. klokket litt ned pga varmen, skal prøve å nå lengre når kjølingen er bedre. Kan også brøve å slippe "kong vinter in" som Kavorka sier :)

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar

Du bør også vurdere ny kjøler på skjermkortet ditt også,da jeg synes det er vel varmt.Du kan ikke forvente høy oc hverken på skjermkort eller cpu med dårlig kjøling.

5761222[/snapback]

 

Hva synes dere om TT Big Typoon og Zalman VF700CU?

Kjøler ikke disse meget godt?

Endret av Lassecom1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
har big thypoon og artic silver 5.

 

klokket til 2640 , 1,55v(bios) / leser av 1,6v i windows?

 

kan for høy vplt skade prossesoren så lenge temeraturen holdes på et ok nivå?

6078964[/snapback]

 

får feil i prime95.

 

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4

 

vet noen hva det betyr?

Lenke til kommentar
har big thypoon og artic silver 5.

 

klokket til 2640 , 1,55v(bios) / leser av 1,6v i windows?

 

kan for høy vplt skade prossesoren så lenge temeraturen holdes på et ok nivå?

6078964[/snapback]

 

får feil i prime95.

 

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4

 

vet noen hva det betyr?

6107715[/snapback]

 

Da er CPUen ikke stabil.

 

Men uansett trodde jeg htt var 800 på Winchester CPuene. Prøv med HTT x 3 først så øker du den etterhvert.

 

Og så kan dere begge prøve å sette ramdivider enda laver og sette multi til 10X og se hvor langt dere klarer å tyne FSBen.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...