Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må man være 18 for å kjøpe og eie en bil

Jtand

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper på å finne meg bil snart, blir 18 om litt over 1 måned. Det jeg lurte på var, kan jeg kjøpe en bil nå når jeg er 17 år? Kan mitt navn stå på salgsmeldinga? Kan den registreres på mitt navn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En trenger ikke å være atten for å eie en bil.

Jeg hadde min tredje bil registrert på meg da jeg var 17, det gjør faktisk slik at en slipper ungdomstillegget. (Iallfall hos Gjensidige)

Skrevet

Stemmer det med ungdomstilegget ja. Kjøpte min bil for et år siden nå, og siden jeg ikke fylte 18 før i juli, betalte jeg heller ikke ungdomstilegg før regninga på forsikring kom i år.

Skrevet

dersom du setter ditt navn i salgsmeldinga så er det dette navnet som må oppgis når du skal forsikre bilen. Er du sikker på at du skal forsikre bilen i ditt navn? Ganske dyrt!

Skrevet
dersom du setter ditt navn i salgsmeldinga så er det dette navnet som må oppgis når du skal forsikre bilen. Er du sikker på at du skal forsikre bilen i ditt navn? Ganske dyrt!

5749491[/snapback]

Du kan eie en bil fra du er 5 år gammel, hvis jeg husker riktig.

miXer: Selv om det er dyrt å sette forsikringen på noen andre er det mye dyrere å forsikre seg når du er 23 år med 20% bonus når du kunne hatt 60% bonus...

Forsikringspremien er vanvittig mye billigere når du kommer opp på noen %.

Skrevet

Brems litt.. Hvis det IKKE er skilter på bilen kan den stå i ditt navn uavhengig av hvor gammel du er.

Er det skilter på bilen er det bileier som er ansvarlig for årsavgift. Er man ikke over 18 så kan man heller ikke "sette seg i gjeld" som i praksis ville være resultatet hvis man registrerte bilen.

Dog det er ingen som sjekker hvor gammel en person er når man registrere bilen såvidt jeg vet, hvis ikke en våken biltilsyn-ansatt får det med seg når bilen registreres.

Hilsen en tidligere biltilsyns-ansatt :)

Skrevet
Kjør på og kjøp Golfen :thumbup:

Morro-bil det.

5748764[/snapback]

Unnskyld at jeg spør, Men hva er morro med en golf?

5749616[/snapback]

Slenger meg med på den.. Hva er moro med golf ?

anbefaler noe volvo. 240, 740 kanskje..

Skrevet (endret)

Ja du har låv til å kjøpe bil men du har ikke låv til å kjøre den før du er 18 å at du har lappen.. :thumbup:

Endret av NiComan
Skrevet

5749491[/snapback]

Du kan eie en bil fra du er 5 år gammel, hvis jeg husker riktig.

miXer: Selv om det er dyrt å sette forsikringen på noen andre er det mye dyrere å forsikre seg når du er 23 år med 20% bonus når du kunne hatt 60% bonus...

Forsikringspremien er vanvittig mye billigere når du kommer opp på noen %.

5749531[/snapback]

Den er jeg enig i. Det er lurt å sette forsikringen på seg selv slik at man sparer opp bonus. Det er heller ikke alltid at det er så stor forskjell om forsikringen settes på en voksen eller en som er ung, så det er lurt å høre pris på begge deler.

Uansett så er jeg 24 og snart opparbediet bonus på 50 %. Dette er kjekt å ha med seg når man skal kjøpe ny bil senere og skal ha litt annet i tillegg også som hus, nedbetale studielån etc.

En jeg studerte med før hadde vanlig forsikring på sin veteran boble, dette fordi han da sparte seg opp bonus.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...