Gå til innhold

Satt inn penger på feil konto. Få de igjen?


XmasB

Anbefalte innlegg

For snart to år siden kjøpte jeg en katt fra en oppdretter i Harstad. Noen uker senere klarte jeg det idiotiske å sette inn husleien på hennes konto (lagret kontonr hennes første gangen). To ganger på rad, før huseieren endelig lurte på hvor leia ble av.

 

Så begynte problemene med å få dette tilbake. Det viste seg at dama vi kjøpte vi kjøpte katten vår av er løgner av de store dimensjoner. Hun løy blant annet om at hun hadde prøvd å overføre pengene tilbake til oss. Da jeg spurte om å få se bevis på dette var dette umulig. Hun fikk også datteren sin til å lyve om at hun ikke var hjemme. Vi tok henne i dette flere ganger. Den ene gangen måtte vi skjelle ut datteren hennes før moren endelig tok telefonen, til tross for at datteren hadde sagt at hun ikke var hjemme. Da fikk vi kjeft for å blande datteren hennes inn i dette. Makan!

 

Long story short: Vi har fått henne dømt i Namsretten i nord. Problemet er at hun ikke har registrert inntekt, men går på trygd. Derfor kan vi ikke få mer enn rundt 700 kroner i måneden. Hun skylder oss 11.000 kroner, pluss 3-4.000 i saksomkostninger.

 

Ved nyttår sluttet vi å få penger. Vi har nå brukt 3 uker på å prøve å finne ut hvorfor. Harstad Trygdekontor nekter å oppgi grunnen til oss over telefon, og vil heller ikke sende det skriftlig før saksbehandler får sett på saken. Dette drøyer tydeligvis.

 

Ettersom jeg bor på Lørenskog, og hun i Harstad, sier det seg selv at ting blir vanskelig. Hadde hun bodd her hadde jeg stått på døra hennes for to år siden. Jeg har vurdert en flytur til Harstad, men tror ikke dette ville hjelpe stort.

 

Så hva gjør man med en sånn sak?

 

(puh, deilig å få dette ut av systemet uten å banne ned veggen... Tror jeg må opprette en blogg for å få ut litt damp i ny og ne.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samboeren min fikk endelig tak i namsretten (og en veldig hyggelig dame som har hjulpet oss der) igår. Når vi forklarte hvordan det lå an hos Trygdekontoret, ble hun rasende og ringte de selv. 10 minutter etter ringte hun tilbake og forklarte at de nå kommer til å trekke kjerringa via Aetat fremover. Mest sannsynlig har hun gått over til å få penger der for slippe unna oss. Det gikk ikke :)

 

Så nå skal vi få cirka 800 kroner i måneden fremover til alt er nedbetalt. Dvs, etter to år må vi fremme kravet på ny, men da er det bare småpenger igjen.

 

Samboer ringte også samboeren til dama og forklarte hva som hadde skjedd. Det virket ikke som om han visste om dette. Så det var gøy. Litt skadefryd oppå det hele. Vi foreslo at han kunne ta en prat med henne om å betale tilbake alt med en gang, slik at vi slipper å forfølge henne på dette. Det var greit. Så vi får se hva som skjer fremover.

 

Robbiedeluxe, politit bryr seg ikke om sånne saker. Jeg har anmeldt henne for to år siden. Etter å ha sittet over en time i avhør, med meldinger fra henne på mobilen om at hun aldri ville betale tilbake og andre "bevis", trodde vi at det ville sette fart i sakene. To uker senere fikk vi melding fra politiet om at dette ikke var en sak for dem. noe betjenten jeg ava forklaring til skulle sagt med en gang. Personlig har jeg aldri fått hjelp av politi, tvert om. Men det er en helt annen lang historie. De tar ihvertfall ikke "småting" seriøst.

 

Ozelot, godt forslag. Men vi har prøvd. Inkasso ved privatpersoner er vanskelig. Vi har ingen makt til å drive inkasso. Jeg har snakket med flere selskaper om dette, de foreslo at jeg fant andre måter å få igjen pengene. Namsretten er nok den beste veien å gå, men det tar tid.

Lenke til kommentar

Det kommer vel forsinkelsesrente på dette i tillegg, så du tjener litt på det.

 

Yes surt dette, men du har jo fått gjort det værste nå, fått henne domfelt. Tror dessverre det ikke er mer du kan gjøre med mindre hun vil innfri alt.

 

Uansett, lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...