Gå til innhold

hvordan skru av ncq?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en samsung spinpoint p120s 250gb sata disk. Det er knitring på den hele tiden og fikk vite at det skyldes en servermodus eller ncq.

Folk sier at når man skrur av det så forsvinner lyden. Hvordan skrur jeg av ncq?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn i Enhetsbehandling og Egenskaper på SATA-kontrolleren.

Velg deretter rett kanal (hos meg "Primary Channel") og fjern avkrysningen for "Enable command queuing".

Dette er framgangsmåten for mitt hovedkort (MSI K8N NEO4-F S939) i alle fall

Dette avhenger selvsagt av hvilket hovedkort du har

Skrevet (endret)
hvor på enhetsbehandling? vet ikke hvor du mener? hvilken undergruppe?

5759842[/snapback]

Hos meg ligger SATA-kontrollerne under IDE ATA/ATAPI-kontrollere

post-23450-1142527219_thumb.png

post-23450-1142527375_thumb.png

Endret av sigros
Skrevet

Måtte slå av NCQ på min harddisk også (samme samsungen), den spant noe sykt så hele kabinettet brummet og knitret dobbelt så mye som normalt, "hakket/pause" under oppstart og endte opp med at filer ble korrupte og til slutt harddisk-krasj..

Etter fersk install var det første jeg gjorde etter jeg hev inn nvidia drivere å slå av NCQ, etter det har maskinen fungert glimrende..

(samme hakking/pause under oppstart var det hos en kamerat også, av med NCQ = alt normalt)

Skrevet
Måtte slå av NCQ på min harddisk også (samme samsungen), den spant noe sykt så hele kabinettet brummet og knitret dobbelt så mye som normalt, "hakket/pause" under oppstart og endte opp med at filer ble korrupte og til slutt harddisk-krasj..

Etter fersk install var det første jeg gjorde etter jeg hev inn nvidia drivere å slå av NCQ, etter det har maskinen fungert glimrende..

(samme hakking/pause under oppstart var det hos en kamerat også, av med NCQ = alt normalt)

5764102[/snapback]

Før jeg skrudde av NCQ hakket det voldsomt under oppstarten hos meg også. Tror den sto 2 min før den fortsatte med oppstarten av XP. Loggen var full av "Fant en feil på enheten \Device\Harddisk0\D under en pagineringsoperasjon".

Slo av NCQ --> Slutt på hakking og feilmeldiner

Skrevet

Er mye de problemene omkring ja..

Uansett så gir ikke NCQ bedre ytelse med vanlig pc (heller motsatt), så det er ikke farlig å slå av..

Det er en teknologi som er mest ment for servere med RAID..

Skrevet (endret)
sånn kommer. har ikke ata greier der jeg. Hva gjør jeg?

5799500[/snapback]

Det er mye forskjellige navn omkring på forskjellige HK..

Det er sikkert en av "Standard dual PCI" du finner den under, men det er selvsagt bare til å lete.. Finner den til slutt..

PS: om du har nyinstallert så blir ikke NCQ lagt inn før du legger inn IDE/s-ata driverne til HK ditt.. Originale windows driverne bruker ikke funksjonen..

Endret av nahojdat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...