Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes ikke siste sesong av Stranger Things var dårlig. Bare skuffende. Forrige sesong var liksom bare større og mer episk, med flere og bedre høydepunkter. Sesong 5 starta lovende og nådde høydepunktet i episode 4, men så kom det aldri opp på det nivået igjen og finalen var skikkelig antiklimaks. Selve slutten var veldig fin da. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 2/17/2026 at 2:02 AM, Reg2000 said:

Liker den veldig godt. Veldig enkel historie sammenliknet med GoT.

Må egentlig si jeg er uenig med denne måten å kalle det en enkel historie. 

Lettere tone ja - så absolutt! Men ikke enklere historie føler jeg, om man ikke aktivt gjør et forsøk på å overse historien vi blir fortalt. 

Bare måten publikummet må håndtere seg til historien til Dunk er alene langt fra enkel. Skal man stole på hva Dunk sier, og skal vi egentlig "bry" oss om dette her? Spesielt slik alle Game of Thrones-seriene har fremstilt riddere. 

Så har vi alt rundt Egg, Bealor, Maekar, Darieon, Arieon o.s.v. som er komplisert nok i grunn også. Der kommer også fantasy/overnaturlige elementer inn.

Det er mye i A Knight of the Seven Kingdoms som er ført inn uten at det blir en unaturlig eller kunstig utstilling om karakterene sine bakgrunnshistorier og alt sånt, som en dårligere serie lett kunne ha gjort. Tror hvis serien hadde håndtert dette annerledes, så ville kanskje serien ha fungert som mer komplisert, men da ville resultatet at serien flyter dårligere. For et kort kildemateriale, så elsker jeg hvordan de gjør ting.

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, Filmvenn said:

Må egentlig si jeg er uenig med denne måten å kalle det en enkel historie. 

Lettere tone ja - så absolutt! Men ikke enklere historie føler jeg, om man ikke aktivt gjør et forsøk på å overse historien vi blir fortalt. 

GoT har hundrevis av karakterer, og binder sammen et utall av historier over en lang tidsperiode på mange år.

Hedge Knight har en enkel klassisk historie om den gode mot den onde med et fåtall personer i løpet av en enkel turnering. Godt fortalt med gode karakterer, men er en enkel historie det finnes hundrevis av varianter av. 

• Liker 1
Skrevet
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Ble et gjensyn med Mr Inbetween nå. Fantastisk serie. Like bra i dag. Anbefales.

Ble nettopp ferdig med den selv for andre gang, faen for ett jævla mesterverk det egentlig er, og for en fantastisk slutt på serien😁

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, Comma Chameleon said:

Ble et gjensyn med Mr Inbetween nå. Fantastisk serie. Like bra i dag. Anbefales.

Det er nok en av mine favorittserier og. 

• Liker 1
Skrevet

Prøver meg på "A Knight of seven kingdoms"

Kommet til episode 2 og så langt så er det eneste positive ungen. 

Resten er dørgende kjedelig. 

• Hjerte 1
Skrevet
DukeRichelieu skrev (8 timer siden):

Mye lovord om Mr Inbetween nå. Serietørke her. Kanskje jeg må gi den en sjanse. Ser ut som noe jeg kan like. :) 

Australsk antihelt, om det frister så er det så absolutt verdt det å teste ut et par episoder.

• Liker 3
Skrevet
skaftetryne32 skrev (14 timer siden):

Australsk antihelt, om det frister så er det så absolutt verdt det å teste ut et par episoder.

Den er høyt oppe på listen nå og kommer til å bli sett, men ble forbigått av The Night Manager sesong 2 som jeg fant ut er ute på Prime nå. :) 

Skrevet

For All Mankind-spinoffen Star City kommer fredag 29. mai når sesong 5 av For All Mankind er sendt ferdig.

Vil vise hvordan russerne fikk den første mannen til månen under Sovjet.

Star City is another alt-history retelling of the space race – when the Soviet Union became the first nation to put a man on the moon. But this time, we explore the story from behind the Iron Curtain, showing the lives of the cosmonauts, the engineers, and the intelligence officers embedded among them in the Soviet space program, and the risks they all took to propel humanity forward.

Rhys Ifans stars along with Anna Maxwell Martin, Agnes O’Casey, Alice Englert, Solly McLeod, Adam Nagaitis, Ruby Ashbourne Serkis, Josef Davies and Priya Kansara. 

StarCity_101_F01063223F.jpg.9c31396821201aa637e73bc8a7525be8.jpg

StarCity_103_F01482211F.jpg.b350d8dd6e655a3b66e84c88cb080f6b.jpg

StarCity_101_F01072323F.jpg.e41475b1796b47fb8030fb34a57d47bf.jpg

StarCity_101_F01352507F_05006a.jpg.fe45da9f74069ce75de6ea3c14428ce3.jpg

StarCity_103_F01090222F-1.jpg.ba243c9ef19a860fddc227e7ced1fea8.jpg

• Liker 1
Skrevet (endret)

The Bear' Renewed for Season 5 by FX

For det beste, men The Bear avsluttes med sesong 5.

Var allerede planlagt at sesong 5 skulle bli den siste, og sesongen er allerede ferdig innspilt.

Kommer på Disney+ her hjemme senere i år, trolig til sommeren.

Endret av Filmvenn
  • Liker 1
Skrevet
vidor skrev (På 23.2.2026 den 14.47):

Hvis du leter etter en serie eller noe annet som streames så er dette en bra søketjeneste

https://www.justwatch.com/no

Synes gamle Hjemmekino bladet i Sverige var bedre, Just watch er dårlig på anbefaling, men veldig bra på å finne ut hvor ting streames eller kjøpes/lastes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...