Gå til innhold

Få seg sommerjobb som systemutvikler, tips?


Anbefalte innlegg

Nå er eg ikkje sikker på om dette er rett plass å poste om akkurat dette, men det var det beste eg fant hittil.

 

Sida eg har 2 års erfaring med IT på høgskule nå så føler at eg nå har potensiale til å utvikle noko som er godt brukbart for industrien. Så denne sommeren så har eg tenkt å få jobb som system utvikler ein plass i Stavanger. Eg har ein jobb som sjømann i sommer, som er grei nok bortsett frå at den mangler utfordringer for meg og er ein altfor enkel jobb. System utvikling er ein passendes utfordring for meg :)

 

Men korleis bør eg gå fram, bør eg ringe rundt til bedrifter eller gå og besøke dei? Kor mykje bør eg *skryte* over at eg kan? Altså eg kan Java og C++, men har bare lest igjennom veldig enkle eksempler til C# men aldri kompilert dei. Nå er jo Java og C# ganske likt, bør eg sei at eg kan C# då?

Korleis er moglegheitane for ein student med 2 års erfaring? Blir eg utkonkurert av andre om å få sommerjobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som programmerer er det ekstremt viktig å kunne tilegne seg ny informasjon raskt.

Så viss du ser på noen flere C#, vil du vel konkludere med at dette ikke er så vanskelig. Så der bør du kunne tillate deg å skryte, men igjen.

Programmering, som du sikkert vet, er jo ganske vidstrakt. Å si du kan C++, som et eksempel, er vel også å "pushe" det litt. For det går vel ikke en dag uten at du lærer noe nytt ;)

 

:cool:

Lenke til kommentar

Vel, sommerjobb som systemutvikler er vel en tvilsom stilling å søke på i.o.m at den delen av IT-Industrien helst vil ha folk til fast stilling som de kan satse litt på, men alltid lov å prøve :).

 

Det jeg ville gjort var å si det som det er, at du ikke har noe særlig erfaring med C#, men at det er lett å lære i.o.m at du er god i Java.

 

Og jeg ville garantert helst ha besøkt bedriftene istedenfor tlf/mail/brev!

Hvis du ikke kan det er vel tlf det andre valget...

Det er mye mer positivt for bedriften om de får se at du er et oppegående individ (Regner nå med at du er det da... ).

Lenke til kommentar
Nå er eg ikkje sikker på om dette er rett plass å poste om akkurat dette, men det var det beste eg fant hittil.

 

Sida eg har 2 års erfaring med IT på høgskule nå så føler at eg nå har potensiale til å utvikle noko som er godt brukbart for industrien. Så denne sommeren så har eg tenkt å få jobb som system utvikler ein plass i Stavanger. Eg har ein jobb som sjømann i sommer, som er grei nok bortsett frå at den mangler utfordringer for meg og er ein altfor enkel jobb. System utvikling er ein passendes utfordring for meg :)

 

Men korleis bør eg gå fram, bør eg ringe rundt til bedrifter eller gå og besøke dei? Kor mykje bør eg *skryte* over at eg kan? Altså eg kan Java og C++, men har bare lest igjennom veldig enkle eksempler til C# men aldri kompilert dei. Nå er jo Java og C# ganske likt, bør eg sei at eg kan C# då?

Korleis er moglegheitane for ein student med 2 års erfaring? Blir eg utkonkurert av andre om å få sommerjobb?

5725997[/snapback]

 

Sommerjobb som systemutvikler? Morsom tanke, men jeg tror nok det vil bli ekstremt vanskelig å finne noe interessant her, da det å bli produktiv i et programmeringsmiljø kan ta lang tid, pluss at bedriftene ofte er så paranoide at de ikke slipper temporære krefter inn på kodebasen sin. Husk at bedrifter bruker lang tid på vanlige ansettelsesprosesser. Bakgrunnssjekk/referanser, osv osv. Dette for å i mest mulig grad forsikre seg om at søkeren har de rette faglige og personlige egenskaper. Slikt koster penger. Jeg tviler på at det finnes noen bedrifter som ser lettere på dette om sommeren, og lar folk slippe inn i sine miljøene sine for kun å jobbe der kort tid. Når man heller ikke har reell arbeidserfaring som systemutvikler, så blir det enda vanskeligere.

 

Werner

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For all del, ikke skryt på deg at du kan noe du ikke har prøvd å utvikle i! Det er ganske stor forskjell på å kunne C# og det å kunne Java og ha lest C#-kode. Selv om syntaksen er rimelig lik, så er det dumt å ikke f.eks. vite noe om .NET framework eller hvordan jobbe i Visual Studio, som jeg hadde forventet av en utvikler som sier han kan C#.

 

Kirikiri

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...