Gå til innhold

Brenselcellebatterier produksjonsklare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det må vel endres litt tollregler og sånn for at folk skal kunne bruke det her. det er jo ikke bare bare å ta med ubegrensa mengder metanol (hvis det er lov) over grensa i dag. Hvis jeg skulle ut å reise med jobben ville jeg ikke brukt opp kvota mi på laptopen lissom.

5693845[/snapback]

 

Går metanlol på spritkvota? I såfall er det en litt merklig regel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er forskjellige kvoter for etanol og metanol. Etanolkvoten er den som blir brukt mest i dag (ofte feilaktig beskrevet som alkohol kvoten). Den heller lite kjente metanolkvoten må nok importøren av disse batteriene drive lobbyvirksomhet for å oppheve.

 

Faktisk så er metanolkvoten så liten at du må være to personer for å få et slikt batteri gjennom tollen. Dette kommer nok til å sette et uovervinnelig hinder for denne teknologien i Norge. Faktisk så finnes det lover i Norge som gjør at det er ulovlig for hw.no å publisere denne artikkelen fordi de oppfordrer til import av metanol utover kvoten.

 

De eneste som har interesse av et slikt produkt er de som eier de svære lagrene med smuglermetanol som jeg vet eksisterer på Østlandet. De har nå en unik mulighet å drive de bærbare pcene sine helt gratis i årevis.

 

Og så videre bla bla bla..

Lenke til kommentar
Det går jjo greit så lenge du ikke slutter å drikke wink.gif. Så lenge leveren din overlever kan du ligge å nippe på metanol uten stopp

 

Det der er feil. Det som stemmer er metanol ikke er giftigere enn etanol før levra begynner å bryte det ned, da dannes det meget giftige stoffer. Det som er tingen er at levra bryter ned eventuell etanol før den begynner å bryte ned metanol, slik at metanol ikke gjør noen skade på kroppen så lenge man har litt etanol i kroppen. Dersom du har lyst på brennvin på blåresept kan du jo prøve å ringe 113 og si du har drukket metanol, sjangsen er stor for at du får etanol intravenøst for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Det blir lytt synd om du har tenkt å jobbe uten strøm og så har du gått tom for metanol. Billig blir det nok heller ikke. Kjenner jeg markedet riktig kommer metanolselgerne til å ta mye mer enn de fattige ørene strøm koster i dag.

5705174[/snapback]

 

Det er mer synd å gå tom for batteri, det er jo hele poenget med disse cellene, at du kan fylle på. Såklart kan man tømme hele metanollagret sitt også, men det er langt bedre en alternativet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det blir lytt synd om du har tenkt å jobbe uten strøm og så har du gått tom for metanol. Billig blir det nok heller ikke. Kjenner jeg markedet riktig kommer metanolselgerne til å ta mye mer enn de fattige ørene strøm koster i dag.

5705174[/snapback]

 

Det er mer synd å gå tom for batteri, det er jo hele poenget med disse cellene, at du kan fylle på. Såklart kan man tømme hele metanollagret sitt også, men det er langt bedre en alternativet.

 

AtW

5705265[/snapback]

Tenkte heller sånn at vis du går tom for metanol på en søndag vil du vel få litt problemer. Og selv om du har vært et sted med strøm så kan du jo ikke lade den opp der. Og de fleste er jo på et sted med strøm før de reiser et sted.

Lenke til kommentar
Faktisk så finnes det lover i Norge som gjør at det er ulovlig for hw.no å publisere denne artikkelen fordi de oppfordrer til import av metanol utover kvoten.

5698960[/snapback]

 

noe sier meg at den loven ikke har vært oppdatert siden vinmonopolet ble dannet...

5705527[/snapback]

Så vidt jeg vet selges ikke metanol på polet.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Faktisk så finnes det lover i Norge som gjør at det er ulovlig for hw.no å publisere denne artikkelen fordi de oppfordrer til import av metanol utover kvoten.

5698960[/snapback]

 

noe sier meg at den loven ikke har vært oppdatert siden vinmonopolet ble dannet...

5705527[/snapback]

Så vidt jeg vet selges ikke metanol på polet.

5705561[/snapback]

 

det er så, men jeg tør banne på at loven som innførte vinmonopolet også innførte det forbudet som kalkulatoren nevnte...

Lenke til kommentar
Det blir lytt synd om du har tenkt å jobbe uten strøm og så har du gått tom for metanol. Billig blir det nok heller ikke. Kjenner jeg markedet riktig kommer metanolselgerne til å ta mye mer enn de fattige ørene strøm koster i dag.

5705174[/snapback]

 

Det er mer synd å gå tom for batteri, det er jo hele poenget med disse cellene, at du kan fylle på. Såklart kan man tømme hele metanollagret sitt også, men det er langt bedre en alternativet.

 

AtW

5705265[/snapback]

Tenkte heller sånn at vis du går tom for metanol på en søndag vil du vel få litt problemer. Og selv om du har vært et sted med strøm så kan du jo ikke lade den opp der. Og de fleste er jo på et sted med strøm før de reiser et sted.

5705554[/snapback]

 

æh, jeg tror nok helst dette blir brukt som ett tilleg til, heller den en erstatning for, batteriet. altså at en har ett batteri inni der som fortsatt kan lades via agregat, veggkontakt, eller andre kilder til strøm. bare at du nå også har ett alternativ. og ett alternativ som lader omtrent øyeblikkelig ;)

Lenke til kommentar

Mitt innlegg var bare et ledd i en debatt som hadde sklidd helt ut og nå har den tydeligvis sklidd enda mer ut..

 

Metanol er ikke giftig og ikke drikkendes og det er sikkert helt greit å kjøpe seg en liter til pcen. Polet selger ikke slikt - antar det går an å få kjøpt i en bensinstasjon i hvert fall til pc bruk - sannsynligvis tilsatt litt spymiddel eller lignende.

 

Problemet med metanolsaken var at det var noen som solgte metanol og sa at det var hjemmebrent (som har mye Etanol i seg).

 

Det jeg synes er problemet med denne teknologien er at den er veldig klissete - omtrent som påfyll av blekkpatroner og lignende. Det kan la seg løse hvis en lager noen standard forpakninger som bare plugges inn i pcen.

Lenke til kommentar
Metanol er ikke giftig og ikke drikkendes og det er sikkert helt greit å kjøpe seg en liter til pcen. Polet selger ikke slikt - antar det går an å få kjøpt i en bensinstasjon i hvert fall til pc bruk - sannsynligvis tilsatt litt spymiddel eller lignende.

5708243[/snapback]

På bærtur nå kanskje? Alkohol er en kjemisk samlebetegnelse på en hel rekke stoffer, inkludert både etanol og metanol. I dagligtale mener vi etanol når vi sier alkohol.

 

Metanol er også kjent som tresprit og bør *ikke* drikkes siden stoffene som dannes i kroppen ved nedbrytning faktisk er giftig nok til å drepe deg.

 

 

 

Etanol ble brukt som "motgift" mot etanolforgiftning i gamle dager, nå har de en ekte motgift som går direkte på giftstoffene. Dessverre ingen gratis fyll hvis du sier du har drukket metanol.

 

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Alkohol

Lenke til kommentar

Det ble en ikke for mye der: "Metanol er giftig og ikke drikkendes". Jeg nevnte ikke ordet alkohol (med vilje). Spymiddel er greit å ha tilsatt for å forhindre at noen tullinger begynner å drikke av det - ettersom det ligner veldig i konsistens og lukt på etanol (som er sånn alkohol en finner i voksenbrus)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...