Gå til innhold

Buss-sjåfører krever lønn som piloter


Anbefalte innlegg

Når den først er bumpet - om en gruppe mener den fortjener høyere lønn, slutt å komme med helt elendige argumenter på hvorfor dere ønsker høy lønn! Si det som det er - dere mener lønnen er latterlig lav.

 

Noe veldig tidsaktuelt er "likelønn". Jeg var dum og uvitende, og trodde lenge dette var snakk om at en ingeniør i staten med 3 års erfaring, skulle tjene det samme som en ingeniør i staten med tilsvarende ansvar/arbeidsoppgaver uavhengig av kjønn. Der tok jeg feil. Noen har fått det for seg at man nesten tvinges inn på utdanning man ikke ønsker, og derfor må lønn til like lang utdanning justeres, slik at alle tjener det samme.

 

Vi blir mer kommunistisk for hver dag som går, og nå bruker vi noe jeg oppfatter som kommunistisk tankegang for å argumentere for høyere lønn for "kvinneyrker".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hva som er så farlig med tilbud og etterspørsel. Ingen yrker fortjener en høyere lønn. Hvis det er mangel på kvalifiserte ansatte, da skal lønnen heves. Dette er kanskje tilfellet med busssjåfører, og vi vil fort legge merke til det når busslinjer må bli lagt ned fordi det er ikke nok bussjåfører. Men det er ikke hva de argumenterer for. Bussjåførene hevder at de forjener en like høy lønn som piloter, fordi jobben deres er like vansklig. Hvis den er like vansklig, hvorfor blir ikke bussjåførene piloter selv.

 

Min oppfordring er, slutt å syt over lønnen din. Er den for lav, slutt og skaff deg en annen jobb med høyere lønn. Hvis alle jobber du kan få har lavere lønn, da fortjener du din lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir kanskje litt ot, men jeg er uenig i påstanden din om at ingen yrker fortjener høyere lønn, Camlon. Du har spesielle yrker som politi og Forsvar, hvor de ikke tjener så veldig bra i forhold til det yrket deres innebærer. Men ellers er jeg veldig enig med deg.

Det blir veldig enkelt å fort lage unntak for noen yrker, fordi vi ser opp til dem, men det åpner bare opp for å lage unntak for andre yrker. Nå er faktisk politiyrket underbetalt, men det er fordi staten ikke følger det virkelige tilbudet etter politi, fordi det er akutt mangel på politi. Hadde de gjort det måtte nok lønnen ha vært noe høyere.

 

Militæret derimot er ofte linjer som er høyt ettertraktete, men jeg tror ikke de fortjener høyere lønn selv om jeg repekterer dem høyt og kan godt se at de blir lønnet godt. Grunnen til at den ikke er enorm er fordi mange som jobber der ser en spenning i jobben sin som man ikke får i andre jobber. Det bli helt feil å konkurerre om hvilke yrker som er verdt mest og dermed hvilke yrke som skal få best lønn. La tilbud og etterspørsel ordne lønningene. Er du misfornøyd med lønnen din, finn deg en annen jobb og for all del ikke velg en jobb som har lav lønn og forvent at du skal få høy lønn.

 

Bare for å understreke poenget. I USA tjener erfaren politi 63000 dollar. Justert etter norsk kostnadsnivå blir dette ca 650K kroner. En ganske god lønn. I Norge ligger det nok på rundt 450K kroner for en erfaren politimann.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

En flott bump, må jeg si.

 

Det er uansett ikke tvil om at piloter bør ha mye høyere lønn enn bussjåfører. Lønnen til bussjåførene i dag er OK, og den kan kanskje heves noe, men ikke mye. For det første er det mye mer økonomi i flybransjen, blant annet ved at det koster fryktelig mye for selskapene å kjøpe fly, og det koster mye å ha flyene i lufta. Videre har folk her nevnt utdanningen, og det er ikke tvil om at det er mye vanskeligere å både bli og være en pilot enn det er å være en bussjåfør. Det betyr ikke at bussjåfører er mindre smarte sånn sett, men det betyr at piloter har et mer krevende yrke (man er for eksempel mye borte, og det krever mye å kunne operere et fly, selv om det er noe som heter autopilot) og en mer krevende utdannelse, i tillegg til nevnte etterspørsel og ansvar.

 

Ang. ansvar, så har bussjåfører og piloter det til felles at de har ansvar for livene til de ombord. Derimot er det slik at en bussjåfør har trafikk og vei å bekymre seg for. At bussjåfører må være konsentret har du rett i, men det samme gjelder for pilotene. Jeg tror heller ikke at du er klar over hvor ekstremt viktig og vanskelig fasene ved take-off og landing er. Å kjøre en buss er (no offense) nok veldig mye enklere enn det er å operere et fly, spesielt under disse to kritiske fasene. Dette gjenspeiles som tidligere nevnt også i utdanningen.

 

Jeg spør også hvilken pilotlønn du sikter til. Er det snakk om gj.snittlig pilotlønn som gjelder for kommersiell flytrafikk? I så fall ligger denne lønnen på rundt 1.000.000 kroner. Dette er en høyere lønn enn det mange leger tjener (700.000). Det er ikke snakk om at bussjåfører fortjener å tjene noe i nærheten av dette.

 

 

 

Jeg er fullstendig klar over at en pilotutdannelse er tøffe greier og at det tar lang tid. Det stilles en del krav til fysikk og psyke, syn o.s.v. De kritiske fasene i en "flight", er også noe de fleste kjenner til, hvis de bare har sett litt på tv/film.

Personlig mener jeg, at det skal trekkes fra for utdannelsen, men synes du ikke det er en urimelig stor forskjell på 270.000 og la oss si 700.000 og oppover?? En fabrikkarbeider tjener over 300.000 i året, og hvilken utdannelse behøver den personen? Hvilket ansvar har han/hun? En renholder tjener også over 300.000.

Selv om vi har tatt fagbrev i yrket vårt, kommer vi nesten ikke over den grensa.

Som det ser ut nå, er det ingen ungdommer som gidder å ta jobb som buss-sjåfører, etter å ha gjennomgått en toårig utdannelse for å få fagbrev. Det begynner forresten også å koste skjorta å ta førerkort. Hvem vil være villig til å betale mye over 100.000 kr. for å få lov til å kjøre buss??? Det er ikke mange unge mennesker som går rundt med så mye penger i lomma. De er også i etableringsfasen og skal ha hus, hjem og bil.

Selv om man er to i en familie som kjører buss, kommer man ikke over 600.000 i inntekt. Man er jo nødt til å flytte langt ut på landet for å ha råd til eget hus.

Nei, jeg kan ikke se rimeligheten i det.

Lenke til kommentar

En flott bump, må jeg si.

 

Det er uansett ikke tvil om at piloter bør ha mye høyere lønn enn bussjåfører. Lønnen til bussjåførene i dag er OK, og den kan kanskje heves noe, men ikke mye. For det første er det mye mer økonomi i flybransjen, blant annet ved at det koster fryktelig mye for selskapene å kjøpe fly, og det koster mye å ha flyene i lufta. Videre har folk her nevnt utdanningen, og det er ikke tvil om at det er mye vanskeligere å både bli og være en pilot enn det er å være en bussjåfør. Det betyr ikke at bussjåfører er mindre smarte sånn sett, men det betyr at piloter har et mer krevende yrke (man er for eksempel mye borte, og det krever mye å kunne operere et fly, selv om det er noe som heter autopilot) og en mer krevende utdannelse, i tillegg til nevnte etterspørsel og ansvar.

 

Ang. ansvar, så har bussjåfører og piloter det til felles at de har ansvar for livene til de ombord. Derimot er det slik at en bussjåfør har trafikk og vei å bekymre seg for. At bussjåfører må være konsentret har du rett i, men det samme gjelder for pilotene. Jeg tror heller ikke at du er klar over hvor ekstremt viktig og vanskelig fasene ved take-off og landing er. Å kjøre en buss er (no offense) nok veldig mye enklere enn det er å operere et fly, spesielt under disse to kritiske fasene. Dette gjenspeiles som tidligere nevnt også i utdanningen.

 

Jeg spør også hvilken pilotlønn du sikter til. Er det snakk om gj.snittlig pilotlønn som gjelder for kommersiell flytrafikk? I så fall ligger denne lønnen på rundt 1.000.000 kroner. Dette er en høyere lønn enn det mange leger tjener (700.000). Det er ikke snakk om at bussjåfører fortjener å tjene noe i nærheten av dette.

 

 

 

Jeg er fullstendig klar over at en pilotutdannelse er tøffe greier og at det tar lang tid. Det stilles en del krav til fysikk og psyke, syn o.s.v. De kritiske fasene i en "flight", er også noe de fleste kjenner til, hvis de bare har sett litt på tv/film.

Personlig mener jeg, at det skal trekkes fra for utdannelsen, men synes du ikke det er en urimelig stor forskjell på 270.000 og la oss si 700.000 og oppover?? En fabrikkarbeider tjener over 300.000 i året, og hvilken utdannelse behøver den personen? Hvilket ansvar har han/hun? En renholder tjener også over 300.000.

Selv om vi har tatt fagbrev i yrket vårt, kommer vi nesten ikke over den grensa.

Som det ser ut nå, er det ingen ungdommer som gidder å ta jobb som buss-sjåfører, etter å ha gjennomgått en toårig utdannelse for å få fagbrev. Det begynner forresten også å koste skjorta å ta førerkort. Hvem vil være villig til å betale mye over 100.000 kr. for å få lov til å kjøre buss??? Det er ikke mange unge mennesker som går rundt med så mye penger i lomma. De er også i etableringsfasen og skal ha hus, hjem og bil.

Selv om man er to i en familie som kjører buss, kommer man ikke over 600.000 i inntekt. Man er jo nødt til å flytte langt ut på landet for å ha råd til eget hus.

Nei, jeg kan ikke se rimeligheten i det.

Det var forresten en pilot som fikk jobb som buss-sjåfør. Han begynte vel å trekke på årene, og ville ha et roligere liv. Etter ca. et halvt år, gikk han tilbake til sitt gamle yrke. Han kunne ikke forstå hvordan sjåførene kunne holde ut å ha alle passasjerene rundt ørene hele tiden. Og på toppen av det hele, skulle han hele tiden holde øye med alle andre i trafikken. "Takke meg til å være i lufta. Der har jeg folk til å ta seg av både passasjerer og annen trafikk", sa han.

Lenke til kommentar

De av dere som sier at bussjåfører er bare gretne sure folk som mumler burde faktisk ta dere noen år i et service yrke der du må interaktere med stressete, brautende og utakknemlige mennesker. Jeg har aldri vært bussjåfør, men har deltidsjobb i en kiosk som ligger ved siden av busstoppene. Mye av de samme tendensene som Nanna beskriver i sitt yrke blant kundene opplever jeg også, og en del folk er skikkelig spydige og frekke ovenfor bussjåfører, butikkmedarbeidere, kundebehandlere osv osv. Så neste gang du kommer inn på en buss der busssjåføren ikke gliser fra øre til øre, så tenk heller på alle de stressede, frekke og spydige kundene de har behandlet før deg.

 

Det er få yrker jeg har sympati med når det kommer til urettferdig lav lønn, men buss sjåfører er faktisk ett av de. Jeg mener ikke at buss sjåfører skal opp i million lønn eller lønn som er typisk for en 5 årig utdannelse, men dersom det er stor mangel på busssjåfører slik som Nanna beskriver, så er det tydelig at noe er feil med systemet og at tilbudet er mye dårligere enn det som etterspørselen krever. Jeg tror noe av årsaken til den lave lønnen er at det ikke er private konkurende bussselskaper i omerådene. Med flere bussselskaper så ville jo automatisk selskapene måtte overby hverandre i lønn dersom det er tilfelle som Nanna sier at det er stor etterspørsel etter buss sjåfører.

 

All sympati med folk som er i yrker som flere ganger daglig må ta dritt og useriøse anklagelser/forventninger fra tillfeldige tullinger som tror de reiser første klasse eller at de kan oppføre seg akkurat som de vil bare fordi de har kjøpt en tyggis, bruker kundebehandlerens mobil abonoment eller betalt 25 kroner for en tur. I et service yrker er alt din feil dersom det er noe feil og kunden har alltid rett.

 

En ting er sikkert, jeg skulle hatt pilotlønn for å jobbe som busssjåfør. Makan til utakknemmelig jobb skal du lete lenge etter.

 

Men da de ikke får pilotlønn kommer jeg ikke til å bli det heller ;)

 

Jeg hadde heller vært pilot for 500k i året enn busssjåfør for 700k for å si det sånn (begge tall er urealistiske, bare for å illustrere poenget)

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Personlig mener jeg, at det skal trekkes fra for utdannelsen, men synes du ikke det er en urimelig stor forskjell på 270.000 og la oss si 700.000 og oppover?? En fabrikkarbeider tjener over 300.000 i året, og hvilken utdannelse behøver den personen? Hvilket ansvar har han/hun? En renholder tjener også over 300.000.

 

Selv om vi har tatt fagbrev i yrket vårt, kommer vi nesten ikke over den grensa.

Som det ser ut nå, er det ingen ungdommer som gidder å ta jobb som buss-sjåfører, etter å ha gjennomgått en toårig utdannelse for å få fagbrev. Det begynner forresten også å koste skjorta å ta førerkort. Hvem vil være villig til å betale mye over 100.000 kr. for å få lov til å kjøre buss??? Det er ikke mange unge mennesker som går rundt med så mye penger i lomma. De er også i etableringsfasen og skal ha hus, hjem og bil.

Selv om man er to i en familie som kjører buss, kommer man ikke over 600.000 i inntekt. Man er jo nødt til å flytte langt ut på landet for å ha råd til eget hus.

Nei, jeg kan ikke se rimeligheten i det.

Så bytt jobb! Hvis du synes lønnen er så forferdelig, skaff deg en annen jobb eller slutt å klag over noe du har valgt selv. Det er ingen som tvang deg til å bli en bussjåfør. Du valgte det selv. Du valgte å bli bussjåfør på tross av at lønnen var lav. Hvis du mener lønnen er for lav, så er det ikke veldig vanskelig. Ta deg et fagbrev og f.eks. bli en rørlegger. Da vil du få høyere lønn.

Lenke til kommentar

Og så kan bussen kjøre seg selv...? :cool:

 

Geir :)

Jeg tror nok det finnes flere bussjåfører i Norge for å si det sånn.

 

Hvis det blir mangel på kvalifiserte bussjåfører så burde lønnen heves, men det var ikke det han snakket om. Han sa at bussjåfører fortjener høyere lønn. Faktisk sa han at de fortjener like høy lønn som piloter, fordi jobben deres er like vanskelig (noe den ikke er).

 

Jeg skjønner virkelig ikke hva som er så farlig med tilbud og etterspørsel. Om man velger å ikke følge dem fører det uansett bare til mangel på ansatte i forskjellige yrker. I tilegg visste ansatte godt hva slags lønn de ville få når de tok jobben, og det er heller ingen som hindrer dem i å slutte og ta en annen jobb. Du burde tross alt være enig, fordi tanken om at vi skal styre lønningene etter hvem som fortjener høyest lønn er en sosialistisk/kommunistisk tanke, og var ikke du ideologisk en liberalist?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg er definitivt markedsliberaler, men tilhører desverre mindretallet av befolkningen. Norge er et sosialdemokratisk samfunn. Det er ikke bare markedskreftene som avgjør lønningene i dette landet. Mange bransjer er ikke markedsstyrte men statsstyrte. Det gjelder alt fra skolesektoren til buss-rutene. (Selv der de kjøres av private bussselskaper er det ofte fylkeskommunen som bestemmer rutene og takstene.)

 

Dermed blir det ikke helt meningsfult å bruke det som en forklaring på lønnsnivået. Hadde markedet fått bestemme behovet for busser og sjåfører så hadde vi hatt en litt annen situasjon. Da hadde private kjørt buss der det var penger å tjene på det, og bilettprisen blitt fastsatt av tilbud og etterspørsel. I et slikt system ville også lønningene tilpasse seg tilbud og etterspørsel.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg er definitivt markedsliberaler, men tilhører desverre mindretallet av befolkningen. Norge er et sosialdemokratisk samfunn. Det er ikke bare markedskreftene som avgjør lønningene i dette landet. Mange bransjer er ikke markedsstyrte men statsstyrte. Det gjelder alt fra skolesektoren til buss-rutene. (Selv der de kjøres av private bussselskaper er det ofte fylkeskommunen som bestemmer rutene og takstene.)

 

Dermed blir det ikke helt meningsfult å bruke det som en forklaring på lønnsnivået. Hadde markedet fått bestemme behovet for busser og sjåfører så hadde vi hatt en litt annen situasjon. Da hadde private kjørt buss der det var penger å tjene på det, og bilettprisen blitt fastsatt av tilbud og etterspørsel. I et slikt system ville også lønningene tilpasse seg tilbud og etterspørsel.

 

Geir :)

Statlige stillinger følger tilbud og etterspørsel de også. Staten må tilfredstille kravene til befolkningen, og for å få det til må de tilby de ansatte høy nok lønn. Problemet er at staten ofte ikke hever lønnen når det blir mangel på ansatte, men velger heller å ikke tilfredstille kravene til befolkningen. F.eks. lærere og spesielt politi er begge yrker med kraftig mangel på ansatte.

 

Altså, det handler forsatt ikke om hvem som fortjener hvilken lønn. Men det handler forsatt om tilbud og etterspørsel. Hvis det er mangel på bussjåfører så burde lønnen heves, istedenfor å legge ned linjer. Men hvis det er nok bussjåfører, men vi bare synes de "fortjener" høyere lønn så blir det fullstendig feil å gi dem høyere lønn hvis du ikke har sosialistiske tanker. Det fører bare til arbeidsledighet og mangel på ansatte i andre yrker som ikke "fortjener" like høy lønn.

Lenke til kommentar

Men nå blir jo pilotyrket vanskelig å komme inn på, fordi det er mange søkende som ønsker å bli piloter fordi yrket er høytlønnet -- og kravene for å få lov til å komme inn på skolene blir forhøyet slik at antallet faktiske studenter blir redusert -- som igjen fører til at færre piloter blir utdannet og dermed også at pilotene får høyere lønn.

 

...

...

...

Man kunne i teorien gjort det samme for alle yrker.

Selvsagt ikke alle, for da ville verden gått ad dundas, men...

Har vi noe statistikk på at folk som er flinke i nynorsk automatisk vil bli flinkere piloter enn dem som er best i sang og musikk, fysikk og kjemi -- samt andre fag som er noe uvanelige i allmennfaglige utdannelser?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Hvis det er mangel på bussjåfører så burde lønnen heves, istedenfor å legge ned linjer.

Tja, det er ikke nødvendigvis riktig. I et fritt marked ville man ikke drive buss-selskaper hvis man ikke tjente penger på det. Hvis lønnsnivået som skal til for å få nok sjåfører er så høyt at det ikke lønner seg å kjøre alle linjene lenger, så legger man dem heller ned.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja, men i et fritt marked ville det ikke være noen slik kunstig begrensning på opptaket. Utdannelsen ville kostet penger, og det ville bli utdannet så mange piloter som det var mulig å fortsatt tjene penger på. Jo flere piloter som ble utdannet, jo lavere lønn, og dermed tilsvarende mindre å tjene på å utdanne dem.

 

Geir :)

Så at det finnes mer moderate begrensinger i dag, er et argument for at vi skal begynne å bestemme lønn til yrker etter hvor høy lønn vi mener de "forjener"?

 

Ikke glem

Two wrongs doesn't make a right.

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg, at det skal trekkes fra for utdannelsen, men synes du ikke det er en urimelig stor forskjell på 270.000 og la oss si 700.000 og oppover?? En fabrikkarbeider tjener over 300.000 i året, og hvilken utdannelse behøver den personen? Hvilket ansvar har han/hun? En renholder tjener også over 300.000.

 

"Urimelig stor forskjell"?!

 

Lik det eller ei, men som mange andre har påpekt, er det markedskreftene som bestemmer hvem som skal få hva i lønn. Arbeidskraft er en handelsvare som omsettes på et marked - og lønnen er vederlaget.

 

Om det f.eks. er mange som selger jordbær en sommer, vil prisene falle. Nå kan selvsagt jordbærselgerne påpeke at jordbær er så gode og røde og fine at det er URIMELIG å selge en kurv for en tier, altså at de FORTJENER en høyere pris. Men så lenge kjøperne kan velge og vrake i tilbud, er det den prisen man må finne seg i. Så kan de velge om de vil selge jordbær for en tier kurven eller om de vil gjøre noe annet.

 

I prinsippet er de de de samme mekanismer som gjelder lønnsnivå. Er det lett å skaffe folk som vil kjøre buss for f.eks. 250 000 i året, vil lønningene bli på dette nivået. Selvsagt spiller andre ting inn også, men i det store og det hele er det markedskreftene som bestemmer.

 

Men hvis man nå allikevel skal drøfte om bussjåfører "fortjener" pilotlønn, vil jeg bare påpeke følgende: Et fly er 10 000 meter oppe i luften. Skjer det noe galt, faller det gjerne ned slik at samtlige passasjerer stryker med. Og et fly er en svært komplisert farkost som man må ha store kunnskaper for å kunne håndtere. Busskjøring er ikke noe hokus pokus, og skadepotensialet er ikke sammenlignbart. Det kreves mao. mye mindre av en bussjåfør enn av en pilot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...