Gå til innhold

Blu-ray debuterer 23. mai


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt backupbehovene til enkelte her. Hvilke typer kritiske data er det private brukere trenger BACKUP av som tar så enorme lagringskapasiteter at en behøver en eller flere harddisker for å lagre disse? Har man kritiske data bør man dessuten lagre disse på et sted som er plassert fysisk bortenfor originalen. Dersom f.eks. du får et kraftig lynnedslag i PC-en nytter det ikke at du hadde en ekstra backupharddisk i PC-en, når lynet tok knekken på hele sk*ten. Da er det like greit å brenne ut data på en DVD-plate og ha den i en hylle ved siden av...

 

Spør du meg er det i mange tilfeller mye mer hensiktsmessig å benytte backup til optisk media fremfor harddisk. F.eks. kan familiens foto- og filmsamling med fordel brennes ut på CD eller DVD. Det er for å si det forsiktig, litt mer hensiktsmessig å låne ut en CD eller DVD til andre familiemedlemmer fremfor å måtte nappe ut en harddisk - enten den er intern eller ekstern.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg må innrømme jeg ikke helt skjønner poenget med det, om man kan ta seg råd til det, så er harddisk best som backup på så og si alle måter. Hvordor bruke dårligere media enn man må?

 

AtW

5683231[/snapback]

 

Nå har vel aldri harddisk vært ett godkjent back-up medium?

 

en back-up er ikke man lar selge rundt og man oppbevarer det sikkert. hvis man er litt redd for å miste data, så lar man være å ripe opp plata...

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt backupbehovene til enkelte her. Hvilke typer kritiske data er det private brukere trenger BACKUP av som tar så enorme lagringskapasiteter at en behøver en eller flere harddisker for å lagre disse? Har man kritiske data bør man dessuten lagre disse på et sted som er plassert fysisk bortenfor originalen. Dersom f.eks. du får et kraftig lynnedslag i PC-en nytter det ikke at du hadde en ekstra backupharddisk i PC-en, når lynet tok knekken på hele sk*ten. Da er det like greit å brenne ut data på en DVD-plate og ha den i en hylle ved siden av...

 

Spør du meg er det i mange tilfeller mye mer hensiktsmessig å benytte backup til optisk media fremfor harddisk. F.eks. kan familiens foto- og filmsamling med fordel brennes ut på CD eller DVD. Det er for å si det forsiktig, litt mer hensiktsmessig å låne ut en CD eller DVD til andre familiemedlemmer fremfor å måtte nappe ut en harddisk - enten den er intern eller ekstern.

5683554[/snapback]

 

 

Off-site backup er jo myyye enklere med harddsik (det er også det systemet jeg bruker i dag), man kan bare gjøre det voer nett, istedet for å måtte trakse over til et sted hele tiden. Mye lettere å rodne med endringer av filer o.l også.

 

Personlig ripper jeg relativt store mengder musikk (til flac) og tar backup av det, forruten dokumenter, bilder, backup for andre mennesker, mail, osv.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg må innrømme jeg ikke helt skjønner poenget med det, om man kan ta seg råd til det, så er harddisk best som backup på så og si alle måter. Hvordor bruke dårligere media enn man må?

 

AtW

5683231[/snapback]

 

Nå har vel aldri harddisk vært ett godkjent back-up medium?

 

en back-up er ikke man lar selge rundt og man oppbevarer det sikkert. hvis man er litt redd for å miste data, så lar man være å ripe opp plata...

5683585[/snapback]

 

Nei vel? Fortell hvorfor det ikke er "et godkjent backup-medium"

 

Cd, DVD ol går istykker over tid, selv om det ikke ripes opp, dårlige plater kan vare så kort som et år. Riktignok er det bedre med ordentlige plater, men man kan aldri vite om dataene er bra eller ikke, uten å gå til ditt du ooppbevarer platene og sjekke de jevnlig.

 

AtW

Lenke til kommentar
brannslange; for musikksamlingen rippet i lossless format er hdd backup gjerne mer hensiktsmessig framfor cd/dvd. som jeg skrev, har ekstern hdd backup som kun er koblet til pc når jeg synkroniserer data.

5683596[/snapback]

OK. Det har jeg forståelse for. Regner med et slikt system den dagen jeg skal bygge meg en media-PC også. Men personlig ville jeg heller hatt en disk-karusell i stedet for en slik lagringsserver, hvor karusellen gjerne kunne vært plassert i kjelleren eller andre egnede steder og koblet til media-PC-en i stua med TP-kabler el. Finnes slike karuseller?

 

Off-site backup er jo myyye enklere med harddsik (det er også det systemet jeg bruker i dag), man kan bare gjøre det voer nett, istedet for å måtte trakse over til et sted hele tiden. Mye lettere å rodne med endringer av filer o.l også.

5683590[/snapback]

Beklager, jeg skjønte egentlig ikke helt hva du skrev her...

Lenke til kommentar
Off-site backup er jo myyye enklere med harddsik (det er også det systemet jeg bruker i dag), man kan bare gjøre det voer nett, istedet for å måtte trakse over til et sted hele tiden. Mye lettere å rodne med endringer av filer o.l også.

5683590[/snapback]

Beklager, jeg skjønte egentlig ikke helt hva du skrev her...

5683708[/snapback]

 

Ja, ser det er endel skrivefeil ja, poenget er, som du sier, at det er mye sikrere å ha backupen et annet sted en orginalen. Å kopiere til harddisk over nett, er mye enklere enn å måtte brenne CDer og så bære de til det stedet du vil ha de lagret.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Nå har vel aldri harddisk vært ett godkjent back-up medium?

5683585[/snapback]

Jeg er også spent på hvilken godkjenning du sikter til..

 

For de som er redd får riper så vil jeg si at, dette er det noe som er blitt jobbet hardt med og at det nye laget på Blu- Ray er så sterkt at man omtrent må bruke skrutrekker får å få en ripe i platene som ikke kan leses.

5683592[/snapback]

Når CD'en kom for ca 20 år siden så gikk det lenge noen hardlivede rykter om at CD-plater var udødelige og hadde en forventet levetid på 100år. Senere viste det seg at disse 100 årene var snarere snakk om rundt 10-20 år, og at platene slett ikke var ripefrie eller knekk-sikre. Aner jeg at denne myten er i ferd med å gjenoppstå? (Ja, jeg har lest linken, men tar produsentens selvskryt med en sunn dose salt)

 

Jeg er spent på hvordan det blir med Blu-ray i Linux. (med tanke på DRM)

5683967[/snapback]

Jeg har ikke sett noen plasser at blueray skal kunne spilles av i noen Linux-varianter, BSD eller noe annet enn windows. Det forundrer meg ikke om slik støtte ikke er nært forestående heller. Faktisk ser det også ut til å bli betydelige hindringer mot å spille av platene via windows også. Og om ikke den svært begrensede programvarestøtten var nok så er også maskinvarestøtten ekstremt dårlig. 99,99% av alle nye PCer i dag vil ikke kunne spille av blueray i beste kvalitet siden dagens skjermkort (inkludert toppmodellene)ikke støtter HDCP.

Lenke til kommentar
Jeg er spent på hvordan det blir med Blu-ray i Linux. (med tanke på DRM)

5683967[/snapback]

Jeg har ikke sett noen plasser at blueray skal kunne spilles av i noen Linux-varianter, BSD eller noe annet enn windows. Det forundrer meg ikke om slik støtte ikke er nært forestående heller. Faktisk ser det også ut til å bli betydelige hindringer mot å spille av platene via windows også. Og om ikke den svært begrensede programvarestøtten var nok så er også maskinvarestøtten ekstremt dårlig. 99,99% av alle nye PCer i dag vil ikke kunne spille av blueray i beste kvalitet siden dagens skjermkort (inkludert toppmodellene)ikke støtter HDCP.

5684413[/snapback]

Det er forkastelig. Da blir det neppe på meg.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Jeg må innrømme jeg ikke helt skjønner poenget med det, om man kan ta seg råd til det, så er harddisk best som backup på så og si alle måter. Hvordor bruke dårligere media enn man må?

 

AtW

5683231[/snapback]

 

Nå har vel aldri harddisk vært ett godkjent back-up medium?

 

en back-up er ikke man lar selge rundt og man oppbevarer det sikkert. hvis man er litt redd for å miste data, så lar man være å ripe opp plata...

5683585[/snapback]

 

Nei vel? Fortell hvorfor det ikke er "et godkjent backup-medium"

 

Cd, DVD ol går istykker over tid, selv om det ikke ripes opp, dårlige plater kan vare så kort som et år. Riktignok er det bedre med ordentlige plater, men man kan aldri vite om dataene er bra eller ikke, uten å gå til ditt du ooppbevarer platene og sjekke de jevnlig.

 

AtW

5683600[/snapback]

 

gidder ikke å dra det for lagt, men kort sagt er det stort sett tape og M.O. disker som er "godkjente" backup media.

Hvorfor? Jo, grunnet holdbarhet.

Bare leit, ingen av backup produsentene bruker HDD (SONY, Tanberg m.fl.)

Har du sett "IBM HDD BACKUP ARRAY" ? tror ikke det.

 

Til hjemme backup er sikkert en hdd ok.... (men jeg bruker tape, gidder ikke å ta vare på det jeg kan skaffe omigjen.. så mengden blir ikke overveldende)

Lenke til kommentar

 

Jeg må innrømme jeg ikke helt skjønner poenget med det, om man kan ta seg råd til det, så er harddisk best som backup på så og si alle måter. Hvordor bruke dårligere media enn man må?

 

AtW

5683231[/snapback]

 

Nå har vel aldri harddisk vært ett godkjent back-up medium?

 

en back-up er ikke man lar selge rundt og man oppbevarer det sikkert. hvis man er litt redd for å miste data, så lar man være å ripe opp plata...

5683585[/snapback]

 

Nei vel? Fortell hvorfor det ikke er "et godkjent backup-medium"

 

Cd, DVD ol går istykker over tid, selv om det ikke ripes opp, dårlige plater kan vare så kort som et år. Riktignok er det bedre med ordentlige plater, men man kan aldri vite om dataene er bra eller ikke, uten å gå til ditt du ooppbevarer platene og sjekke de jevnlig.

 

AtW

5683600[/snapback]

 

gidder ikke å dra det for lagt, men kort sagt er det stort sett tape og M.O. disker som er "godkjente" backup media.

Hvorfor? Jo, grunnet holdbarhet.

Bare leit, ingen av backup produsentene bruker HDD (SONY, Tanberg m.fl.)

Har du sett "IBM HDD BACKUP ARRAY" ? tror ikke det.

 

Til hjemme backup er sikkert en hdd ok.... (men jeg bruker tape, gidder ikke å ta vare på det jeg kan skaffe omigjen.. så mengden blir ikke overveldende)

5981372[/snapback]

 

Til privatpersoner vil jeg si tape er "overkill" eller hva du vil kalle det, det er jo også ganske billig (i stor skala), og det er nok en grunn til at det brukes. Forruten det at skalering kanskje er enklere(?), og mange har jo allerede eksisterende tape-systemer. Men det er sant at tape oppbevart på en skikkelig måte sikkert holder i 20 år, men som sagt, synes ikke det er noe praktisk alternativ for hjemmebrukeren. Bare det at man mer eller mindre umiddelbart vet når backupen feiler øker sikkerheten markant i mine øyne.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
gidder ikke å dra det for lagt, men kort sagt er det stort sett tape og M.O. disker som er "godkjente" backup media.

Hvorfor? Jo, grunnet holdbarhet.

Bare leit, ingen av backup produsentene bruker HDD (SONY, Tanberg m.fl.)

Har du sett "IBM HDD BACKUP ARRAY" ? tror ikke det.

5981372[/snapback]

IBM Enterprise HDD-based storage arrays

 

IBM TotalStorage DS8000

High-performance disk storage for business critical enterprise workloads

 

Exceptional flexibility and scalability. The current physical storage capacity of the DS8000 series system can range from 1.1TB to 192TB of physical capacity, and it has an architecture designed to scale over a petabyte.

 

    * Designed to deliver robust, flexible and cost-effective disk storage for mission-critical workloads

    * Created to help provide exceptional system availability to support continuous operations

Disker er kanskje ikke så mye å kimse av likevel?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...