Gå til innhold

Hvordan sjekke om CPU er gåen? (Løst)


kjetil2002

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en misstanke om CPU som er gåen. PC har gått vrang en del ganger og gått i heng med en ylende lyd der jeg har hatt behov for å koble fra strøm til power supply. Den siste gangen jeg forsøkte å få PC'en på igjen, så vil den ikke starte. Viftene går jeg har mistanke om at det er antydning til diskaktivitet. Jeg kjente litt på kjøleribben til CPU og den var veldig varm. Dette er en socket 478 3.2GHz 800MHz CPU.

 

Kan det være minnebrikker som skaper problemer eller er det mulig at CPU er svidd? Hvordan er det enklest å gå frem her?

Om CPU er ødelagt, hva vil dere anbefale å skifte den ut med?

 

/Kjetil :cool:

Endret av kjetil2002
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om CPU er ødelagt, hva vil dere anbefale å skifte den ut med?

 

/Kjetil  :cool:

5679024[/snapback]

 

Tror ikke du finner noe bedre CPU på den socket der nei, så da er det eventuelt å gå for samme cpu hvis du finner tak i noe sted, eller gå et hakk ned på P4 800Mhz, 3.0Ghz.

Neste mulighet er vel å kjøpe nytt hovedkort og prosessor i annen socket.

 

Om cpu'en din er gåen eller ei, er ikke jeg riktig person til å svare på, men har hatt flere kompiser som har trodd at cpuen var gåen, men så har det skyltes minne eller hovedkort. :)

Lenke til kommentar

Jobber på verksted og det er EKSTREMT sjeldent vi må bytte CPU-er. Og enda sjeldnere S478-prosessorer.

 

Er det en P4-prescott? I så fall pleier disse bli ekstremt varme, noe som kan gi utslag i ustabilitet, men CPU-ene pleier ikke ryke for det. Ellers kan minnet og/eller HK gi slike problemer.

 

Prøv Memtest86, Prime95, kjør med én og én minnebrikke (hvis du har flere).

Lenke til kommentar
Jobber på verksted og det er EKSTREMT sjeldent vi må bytte CPU-er. Og enda sjeldnere S478-prosessorer.

 

Er det en P4-prescott? I så fall pleier disse bli ekstremt varme, noe som kan gi utslag i ustabilitet, men CPU-ene pleier ikke ryke for det. Ellers kan minnet og/eller HK gi slike problemer.

 

Prøv Memtest86, Prime95, kjør med én og én minnebrikke (hvis du har flere).

5679112[/snapback]

 

 

Takk for tipset.

Nå fant jeg til slutt ut hva som måtte til for å få systemet mitt i orden igjen. Med hovedkortet så fulgte det med et verktøy som kunne kobles til med 4 leds. Alle hang på grønt helt i starten så jeg antok at det var veldig tidlig det feilet. Mistanken ble da rettet mot hovedkort og jeg forsøkte å resete CMOS. Etter at også batteri var tatt ut og inn igjen, så bootet systemet opp igjen og jeg kunne gå inn i BIOS. Jeg var egentlig veldig engstelig for å resete CMOS siden jeg kjører en del disker på systemet og 2 av dem er satt opp med ren striping på raid kontroller på hovedkort. Etter å ha miklet litt i BIOS, så kom dette også opp igjen greit og RAID oppsettet så ut til å bli lest fint fra HD'ene.

 

/Kjetil :mrgreen:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...