Gå til innhold

TEST: Åtte støysvake 120 mm-vifter


Anbefalte innlegg

Godt å høre at Papst viftene mine er gode!

 

Men det spiller liksom ikke så stro rolle når man har Qtec PSU :blush:

 

Ellers virker det som at Papst er best med høye hastigeheter (i forhol yil de andre)

Mens Silenx er best på lave hastigheter.

 

Men det at 11db silenx vifte ikke er bedre enn mist var vel skuffende for en del?

 

Likevel ser de ut til å ha kommet veldig bra ut i luft/Støy testen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Godt å høre at Papst viftene mine er gode!

 

Men det spiller liksom ikke så stro rolle når man har Qtec PSU  :blush:

 

Ellers virker det som at Papst er best med høye hastigeheter (i forhol yil de andre)

Mens Silenx er best på lave hastigheter.

 

Men det at 11db silenx vifte ikke er bedre enn mist var vel skuffende for en del?

 

Likevel ser de ut til å ha kommet veldig bra ut i luft/Støy testen

5679242[/snapback]

 

Utifra mine målinger, så er det så små forskjeller, at jeg ikke vil konkludere med at noen er best på en gitt hastighet. Det vil alltid være litt forskjeller når man måler på en slik måte, og her er de veldig små. (husk at 3db er en såvidt hørbar forskjell).

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis det som står som cfm og omdreining stemmer på viftene så har jeg lagd en liten tabell.. Kan vel ikke si den er riktig, siden ikke cfm er testet, men litt morsomt å se da.. Har selv bare silenx vifter i mitt kabinett, lurer på hvor økonomisk det var nå :) hehe

 

 

 

 

NB Tabellen er matematiske utregninger ut i fra testen og cfm som er opgitt, ikke testet.

5679006[/snapback]

 

Er det mulig å få tabellen med høyest antall RPM (høyeste RPM som er mulig) og CFM luft som flyttes?

Lenke til kommentar
Hvis det som står som cfm og omdreining stemmer på viftene så har jeg lagd en liten tabell.. Kan vel ikke si den er riktig, siden ikke cfm er testet, men litt morsomt å se da.. Har selv bare silenx vifter i mitt kabinett, lurer på hvor økonomisk det var nå :) hehe

 

 

 

 

NB Tabellen er matematiske utregninger ut i fra testen og cfm som er opgitt, ikke testet.

5679006[/snapback]

 

Er det mulig å få tabellen med høyest antall RPM (høyeste RPM som er mulig) og CFM luft som flyttes?

5679342[/snapback]

 

Tallene i testen på 12V er høyeste RPM som (ihvertfall jeg) oppnåes. Igomed at det er "standarden" i et kabinett. (dvs man kan jo overvolte de, men det gjøres vel sjeldent i praksis, og er sikkert ikek sunt).

 

AtW

Lenke til kommentar
Hei!

 

Bra arbeid, men jeg savner info om det er medfølgende viftestyring til de forskjellige viftene. Det kunne gjerne vært lagt til i tabellen med specs.

 

mvh, Torfinn

5679470[/snapback]

 

Til informasjon så er det ikke med noen viftestyring til noen av viftene nei. I tabellen står det hva som følger med i pakka av ekstra-utstyr. Ellers, takk for tilbakemelding :)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Hvis det som står som cfm og omdreining stemmer på viftene så har jeg lagd en liten tabell.. Kan vel ikke si den er riktig, siden ikke cfm er testet, men litt morsomt å se da.. Har selv bare silenx vifter i mitt kabinett, lurer på hvor økonomisk det var nå :) hehe

 

 

 

 

NB Tabellen er matematiske utregninger ut i fra testen og cfm som er opgitt, ikke testet.

5679006[/snapback]

 

Er det mulig å få tabellen med høyest antall RPM (høyeste RPM som er mulig) og CFM luft som flyttes?

5679342[/snapback]

 

Her...

 

Husk dette er matematisk utregning, basert på testens turtall ved 12V og fabrikantenes cfm

post-93347-1141147058_thumb.png

Lenke til kommentar

Rågod guide, har savna denne! :) Litt mange matematisk dilldall for min del, men sluttresultatet var iallfall overaskende. Vi har ihvertfall fått konstantert at vifter, turtall og støy er relativt.

Har selv en SilenX iXtrema PRO - 120x38mm 11dBA som desverre ikke var med i testen, men den slanke versjon var iallfall med så jeg bruker den som en grei referanse. Det her med støy og sånt blir såpass individuelt. Jeg f.eks. er utrolig kresen, min nåværende SilenX-vifte synes jeg faktisk er for høylydt på 12V så jeg har satt den ned til 7 og da begynner det iallfall å ligne på noe.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt poenget med artikkelen når det ikke er med måling av luftflyt. Hvis ikke poenget var å vise at det er liten sammenheng mellom oppgitt og reellt støynivå.

5679696[/snapback]

 

Det er gjort en antakelse om at luftflyt ved et gitt turtall er ganske likt, noe jeg vil anta er riktig for i det minste mange av viftene, da antallet blader er like, og formen (såvidt jeg kan se) er så og si helt lik. Jeg skulle såklart ønske det jeg hadde bedre utstyr til å måle dette, men ingen ac metodene jeg hadde tilgjengelig ga noen forskjeller som var større en usikkertheten på et gitt turtall. Det er også verd å merke seg hvor godt de målte verdiene følger den utregnede teoretiske verdier for turbulensstøy, om man antar at lufthastigheteten er direkte proposjonal med turtallet på en vifte.

 

Men det er også et viktig poeng at turtall sier markant mer enn oppgitt lydtrykknivå.

 

AtW

Lenke til kommentar

Siden vi er inne på vifter og støy, noen som vet om 80x80x15mm vifte som er så godt som støyfri..? Har funnet 1 silenx, men de er jo 3 ganger så dyre som alt annet da.. Også vet jeg ikke om den er lige bra som de som er 25mm fra silenx...

Pluss at det er den nye serien, jeg har bare den gamle i min pc.. Og de virker best på støy ihvertfall (syns jeg).

http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=283

 

Noe hjelp å få..? Skal i Hiper 580W PSUen min ;)

Endret av Niri
Lenke til kommentar

blir litt provosert jeg... hvorfor er det greit og bruke 2-3000,- på vannkjølig, men når man bruker 100 kr for mye på ei vifte så er det bortkasta penger?? ikke rart at halve forumet tror at vannkjøling er tingen.

 

 

mener også at det som er essensielt i en slik test er kombinasjonen av lydnivå/cfm nytter ikke hvor stille ei slik vifte er hvis den ikke flytter luft.

Lenke til kommentar
blir litt provosert jeg... hvorfor er det greit og bruke 2-3000,- på vannkjølig, men når man bruker 100 kr for mye på ei vifte så er det bortkasta penger?? ikke rart at halve forumet tror at vannkjøling er tingen.

 

 

mener også at det som er essensielt i en slik test er kombinasjonen av lydnivå/cfm nytter ikke hvor stille ei slik vifte er hvis den ikke flytter luft.

5680399[/snapback]

 

Ja jeg er enig, det har jeg også forsøkt å legge vekt på i testen, som jeg skriver i konklusjonen, det aller viktigste er kanskje å finne en vifte som jobber innefor det turtallsområdet som passer deg. Og jo lavere ned en går, jo mindre kjøling.

 

AtW

Lenke til kommentar

Virkelig gode test på vifter. Imponert.

 

Vifter har alltid vært det jeg synes er vanskelig å orientere seg i. Og jeg har til nå brukt litt dårlige metoder for å dempe standard vifter kontra å tørre å kjøpe dyre vifter. (manuell 5, 7 og 12v kabelmod).

 

Men jeg har et par scenarioer jeg kanskje kan ta her.

 

 

1. Stacker filserver

med Thermalright XP-90RT(intel) heatpipe CPU kjøler og 4-in-3 diskbrønner samt div. 120mm kabinett vifte bak + 80mm nede bak, 80mm i toppen og 80mm i døra(deaktivert). Skjermkortet er passivt kjølt. (6200hdtv)

 

4-in-3 120mm viftene satt jeg på 5volt og da er de ikke hørbare, og jeg trenger såvidt å flytte luften over diskene. 120mm kabinettvifta går på 7v og er lite hørbar.

 

Kabinettviftene kunne jeg godt tenke meg få noen gode erstatninger til. Men hovedproblemet til støyen tror jeg er CPU vifta som fulgte med XP-90RT og hadde trenge en god vifteerstatning her. evt alternativ løsning. PSU er stille.

 

På filserveren har jeg 4-5 viftekontakter på kortet. Så vifter som gir RPM osv. hadde vært å foretrekke. Nå kjører alt med 2 kabler og 4pins molex, med unntak av CPU vifta. Totalt 6 vifter på filserver?

 

 

2. PC med vannkjøling.

PSU er stille. CPU, GPU og HDD er vannkjølt og dermed helt stille. Men jeg kunne trengt en god 120mm vifte til radiatoren som ikke må settes på 7-5v for å være stillegående, samt en bedre 120mm kabinett vifte bak, 92mm foran og evt. en vifte som kjøler forsiktig rundt chipsett, ram osv.

 

Radiator vifta suger luft utenfra gjennom radiatoren og inn i kabinettet. Radiatoren ligger på bunnplata som gjør at vifta også må ligge og her er det noen vifter som bråker mer når de ligger?

 

Her har jeg ikke like mange viftekontakter på HK så det meste kjører på 4pins molex. Men alikevel har jeg mulighet for minst 2 med rpm avelsning. Totalt 4 vifter på PC?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...