Gå til innhold

TEST: Åtte støysvake 120 mm-vifter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som andre skriver her blir ikke testen veldig interessant før en kan rangere viftene etter CFM / db(A).

5682293[/snapback]

 

Som sagt før, så tyder ting på at forskjellen i cfm per turtall er relativt liten (det faktumet at kurvene følger teorien for turbulensstøy så godt, egne målinger av temperatur med likt turtall, det faktum at viftebaldene er så og si like på de fleste modellene).

 

Jeg har også lagt inn de relevante viftene fra MCPC sin test (fra 800 rpm og opp), sortert de etter turtall, og vist temperatur-forskjell (fra romtemp til CPUtemp) per rpm (mindre er bedre) (temperaturen har enheten milliClesisus, for å ikke få så små tall) Og som man kan se er forskjellene små innenfor samme turtallsområde (man kan set at forskjellige vifter har forskjellige tall på forskjellige turtall). Noe som i mine øyne yttligere styrker teorien om at forksjellen er relativt liten på et gitt turtall.

post-11439-1141203959_thumb.png

Lenke til kommentar

Lurte litt på om hai-skinn kunne gjøre nytte også på å minke friksjonen i luft også. Noen som har peiling på om det hadde vært noe å kle viftebladene med en hai-skinn liknende overflate? Haier har jo veldig bra glid i vann!

Lenke til kommentar
Lurte litt på om hai-skinn kunne gjøre nytte også på å minke friksjonen i luft også. Noen som har peiling på om det hadde vært noe å kle viftebladene med en hai-skinn liknende overflate? Haier har jo veldig bra glid i vann!

5683404[/snapback]

 

 

Jeg vet ikke, den beste løsningen jeg kan komme på på stående fot er å gjøre slik som blir gjort i jetmotorer, nemlig ha en "kappe" med luft ytterst som går saktere enn kjerneluften, for å gjøre hastighetsforskjeøøen mellom lufta rundt, og "vifteluften" mindre. Det burde kunne gi en god forbedring (om man har halv fart på lufta rundt, vil luftfarten alene gjøre at det går ned 18 db, men man får vel 3 db mer siden det blir "to flater" med forskjellig hastighet, altså 15 db tilsammen, men dette er er vel neppe oppnåelig i praksis). Men jeg er litt usikker på hvor lett det er å få til i praksis.

 

AtW

Lenke til kommentar

De fleste 120 mm-viftene er 25 mm tykke, men det finnes også 38 mm. Skal tro om disse er mer effektive siden viftebladene har større vinkel? Jeg har en slik vifte fra Biltema og kjører den på 5 V. Den gir tilstrekkelig med luft, og er så godt som lydløs i forhold til CPU- og PSU-vifta, som også er av den lydsvake typen.

Lenke til kommentar
Vel, det kom jo ikke som et sjokk at Thermaltake kommer dårligst ut når det gjelder støy. Thermaltake har virklig noe å jobbe med her.

5678839[/snapback]

 

Les konklusjonen en gang til!

Den bråker mest fordi den flytter mest luft/høyeste rpm.

Alle viftene bråker like mye ved samme hastighet.

5678989[/snapback]

Vel, det er ikke min erfaring. Disse TT-viftene bråker en del selv ved lavt turtall, og ihvertfall de jeg har avgir et hørbart "knurr" fra motoren. Har brukt Papst 4412-vifter i en del prosjekter fordi de blir lydløse ved 5 volt.

 

Har forsket mye på 80mm vifter og har kjøpt svært mange såkalte "stillegående" vifter. De fleste er vel såkalt stillegående ved 12v, men ingen vifter er stille nok for meg på max spenning. Så jeg er en flittig bruker av 5v railen. Problemet er ofte at den vifta som er stillest ved 12v ikke lenger er stillest ved 5v. Ofte kommer det fram mekanisk/motorlyd når turtallet senkes, og det virker som det samme er tilfelle ved 120mm vifter. Disse 4412-viftene VET jeg fungerer ved 5v, så jeg kjøpte noen ekstra for sikker hets skyld på helgetilbudet på Komplett kjørte til 99,-.

 

BTW, har landet på ADDA 80mm vifter når det gjelder 80mm for 5v drift.

:)

Lenke til kommentar
Vel, det kom jo ikke som et sjokk at Thermaltake kommer dårligst ut når det gjelder støy. Thermaltake har virklig noe å jobbe med her.

5678839[/snapback]

 

Les konklusjonen en gang til!

Den bråker mest fordi den flytter mest luft/høyeste rpm.

Alle viftene bråker like mye ved samme hastighet.

5678989[/snapback]

Vel, det er ikke min erfaring. Disse TT-viftene bråker en del selv ved lavt turtall, og ihvertfall de jeg har avgir et hørbart "knurr" fra motoren. Har brukt Papst 4412-vifter i en del prosjekter fordi de blir lydløse ved 5 volt.

 

Har forsket mye på 80mm vifter og har kjøpt svært mange såkalte "stillegående" vifter. De fleste er vel såkalt stillegående ved 12v, men ingen vifter er stille nok for meg på max spenning. Så jeg er en flittig bruker av 5v railen. Problemet er ofte at den vifta som er stillest ved 12v ikke lenger er stillest ved 5v. Ofte kommer det fram mekanisk/motorlyd når turtallet senkes, og det virker som det samme er tilfelle ved 120mm vifter. Disse 4412-viftene VET jeg fungerer ved 5v, så jeg kjøpte noen ekstra for sikker hets skyld på helgetilbudet på Komplett kjørte til 99,-.

 

BTW, har landet på ADDA 80mm vifter når det gjelder 80mm for 5v drift.

:)

5683860[/snapback]

 

Nå kommer ikke TT-vifta ned på noe særlig lavt turtall i det hele tatt (ihvertfall ikke den i testen), husk også at det er forskjell på hvor mye en gitt vifte går ned når du setter ned voltstyrken, noen har et "mindre bredt" turallsområde enn andre.

 

AtW

Lenke til kommentar
De fleste 120 mm-viftene er 25 mm tykke, men det finnes også 38 mm. Skal tro om disse er mer effektive siden viftebladene har større vinkel? Jeg har en slik vifte fra Biltema og kjører den på 5 V. Den gir tilstrekkelig med luft, og er så godt som lydløs i forhold til CPU- og PSU-vifta, som også er av den lydsvake typen.

5683569[/snapback]

Kan noen bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Nå kommer ikke TT-vifta ned på noe særlig lavt turtall i det hele tatt (ihvertfall ikke den i testen), husk også at det er forskjell på hvor mye en gitt vifte går ned når du setter ned voltstyrken, noen har et "mindre bredt" turallsområde enn andre.

Har merket meg det etterhvert, men det største problemet med TT-vifta er motorstøyen om man skal ha en mest mulig lydløs PC. Har du truffet blink med alle de andre komponentene vil du ufravikelig høre knurringen over alt annet, selv om du reduserer spenningen lavere enn 5 volt.

 

Tar selvfølgelig forbehold om at det benyttes forskjellige motortyper. Et godt eksempel på det er Igloo Silent Breeze for socket A - hadde handlet en haug av disse og brukt i stillegående maskiner fordi de var ekstremt støysvake i forhold til pris. Neste gang jeg kjøpte, et halvårs tid senere, hadde de jeg fikk tilsendt blitt utstyrt med denne knurringen og kunne således ikke brukes til det de var tiltenkt.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
De fleste 120 mm-viftene er 25 mm tykke, men det finnes også 38 mm. Skal tro om disse er mer effektive siden viftebladene har større vinkel? Jeg har en slik vifte fra Biltema og kjører den på 5 V. Den gir tilstrekkelig med luft, og er så godt som lydløs i forhold til CPU- og PSU-vifta, som også er av den lydsvake typen.

5683569[/snapback]

Kan noen bekrefte dette?

5683957[/snapback]

 

Personlig ville jeg tro at de bråkte ca like mye, med den samme ytelsen, da resultatene indikerer at støyen fra lufta som beveger seg er det som er hovedproblemet. Men breiere vifter er vel bedre til å arbeide under mottrykk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har merket meg det etterhvert, men det største problemet med TT-vifta er motorstøyen om man skal ha en mest mulig lydløs PC. Har du truffet blink med alle de andre komponentene vil du ufravikelig høre knurringen over alt annet, selv om du reduserer spenningen lavere enn 5 volt.

 

Tar selvfølgelig forbehold om at det benyttes forskjellige motortyper. Et godt eksempel på det er Igloo Silent Breeze for socket A - hadde handlet en haug av disse og brukt i stillegående maskiner fordi de var ekstremt støysvake i forhold til pris. Neste gang jeg kjøpte, et halvårs tid senere, hadde de jeg fikk tilsendt blitt utstyrt med denne knurringen og kunne således ikke brukes til det de var tiltenkt.

5683974[/snapback]

 

Det kan nok hende, har hørt den samme irriterende knurringen på eneklte bigwater-sett og også enkelte vifter fra zalmann. Det var langt ifra samme nivå på viften jeg testet denne gangen. (dvs viften i seg selv var jo ganske "ivrig" i forhold til de andre, men den hadde ikke et tydlig hørbart knurr som gikk over det andre, slik enkelte vifter har).

 

AtW

Lenke til kommentar

Mye snakk om spenningen her... Hvordan får man egentlig stilt volten på en vifte? man ha en spenningsregulator?

Har hørt noe om at man kan bytte om noen ledninger, og få det til på denne måten. Er det evt. forskjellig fremgangsmåte for de som får strøm fra strømforsyningen, og de som bruker en 3-pin til HK?

 

Vurderer nemlig å bytte ut PSU-viften med en 120mm.... men vitsen er jo da at denne blir stillegående nok.

Lenke til kommentar
Mye snakk om spenningen her... Hvordan får man egentlig stilt volten på en vifte? man ha en spenningsregulator?

Har hørt noe om at man kan bytte om noen ledninger, og få det til på denne måten. Er det evt. forskjellig fremgangsmåte for de som får strøm fra strømforsyningen, og de som bruker en 3-pin til HK?

 

Vurderer nemlig å bytte ut PSU-viften med en 120mm.... men vitsen er jo da at denne blir stillegående nok.

5690199[/snapback]

 

 

Jeg er ganske sikker på at man kan bytte litt på noen ledninger fra PSUen å få endret spenning ja, men da bare 5V og 7V og ikke noe imellom(?).

 

De fleste variable motstander(?) bruker en 3-pins-kontakt, ihvertfall de jeg har sett.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Artikkelen nevner at hindringer foran og bak en vifte øker støynivået dramatisk, og at det hjelper å ta vekk gitteret ved viftene på baksiden av PC-en, da disse også skaper mer turbulens. Jeg har støvfilter m/monteringsramme foran alle mine kabinettvifter. Men hva er da alternativet for å unngå at støv og drit blir ført inn i kabinettet, men som ikke øker støyen så jævli? Hørte noen snakket om bruke nylonstrømper, men er de særlig holdbare eller lette å rense for støv? Kommer lufta gjennom der evt også?

 

Ønsker også tips om hvordan feste en standard 120 mm vifte foran harddiskene festet med O-ringer i CD-Rom brønnene. Jeg ønsker at det ser litt ok ut, men tror jeg må lage en egen viftefeste i tre som jeg sager til og kler med et sort filterstoff ala høyttalere. Noen som har noen tips til dette?

 

mortycasemodoringer9sy.jpg

Lenke til kommentar
Jeg ser Biltema har slikt Høyttalerstoff til en billig penge: Frontstoff for høyttalere. Noe gjennomsiktig. Elastisk. Mål: 180 x 100 cm. Sort. 49,90 kr.

 

Spørsmålet er om dette stoffet holder støv ute og har nok luftgjennomstrømning til viftene bak? Tror dere dette øker støyen mer ift standard støvfilter m/monteringsramme..

5780028[/snapback]

 

Desverre vet jeg ikke så mye om forskjellige støvfiltere, og hvor mye luft de slipper igjennom, det er vel nesten bare å prøve, nylon er jo lett å få tak i. Om du har mulighet, så kan du prøve å å ha viften lenger unna støvfilteret, å få litt avstand hjelper mye.

 

AtW

Lenke til kommentar
Om du har mulighet, så kan du prøve å å ha viften lenger unna støvfilteret, å få litt avstand hjelper mye.

Det kan bli vanskelig når vifta skal stå foran harddiskene i front. Jeg er usikker på hvordan jeg skal feste 120 mm viften som sagt, uten at den stikker for mye utenfor kabinettet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...