Gå til innhold

Intel prosessor i 2003 skal inneholde overvåkningsmekanisme


Anbefalte innlegg

En annen sak, utenom det som skjedde i Danmark, så ble jeg tilsendt en referanse til artikkelen nedenfor (fra 10/9), hvor det skrives at i "neste" generasjon av Intels prosessorer skal det bygges inn "overvåkningsmekanisme" for å stoppe "piratvirksomhet" og andre "uhumskheter". Skal visstnok på markedet om et år.

 

Er dette gammelt nytt for dere eller? Det var nytt for meg, og jeg må si at nå begynner jeg å bli litt forbanna over disse planene om overvåkning av pcer på tvers av landegrenser.

 

:evil:

 

Spesielt reagerer jeg på:

 

"Publishers, for example, may prevent PCs that run LaGrande and Palladium ... from .. forwarding certain documents ...".

 

Quote:


Bracing itself for another potential fight with computer privacy advocates, Intel Corp. said yesterday that its next generation of microchips, due next year, would include anti-piracy features that will protect computers against hackers and viruses while giving digital publishers powerful new tools to control the use of their products.


The technology, code-named LaGrande, was designed to protect computers from viruses and bad-natured hackers. But the feature will also give Hollywood, the recording industry, and software makers much stronger controls over the way consumers use their digital music, films, and computer programs.


Publishers, for example, may prevent PCs that run LaGrande and Microsoft Corp.'s software-based Palladium security technology from copying CDs, forwarding certain documents, or running unlicensed software.


Paul Otellini, Intel's president, said the chip maker would include no copyright protections in LaGrande, but he acknowledged that digital publishers could use the technology with software programs such as Palladium to create their own.


Intel intends to include the technology in the Prescott chip design, which will succeed the Pentium 4 as the Santa Clara, Calif., company's flagship PC chip in the second half of 2003.


 

Hele artikkelen her:

 

http://www.nettavisen.no/servlets/page?sec...n=9&item=233181

 

[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-09-20 07:51 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, dette har de jo prøvd før med harddisker husker jeg ikke feil, men da var det vel ibm som satt ned foten.

 

For å si det slik... hvem kjøper en harddisk eller cpu som du f.eks ikke kan spille mp3 filer med?!

 

Nettopp! Folk vil heller kjøpe en annen cpu som lar deg bruke pc'n til det du vil. Hivs intel innfører det der kan du banne på at AMD får sitt beste år EVER! :smile:

Lenke til kommentar

Ja, ja, vi har jo hørt det før.

 

Nå er det en stund siden jeg leste om Palladium, men saken er at på den ene siden arbeider chip-produsentene med å integrere slike mekanismer på hardware nivå, som denne artikkelm om Intel viser til og den chipen som IBM allerede har laget til sine bærbare og som er på markedet (kom ut i mai tror jeg).

 

Siden det er nesten monopol i chip-bransjen så er det ingen alternative produkter å kjøpe fra, hvis alle i dagens marked går sammen om det.

 

Og ja, også AMD er med på dette arbeidet.

 

Sentralt i dette står Palladium-prosjektet hvor mange av "visjonene" for hele prosjektet kom fra et eldre prosjekt i Microsoft. Microsoft er det meningen skal leverer software-biten.

 

Så hvis all software må være digitalt godkjent før det hele tatt skal kunne installeres på en pc, og selve kjernen i denne "beskyttelsen" drives av en hardwarekomponent, som f.eks. prosessoren, så ... ja hva så ?

Lenke til kommentar

Uansett hva de forsøker så vil det bli funnet veier rundt de. Dette er jo ikke dårlig reklame for AMD.

 

Men HW produsentene skal jo være litt forsiktig og, i privatmarkedet så er det mange som kjøper HW hovedsakelig til pirat sw. Fjernes dette så vil muligens omsettningen droppe. Dette er noe som gjør at jeg ikke tror at HW produsenter satser heljertet på å forhindre piratkopier, ihvertfall ikke i privatmarkedet.

 

Hvis ikke så finnes det jo andre systemer der ute.

Lenke til kommentar

Pøh, det kommer nok modchipper til PC også samtidig eller før slippet av slike CPU'er. Alle sperrer de legger inn kan omgås med en "mot-krets". Sikkert bare å svi inn et spesiellt mønster i en EPROM-brikke så løser alt seg.

Hardware-hackerne lager jo modchips til alle mulige andre systemer..PC er neppe et unntak hvis det blir "nødvendig"

Lenke til kommentar

trur dere intel bryr seg om sånt,

hjemmepc marketet er ikke så stort som det dere trur.

det er firma'r å div som skaper penger, samt slike som hp, ibm, dell, gateway å så videre, dem bryr seg ikke om intel legger in spyware eller ikke. samt

det er jo bare å holde seg til dagens pc'r

 

 

MR_T

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-20 16:09, skrev LeD:

bør leses av alle som ennå ikke bekymrer seg for framtiden.


LeD


 

Følg Leds oppfordring. Vi har plikt til å holde oss informerte og ikke ta de godene vi har for gitt.'

 

 

Quote:


Den 2002-09-20 16:10, skrev Bitex:

Pøh, det kommer nok modchipper til PC også samtidig eller før slippet av slike CPU'er. Alle sperrer de legger inn kan omgås med en "mot-krets".


 

Det er tydelig at du ikke skjønner poenget eller ikke har giddet å sette deg inn i dette.

 

Poenget er at all hardware som skal installeres på en PC er planlagt å måtte være digitalt sertifisert for å virke. Dette kan kun fungere hvis alle de større hardware-produsentene går sammen om dette. Og det er det de har gjort, bl.a. både Intel og AMD. Med mindre man knekker krypteringen så får man ikke engang modchipen til å snakke med CPUen. PCen vil ikke engang boote.

 

Videre er det meningen, en gang i fremtiden, at software og annet materialet også skal måtte være digitalt sertifisert før PCen i det hele tatt vil tillate en installasjon av et program å finne sted.

 

Du kan være sikker på at når MS utgir sitt første OS med Palladium så kommer dette til å være avslått som default. Så kommer hardware produsentene til å utgi "Palladium-kompatible" produkter, disse kommer selvfølgelig til å ha en stor og fin logo hvor det står "Sertifisert". Så vil større softwareprodusenter utgi "Palladium-kompatible" software.

 

Dette er ikke noe som kommer i morgen eller neste år, dette er en flertrinnsprosess som går over flere år.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke helt hvor jeg leste denne om den saken før. Meste sannsynlig var det Inquirer som skrev om denne saken. Intel har sagt at en ting som La Grande kommer til å være mulig å skrue av/på av brukeren, de ville ikke tvinge slikt på folk. Senest i dag så jeg en liknende artikkel der AMD uttalte omtrent det samme. Dvs jeg tror ikke dette er noen trussel mot noen, ufrivillig overvåking er tross alt ulovlig i de fleste land(utenom de skikkelig onde landene da).

 

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-09-20 19:32 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-20 19:31, skrev kindings:

Intel har sagt at en ting som La Grande kommer til å være mulig å skrue av/på av brukeren, de ville ikke tvinge slikt på folk. Senest i dag så jeg en liknende artikkel der AMD uttalte omtrent det samme.


 

Som jeg sa, dette er en standard for fremtiden, ikke morgendagen.

 

Selvfølgelig kommer dette til å være avslått som default, eller frivillig som du sier det, i første omgang.

 

I neste omgang, eller omgangen deretter, må brukeren selv slå det av. I omgangen deretter kan man fremdeles slå det av, men man kan ikke slå av de delene som håndtere f.eks. ulisensiert programvare eller ulovlige modchips.

 

Dette er en steg for steg prosess. Aktørene gjør ikke dette for å tjene mer penger i morgen eller om 2 år. Dette er en investering de gjør for å tjene mer penger om f.eks. 10 år.

 

Det er altså snakk om å etablere en ny standard for PCer, på lignende måte som MS idag utfaser DOS og etablerte OSer med en NT-kjerne som standard.

 

Alternativet blir å bruke sin 10 år gamle PC. Hvilken PC hadde du for 10 år siden?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-20 19:50, skrev substeve:

Quote:


Den 2002-09-20 19:31, skrev kindings:

Intel har sagt at en ting som La Grande kommer til å være mulig å skrue av/på av brukeren, de ville ikke tvinge slikt på folk. Senest i dag så jeg en liknende artikkel der AMD uttalte omtrent det samme.


 

Som jeg sa, dette er en standard for fremtiden, ikke morgendagen.

 

Selvfølgelig kommer dette til å være avslått som default, eller frivillig som du sier det, i første omgang.

 

I neste omgang, eller omgangen deretter, må brukeren selv slå det av. I omgangen deretter kan man fremdeles slå det av, men man kan ikke slå av de delene som håndtere f.eks. ulisensiert programvare eller ulovlige modchips.

 

Dette er en steg for steg prosess. Aktørene gjør ikke dette for å tjene mer penger i morgen eller om 2 år. Dette er en investering de gjør for å tjene mer penger om f.eks. 10 år.

 

Det er altså snakk om å etablere en ny standard for PCer, på lignende måte som MS idag utfaser DOS og etablerte OSer med en NT-kjerne som standard.

 

Alternativet blir å bruke sin 10 år gamle PC. Hvilken PC hadde du for 10 år siden?

 

Framtiden tilhører LINUX. Identifikasjon av PC og eiere er en prossess som har pågått lenge. Ett ordtak sier: "Det er makta som rår" Makta liker ikke det anarkistiske internett. :wink:

Lenke til kommentar

haha gamle cpu og hardware som ikke har sånn sperre vil bli illigal handel...egen hardware pushere står og selger en harddisk som KAN spille mp3...ohhh :smile: narkoindustrien blir bare småtteri i forhold....30000 nerder henger nede på plata og kjøper cpu og disker som det suser :smile: jaja ser det for meg

Lenke til kommentar

:lol:

 

Hvis de kommer med denne typen sperre etterhvert, og noen finner en vei rundt den, vil jo piratkopiering eksplodere fullstendig. Man har valget mellom å betale masse penger for programvare, pluss gjennomgå masse trøbbel for å få den registrert, autentisert osv.. eller man kan bruke en gratis piratversjon som funker fra første øyeblikk.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-20 21:51, skrev Papirpose:

Jeg er ikke bekymret, selv om dette kommer. Noen finner alltid en utvei, et lite smutthull. Modchips til PC - hvorfor ikke? :smile:


 

Personlig mener jeg vi er blitt så bortskjemte at vi tar ting for gitt. Om dette så gjelder demokrati, rettsikkerhet, - eller retten til at andre ikke skal kontrollere eller t.o.m snoke på din PC uten at du vet det.

 

Folk har hørt om såkalte kopibeskyttelser og "hacksikre" duppeditter så mange ganger nå at man sier bare "ja, ja, de hacker nok den også".

 

Men saken er, ingen slike "sikringer" har noengang vært ment å være 100 prosent, meningen har bare vært å gjøre ting innvinklet for den Hvermansen. Folk er late og gidder ikke sette seg inn i hvordan kompliserte ting virker. De store selskapene er fornøyd med å stoppe 70-80%, resten koster det for mye å bry seg med.

 

For å utvide tråden litt, de seneste årene har det bl.a. vært følgende utvikling:

- utplassering av hardware-sniffere hos ISPer, spesielt amerikanske ISPer

- vide fullmakter til å overvåke telekommunikasjon for å bekjempe narkotika og terrorisme

- generell overvåkning av linjer, bl.a. dekoder amerikanske føderale myndigheter ifølge visse kilder ca. 70% av all epost som går igjennom anonyme, krypterte mailservere, dette til tross for at altså eposten er kryptert

- Echelon, overvåkning av satelitt-trafikk

 

De som vet litt om Danmark vet også at i Danmark må alle ISPer holde detaljerte logger og lagre disse i 5 år. Disse er detaljert ned på minste nivå. En fortalte at hver åttende time tok ISPen en dump av loggen og lagrer denne. Det var en 20 mb tung txt-fil.

 

Idag får Telenors ADSL-priser større oppmerksomhet enn spørsmålet om hvem som logger hva av nettrafikk.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-09-20 22:43 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...