Gå til innhold

Fildelere kastes ut fra internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klart man trenger en rettslig kjennelse for å stenge internettilgangen til noen.

 

Trenger nok ingen rettslig kjennelse. ISP'en kan (også uavhengig av evt. klager fra tredjepart) stenge linja akkurat når de vil hvis de mener å se at en abbonement har noe snusk for seg. Og med nye eu-direktiv med rett til 2 års lagring av kunde-data så skal de alltids greie å finne et eller annet å sette fingeren på, hos 75% av kundene vil jeg tro. :whistle::thumbdown:

5668997[/snapback]

Mnja. Hvis kunden bryter avtalen med ISPen så kan de nok sanksjonere kunden ved å stenge abonementet i en kortere periode eller ved alvorlige brudd si opp avtalen. Nå har ikke jeg finlest avtalene som er ute og går, men jeg kan ikke tenke meg at disse behandler "ulovlig spredning av åndsverk". Dog, det jeg mente var at det er klart opphavsrettsindustrien trenger rettslig kjennelse for å kunne kreve stenging av folks internettilgang ;)

 

Men denne saken er slik den fremstår i media noe ullen. Kan opphavsrettsindustrien kreve at ISPer stenger nettilgangen til filkopister uten rettslig kjennelse? Det er i så fall i praksis å gi kartellvirksomheter større myndighet enn politiet, da politiet ikke kan kreve nettilgang stengt uten rettslig kjennelse. Hvis dette stemmer så er det en skremmende utvikling i Danmark som kan minne om fascisme.

Lenke til kommentar
Hvis kunden bryter avtalen med ISPen så kan de nok sanksjonere kunden ved å stenge abonementet i en kortere periode eller ved alvorlige brudd si opp avtalen. Nå har ikke jeg finlest avtalene som er ute og går, men jeg kan ikke tenke meg at disse behandler "ulovlig spredning av åndsverk".

 

Ja, var vilkårende i avtalen når man tegner et abbonement av telefon eller internett jeg tenkte på, og som gir ISP mulighet, på eget initsativ, til å si opp kontrakt/nekte nett tilgang. Har ikke en for hånden her og nå, men er sikker på at dette står tydelig.

 

Noe annet er om de på bakgrunn av en hendvendelse fra "utenforstående" har rett til å gjøre slikt. Men tror ikke de trenger bevis som er like vanntette som bevis fremlagt i regulære rettsaker, for å kaste noen ut av nettet sitt. :hmm:

Lenke til kommentar
Hvis kunden bryter avtalen med ISPen så kan de nok sanksjonere kunden ved å stenge abonementet i en kortere periode eller ved alvorlige brudd si opp avtalen. Nå har ikke jeg finlest avtalene som er ute og går, men jeg kan ikke tenke meg at disse behandler "ulovlig spredning av åndsverk".

 

Ja, var vilkårende i avtalen når man tegner et abbonement av telefon eller internett jeg tenkte på, og som gir ISP mulighet, på eget initsativ, til å si opp kontrakt/nekte nett tilgang. Har ikke en for hånden her og nå, men er sikker på at dette står tydelig.

 

Noe annet er om de på bakgrunn av en hendvendelse fra "utenforstående" har rett til å gjøre slikt. Men tror ikke de trenger bevis som er like vanntette som bevis fremlagt i regulære rettsaker, for å kaste noen ut av nettet sitt. :hmm:

5671321[/snapback]

 

Om de selv ønsker det, kan helt sikkert ISPene formulere seg slk at de kan kaste deg ut av nettet, men om ISPene ikke vil (og det håper jeg de ikke vil), så er det nesten en skandale om de skal bli tvunget til å gjøre det uten en rettslig kjennelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...