Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbil anbefaling, nyere bil med firehjulstrekk?


arild1111

Anbefalte innlegg

Har tenkt å skifte bil snart og da er det er par "must": Stasjonsvogn, suv eller lignende med passe plass, firehjulstrekk og abs. Ønsker også at det skal være skrenskontroll (esp) og at den skal være ganske sikker (helst 4 ncap stjerner). Og prisen er jo også viktig, håper å komme under 250000. Anbefalinger?

 

Har sett litt på diverse suv'er, men de fleste er uten esp til den prisen. Er det vesentlig med esp?

 

Hva er lurest å velge, en forholdsvis ny bil (2003 -> ) med lang kjørelengde (150000 og oppover) eller en litt eldre bil (2001 -> ) med kort kjørelengde? Eventuelt ny bil?

 

Spesielle merker og modeller som kan anbefales eller frarådes, gjerne med begrunnelse.

 

Arild

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
suzuki grand vitara (ny)... priser fra 249.900  www.suzuki.no

 

edit:  Suzuki har EBD.. om det er noe lignende som ESP vet jeg ikke

5646072[/snapback]

 

Ikke det samme:

 

 

EBD (Electronic Brake Distribution / Electronic Brakeforce distribution)

 

Funksjon: Fordeler bremsekraft mellom for- og bakaksel

 

Trer i kraft: Ved hard nedbremsing

 

 

 

ESP (Electronic Stability Program)

 

Funksjon: Forhindrer skrens

 

Trer i kraft: Ved forhjuls-, bakhjuls- og firehjulsskrens

Lenke til kommentar

Audi A4 og A6 står jo ganske sterkt i denne gruppen med kanskje det beste 4x4 systemet på markedet som gir god sikkerhet på alle underlag.

 

Ellers er jo bilene av god byggekvalitet, inneholder det siste av teknologi og leveres med gode motorer.

 

Eneste er jo at prisen kan bli et problem på disse bilene da de er ganske dyre.

Lenke til kommentar

Har gjort meg opp noen tanker om mange modeller:

 

Audi A4 og A6: Litt dyre, fungerer sikkert veldig bra. Generelt litt usikker på kvaliteten på en del ikke-japanske biler, spesielt elektronikk.

 

Suzuki Liana: Litt liten kanskje?

 

Skoda Oktavia TDI 4x4: Største ankepunktet her er vel navnet...

 

Suzuki Grand Vitara: Ny fra 250000, men da er det tredørsversjonen. Men en brukt kan jo være aktuelt, men litt usikker på suv på grunn av større fare for velt.

 

Har også vurdert disse:

 

Passat 4motion: Var vel en del problemer med tidligere modeller, men det har vel bedret seg de siste årene.

 

Diverse Subaru: Noen er for dyre, noen er for små og jeg klarer ikke helt å like utseendet på dem.

Lenke til kommentar
Har gjort meg opp noen tanker om mange modeller:

Suzuki Liana:  Litt liten kanskje?

 

Det er ingen Caravelle nei :cool:

 

Når det gjelder Suzuki'er dette biler som mange eiere kvier seg for å selge.

 

De er ikke spesielt "bra", raske eller komfortable, men...

de går og går og gir deg en behagelig opplevelse av problemfritt bilhold.

Jeg er ihvertfall selv "frelst" på japanske bilmerker med 4x4 etter dette.

 

Tipset om å kjøpe Suzuki 4x4 fikk jeg forresten fra bilmekanikerne hos et Audi merkeverksted. De mente det var det beste alternativet (Grand Vitara) i forhold til alt annet (dvs. inkl. Audi).

 

Man må vel stole på fagfolk fra VAG :hmm:

Lenke til kommentar

Har kjørt Subaru Legacy i nesten fem år, og hadde ikke bytta hadde det ikke vært for min tidligere Impreza drøm.

Min Legacy var en 96 mod, selvfølgelig 4x4, høy og lav serie, to soltak, ABS og gedigen plass for både fører og passasjer. Veldig fin bil å kjøre, har holdt ut mange 10 timers turer med den og med ønske om å kjøre mer etterpå ! Var 2.2 liter, 136 hester som sikkert ikke høres så mye ut for mange der ute, men den bilen dro godt. Personlig liker jeg utseende på Subaru, men som sagt, dette er personlig mening. Hvis ikke du liker dem burde du heller ikke kjøpe en. Bil er en gjenstand man skal trives med !

Forester har jo fått best i test som brukt bil, Legacy kom som nr. 6.

 

Auda og VW ville jeg ha holdt meg laaangt unna... Les bruktbiltester og rapporter, det var en nå nylig hvor begge merkene ble slakta. Det er uhorvelig mye feil med brukt Auda.

 

Min personlige mening (igjen) om elektroniske hjelpemidler er ikke så veldig positiv. Ikke tro at jeg tar alt over en kam, noen er veldig nyttige, men jeg mener at de i helhet svekker deg som sjåfør. Om du skulle havne i en hårete situasjon hjelper elektronikken deg, men om du en dag skulle kjøre en bil uten all elektronikken til å hjelpe deg, så KAN det hende at noen førere ville ha slitet. Dessuten, kjører man etter forhold, lover og regler, har man egentlig ikke bruk for slike ting. Og om man kjører "mindre heldig" er det lettere å ligge på grensen av hva bilen orker, og da er ikke skrittet fra katastrofe langt.

 

Ingen lektyre på noen måte det her, bare personlig mening. Ellers, lykke til med valget :thumbup:

Lenke til kommentar
Har kjørt Subaru Legacy i nesten fem år, og hadde ikke bytta hadde det ikke vært for min tidligere Impreza drøm.

Min Legacy var en 96 mod, selvfølgelig 4x4, høy og lav serie, to soltak, ABS og gedigen plass for både fører og passasjer. Veldig fin bil å kjøre, har holdt ut mange 10 timers turer med den og med ønske om å kjøre mer etterpå ! Var 2.2 liter, 136 hester som sikkert ikke høres så mye ut for mange der ute, men den bilen dro godt. Personlig liker jeg utseende på Subaru, men som sagt, dette er personlig mening. Hvis ikke du liker dem burde du heller ikke kjøpe en. Bil er en gjenstand man skal trives med ! 

Forester har jo fått best i test som brukt bil, Legacy kom som nr. 6.

 

Auda og VW ville jeg ha holdt meg laaangt unna... Les bruktbiltester og rapporter, det var en nå nylig hvor begge merkene ble slakta. Det er uhorvelig mye feil med brukt Auda.

 

Min personlige mening (igjen) om elektroniske hjelpemidler er ikke så veldig positiv. Ikke tro at jeg tar alt over en kam, noen er veldig nyttige, men jeg mener at de i helhet svekker deg som sjåfør. Om du skulle havne i en hårete situasjon hjelper elektronikken deg, men om du en dag skulle kjøre en bil uten all elektronikken til å hjelpe deg, så KAN det hende at noen førere ville ha slitet. Dessuten, kjører man etter forhold, lover og regler, har man egentlig ikke bruk for slike ting. Og om man kjører "mindre heldig" er det lettere å ligge på grensen av hva bilen orker, og da er ikke skrittet fra katastrofe langt.

 

Ingen lektyre på noen måte det her, bare personlig mening. Ellers, lykke til med valget  :thumbup:

5654957[/snapback]

 

Enig med deg i det meste! Subaru er sikkert veldig bra biler, men jeg har som sagt ikke helt sansen for dem, og når jeg kjøper en bil er det også for å kunne like hvordan den ser ut. Bilen jeg skal kjøpe kommer til å bli mye konekjørt, så da tror jeg den kan trenge så mye elektroniske hjelpemidler som det er mulig å ha. :roll:

 

Har du noen linker til aktuelle bruktbiltester?

Lenke til kommentar
Har gjort meg opp noen tanker om mange modeller:

 

Audi A4 og A6:  Litt dyre, fungerer sikkert veldig bra.  Generelt litt usikker på kvaliteten på en del ikke-japanske biler, spesielt elektronikk.

 

5651724[/snapback]

Det er kvalitetsbiler all the way mener jeg, quattro systemet fungerer veldig bra. Hvis du har sett den reklamen Audi'n kjører opp overrenne på en hoppbakke så kan jeg si at de faktisk gjorde det. Det beviser jo litt, A6 er en bil også laga for komfort, og er litt høyere i klassen enn A4. Men begge er gode biler, Audi A4 1.8T Quattro kan du få fint under den prisen. Sprek å fin bil.

Lenke til kommentar

Har ikke sett den reklamen selv, men den er mye omdiskutert på Imprezaforumet. Bilen kjørte opp den, men ikke med vanlige dekk. Og det var festet wire til den, men bare i tilfelle det ikke skulle gå, og for å holde den på plass når bilen stoppet på toppen. For der klarer den ikke å holde seg uten fart.

Jeg prøver å holde meg upartisk her, men det er litt vanskelig som Impreza-eier. Vi elsker å hate Auda, og det er sikkert gjensidig. Jeg har aldri likt VAG i utgangspunktet, hadde en Transporter som firmabil tidligere, og den var mer på verksted enn på veien pga elektronik. Det samme sies om Auda og VW nå i alle bruktbiltester. Elektronikken svikter, og det er vanskelig å finne ut av, og håpløst dyrt å fikse.

Quattro funker sikkert greit, men er veldig understyrt, men jeg regner ikke med at man merker mye til det hvis man ikke bruker den hardt eller på bane.

Arild; det var som jeg nevnte tidligere, en bil skal man også kjøpe etter smak. Liker du ikke utseende på Subaru, ikke kjøp det! En bil taper seg såpass mye at man ikke har råd til å ha en bil man ikke liker. Linker har jeg desverre ikke, gjorde ett kjapt søk men fant ikke noe i farta. Har bare lest aviser og blader i det siste. Kanskje NAF har? Eller søk på google.no etter bruktbiltest.

Og siden bilen mest vil bli konekjørt er det kanskje greit med litt ekstra stæsj :lol:

Lenke til kommentar

Ville veldig gjerne også sett diverse bruktbiltester som totalt slakter Audi og VW.

 

For å fyre av med samme ammo, så er min personlige mening den stikk motsatte. Har en Audi 90 Quattro, denne kommer seg fram stortsett over alt. Det er klart at bilen ikke kan brukes i skogen på grunn av såpass lav bakkeklaring, men en meter snø er ingen problem. Quattro systemet er vel av mange sett på som det beste i verden med sin torsen diff og fullt mekanisk fordeling av kraft til alle hjulene, som da hindrer eventuell treghet i elektronikk. Dette gjelder da de litt eldre modellene, da de nyere nok har litt mer elektronikk implementer. Men, som nevnt ovenfor, så klarer dagens A6 det samme som i 1980, å klatre opp hoppbakken i Finnland. Alle tingene som er blitt diskutert på diverse subaru-forum og hva ikke kan lett forklares. Dekkene måtte de skifte da de ikke hadde bedre "vanlige" vinterdekk. Vaieren er der av den enkle sak for å ikke miste bilen utfor. Jeg tviler sterkt på at noen som helst ville kjørt opp der uten noen form for sikkerhet. Ikke bare ville det blitt dyrt hvis noe skulle skje, det ville uansett blit stoppet før det hadde kommet så langt.

 

Audi har hatt en del småproblemer med tidlige utgaver av nye face-lifter. Men dette er rettet opp fra VAG og er ikke noe generelt problem på brukte biler sånt sett.

 

Nyere Audi har vel så og si ikke hatt tid å komme seg fra den ene til den andre prisutdelingen. Audi kan vel lett troppe tronene som den mest ærede bilfabrikanten av 2005, og muligens vil prisene fortsette og strømme inn fra alle verdens hjørner i 2006 også.

 

Som med alle biler finnes det slitedeler, disse må skiftes uansett bilmerke. Det kommer man ikke unna. Dermed er det alltid lurt å teste og sjekke bilen nøye før man kjøper en bruktbil.

 

De som sier bilen aldri har hatt en eneste feil, eller ikke har trengt noe skift lyver. Eller har lite peiling på standen av sin egen bil...

Lenke til kommentar
De som sier bilen aldri har hatt en eneste feil, eller ikke har trengt noe skift lyver. Eller har lite peiling på standen av sin egen bil...

 

Ok, da er jeg er løgner :no:

 

Men...

 

Min ex 2003 Polo TDI hadde over 20 feil i løpet av 8 mnd.

 

Min 2003/2004 modell Suzuki Liana har 0 - null - feil i løpet av nesten 2 1/2 år.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Dekkene måtte de skifte da de ikke hadde bedre "vanlige" vinterdekk. Vaieren er der av den enkle sak for å ikke miste bilen utfor. Jeg tviler sterkt på at noen som helst ville kjørt opp der uten noen form for sikkerhet. Ikke bare ville det blitt dyrt hvis noe skulle skje, det ville uansett blit stoppet før det hadde kommet så langt.

5660738[/snapback]

 

Regnet med at jeg kanskje kom til å fyre opp en Audi-eier på den over, selv om det ikke var direkte mening. Men jeg sa ikke at bilen ikke kjørte opp på egen maskin, jeg sa omtrent det samme som du sier ;)

Så en liten greie på Forbruker.no, der kommer A6 verst ut i test når det gjelder elektronikk på bruktbiler. Dette er mellom 96 - 99 modellene. På den andre siden ligger A3 veldig godt an, og blir nevnt som en av de bilene med minst feil.

Men den testen jeg leste tok også for seg nyere biler enn opp til 99, men jeg finner den ikke igjen. Beklager.

Tviler ikke på at 90 Q'en din klarer en meter snø, har det like gøy selv. 4x4 er sjeft. Og når det gjelder verdens beste system, la oss ikke gå dit, for dette er noe vi to aldri kommer til å bli enige om :p

 

Skal slutte å spamme tråden din, Arild1111. Men kan nevne at min far har en Grand Vitara XL7 som er sterk, god å kjøre, fin plass og greit sprek for en disel å være. En kompis hadde den korte utgaven tidligere, men det var en Mandags-bil. Masse feil med den, noe andre GV eiere stusset på, for de hadde ingen problemer med bilen. Men slikt kan sikkert skje det beste merket. Suzuki-eiere er for det meste kjempefornøyd med bilene sine.

Lenke til kommentar

Ok, kravene er altså:

- SUV/Stasjonsvogn

- Passe god plass

- 4WD

- ABS

- God sikkerhet

 

- Helst ESP

 

Om ESP er nødvendig? Jeg sier ja, i hvertfall om du i dag har mulighet til å investere i en bil utstyrt med ESP. Jeg tror det var svenske AMS som kalkulerte at man halverer ulykkesrisikoen på vinterføre om man har ESP. ESP er kanskje det mest revolusjonerende sikkerhetsprogrammet vi har sett på en god, god stund.

 

Forslag:

Subaru:

Legacy, Forester

Subaru har permanent firehjulsdrift på alle sine modeller. Forester mangler kanskje litt på bagasjeplass, men fortsatt respektabelt. Hvilke modeller som har ESP og hvilke som mangler, vet jeg ikke. I 2003 fikk Subaru Legacy Outback 4 av 5 stjerner i Euro NCAP.

 

Det finnes mange. Flere gode nevnt tidligere her, som Suzuki Grand Vitara og Skoda Octavia med TDI og 4WD. Toyota Rav-4 er også en populær rimelig SUV, den har også kommet i en ny innpakning i år - om dette vil føre til prisfall på forrige type vet jeg ikke.

Ellers kan du også få en god del VW Passat av den forrige typen med mye utstyr og en hyggelig pris.

 

Alle disse bilene vil jeg tro holder seg rimelig godt i pris. Vi bor jo i Norge, så god plass, 4WD og god sikkerhet er jo populært.

 

Tenk nøye gjennom bilvalget, det er tross alt en ganske stor investering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...