Gå til innhold

Ekle lyder fra harddisk?


finfyr

Anbefalte innlegg

Tjena.

Har en Netshop laptop som av og til gir fra seg en merkelig og ekkel lyd. Det virker som den kommer fra harddisken. Jeg tok opp lyden med min telefon, og har lagt den ved her. Først i optpaket høres bare noe grums, før du klart kan høre noen taktfulle "klikkelyder" mot slutten av opptaket. Hva kan denne lyden være? Bør jeg så snart som mulig at backup, og skaffe meg en ny disk?

 

Håper noen kan hjelpe, vil nødigst miste mer enn nødvendig på disken...

 

Takk

Harddisk.wav

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Netshop anbefalte å teste harddisken med diagnoseprogramvare fra Samsung. Desverre finner jeg ikke noe skikkelig på hjemmesiden til Samsung. eneste jeg fikk lastet ned er hutil, som jeg ikke får startet pga. noe minnefeil i dos...'

 

Tips?

5635487[/snapback]

 

Med all sympathi for problemene dine, men tips er.. send harddisk.wav til "lyden av Norge " på P4 og få betaling.

 

Neida ,har du mistanke at noe alvorlig er på gang med laptoen din og du har garanti tiden igjen, så få Nettshop å kontrollere saken., men uansett SAVE your data.

Lenke til kommentar

Det programmet som det refereres til fra samsung, finner ikke disken min av en eller annen årsak. Har ikke testet å starte opp i dos, men bare kjørt programmet gjennom windows. Burde vel funnet harddisken min uansett.

 

Kjørte diagnoseprogram fra WD, som ikke fant noen feil. WD burde vel også finne feilen, selv om det ikke er en WD-disk?

Lenke til kommentar

Jeg hadde helt likt på en disk jeg brukte mye, ante det var ugler i mosen, og kopierte alt over på en annen disk. like etter døde den. Har i ettertid tatt den i bruk igjen, til cache-filer og uviktige ting, og da har den ikke gitt lyd fra seg. Er uansett ikke noe morsomt, og det er å annse som et faresignal.

 

Kvitt deg med den, men husk backup mens du kan! Ville ikke anbefalt den til noe annet bruk i det hele tatt, før du har full backup.

Lenke til kommentar

Lydfilen din and_mit er altfor kort synes jeg. Ellers vil jeg dele den i 2, en første del hvor den brumler (?), og en andre del hvor den klikker.

 

Har selv to slike samsung disker, en 40GB single platter og en 60GB dual platter (den er ekstern usb disk). 40GB er musestille mens 60GB suser litt. Den klikkelyden som er på slutten av din lydfil kan jeg gjenskape ved å koble eksterne disken med kun en kabel slik at disken ikke får nok strøm. Mulig det er ren tilfeldighet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Netshop sier jeg kan sende den inn for at de skal se på den. Lyden er verre enn noengang, og var lengre enn før. Maskinen henger litt, mens lyden er på sitt verste.

 

Noen flere forslag til programvare som kan sjekke disken min? Vil nødigst sende inn disken, og være uten en periode...

Lenke til kommentar

Hei.

 

Ser ut som vi har samme problem.

 

Jeg finner heller ikke noe Samsung testprogram som funker på disken, det DOS programmet plupper bare opp i et kort sekund og blir borte fra skjermen igjen, og 250 GB Spinpoint disken tikker og bruker laang tid før den kommer inn i windows.

Har blitt tipset om å slå av NCQ i nvidia controllerene i diskbeahndling, men finner ikke noen steder for dette heller.

 

Ser flere tråder med personer m samme problem som har klart å fikse det.. men

jeg er fortsatt like langt.

 

Har du funnet ut noe mere ?

 

Tom

Lenke til kommentar

Jeg finner heller ikke noe Samsung testprogram som funker på disken, det DOS programmet plupper bare opp i et kort sekund og blir borte fra skjermen igjen

 

5802976[/snapback]

 

Bruk START - KJØR, skriv CMD <ENTER>, start så dosprogrammet fra konsollen.

 

Da vil du kunne se hva programmet egentlig gjør uten at konsollen lukker seg etter at oppgaven er utført.

 

Dårlig forklart, ja, men håper du finner utav det.

Lenke til kommentar

heihei!

det du beskriver minner om mitt problem. har en MPX KN1 maskin og harddisken der (Hitachi 80GB 5400RPM) begynte å lage liknende lyder. Var sikker på den var i ferd med å dø. Lasta ned disk-diagnose program og sjekka. Ingen feil. Maskina virka fin så lenge lydene ikke var til stede, men når de slo til frøs så og si alt.

Etter et par dager ble maskina drit treig å starte opp. Da slo det meg, sjekka DMA innstillingene og IDE drivern hadde blitt satt til PIO mode søren meg. Prøvde bytte tilbake til DMA, men det funka ikke. Deretter reinstallerte jeg IDE drivern. Den Intel driverpakka for chipset, men det funka ikke. Endte med at jeg reinstallerte Windows (bare repair) og nå funker alt 100%.

PS: har tatt backup for sikkerhetsskyld :)

Håpe dette kan være til hjelp for andre, ikke sikkert det gjelder for deg and_mit

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har problemet enda jeg. Og mye har skjedd. Tok kontakt med netshop, som anbefalte meg å laste ned diagnoseprogram for disken. Det gjorde jeg, og fant feil etter at den hadde søkt i tre døgn (!). Fikk beskjed om jeg skulle sende inn disken, og gjorde det, uten at de fant feil.

De sendte den tilbake, og jeg har fremdeles både den samme klikkelyden og samme cpu load problemet.

 

Det må da være disken? HAdde ikke dette problemet da jeg i mellomtiden brukte en 20GB disk jeg måtte kjøpe meg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...