Gå til innhold

Skal lese en engelsk bok. Anbefalinger?


Anbefalte innlegg

The DaVinci Code er jo knall da..(DaVinci-koden på norsk :p )

 

Eller Angels and Deamons(knall!)

 

Jeg både håper og tror at du tuller nå?

6085886[/snapback]

 

Dan Brown er ikke særlig likt av folk som leser mye, men på samme måte som J. K. Rowling har han funnet sin nisje blant uerfarne lesere.

 

Man må gjerne mene at det er dårlige bøker (jeg gjør det), men samtidig synes jeg det er kjempeflott hvis bøkene kan få folk som ellers ikke ville plukket opp en bok, til å gjøre det.

 

Forfatterne ligger uansett godt over min ingangsport til bøker, som var Hardyguttene. Så får man ta bøkene, som det de er, nemlig underholdningslitteratur.

 

Forøvrig får Jan Guillous helt Hamilton, Robert Langdon til å fremstå som en benløs svekling ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

His Dark Matter eier! Anbefales på det varmeste.

Ikke les Silmarillion, med mindre du har fire måneder, fritidsproblemer eller den største hjernen, kunstig eller ikke, siden tidenes morgen. ;)Mange navn å huske på!

Du kan prøve å se om du finner en bok i Bartimeus-trilogien. Morsom, men kanskje litt barnebok.

Ellers kan du prøve deg på litt Inheritance, siden det er temmelig lett å lese, samtidig som historien er temmelig spennende. Meget bra.

1984 har jeg ikke lest, driver på og skal begynne akkurat nå, faktisk.

Ringenes Herre tar vel en del tid, men er verdt "arbeidet".

The Hobbit er faktisk en barnebok, men fortsatt underholdende. Mye bra her også.

 

Ut over det har du fire myriader med halvgode spenningspocketer med mye agenter, russere og pang-pang-gøy. Du kan se etter om du finner noe der.

 

EDIT: Her tenkte jeg skoleoppgave. Sorry. :blush:

Endret av Arang
Lenke til kommentar
The DaVinci Code er jo knall da..(DaVinci-koden på norsk :p )

 

Eller Angels and Deamons(knall!)

 

Jeg både håper og tror at du tuller nå?

6085886[/snapback]

 

Dan Brown er ikke særlig likt av folk som leser mye, men på samme måte som J. K. Rowling har han funnet sin nisje blant uerfarne lesere.

 

Man må gjerne mene at det er dårlige bøker (jeg gjør det), men samtidig synes jeg det er kjempeflott hvis bøkene kan få folk som ellers ikke ville plukket opp en bok, til å gjøre det.

 

Forfatterne ligger uansett godt over min ingangsport til bøker, som var Hardyguttene. Så får man ta bøkene, som det de er, nemlig underholdningslitteratur.

 

Forøvrig får Jan Guillous helt Hamilton, Robert Langdon til å fremstå som en benløs svekling ;)

6086761[/snapback]

Eg vil betrakte meg sjølv som ein person som leser mykje og synest The DaVinci Code, Angels & Demons samt Harry Potter-bøkene er kjempegod lesning.

Lenke til kommentar
The DaVinci Code er jo knall da..(DaVinci-koden på norsk :p )

 

Eller Angels and Deamons(knall!)

 

Jeg både håper og tror at du tuller nå?

6085886[/snapback]

 

Dan Brown er ikke særlig likt av folk som leser mye, men på samme måte som J. K. Rowling har han funnet sin nisje blant uerfarne lesere.

 

Man må gjerne mene at det er dårlige bøker (jeg gjør det), men samtidig synes jeg det er kjempeflott hvis bøkene kan få folk som ellers ikke ville plukket opp en bok, til å gjøre det.

 

Forfatterne ligger uansett godt over min ingangsport til bøker, som var Hardyguttene. Så får man ta bøkene, som det de er, nemlig underholdningslitteratur.

 

Forøvrig får Jan Guillous helt Hamilton, Robert Langdon til å fremstå som en benløs svekling ;)

6086761[/snapback]

Eg vil betrakte meg sjølv som ein person som leser mykje og synest The DaVinci Code, Angels & Demons samt Harry Potter-bøkene er kjempegod lesning.

6091690[/snapback]

 

Nå har jeg ikke lest noe av Rowling ennå, men du kommer vel ikke bort ifra at Dan Brown har en klønete språkbruk og dårlig vokabular? Jeg tenker at dette er noe som irriterer folk som leser mye, men at det forholdvis enkle språket kan være en fordel for folk som ikke har lest så mye på engelsk. Det finnes sikkert også lesehester som digger disse ;)

Lenke til kommentar

jeg har nylig lest ''The catcher in the rye'', ''The Da vinci code'' ( det var den første boka jeg leste på engelsk, og det gikk fin fint. Jeg gjorde jeg faktisk en anmeldelse på den også.) Jeg leste også ''Angels and demons''. De ambigramene er ganske morsomme.

Lenke til kommentar

Hvis du har sans for science fiction så er Isaac Asimov og (bl.a.) hans Foundation-bøker å anbefale.

Edit: George Orwell sin 1984 bør man absolutt få med seg. Vil også anbefale Aldous Huxley sin Brave New World.

I det hele tatt finnes det en mengde bøker som er engasjerende og gode.

Endret av dvd-jan
Lenke til kommentar

Fikk anbefalt disse seriene av en kompis, har lest alle bøkene i Vorkosigan sagaen og den er kjempemorsom og spennende. Det er sci-fi. Alle bøkene i serien var bra, noen av de helt utrolig bra.

 

Send meg en pm hvis du er interessert i hvordan du kan få tak i disse bøkene.

 

Malazan - steven erikson

http://www.scifan.com/series/series.asp?SR_seriesid=1702 5 bøker

 

Vorkosigan - Lois McMaster Bujold

http://www.scifan.com/series/series.asp?SR_seriesid=465 bok 5 - 14

 

Honor Harrington - David Weber

http://www.scifan.com/series/series.asp?SR_seriesid=620 10

bøker

 

Path of the Fury - David Weber

http://www.scifan.com/titles/title.asp?TI_titleid=4419 1 bok

 

Hradani - David Weber

http://www.scifan.com/series/series.asp?SR_seriesid=619 3 bøker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...