Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase: 1994 Mazda RX-7 Type R


SilentNET

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Da var jeg tilbake igjen med ny bil.

 

Jeg fant jo selvfølgelig ut etterhvert at min gamle 2001 Audi A4 ble for kjedelig i lengden, så da måtte jeg ha ny bil. Etter at en veldig strøken Audi S2 ble kjøpt opp under snuten min i Belgia måtte jeg nok en gang lete etter noe annet.

 

Etter mye fram og tilbake falt valget på Mazda og deres RX-7.

 

Bilen jeg nå har kjøpt (pengene ble overført i dag) er en 1994-modell FD3S (tredje generasjons RX-7). Bilen er gammel, men er i veldig god stand, og har lav kilometerstand. Bilen er også profesjonelt bygd om med originale 99+ deler (utseendemessig). Bilen ligner derfor ikke på en 1994-modell, men heller på en 1999-2002-modell RX-7. Som er siste utgave av RX-7 før RX-8 tok over med sin Renesis-motor i 2003. Det eneste som skiller denne bilen fra en original 1999-2002 modell RX-7 er baklyktene.

 

Mazda sin RX-serie har ingen vanlig sylindermotor, men heller en ganske uvanlig rotary (wankel) motor på 1.3 liter (2 x 0.65 liter). Motoren er i tillegg sekvensielt turbomatet med to Hitatchi HT12 turboer. Effekten er ganske respektabel, 239-265 hk på en original bil. Ladetrykket er også relativt lavt, på bare 0.75 bar originalt.

 

Nye bilder:

 

Bilde1_thumb.JPG

Bilde2_thumb.JPG

Bilde3_thumb.JPG

Bilde4_thumb.JPG

Bilde5_thumb.JPG

Bilde6_thumb.JPG

Bilde7_thumb.JPG

Bilde8_thumb.JPG

Bilde9_thumb.JPG

Bilde10_thumb.JPG

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser du skriver at du ikke har fått bilen enda, men jeg går ut fra at du har noe kjennskap til den. Jeg har alltid vært sugen på en slik, men jeg er redd den er liten (les: 195,3cm høy). Hvor høy er du?

5611837[/snapback]

 

Jeg er nok ganske liten selv jeg, med mine beskjedne 175 cm :) Jeg er ikke helt sikker på hvor høy bilen er, men gi meg litt tid så skal jeg finne det ut.

 

Oppdatert: Bilen er 123 cm høy ;)

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Skal ikke komme med noen spørsmål, kun en oppfordring:

 

Behold bilen som den er utseendemessig! Ekstra plastikk i alle bauger og kanter er det verste jeg ser ;)

 

Ellers må jeg bare si at det var en utrolig fin bil!

5612699[/snapback]

 

Det vil mest sannsynlig bli noe baklykter (originale 99+ modell baklykter, i samme stil som resten av bilen). Ellers vil bilen bli som den er utseendemessig.

 

Eventuelt noen små karbondetaljer (speil, vinge, cat-killer etc).

Lenke til kommentar

Nydelig bil du har kjøpt! Bare et par ting jeg lurer på anngående motoren.

Holder den lenge? Synes jeg husker å ha hørt at renesis motorene må byttes etter noen hundre tusen kilometer? Kanskje bare jeg som surrer nå men...

 

Er det en trimmingsvillig motor? Mange av de japanske sportsbilene som er lette å trimme, er dette tilfellet med RX-7?

Lenke til kommentar
Nydelig bil du har kjøpt! Bare et par ting jeg lurer på anngående motoren.

Holder den lenge? Synes jeg husker å ha hørt at renesis motorene må byttes etter noen hundre tusen kilometer? Kanskje bare jeg som surrer nå men...

 

Er det en trimmingsvillig motor? Mange av de japanske sportsbilene som er lette å trimme, er dette tilfellet med RX-7?

5614382[/snapback]

 

Renesis er motoren i Mazda SE3P (RX-8). Motoren i RX-7 (FD3S) er ikke av typen Renesis, men begge motorene er wankel (rotary) motorer.

 

Disse motorene har fått et meget dårlig rykte på seg hos mange, men det er veldig oppskrytt. En wankel må passes på en del mer enn en vanlig motor, og trenger overhaling litt oftere enn en vanlig motor. Temperator, oljetrykk, vanntrykk og vanntemp er alle veldig viktige ting hvis du skal ha en slik bil.

 

Du trenger ikke nødvendigvis å bytte motor. Det holder lenge å overhale. Skru fra hverandre og bytte slitedeler etc. Hvis motoren blir tatt godt vare på trenger den neppe en overhaling før 125 000 - 150 000km. Med andre ord ikke så mye dårligere enn en hvilken som helst annen motor. Det er viktig å huske på at denne motoren går på relativt høyt turtall (8000-8500 rpm). Og wankel i seg selv kan gjerne gå enda høyere (opp mot 10 000 rpm).

 

Motoren i en RX-7 er en liten motor, men fordi det er en wankel kan det ikke sammenlignes direkte med en "vanlig" motor. Alle de kjente japanske sportsbilene har relativt stort motorvolum (det finnes jo mange biler som har betydelig større volum enn dette.. V8 motorer har jo gjerne 4-5 liter motorvolum).

 

RB26DETT - Skyline GT-R. En 2.6 liter twinturbo rekkesekser.

2JZ-GTE - Toyota Supra TT. En 3.0 liter twinturbo rekkesekser.

 

Nissan 300ZX Z32 "Fairlady" har også en 3.0 liter twinturbo rekkesekser uten at jeg husker motorkode i farten.

 

Så har vi Lancer Evolution MR og Celica GT-Four som alle har 2.0 liter rekkefirer motorer med turbo.

 

I tillegg har vi Impreza WRX og WRX STi som kommer med en noe spesiell 2.0 liter boxer motor på 2.0 liter og med turbo. (Bilen leveres med 2.5 liter motor i USA, og ellers i verden fra og med 2006).

 

RX-7 kommer med 1.3 liter wankel med twinturbo.

 

Alle disse bilene er "lett" å trimme. Jeg ville vært litt mer forsiktig med en wankel enn f.eks. en RB26DETT motor. Disse tåler en del mer juling i original stand.

 

Det er derimot ikke noe vanskeligere å bytte en turbo eller to, øke ladetrykket, bygge om eksos og innsug til noe mindre restriktivt f.eks. på en wankel heller. Jeg har sett biler med 450-550 og opp mot 600 hk som fungerer bra.

 

Det er rett og slett avhengig av hvor mye penger du vil bruke. Og hvor viktig det er at bilen fungerer fra dag til dag.

 

Bilen jeg har kjøpt har ikke gått lenger enn 49 000km, og har dermed lenge igjen til den trenger en overhaling.

Lenke til kommentar
Jeg vil liksom vite pris da :blush:

Men ihvertfall. La merke til at den hadde rattet på høyre side. Det er vel mulig å få den med ratt på venstre?

 

Knall bil, vurderer en slik selv :)

 

Hva er planene videre med motor, understell osv?

 

Er enig med Braseth. Ikke invester i masse plastikk og dritt. Den ser konge ut fra før :)

5614434[/snapback]

 

Bilen ble solgt rundt om i verden fra og med 1992 - 1995. Deretter har bilen bare blitt solgt i Asia fram til og med 2002. RX-8 kom i salg i 2003 og tok over for RX-7.

 

* Husk at norske RX-7 i utgangspunktet ikke har baksete, det har de japanske bilene! *

 

Det er derfor fullt mulig å kjøpe seg en bil med rattet på "riktig" side sålenge du holder deg til en gamlere bil. (PS: Min bil er 1994).

 

Pris kan du sjekke rundt omkring på Finn.no (ligger to biler ute der nå, 1992 modeller til 250 000,- NOK + avgifter).

 

Ligger også noen biler på Autodb fra 170 000,- og opp til ca. 250 000,-. Disse bilene har vanligvis fått litt mer juling og dårligere behandling enn japanske biler. Vær og klima her i nord har også en del å si. Gjennomsnittlig kilometerstand på brukte RX-7 i Norge er 100 000 km (ut fra de jeg har sett til salgs).

 

Det er mulig å kjøpe en vraket norsk RX-7 og bytte om interiør fra denne over i en japansk bil. Du vil da få rattet på riktig side. (PS: Husk at også ledningsnett må spleises eller endres).

 

Planene videre er noen små, men viktige endringer. Bedre og ekstra instrumentering (oljetrykk, oljetemp, vanntemp, vanntrykk, ladetrykk++). Noen carbon detaljer(som nevnt tidligere). Gjøre noe med eksos og innsug (HKS Induction Kit RS, HKS Stainless eksos). Det blir muligens også kjøpt f.eks. hovedlykt med luftekanal, HKS V-mount intercooler og noe andre småting for å bedre kjølingen. Som sagt i forrige post så er kjøling veldig viktig for levetiden på disse bilene.

 

Bilen har allerede montert dobbel turbotimer for å ikke drepe turboene. En turbo timer holder kjølesystemet opp selv etter at motoren er stoppet. Etter at temperaturen er kommet ned på et trygt nivå slås kjølingen av. Hvis du ikke har dette må du huske å la bilen stå på tomgang 4-5 minutter etter at du har kjørt hardt. Og selvfølgelig, kjør aldri en turbobil hardt før du har riktig temperatur og trykk på oljen.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Trenger vel ikke å vente i 4-5min før du kan stoppe den?

Har hørt mellom 1 og 2 min jeg..

 

Turbotimer holder vel bare motoren i gang etter at du har skrudd den av og tatt ut nøkkelen..?

Stopper da selv etter innstilt tid..

5615210[/snapback]

 

Poenget er uansett at temperaturen skal synke sånn at du ikke ødelegger turboen(e). Mulig jeg har forklart meg dårlig, men tror ingen liv går tapt fordi :)

Lenke til kommentar
Utrolig fet bil du har fått/får deg!

 

Skal du bytte enderør også ?

5626959[/snapback]

 

Det vil vel kanskje bli byttet eksos ja, som det også står nevnt i mine tidligere svar.

 

Planene videre er noen små, men viktige endringer. Bedre og ekstra instrumentering (oljetrykk, oljetemp, vanntemp, vanntrykk, ladetrykk++). Noen carbon detaljer(som nevnt tidligere). Gjøre noe med eksos og innsug (HKS Induction Kit RS, HKS Stainless eksos). Det blir muligens også kjøpt f.eks. hovedlykt med luftekanal, HKS V-mount intercooler og noe andre småting for å bedre kjølingen. Som sagt i forrige post så er kjøling veldig viktig for levetiden på disse bilene.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Da min kontakt har gitt godkjenning til at jeg kan nevne han her kommer en liten oppdatering.

 

Bilen min er kjøpt gjennom TP-Racing her i Kristiansund, og Trond tar imot bestillinger per e-post fra _seriøse_ kjøpere av Japanske sportsbiler.

 

Siden forumet ikke skal brukes til kjøp/salg lar jeg ganske enkelt være å nevne verken adressen til nettsiden eller e-post adressen til TP-Racing. Jeg er heller ikke ansatt i TP-Racing, og får ikke avslag eller andre fordeler fra dem ved å nevne dette.

 

Hvis dette allikevel er et problem skal jeg redigere bort deler av innlegget så snart jeg får beskjed av moderator.

 

Nærmere informasjon kan gis ved bruk av PM her på forumet.

Lenke til kommentar

Eksosen jeg vil ha på bilen er denne:

 

apexin1.jpg

Apex'i N1 series cat-back system for FD3S.

 

Og luftfilter er dette:

 

Apexi-507-Z001-2.jpg

Apex'i Power Intake.

 

HKS filter ble droppet etter samtale med TP-Racing og deres kontakter i Japan.

 

 

Enten skal bilen kjøre med original returventil og åpent luftfilter, eller så vil jeg bruke en HKS SSQV dump som jeg har liggende fra tidligere prosjekter (uåpnet):

 

bov.jpg

 

Greddy A-pillar mount skal brukes i A-stolpen for ekstra instrumentering:

 

05.jpg

 

* Merk at min bil er høyrestyrt!

 

Blitz Dual Turbo Timer blir brukt for å redusere faren for overoppheting etter hard kjøring:

 

hopup1_1854_18335593.gif

 

 

Det er vel det jeg kommer på i farten.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

HR01100.jpg

 

En modell av bilen jeg har kjøpt meg. Kjøpte den i går kveld på nett. Bilen leveres med ekstra felger, panser, fangere, seter, eksos+++ sånn at du kan "style" den akkurat sånn du vil ha den.

 

Hjulene ruller, panser og dører etc. kan åpnes. Bilen er i størrelsen 1/24 og kostet ca. 300,- NOK med frakt.

 

Og forresten, bilmodellen kan også senkes fordi den har justerbart senkesett ;D Makan til tøff lekebil skal du lete lenge etter.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...