Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase: 1994 Mazda RX-7 Type R


SilentNET

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Grattis med flott bil, gleder meg til oppdatering med bilder fra "reallife". Litt respekt for at du tør å kjøpe bil som er importert, jeg er veldig skeptisk til det.

5653396[/snapback]

 

Jeg har gått hele livet og hatt lyst på skikkelig sportsbil.. Og hvis jeg bare fortsetter å drømmer uten å gjøre noe med det kommer jeg bare til å angre.

 

Så når jeg fikk en telefon fra min kontakt som sa at han hadde kommet over en perfekt bil til en billig penge kunne jeg ikke si nei. Jeg måtte bestemme meg der og da for at ingen andre skulle kjøpe den. Så da ble det bare sånn ;)

 

Tenkte egentlig å ta tiden til hjelp og kjøpe en 99-01 RX-7 i løpet av neste år, men det ville blitt veldig mye dyrere. Og kanskje aldri skjedd. Så når jeg fikk sjans til å kjøpe denne ombygde 94-modellen så slo jeg til.

 

Fikk forresten beskjed natt til i dag. Bilen står klar til å lastes ombord nede på havna i Japan. Den går på båten så snart det dukker opp en båt som skal til Norge/England/Sverige eller Tyskland. Hvis jeg er veldig heldig kommer det en båt i morgen, og da har jeg bilen i Norge til slutten av mars ;)

Lenke til kommentar
Lekkert ;) Er liten drøm å få råd til å kjøpe meg en sånn bil :D Håper arbeidet blir vellykket.

5648148[/snapback]

 

Det er ikke å få råd som er problemet. Dem selges jo i Norge for 170 000,- og oppover ferdig med skilt, og rattet på riktig side. Problemet da er jo gjerne tilstanden bilen er i.. Det er sånn sett skumlere å kjøpe sånn bil i Norge enn det er i Japan.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering på et par ting som er sagt tidligere i tråden.

 

Jeg nevnte vel i første post at effekten var 239-265 hk, og dette gjelder de europeiske og amerikanske bilene. Ikke de japanske. De japanske bilene har 245-280 hk.

 

I tillegg nevnte jeg 125 000 - 150 000km som en ca. grense for når du måtte forvente å overhale motoren. Etter å ha snakket med en rekke amerikanske eiere av bilen har jeg kommet fram til at denne kilometerstanden var vel dårlig gjort mot bilen.

 

De fleste bilene jeg har snakket med (eller rettere sagt eierne deres) har ikke trengt noen form for overhaling utenom vanlige servicer før 160 000 - 200 000 km. Det finnes jo ekstermtilfeller i begge retninger, men sånn alt i alt så bør det være en plass mellom disse to distansene det kan være aktuelt med en overhaling.

 

For å ta et eksempel. En person kjøpte bil fra en tulling som bare hadde tullkjørt hele bilens levetid. Vedkommende som kjøpte bilen fortsatte med denne tullkjøringen og allikevel gikk ikke motoren istykker før rundt 160 000 km. Med vanlig kjøring og godt vedlikehold ville den sikkert holdt til i alle fall 200 000km.

 

Mange biler i japan blir levert med lav kilometerstand, selv om de nå begynner å bli ganske gamle. Kjøper du fra en kilde du stoler på kan du være sikker på at dette tallet stemmer. F.eks. min bil som har kjørt under 50 000 km. Jeg har med andre ord 150 000 km igjen før jeg trenger å overhale / bytte motor. Ikke så dårlig for en 12 år gammel bil.

 

Kjøper du en bil med rundt 100 000 km har du gjennomsnittlig 60 000 - 100 000 km igjen.. Så med mindre du bruker bilen på langkjøring 5 dager i uken kan du ha bilen i 5-10 år (da er bilen blitt 20 år!) før du trenger å overhale. Er dette så ille i grunn? Jeg syns ikke det.

 

Kjøper du derimot en tidlig 90-talls Toyota camry eller noe kan du sikkert kjøre 400 000 km uten noe problemer.. (og ikke noe galt om Camry, jeg har hatt en selv), men jeg tør påstå at RX-7 er en litt morsommere bil å kjøre :)

 

Hvis noen har andre spørsmål om bilen er det bare å spørre. Så skal jeg svare så godt jeg kan.

 

 

PS: Hvis prisen er avskrekkende finnes det jo også en eldre modell (FC3S), som selges meget billig.. Disse finnes med vanlig sugemotor, turbomotor, med tak, og som cab. Pris ligger på ca. 50 000,- i Norge. Et meget godt eksemplar fra Japan kan sikkert skaffes til rundt 80 000,-. Bilene ble laget seint på 80 tallet, tidlig 90 tallet.. 88, 89, 90, 91 og 92.. Den tøffeste utgaven er helt klart RX-7 Turbo II (FC).

 

fc3s(L)fh.JPG

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg fått ankomstdato for bilen min :)

 

12. april kommer bilen til Newcastle, og lastes over til Fjordline. Fjordline går som alle vet fra Newcastle til Bergen. Overfarten tar ca. 24 timer. Jeg flyr nedover til Bergen og plukker opp bilen. Så får vi se på været om jeg kan kjøre hjem (sommerdekk med 265 i bredde...!) eller om jeg kjører på hurtigruta som frakter oss begge trygt hjem til Kristiansund.

 

Gleder meg!

Lenke til kommentar
Hvilken vei kjører du oppover..?

Lærdal..?

5786478[/snapback]

 

Aner ikke enda. Først må jeg se om det blir bra nok vær til å kjøre i det hele tatt. Også får jeg vel ta det mer eller mindre på sparket.

 

Tenkte du på noe spesielt?

 

PS: Bilen skal nedover til Oslo så snart det blir varmt i været for å vises fram. Det blir også dratt på så mange treff som overhodet mulig i 2006, så mulighetene for å få se bilen skal være mange..

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar
Nja, egentlig ikke noe spesielt, bare å se på bilen om jeg var i området, men surret litt med datoene..

 

Men om du skal på treff så er det sikkert plenty med muligheter senere. :)

5787122[/snapback]

 

Jeg stikker som sagt nedover til Oslo, og da har jeg mest sannsynlig med meg en 1996 Mazda RX-7 RZ utgave (japansk bil med RE-Amemiya styling og masse ekstra snacks), og en 2003 Subaru Impreza WRX STi (japansk utgave med masse snacks).. Vi skal nedover på intervju og sikkert en liten photo session. Dato for dette vet jeg ikke enda.

 

Vi som drar nedover er kunder fra TP-R, samt TP-R sin demobil (Impreza). Kanskje vi drar med oss en Toyota Supra TT også, vi får se.. Skyline'ene blir vel hjemme denne gangen. Om ikke broren til Trond tar med seg sin nedover da.. Det vet jeg egentlig ikke. Spørs vel sikkert på om Trond har tid eller ikke.

 

Moro skal det uansett bli :)

Lenke til kommentar
Ah, såpass.

Har du noe bilde av Imprezaen til TP-R?

Sist jeg så den var den litt skada og skulle fikses og hellakkeres..

5789490[/snapback]

 

Bilen har fortsatt noen kosmetiske skader, men skal ribbes helt og rettes opp/lakkes ganske snart hvis alt går etter planen.

 

I tillegg kom det nytt eksosanlegg og nye bremser i posten i dag, som skal byttes i helga. Så den blir nok god som gull til sommeren :)

 

Jeg har forresten kjørt bilen... Den går godt! Skremmende godt.

Lenke til kommentar
Rå bil absolutt, selv om jeg ikke har så mye tilovers for mixmastere så var denne virkelig snadder!

5791290[/snapback]

 

Takk! Men.. Mixmastere? ;)

5791861[/snapback]

Tipper det går i samma gata som riskokere.. :p

5791971[/snapback]

 

RX-7 er nå vel ikke noe riskoker.. Herre! Greit om jeg hadde kjøpt en 10 år gammel Civic med mer ettermontert plastikk enn en cola-flaske fabrikk bruker på et år, men denne er jo original og stilren.

 

Mulig at folk har forskjellig definisjon av "riskoker", men i mitt hode er det et banneord :p Det første jeg tenkte på var symaskin, strikkmotor, turtallsmaskin etc.. Siden mixmastere også gir fra seg den litt karakteristiske symaskin lyden ;) Og motoren i RX-7 er jo en motor med høyt turtall. Nok en gang noe likt en Civic, uten sammenligning forøvrig.

 

PS: Jeg liker Civic veldig godt jeg, så ikke noen føler seg støtt her nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...