Gå til innhold

Sniktitt på Nokia N80


Anbefalte innlegg

hva skal man med 3 megapiksler når optikken suger da?

5604634[/snapback]

Du har hatt den i hånda og sett på kvaliteten av bildene?

Nei, da får du slutte å syte.

Ingen mobiler som er solgt pr.idag har jo god optikk uansett.

Denne telefonen er rettet mot PROFFBRUKERE, der kamera ikke trengs.

 

 

 

Etter 1 år fra Nokia, blir denne meget bra da jeg ikke liker SE :thumbdown: (Qtek er en annen ting :dribble: )

5604781[/snapback]

 

Men den har jo et kamera? Disse kameraen irriterer meg, de er fordyrende, gjør telefonen større og skjørere. Om Man ikke trenger kamera, så fjern det....

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dere som sitter å klager ovet at mobilen er full av funksjoner irriterer meg. Selv om akrautt DU ikke trenger kamera, så vil det store flertallet ha det. Samme er det med diverse programmer som er instalert. Selv om kanskje ikke DU trenger spill eller kalkulator, så trenger det store flertallet det. Nokia kan ikke skreddersy mobiler akrautt for ditt behov. De må prøve å tilfredstille den store massen.

Lenke til kommentar

Vel, for en som har ventet på at 6280 skulle komme inn til butikkene her i landet siden i høst en gang :no: så begynner N80 å høres litt mere interessant ut.

 

Tror nok jeg vil vente litt til å heller kjøpe N80 nå. I følge diverse internett butikker kommer ikke 6280 før i midten av mars og da kan jeg like godt kjøpe en N80!

Endret av xeos
Lenke til kommentar
står 3timer taletid, men hva med standby, og det som jeg kommer til å se litt på, hvor lenge holder den med musikkavspilling?

5607603[/snapback]

3 timer tale og 192 timer standby, og det er i GSM. Tviler du får noe mer enn 4-5 timer musikk av denne.
Nokia kan ikke skreddersy mobiler akrautt for ditt behov. De må prøve å tilfredstille den store massen.

5608493[/snapback]

Nokia har uttalt de ønsker å ha en portefølje som dekker så mange forskjellige behov som mulig, og en talsmann uttalte at han kunne ønske de kunne lage en telefon til hver. Om du ser på antall lanserte telefoner fra Nokia i dag og for bare to år siden skal du se at det er i hvert fall dobbelt så mange, om ikke tre ganger flere telefoner fra Nokia nå.

 

Det er derfor rart at Nokia knapt har noen mid-end og high-end telefon uten kamera, foruten de tre fra Eseries.

Lenke til kommentar
dere som sitter å klager ovet at mobilen er full av funksjoner irriterer meg. Selv om akrautt DU ikke trenger kamera, så vil det store flertallet ha det. Samme er det med diverse programmer som er instalert. Selv om kanskje ikke DU trenger spill eller kalkulator, så trenger det store flertallet det. Nokia kan ikke skreddersy mobiler akrautt for ditt behov. De må prøve å tilfredstille den store massen.

5608493[/snapback]

 

Problemet er at kamera "skader" andre funskjoner på mobilen, og jeg vet om maaange som ikke bruker kameraet i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt upresist av meg kanskje, men jeg tenker på følgende scenario; arbeidsdagen er halvferdig og du har brukt tlf aktivt - dvs snakket i 1 time, brukt avtalebok/kalender og sms flittig. Batteriet som var nyladet i morges er nå under 50%. Så ringer en viktig kontakt på videotelefon. Du får til 30 minutter der før batteriet er _helt_ tomt. Så står du da uten telefon, avtalebok og det meste, og framdeles er bare halve dagen ferdig. Om du ikke har med ekstra batteri eller kan sitte på kontor i 1 time å lade, så sliter du. Da er spørsmålet - kommer du til å stole på den telefonen?

Det er derfor jeg sier at det ikke er en MOBIL telefon, og at alle slike som er ment for proffsegmentet og som ikke klarer mer enn noen få timer bør automatisk få strykkarakter.

Når tlf er oppgitt med 3 timer tale kan du gå ut fra at den ikke har noe mer om du bruker GPRS og/eller 3G. Og med stor skjerm får du ikke mye mer om du bare bruker avtalebok/sms heller. Jeg har selv en N6270, og synes skjermen (240x320) er ubeskrivelig bra, kaldender/avtalebok er fantastisk (framdeles serie 40) og at det generelt er en bra telefon. Men den har samme batteri som N6820, og under halve standbytiden. Men telefonen er i seg selv så stor at den kunne ha brukt et ordentlig batteri (1150 mAh eller mer) istedet for 850.

Men hvis ikke engang testerne av mobiltelefoner forstår dette og har vett nok til å kommentere det, så er det tvilsomt at produsenter kommer til å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg et par ting ?

For det første; batterilevetiden.., regner med at det er 3 timer i 3g-nettet ?

Er det i det hele tatt vits i å bruke dette nettet utenom videosamtaler ?

 

Hvis det over er riktig, er det noen som vet batteritiden i vanlig gsm-nett ?

5610056[/snapback]

 

Du kan ta en titt på denne:

http://www.mobile-review.com/review/nokia-6280-en.shtml

for en grundig review av en liknende telefon.

 

Det du kan regne med er at når det står 3 timer levetid ved tale er det i 900/1800 GSM-nett. For 3G, dvs 2,1 GHz nett er det noe mindre. Hvis blåtann står på i tillegg får du muligens 90 (!) minutter (hvis du bruker tlf som modem for PC over 3G).

 

Standby er i disse dager aldri over 100-120 timer, selv om skjermen tilsynelatende er av og tlf ikke gjør noe. Jeg har hørt at noen rapporterer mer i standby, men jeg tror det gjelder bare hvis tlf ligger i ro i et område som har god dekning (når den snakker med ny mobilmast bruker den mye strøm).

Endret av stigh
Lenke til kommentar
Standby er i disse dager aldri over 100-120 timer, selv om skjermen tilsynelatende er av og tlf ikke gjør noe. Jeg har hørt at noen rapporterer mer i standby, men jeg tror det gjelder bare hvis tlf ligger i ro i et område som har god dekning (når den snakker med ny mobilmast bruker den mye strøm).

5610876[/snapback]

Amobil skrev for ikke så lenge siden at differansen mellom oppgitt batteritid og reell batteritid har blitt mindre de siste årene. Interessant det du sier om bytte mellom mobilmaster, noe jeg aldri har tenkt over.

 

K750i, W800, Z520 og P990 har alle 400 timer standby. Om jeg bruker min K750 lite kan den holde over to uker mellom hver lading

 

Utenom akkurat det er jeg veldig enig med deg - en profftelefon skal holde en god arbeidsdag, minst!

 

[edit]Mange skriveleif :p

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

To uker er veldig bra (min gamle N6310i greide det)! Imponert.

Men jeg er klar over at SEricsson har noe mer sofistikert programvare enn Nokia, så de greier antageligvis å sende tlf på en 'dypere' standby enn nokia. Årsaken til at jeg allikevel velger nokia er at den får noe bedre dekning enn ericsson - der jeg er (jeg vet at mange mener SE er perfekt - vil ikke blande meg inn i det). Følelsen jeg får er at nokia sender mer strøm/effekt hele tiden enn SE.

 

Skrivefeil? Dialekt! OK jeg er trønder..

Endret av stigh
Lenke til kommentar
Følelsen jeg får er at nokia sender mer strøm/effekt hele tiden enn SE.

5611085[/snapback]

Hmmm, dette vil i så fall gjenspeile seg i stråling, og når Nokia ikke kommer så mye dårlige ut enn SE på stråling tviler jeg på at dette er tilfellet. Høres rart ut at det skal være bedre dekning med Nokia enn SE, men hører utrolige historier rett så det er så sier ikke at det ikke kan være tilfellet. Selv er min neste telefon en Nokia, men det skyldes ikke misnøye med SE (blir en Nokia E60 - uten kamera :)).
Skrivefeil?

5611085[/snapback]

Hehe, mente i mitt innlegg. Satt en [edit] foran nå. :p
Lenke til kommentar

Jepp, har sett at strålingsmengde som N og SE sender er sammenlignbar. Ergo burde dekning være identisk. Men jeg har observert at på et av de 'vanskelige' steder jeg pleier å jobbe er det nokiatelefoner som oftest får dekning, og SE er variabel. Mht LG og samsung får de _ingen_ dekning der, som regel.

Jeg har en mistanke om at det har med programvaren sin feilkorreksjon å gjøre - men vet ikke..

Ja ser fram til E-serien (70).

Endret av stigh
Lenke til kommentar
Jepp, har sett at strålingsmengde som N og SE sender er sammenlignbar. Ergo burde dekning være identisk. Men jeg har observert at på et av de 'vanskelige' steder jeg pleier å jobbe er det nokiatelefoner som oftest får dekning, og SE er variabel. Mht LG og samsung får de _ingen_ dekning der, som regel.

Jeg har en mistanke om at det har med programvaren sin feilkorreksjon å gjøre - men vet ikke..

Ja ser fram til E-serien (70).

5611359[/snapback]

 

Det spørs vel litt på hvordan antennen er konstruert også?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jepp, har sett at strålingsmengde som N og SE sender er sammenlignbar. Ergo burde dekning være identisk. Men jeg har observert at på et av de 'vanskelige' steder jeg pleier å jobbe er det nokiatelefoner som oftest får dekning, og SE er variabel. Mht LG og samsung får de _ingen_ dekning der, som regel.

Jeg har en mistanke om at det har med programvaren sin feilkorreksjon å gjøre - men vet ikke..

Ja ser fram til E-serien (70).

5611359[/snapback]

 

Det spørs vel litt på hvordan antennen er konstruert også?

 

AtW

5612283[/snapback]

Hva mener du?

Lenke til kommentar
Jepp, har sett at strålingsmengde som N og SE sender er sammenlignbar. Ergo burde dekning være identisk. Men jeg har observert at på et av de 'vanskelige' steder jeg pleier å jobbe er det nokiatelefoner som oftest får dekning, og SE er variabel. Mht LG og samsung får de _ingen_ dekning der, som regel.

Jeg har en mistanke om at det har med programvaren sin feilkorreksjon å gjøre - men vet ikke..

Ja ser fram til E-serien (70).

5611359[/snapback]

 

Det spørs vel litt på hvordan antennen er konstruert også?

 

AtW

5612283[/snapback]

Hva mener du?

5613044[/snapback]

 

Denne strålingen måler vel hvor mye eneergi kroppern tar opp innenfor et visst tidsintervall om når du bruker telefonene, la oss i et ekstremt tilfelle si at det er en 1 meter høy stang opp av telefonene og det sitter en antenne på den, den kan ha endel høyere sendeeffekt en en som sitter helt inntil hodet ditt, samtidig som strålingen er den samme. Dette er et estremt eksempel, men poenget mitt er at samme stråling ikke nødvendigvis betyr samme sendeeffekt. Størrelsen på selve antennen spiller vel også inn på mottaksforholdene?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg hadde i grunnen gledet meg til N80 jeg :( Men hvis det er så dårlig batteri som er blitt omtalt her, tror jeg at jeg blir nødt å vente med å kjøpe den. Kjipt at de ikke klarer å lage skikkelige batterier nå til dags, som varer en stund. :hrm:

 

EDIT:

3 timer tale og 192 timer standby, og det er i GSM. Tviler du får noe mer enn 4-5 timer musikk av denne.

Det sies at det er 3 timers taletid på Nokia N80, men hvorfor er det da ingen som reagerer på at den nye SE-mobilen, "Wilma" eller K800i, har kun 2,5 timer taletid?? Litt forvirret her :hmm:

 

Tale og standbytid er oppgitt å være henholdsvis 2,5 og 350 timer i UMTS-nettet og 7 og 350 timer i GSM-nettet.

Fant disse opplysningene i denne artikkelen.

Endret av 260202
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...