Gå til innhold

Halv pris på dobbelkjerner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
TL1000S: Nei, det var futuremark sin topp 20 liste jeg siktet til, en Intel inne på lista her.  :tease:

5607274[/snapback]

 

Vil tro det er 100:1 AMD x2:Intel D mht antall som "satser" på å være med på den rankingen der. Var derfor overrasket over å se en Intel D såpass høyt oppe. Mulig dette forholdet endrer seg når HK samt CPU blir tilgjengelige basert på Merom.. Vi får se..

Uansett.. dette har lite med at Intel reduserer prisene på dual..

De som satser på å "vinne" på ORB'en er ikke så veldig opptatt av hverken pris eller billgmodellene hverken av AMD eller Intel. De velger det systemet/oppsettet/CPU'en som gir "status og ære".. Der byttes chipset/CPU/GPU etter hva som er best. I mange "benches" er det pt. AMD.. eller Dothan.. ihvertfall 3DMark'ene.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Disse løsningene er jo fine, men du får det sjeldent (aldri(?)) helt stille, mao den laveste lyden du klarer å få til er høyere, de er også dyrere, og mer upraktisk.

 

AtW

5606917[/snapback]

 

Altså...

Enten har du lydløs passiv kjøling.. eller så har du "aktiv" kjøling = vifter eller vann/pumpe/radiator m/vifte ("i fonna ute" eller i/på kabinett).

Du har en X2.. jeg har (bl.a) en Venice (og Newcastle.. Sempron64)..

Disse går (relativt) kjølig med TDP-rating på 62-89w (dersom jeg husker rett).

Likefult har de montert kjøler/vifter som lager lyd.. (Har du fremdeles original vifte til din X2.. eller en stillegående heatpipe..? Jeg kjører så godt som aldri med originalt kjøling.. det går i "high-end" heatpipes med stillegående 92/120mm vifter på laveste hastighet..uansett Intel/AMD)

Diskusjonen her var om det ble så mye mer bråk med "Netburst" dual.. Det blir det *ikke* sålenge man snakker konvensjonell kjøling.. Men mer varme.. det blir det..

:)

5607114[/snapback]

 

Hehe, hva diskusjonene handler om er jo greit nok, men du svarte jo på mitt innlegg, og der sa jeg at kaldere CPUer er billigere og enklere å gjøre stille. Og dessuten at det absolutt stilleste du kan få de som regel er på et lavere nivå (dvs ihvertfall med noenlunde edruelige midler). Og jeg står fortsatt for det.

 

Min X2 er kjølt med en passiv radiator.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Og dessuten at det absolutt stilleste du kan få de som regel er på et lavere nivå (dvs ihvertfall med noenlunde edruelige midler).

5607606[/snapback]

Hva betyr denne setningen egentlig? :hmm:

(Jeg klarer ikke å oppfatte hva som menes her) :(

 

 

Min X2 er kjølt med en passiv radiator.

 

5607606[/snapback]

Imponerende.. :thumbup:

Hvilken løsning er dette?

Og bruker du PC'n til annet enn surfing/diskusjon/nedlasting?

:)

Hva blir temperatur dersom du kjører dual prime i noen timer? Eller 20-loop i 3DMark01?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Og dessuten at det absolutt stilleste du kan få de som regel er på et lavere nivå (dvs ihvertfall med noenlunde edruelige midler).

5607606[/snapback]

Hva betyr denne setningen egentlig? :hmm:

(Jeg klarer ikke å oppfatte hva som menes her) :(

 

 

Min X2 er kjølt med en passiv radiator.

 

5607606[/snapback]

Imponerende.. :thumbup:

Hvilken løsning er dette?

Og bruker du PC'n til annet enn surfing/diskusjon/nedlasting?

:)

Hva blir temperatur dersom du kjører dual prime i noen timer? Eller 20-loop i 3DMark01?

5607707[/snapback]

 

Det jeg mener er at en varm CPU kasnkje kan komme ned på 25 db, mens en kald CPU kan du få ned på 20 db feks (dette er tall tatt ut av lufta). Dvs går du til veldig drastiske steg, så går du vel begge to helt stille. (flytter PCen ut av rommet feks:)) Men sånn innenfor rimlighetens grenser.

 

Det er en zalman reserator 1+, den kjøler også skjermkortet og chipesett. Har ikke kjørt 3dmark, men prøvd med prime. Og da blir CPUen litt over 50 grader etter noen timer (kanskje 52-53).

 

Jeg må innrømme at jeg kanskje ikke er noe godt eksemple på en person som har enorm nytte av det mindre effektforbruket, jeg betaler ikke for strømmen, og i vinterhalvåret pleier jeg å slå av CnQ og bruke radiatoren som fotvarmer :)

 

EDIT: bruker PCen stort sett tilsurfing, film, skole, komprimering av musikk og slike mer eller mindre lette oppgaver ja. Men jeg er en veldig ivrig multitakser :)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ach so!.. :)

Du har en sånn Zalman ja.. Den har jeg sikla på en stund selv..

Ville jo være genialt på en sånn "Smithfield"/"Presler"...Blir som ha sentralfyr igjen (som jeg "vokste opp med" i blokk i Grouruddalen).. :) Den X2'en din trenger den jo egentlig ikke.. ville faktisk tro den hadde klart seg med et stor "vanlig" heatpipe (stor kobbersink) uten vifte til ditt bruk :)

(Ikke noe tvil om at de nyere utgavene av A64 drar lite strøm/utvikler lite varme .. er meget imponert over hvor kjølig min Venice 3000+ går.. selv på 1.52Vore@300x9. Egentlig "overkill" med min Xp90cu og 92mm@1000rpm) :thumbup:

Lenke til kommentar
Ach so!.. :)

Du har en sånn Zalman ja.. Den har jeg sikla på en stund selv..

Ville jo være genialt på en sånn "Smithfield"/"Presler"...Blir som ha sentralfyr igjen (som jeg "vokste opp med" i blokk i Grouruddalen).. :)  Den X2'en din trenger den jo egentlig ikke.. ville faktisk tro den hadde klart seg med et stor "vanlig" heatpipe (stor kobbersink) uten vifte til ditt bruk :)

(Ikke noe tvil om at de nyere utgavene av A64 drar lite strøm/utvikler lite varme .. er meget imponert over hvor kjølig min Venice 3000+ går.. selv på 1.52Vore@300x9. Egentlig "overkill" med min Xp90cu og 92mm@1000rpm)  :thumbup:

5608369[/snapback]

 

Joa, men problemet da er å dra varmen ut av kabinettet, og da trenger man vifter, pluss litt planlegging og innsatsvilje, jeg fant ut at vannkjøling var en enkel og grei løsning som kjøler både CPU, GPU og NB på en god måte, og det er jo kjket å kunne ta trykket når det trengs (encoding feks bruker jo faktisk ganske mye CPU).

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg bruker også en ganske lydløs konfigurasjon, har radiator på veggen, forran ett "ventilasjons hull", og en Papst 120mm 18 db vifte, som går på 5v(tilnærmet null støy) Fra radiatoren går det slangar te ein 40 liters tank, og derfra blir vannet pumpet inn i pc`en med en egen pumpe. Cpu,Nb og GPU blir kjølt av denne løsningen. Har ca. 28grader på cpu ved idle, og ca. 40 ved load. (2,7ghz Opteron Dual Core)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg bruker også en ganske lydløs konfigurasjon, har radiator på veggen, forran ett "ventilasjons hull", og en Papst 120mm 18 db vifte, som går på 5v(tilnærmet null støy) Fra radiatoren går det slangar te ein 40 liters tank, og derfra blir vannet pumpet inn i pc`en med en egen pumpe. Cpu,Nb og GPU blir kjølt av denne løsningen. Har ca. 28grader på cpu ved idle, og ca. 40 ved load. (2,7ghz Opteron Dual Core)

5609077[/snapback]

:dribble:

Høres ut til å være mer enn nok kjøling til å kjøle ned en "Presler"@5Ghz.. som da vil kjøre i sirkler rundt din elskede Opteron i benching... :tease:

 

PS.

Bare misunnelig selvsagt.. både på "riggen" og bilen (men jeg har da lappen... enn så lenge).. :D

Lenke til kommentar
Er det noe 64bits alternativ før Conroe og Monroe?

5609095[/snapback]

Ikke fra intel for bærbare, men intel har 64bit alternativer til desktop. Dvs. Pentium4, Pentium D og Pentium EE og Celeron D. Instruksjonene som for noen år siden hadde kodenavn x86-64 fikk til slutt det offisielle navnet AMD64. Intel vegrer seg selvfølgelig for å bruke et navn som inneholder "AMD" så de har kamuflert instruksjonene ved å kalle de for noe så kryptisk som EM64T. Det er akkurat de samme instruksjonene som AMD i sin tid fant opp og definerte, men altså under et psaudonym.

 

PS. Den nye brikken for bærbare har kodenavn Merom og ikke Monroe ;) (Det ser ut til å være vanskelig å huske da jeg har sett det stavet på en rekke andre måter: Meron, Moron, Memron, Merome og nå (Marilyn?) Monroe)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Ach so!.. :)

Du har en sånn Zalman ja.. Den har jeg sikla på en stund selv..

Ville jo være genialt på en sånn "Smithfield"/"Presler"...Blir som ha sentralfyr igjen (som jeg "vokste opp med" i blokk i Grouruddalen).. :)  Den X2'en din trenger den jo egentlig ikke.. ville faktisk tro den hadde klart seg med et stor "vanlig" heatpipe (stor kobbersink) uten vifte til ditt bruk :)

(Ikke noe tvil om at de nyere utgavene av A64 drar lite strøm/utvikler lite varme .. er meget imponert over hvor kjølig min Venice 3000+ går.. selv på 1.52Vore@300x9. Egentlig "overkill" med min Xp90cu og 92mm@1000rpm)  :thumbup:

5608369[/snapback]

 

Joa, men problemet da er å dra varmen ut av kabinettet, og da trenger man vifter, pluss litt planlegging og innsatsvilje, jeg fant ut at vannkjøling var en enkel og grei løsning som kjøler både CPU, GPU og NB på en god måte, og det er jo kjket å kunne ta trykket når det trengs (encoding feks bruker jo faktisk ganske mye CPU).

 

 

AtW

5608916[/snapback]

 

Hei ATWindsor.

 

Jeg har lest litt rundt på forum for å oppdatere meg på eventuelt innkjøp til HTPC. Ser da at AMD har ett oppgitt effektforbruk på 89 Watt på X2 939 socket(Cool n' Quiet), og Intel har 95 watt på sine dual core til LGA775 socket (Speedstep).

 

Hvor stor forkjell er det mellom disse i reel tempratur utvikling, forutsatt at de har samme kjøleløsning, i grader celsius sånn ca?

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar
Ach so!.. :)

Du har en sånn Zalman ja.. Den har jeg sikla på en stund selv..

Ville jo være genialt på en sånn "Smithfield"/"Presler"...Blir som ha sentralfyr igjen (som jeg "vokste opp med" i blokk i Grouruddalen).. :)  Den X2'en din trenger den jo egentlig ikke.. ville faktisk tro den hadde klart seg med et stor "vanlig" heatpipe (stor kobbersink) uten vifte til ditt bruk :)

(Ikke noe tvil om at de nyere utgavene av A64 drar lite strøm/utvikler lite varme .. er meget imponert over hvor kjølig min Venice 3000+ går.. selv på 1.52Vore@300x9. Egentlig "overkill" med min Xp90cu og 92mm@1000rpm)  :thumbup:

5608369[/snapback]

 

Joa, men problemet da er å dra varmen ut av kabinettet, og da trenger man vifter, pluss litt planlegging og innsatsvilje, jeg fant ut at vannkjøling var en enkel og grei løsning som kjøler både CPU, GPU og NB på en god måte, og det er jo kjket å kunne ta trykket når det trengs (encoding feks bruker jo faktisk ganske mye CPU).

 

 

AtW

5608916[/snapback]

 

Hei ATWindsor.

 

Jeg har lest litt rundt på forum for å oppdatere meg på eventuelt innkjøp til HTPC. Ser da at AMD har ett oppgitt effektforbruk på 89 Watt på X2 939 socket(Cool n' Quiet), og Intel har 95 watt på sine dual core til LGA775 socket (Speedstep).

 

Hvor stor forkjell er det mellom disse i reel tempratur utvikling, forutsatt at de har samme kjøleløsning, i grader celsius sånn ca?

5941541[/snapback]

 

Jeg prøvde å grave opp noen graafer om effektforbruk på de to forskjellige CPUene, men jeg kunne ikke finne en på stående fot (kan sverge på at jeg har sett en på anand ihvertfall), men det er uansett ikke så lett å estimere en temperaturforskjell sånn helt uten videre, det vil variere på hvor effektivt systemet transporterer bort varme, det er greiere å se på effekten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg prøvde å grave opp noen graafer om effektforbruk på de to forskjellige CPUene, men jeg kunne ikke finne en på stående fot (kan sverge på at jeg har sett en på anand ihvertfall), men det er uansett ikke så lett å estimere en temperaturforskjell sånn helt uten videre, det vil variere på hvor effektivt systemet transporterer bort varme, det er greiere å se på effekten.

 

AtW

5942376[/snapback]

 

Enda en "bumpet" tråd.. greit nok det... :)

Det tok 30sek å finne artikkelen. som er en av flere artikler om 805D vs. X2 3800+.

Ref annen tråd har jeg selv begge CPU'er og kan bekrefte at "rating" ikke har så veldig mye med virkeligheten å gjøre. Mulig X2 3800+ har TDP på 89watt vs. 805D på 95watt.

Det er nok max.load uklokket (X2) vs. "average load" (805D).

805D'n bruker myyyye mer strøm.. utvikler "groteskt" med varme.. enn X2 3800+..ikke minst klokket (som man bør gjøre med en 805D) :)

Dersom du ikke er "fan" av AMD eller Intel bør det være lett å gjøre seg opp en mening om hva man vil velge av kandidatene.. utifra egne preferanser om pris vs. ytelse.. stillegående/kjølig/laveffekt system kontra ekstremklokker/ekstremkjøling/gratis strøm.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å grave opp noen graafer om effektforbruk på de to forskjellige CPUene, men jeg kunne ikke finne en på stående fot (kan sverge på at jeg har sett en på anand ihvertfall), men det er uansett ikke så lett å estimere en temperaturforskjell sånn helt uten videre, det vil variere på hvor effektivt systemet transporterer bort varme, det er greiere å se på effekten.

 

AtW

5942376[/snapback]

 

Enda en "bumpet" tråd.. greit nok det... :)

Det tok 30sek å finne artikkelen. som er en av flere artikler om 805D vs. X2 3800+.

Ref annen tråd har jeg selv begge CPU'er og kan bekrefte at "rating" ikke har så veldig mye med virkeligheten å gjøre. Mulig X2 3800+ har TDP på 89watt vs. 805D på 95watt.

Det er nok max.load uklokket (X2) vs. "average load" (805D).

805D'n bruker myyyye mer strøm.. utvikler "groteskt" med varme.. enn X2 3800+..ikke minst klokket (som man bør gjøre med en 805D) :)

Dersom du ikke er "fan" av AMD eller Intel bør det være lett å gjøre seg opp en mening om hva man vil velge av kandidatene.. utifra egne preferanser om pris vs. ytelse.. stillegående/kjølig/laveffekt system kontra ekstremklokker/ekstremkjøling/gratis strøm.

5943460[/snapback]

 

Takker for gode svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...