Gå til innhold

Halv pris på dobbelkjerner


Anbefalte innlegg

Er dette begynnelsen på en prisdumping-kampanje fra Intel?  Ser man bort fra pris alene, så er det lite som gjør Pentium-D serien interessant etter min mening.

5602978[/snapback]

 

Tsja, hva med ytelse/pris? Det er ikke lite interessant etter min mening. Her er det kanskje mer meningsfylt å se to faktorer i forhold til hverandre, enn to hver for seg.

5603002[/snapback]

Det som teller i dag er ytelse/watt/pris, og hvis det kun er på pris som Pentium-D serien er konkurransedyktig så er den fortsatt lite interessant etter min mening.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Er dette begynnelsen på en prisdumping-kampanje fra Intel?  Ser man bort fra pris alene, så er det lite som gjør Pentium-D serien interessant etter min mening.

5602978[/snapback]

 

Tsja, hva med ytelse/pris? Det er ikke lite interessant etter min mening. Her er det kanskje mer meningsfylt å se to faktorer i forhold til hverandre, enn to hver for seg.

5603002[/snapback]

Det som teller i dag er ytelse/watt/pris, og hvis det kun er på pris som Pentium-D serien er konkurransedyktig så er den fortsatt lite interessant etter min mening.

5603247[/snapback]

 

Riktig.. etter din mening..:)

For de av oss som er "hekta på klokking"... så vil det være interessant å se/teste ytelsene på en (nå snart) rimelig 930D.

Ellers er jeg enig med deg at det er trist at man bør ha god vannkjøling for å kunne bruke CPU'en til noe.. annet enn varmeovn/teste ut "thermal throttling" i praksis :)

(EDIT: I overklokket tilstand altså)..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Er dette begynnelsen på en prisdumping-kampanje fra Intel?  Ser man bort fra pris alene, så er det lite som gjør Pentium-D serien interessant etter min mening.

5602978[/snapback]

 

Tsja, hva med ytelse/pris? Det er ikke lite interessant etter min mening. Her er det kanskje mer meningsfylt å se to faktorer i forhold til hverandre, enn to hver for seg.

5603002[/snapback]

Det som teller i dag er ytelse/watt/pris, og hvis det kun er på pris som Pentium-D serien er konkurransedyktig så er den fortsatt lite interessant etter min mening.

5603247[/snapback]

 

Riktig.. etter din mening..:)

For de av oss som er "hekta på klokking"... så vil det være interessant å se/teste ytelsene på en (nå snart) rimelig 930D.

Ellers er jeg enig med deg at det er trist at man bør ha god vannkjøling for å kunne bruke CPU'en til noe.. annet enn varmeovn/teste ut "thermal throttling" i praksis :)

(EDIT: I overklokket tilstand altså)..

5603271[/snapback]

For dem som er hekta på klokking, så burde vel de rimeligste modellene i Sempron/Celeron-D seriene gi enda bedre valuta for pengene? Med mindre man må ha mer enn én kjerne selvsagt, siden disse nok ikke kommer i dobbelkjerne-versjoner før til neste år.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
For dem som er hekta på klokking, så burde vel de rimeligste modellene i Sempron/Celeron-D seriene gi enda bedre valuta for pengene? Med mindre man må ha mer enn én kjerne selvsagt, siden disse nok ikke kommer i dobbelkjerne-versjoner før til neste år.

5603399[/snapback]

 

Enig her også... Har en stund fulgt med om det kom noen Celeron D "Presler" jeg kunne teste.

På disse er jo ikke varme/kjøle-problemet så stort at det gjør noe på full load (i forhold til Pentium-"storebrødre").

Sempron har jeg også god erfaring med.. særlig siste revisjon som bruker lite strøm og går kjølig.. (klokker bra gjør de også).. :)

 

Skyline:

Prøv å oppdatere deg litt på xs.org..... "Netburst-arkitekturen" yter bra..selv om vi nok kan være enig i til en høy pris (kjøling/strømforbruk).

Dersom du bedriver ekstremklokking og har ditto kjøling yter P4D'en (særlig 9n0-serien) meget bra på høy klokk.. like bra eller bedre enn din elskede Opty (selv en ditto kjølt/klokket A64).

(En annen sak er jo strømregningen da).. :D

 

Dessuten blir rådet ditt enda dårligere med tanke på topic...

Intel setter prisene ned.. AMD skrur prisene opp (Opteron)..

Lenke til kommentar
For dem som er hekta på klokking, så burde vel de rimeligste modellene i Sempron/Celeron-D seriene gi enda bedre valuta for pengene? Med mindre man må ha mer enn én kjerne selvsagt, siden disse nok ikke kommer i dobbelkjerne-versjoner før til neste år.

5603399[/snapback]

 

Enig her også... Har en stund fulgt med om det kom noen Celeron D "Presler" jeg kunne teste.

På disse er jo ikke varme/kjøle-problemet så stort at det gjør noe på full load (i forhold til Pentium-"storebrødre").

Sempron har jeg også god erfaring med.. særlig siste revisjon som bruker lite strøm og går kjølig.. (klokker bra gjør de også).. :)

 

Skyline:

Prøv å oppdatere deg litt på xs.org..... "Netburst-arkitekturen" yter bra..selv om vi nok kan være enig i til en høy pris (kjøling/strømforbruk).

Dersom du bedriver ekstremklokking og har ditto kjøling yter P4D'en (særlig 9n0-serien) meget bra på høy klokk.. like bra eller bedre enn din elskede Opty (selv en ditto kjølt/klokket A64).

(En annen sak er jo strømregningen da).. :D

 

Dessuten blir rådet ditt enda dårligere med tanke på topic...

Intel setter prisene ned.. AMD skrur prisene opp (Opteron)..

5603629[/snapback]

 

Tja, hvor mangen Intel ligger det på 3dmark06 topp20? ;)

Lenke til kommentar
Det som teller i dag er ytelse/watt/pris, og hvis det kun er på pris som Pentium-D serien er konkurransedyktig så er den fortsatt lite interessant etter min mening.

5603247[/snapback]

En cpu som LAGER strøm og som er gratis vil fremdeles være lite interessant for deg så lenge det står Intel på IHS`en tipper jeg.

 

Brenner tampen?

;)

Lenke til kommentar
Det som teller i dag er ytelse/watt/pris, og hvis det kun er på pris som Pentium-D serien er konkurransedyktig så er den fortsatt lite interessant etter min mening.

5603247[/snapback]

En cpu som LAGER strøm og som er gratis vil fremdeles være lite interessant for deg så lenge det står Intel på IHS`en tipper jeg.

 

Brenner tampen?

;)

5605258[/snapback]

 

Hmm? Watt betyr da bare energi per sekund, det kan da like gjerne være et forbruk som en produksjon?

 

AtW

Lenke til kommentar

Gjør det noe med en liten varmeovn nå i kulda da? Uansett vil jo energien tilslutt varme opp huset. :) Jeg kunne godt tenkt meg en billig dualcore Pentium 4, en flott liten linuxboks, kjenner det renner i munnen min allerede. :D

 

EDIT: og når ble watt en viktig faktor, utenom for oss her på forumet? Jeg kan ikke forestille meg fattern stå på elkjøp og velge pc etter hvor mye energi den bruker.

Endret av henrik^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
For dem som er hekta på klokking, så burde vel de rimeligste modellene i Sempron/Celeron-D seriene gi enda bedre valuta for pengene? Med mindre man må ha mer enn én kjerne selvsagt, siden disse nok ikke kommer i dobbelkjerne-versjoner før til neste år.

5603399[/snapback]

 

Enig her også... Har en stund fulgt med om det kom noen Celeron D "Presler" jeg kunne teste.

På disse er jo ikke varme/kjøle-problemet så stort at det gjør noe på full load (i forhold til Pentium-"storebrødre").

Sempron har jeg også god erfaring med.. særlig siste revisjon som bruker lite strøm og går kjølig.. (klokker bra gjør de også).. :)

 

Skyline:

Prøv å oppdatere deg litt på xs.org..... "Netburst-arkitekturen" yter bra..selv om vi nok kan være enig i til en høy pris (kjøling/strømforbruk).

Dersom du bedriver ekstremklokking og har ditto kjøling yter P4D'en (særlig 9n0-serien) meget bra på høy klokk.. like bra eller bedre enn din elskede Opty (selv en ditto kjølt/klokket A64).

(En annen sak er jo strømregningen da).. :D

 

Dessuten blir rådet ditt enda dårligere med tanke på topic...

Intel setter prisene ned.. AMD skrur prisene opp (Opteron)..

5603629[/snapback]

 

Tja, hvor mangen Intel ligger det på 3dmark06 topp20? ;)

5603847[/snapback]

 

Du refererer kanskje til herværende Hw.no og 3DMark06-tråden?

Hva med å søke litt her

Når du så tar i betraktning at de fleste entusiastene tradisjonelt (ihvertfall nå i "moderne tid") velger AMD... så vil jeg si at Intel D på 7 plass ikke er så dårlig..blant "røkla" av X2-klokkere... Du kan jo forsåvidt sjekke PCMari04/05 for den saks skyld, selv om dette betyr lite for de som faktisk bruker PC'en til noe.. :)

Poenget mitt(reprisetimen) er at noen ter seg som fan av en gitt produsent, mens andre bryr seg mer om pris vs. ytelse eller pris vs. klokkbarhet enn hvilken CPU som sitter i hvilket HK.

Lenke til kommentar
EDIT: og når ble watt en viktig faktor, utenom for oss her på forumet? Jeg kan ikke forestille meg fattern stå på elkjøp og velge pc etter hvor mye energi den bruker.

5605374[/snapback]

Varme medfører nødvendigvis kjøling i denne sammenhengen. Kjøling medfører (som oftest) støy. Faren din ville nok lagt merke til forskjellen på en PC som bråker og blåser så jakka blafrer i vinden og på en PC som er langt mer stillegående og vindstille.

Lenke til kommentar

Det er også et spørsmål om hvordan kjøleløsninger designes. En bekjent dro innom Elkjøp og kjøpte to maskiner, en til kontorbruk og en til hjemmebruk. Han kjøpte det han ble anbefalt der og da og var innom i to runder. Maskinene var så godt som identiske bortsett fra at den ene hadde en halvhissig Prescott under panseret, og den andre var A64-basert. Kan ikke si at jeg merket noen som helst forskjell på maskinene hverken på støy eller andre egenskaper.

 

Holder sikkert til Word og nettbank for den heldige brukeren begge to :)

Lenke til kommentar
Det er også et spørsmål om hvordan kjøleløsninger designes. En bekjent dro innom Elkjøp og kjøpte to maskiner, en til kontorbruk og en til hjemmebruk. Han kjøpte det han ble anbefalt der og da og var innom i to runder. Maskinene var så godt som identiske bortsett fra at den ene hadde en halvhissig Prescott under panseret, og den andre var A64-basert. Kan ikke si at jeg merket noen som helst forskjell på maskinene hverken på støy eller andre egenskaper.

 

Holder sikkert til Word og nettbank for den heldige brukeren begge to :)

5606312[/snapback]

 

Det er klart kjølelsøningen spiller inn, men hvor enkelt (og billig) man kan gjøre det stille, og hvor stille man kan få det avhenger endel av varmen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er klart kjølelsøningen spiller inn, men hvor enkelt (og billig) man kan gjøre det stille, og hvor stille man kan få det avhenger endel av varmen.

 

AtW

5606398[/snapback]

 

Altså.. det finnes nå svært gode heatpipe-kjølere med meget stillegående vifter.. som greit kjøler ned en "normalt" klokket/"voltet" Prescott/Smithfield..

Disse er etter min ringe mening overkill på en nyere A64.. :)

Det som er viktig for "varmeovnene" fra Intel er ikke bare CPU-kjøler, men mer at kabinettet har *særdeles* god utlufting.. gjerne stort og "luftig"... og med 120mm vifter som sørger for god "gjennomlufting". PSU må også være kraftig og med stor(e) vifte® som klarer å kvitte seg med varmen...både fra seg selv og varmlufta fra CPU'en.

Dette *behøver* på ingen måte å støye.

Det som *ikke* funker er kompakte kabinett... Dette har jeg sett/testet en del ganger nå.. noe som er en av grunnene til at jeg ikke liker å klokke/bruke disse CPU'ene lenger.. selv om de klokker meget bra og ikke koster allverden (ihvertfall de jeg har fått tak i).

High-end vannkjøling med radiator ute "i fonna" er også en grei og stillegående løsning for hardt klokkede "Netburst-systemer"..., men det er og blir (som Vaopchill) reservert entusiaster og "Intel-lovers".. :)

Lenke til kommentar

Det er klart kjølelsøningen spiller inn, men hvor enkelt (og billig) man kan gjøre det stille, og hvor stille man kan få det avhenger endel av varmen.

 

AtW

5606398[/snapback]

 

Altså.. det finnes nå svært gode heatpipe-kjølere med meget stillegående vifter.. som greit kjøler ned en "normalt" klokket/"voltet" Prescott/Smithfield..

Disse er etter min ringe mening overkill på en nyere A64.. :)

Det som er viktig for "varmeovnene" fra Intel er ikke bare CPU-kjøler, men mer at kabinettet har *særdeles* god utlufting.. gjerne stort og "luftig"... og med 120mm vifter som sørger for god "gjennomlufting". PSU må også være kraftig og med stor(e) vifte® som klarer å kvitte seg med varmen...både fra seg selv og varmlufta fra CPU'en.

Dette *behøver* på ingen måte å støye.

Det som *ikke* funker er kompakte kabinett... Dette har jeg sett/testet en del ganger nå.. noe som er en av grunnene til at jeg ikke liker å klokke/bruke disse CPU'ene lenger.. selv om de klokker meget bra og ikke koster allverden (ihvertfall de jeg har fått tak i).

High-end vannkjøling med radiator ute "i fonna" er også en grei og stillegående løsning for hardt klokkede "Netburst-systemer"..., men det er og blir (som Vaopchill) reservert entusiaster og "Intel-lovers".. :)

5606864[/snapback]

 

Disse løsningene er jo fine, men du får det sjeldent (aldri(?)) helt stille, mao den laveste lyden du klarer å få til er høyere, de er også dyrere, og mer upraktisk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Disse løsningene er jo fine, men du får det sjeldent (aldri(?)) helt stille, mao den laveste lyden du klarer å få til er høyere, de er også dyrere, og mer upraktisk.

 

AtW

5606917[/snapback]

 

Altså...

Enten har du lydløs passiv kjøling.. eller så har du "aktiv" kjøling = vifter eller vann/pumpe/radiator m/vifte ("i fonna ute" eller i/på kabinett).

Du har en X2.. jeg har (bl.a) en Venice (og Newcastle.. Sempron64)..

Disse går (relativt) kjølig med TDP-rating på 62-89w (dersom jeg husker rett).

Likefult har de montert kjøler/vifter som lager lyd.. (Har du fremdeles original vifte til din X2.. eller en stillegående heatpipe..? Jeg kjører så godt som aldri med originalt kjøling.. det går i "high-end" heatpipes med stillegående 92/120mm vifter på laveste hastighet..uansett Intel/AMD)

Diskusjonen her var om det ble så mye mer bråk med "Netburst" dual.. Det blir det *ikke* sålenge man snakker konvensjonell kjøling.. Men mer varme.. det blir det..

:)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...