Gå til innhold

En av to støtter Vistas 3D-look


Anbefalte innlegg

Gudbedre for noen bedrevitere det finnes.....og stigfjel, takk for opplysende post. det er sikkert et par andre windows tråder du ikke har vært innom som tregner å se lyset. Når krysser man grensen fra allmen opplysning til propaganda? Jeg er neimen ikke sikker. Men jeg vet jeg er lei av å lese om Linux i tråder som handler om et helt annet OS. Er jeg alene??

 

Det handler ikke om å gi noe "candy colors", eller å lesse på med "teite features". Hadde dere sett litt lengre enn deres egne snevre syn av verden så ville dere innsett at det handler om brukergrensesnitt. Det er en prosess som ALDRI slutter for så lenge det må være et analogt ledd mellom hode vårt og det som skjer på en skjerm så må man jobbe med utvikling.

 

Hvordan vet du og jeg og alle at dette er sant? Putt en som aldri har rørt en datamaskin forran en og se hvor lang tid han/hun bruker på å skirve noe i word. Eller hvor lang tid det tar før de skjønner at noe kan skrives i et program. Det tok min far over et ÅR å skjønne forskjell på windows og word. For han var det det samme. Det forteller meg at brukergrensesnittet ikke er i NÆRHETEN av å være god nok. Se på en bil...et ratt er et ratt, og det tar et nanosekund før du skjønner hva det gjør. DET er bra brukergrensesnitt.

 

Vista innfører nye visuelle cues (som tilfeldigvis trenger hardware støtte) som skal hjelpe en bruker å forstå hvordan en maskin funker.

 

Og her hører jeg allerede Linux, unix, gjengen fortelle at det har linux og er såååå mye bedre en windows og selvforklarende.

 

Ta skal jeg spørre deg ETT spørsmål. Og jeg utfordrer deg å være ærlig. Da du for førstegang valgte å se på Linux og sette det opp...hvor lang tid brukte du? Var første oppsette det du ble ved, eller måtte du starte på nytt med det du lærte før du kom i mål? Linux er bra, men det er ikke svaret på brukergrensesnitt utfordringen heller.

 

Diskuter om et OS skal være avhengig av hardware for å kjøre... DET er en diskusjon verdt å ta, men å prate om "hvorfor må man lage dette" eller "mitt OS er bedre" hører ikke hjemme i akkurat denne tråden.

 

Anngående hva artikkelen om handler, så tror jeg tallene ikke er så dramatiske når du luker vekk firma PCer. Disse oppgraders i bolk, og ikke før et nytt OS har blitt sertifisert i alle bauger og endre. De er vel knapt blitt stabile på XP, så Vista på det holdet er nok både 2 og 3 år unna. I privat markedet tror jeg innføringen vil være ganske smooth.

 

AKIRA

5596658[/snapback]

 

Okay. For det første, artikkelen omhandlet hardwarekravet til windows nye grafiske grensenitt, dersom man kjører med Aero. Grunnen til at Linux ble trukket inn her, for min del, var at deres løsning er mye mer skalerbar (etter MIN mening). Den krever kun pixelshader 1.1, som vil si at også brukere med eldre systemer får nyte av godene, samtidig som brukere med den nyeste hardwaren i byen får gjort det. Dersom du syntes dette høres ut som en teit idé vil jeg spørre deg om du syns det er en god idé å bare tilby disse nye brukervennlige funksjonene bare til folk som har råd til ny hardware?

 

Angående spørsmålet ditt om linux, skal jeg svare deg ærlig. Personlig prøvde jeg linux for mange år siden. Rundt 6-7 tror jeg. Jeg skal ikke late som at å lære seg linux ikke har vært en smått smertefull prosess opp igjennom åra, og selv klarte jeg ikke å bytte windows med linux før KDE 3. Jeg skal ikke juge deg opp i trynet og fortelle om hvor fantastisk brukervennlig linux er, for jeg vet bedre. Det eneste jeg vil si er at det blir gjort fremgang på området, og usability er noe både gnome og kde tar veldig seriøst for tiden.

 

Jeg vil helst ikke gjøre dette til en operatvisystemdiskusjon (les: windows vs. linux). Som du sikkert er klar over er hverken XGL eller Aero en del av operativsystemet.

 

Og ja, jeg skjønner dere blir lei av linux-poster i hver bidige windowstråd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kjapp en, la oss ikke gjøre dette til en operativsystemdiskusjon (preik om driverstøtte i linux vs. windows osv). Jeg nevnte linux i tidligere poster, og vil gjerne bemerke at sammenligningen gjaldt XGL vs. Aero. Apple sin engine er også noe man kan sammenligne med her, men for all del, sammenlign motorene, ikke operativsystemene.

 

Noen som har noe å komme med om hardware kravene til apple sin engine?

Endret av Skrot
Lenke til kommentar

sitter med en beta av vista her nå. til enkelte ting (booting, starte lightwave og 3dstudio) er den kjappere enn XP. på alt annet (som jeg har prøvd ihvertfall) er den MYE tregere. det fancy gui'et klarer jeg meg lenge uten.

hovedsakelig bruker jeg Linux, siden det er mye kjappere og har native hardwarestøtte for all min hardware. den siste windows distroen som støttet scsi kontrolleren min og VIVO kortet var win98.

kjangsen for at jeg ihvertfall kommer til å gå over til vista (når det kommer en gang de neste 10-20 år..) er tilnermet 0.

Lenke til kommentar
sitter med en beta av vista her nå. til enkelte ting (booting, starte lightwave og 3dstudio) er den kjappere enn XP.  på alt annet (som jeg har prøvd ihvertfall) er den MYE tregere. det fancy gui'et klarer jeg meg lenge uten.

hovedsakelig bruker jeg Linux, siden det er mye kjappere og har native hardwarestøtte for all min hardware. den siste windows distroen som støttet scsi kontrolleren min og VIVO kortet var win98.

kjangsen for at jeg ihvertfall kommer til å gå over til vista (når det kommer en gang de neste 10-20 år..) er tilnermet 0.

5596765[/snapback]

 

Du sitter med December CTP builden? Uansett så er ikke hurtighet hovedfokus før MS for øyeblikket. Først skal de få inn alle funksjonene, så optimiserer de systemet, så det blir litt feil å sammenlikne en tidlig beta av Vista mot XP

Lenke til kommentar

greit nok at de lager en windows som ser litt penere ut. og at det blir mer krevende er greit nok også, så lenge man kan selv velge om man vil ha sånt slått på eller ikke.

 

men det store spørsmålet blir vel om windows krever like mye når spiller et spill. noen som vet noe om dette? som at vista f.eks bruker xxxmb ram og xx% cppu kraft. vil det da fremdeles bruke like mye minne og cpu når man fyrer opp test drive unlimited?

Lenke til kommentar
Hovedgrunnene til at jeg ikke vil ha noe med Windows Vista å gjøre, er at det blir alt for ressurskrevende, for ikke å snakke om kontrollsystemet Palladium (vet at det heter noe annet i dag, men Palladium er originalnavnet). Vil fortsatt ha kontroll over maskinen, og det vil jeg ikke få med Windows Vista. Da er det greit å kunne betjene et alternativ. Og brukergrensesnittet i Linux/UNIX er mer effektivt for mitt bruk (kan touch, og får gjort ting fortere på tastatur).

5596674[/snapback]

 

Er vista så ressurskrevende? Greit nok at det bruker skjermkortet, men det er "unødvendig kraft" uansett, bruker det mye mer minne og CPU? Ellers er jeg forsåvidt enig i at jeg er litt skeptisk til alt for mye DRM.

 

Når det gjelder DX9.0c hvor nytt kort må man ha for å støtte det? Geforce 6xxx-serien?

 

AtW

Lenke til kommentar
men det store spørsmålet blir vel om windows krever like mye når spiller et spill. noen som vet noe om dette? som at vista f.eks bruker xxxmb ram og xx% cppu kraft. vil det da fremdeles bruke like mye minne og cpu når man fyrer opp test drive unlimited?

5596961[/snapback]

Les følgande sitat frå "Den uoffisielle Vista-tråden".

 

Når du spiller et spill, kobles ALLE prosesser i Vista ut. Det vil ikke være noe annet enn spillet som bruker datakraft. Det ny designet er kun for å bruke grafikkortet til mer enn spilling. Dette gir bedre flyt og bedre arbeidsfordeling.

5363165[/snapback]

Lenke til kommentar
Gudbedre for noen bedrevitere det finnes.....og stigfjel, takk for opplysende post. det er sikkert et par andre windows tråder du ikke har vært innom som tregner å se lyset. Når krysser man grensen fra allmen opplysning til propaganda? Jeg er neimen ikke sikker. Men jeg vet jeg er lei av å lese om Linux i tråder som handler om et helt annet OS. Er jeg alene??

 

Det handler ikke om å gi noe "candy colors", eller å lesse på med "teite features". Hadde dere sett litt lengre enn deres egne snevre syn av verden så ville dere innsett at det handler om brukergrensesnitt. Det er en prosess som ALDRI slutter for så lenge det må være et analogt ledd mellom hode vårt og det som skjer på en skjerm så må man jobbe med utvikling.

 

Hvordan vet du og jeg og alle at dette er sant? Putt en som aldri har rørt en datamaskin forran en og se hvor lang tid han/hun bruker på å skirve noe i word. Eller hvor lang tid det tar før de skjønner at noe kan skrives i et program. Det tok min far over et ÅR å skjønne forskjell på windows og word. For han var det det samme. Det forteller meg at brukergrensesnittet ikke er i NÆRHETEN av å være god nok. Se på en bil...et ratt er et ratt, og det tar et nanosekund før du skjønner hva det gjør. DET er bra brukergrensesnitt.

 

Vista innfører nye visuelle cues (som tilfeldigvis trenger hardware støtte) som skal hjelpe en bruker å forstå hvordan en maskin funker.

 

Og her hører jeg allerede Linux, unix, gjengen fortelle at det har linux og er såååå mye bedre en windows og selvforklarende.

 

Ta skal jeg spørre deg ETT spørsmål. Og jeg utfordrer deg å være ærlig. Da du for førstegang valgte å se på Linux og sette det opp...hvor lang tid brukte du? Var første oppsette det du ble ved, eller måtte du starte på nytt med det du lærte før du kom i mål? Linux er bra, men det er ikke svaret på brukergrensesnitt utfordringen heller.

 

Diskuter om et OS skal være avhengig av hardware for å kjøre... DET er en diskusjon verdt å ta, men å prate om "hvorfor må man lage dette" eller "mitt OS er bedre" hører ikke hjemme i akkurat denne tråden.

 

Anngående hva artikkelen om handler, så tror jeg tallene ikke er så dramatiske når du luker vekk firma PCer. Disse oppgraders i bolk, og ikke før et nytt OS har blitt sertifisert i alle bauger og endre. De er vel knapt blitt stabile på XP, så Vista på det holdet er nok både 2 og 3 år unna. I privat markedet tror jeg innføringen vil være ganske smooth.

 

AKIRA

5596658[/snapback]

 

Jeg brukte laaaang tid på å sette opp Redhat 5 på maskinen min for snaaaart 9 år siden. Nå har jo installasjonsprosessene til linux blitt litt bedre siden den gang, MEN, Linux er ikke for newbies. Kommer aldri til å være heller.

Denne er grei å lese over hvis du lurer på om linux er for deg eller ikke. Nå gjelder denne posten hovedsaklig ubuntu, men de fleste linuxdistroer er stortsett ganske like. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=63315

Lenke til kommentar
Det var GeForce 6 serien som først kom med støtte for DirectX 9.0c, så hvis DirectX 9.0c er et absolutt krav, er GeForce 6 et must.

5596993[/snapback]

 

Bygges det skjermkort med maskinvarestøtte for minorversjoner av DX? Sånn som 9.0b og 9.0c, eller er "DirectX 9" støtte godt nok?

 

Edit: Skriveleif :)

Endret av Skrot
Lenke til kommentar
men det store spørsmålet blir vel om windows krever like mye når spiller et spill. noen som vet noe om dette? som at vista f.eks bruker xxxmb ram og xx% cppu kraft. vil det da fremdeles bruke like mye minne og cpu når man fyrer opp test drive unlimited?

5596961[/snapback]

Les følgande sitat frå "Den uoffisielle Vista-tråden".

 

Når du spiller et spill, kobles ALLE prosesser i Vista ut. Det vil ikke være noe annet enn spillet som bruker datakraft. Det ny designet er kun for å bruke grafikkortet til mer enn spilling. Dette gir bedre flyt og bedre arbeidsfordeling.

5363165[/snapback]

5597007[/snapback]

 

Hva med om du har dual-screen? Kobler den ut alle prosesser da? Da fungerer jo ikke resten av systemet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gudbedre for noen bedrevitere det finnes.....og stigfjel, takk for opplysende post. det er sikkert et par andre windows tråder du ikke har vært innom som tregner å se lyset. Når krysser man grensen fra allmen opplysning til propaganda? Jeg er neimen ikke sikker. Men jeg vet jeg er lei av å lese om Linux i tråder som handler om et helt annet OS. Er jeg alene??

 

Det handler ikke om å gi noe "candy colors", eller å lesse på med "teite features". Hadde dere sett litt lengre enn deres egne snevre syn av verden så ville dere innsett at det handler om brukergrensesnitt. Det er en prosess som ALDRI slutter for så lenge det må være et analogt ledd mellom hode vårt og det som skjer på en skjerm så må man jobbe med utvikling.

 

Hvordan vet du og jeg og alle at dette er sant? Putt en som aldri har rørt en datamaskin forran en og se hvor lang tid han/hun bruker på å skirve noe i word. Eller hvor lang tid det tar før de skjønner at noe kan skrives i et program. Det tok min far over et ÅR å skjønne forskjell på windows og word. For han var det det samme. Det forteller meg at brukergrensesnittet ikke er i NÆRHETEN av å være god nok. Se på en bil...et ratt er et ratt, og det tar et nanosekund før du skjønner hva det gjør. DET er bra brukergrensesnitt.

 

Vista innfører nye visuelle cues (som tilfeldigvis trenger hardware støtte) som skal hjelpe en bruker å forstå hvordan en maskin funker.

 

Og her hører jeg allerede Linux, unix, gjengen fortelle at det har linux og er såååå mye bedre en windows og selvforklarende.

 

Ta skal jeg spørre deg ETT spørsmål. Og jeg utfordrer deg å være ærlig. Da du for førstegang valgte å se på Linux og sette det opp...hvor lang tid brukte du? Var første oppsette det du ble ved, eller måtte du starte på nytt med det du lærte før du kom i mål? Linux er bra, men det er ikke svaret på brukergrensesnitt utfordringen heller.

 

Diskuter om et OS skal være avhengig av hardware for å kjøre... DET er en diskusjon verdt å ta, men å prate om "hvorfor må man lage dette" eller "mitt OS er bedre" hører ikke hjemme i akkurat denne tråden.

 

Anngående hva artikkelen om handler, så tror jeg tallene ikke er så dramatiske når du luker vekk firma PCer. Disse oppgraders i bolk, og ikke før et nytt OS har blitt sertifisert i alle bauger og endre. De er vel knapt blitt stabile på XP, så Vista på det holdet er nok både 2 og 3 år unna. I privat markedet tror jeg innføringen vil være ganske smooth.

 

AKIRA

5596658[/snapback]

 

Har du lagt merke til at man ikke engang får lov til å kjøre bil uten et sertfikat? Hadde det vært påbudt med pcsertifikat for pc før faren din fikk lov til å bruke pc'n alene så hadde det nok ikke vært store problemet :p

Lenke til kommentar
men det store spørsmålet blir vel om windows krever like mye når spiller et spill. noen som vet noe om dette? som at vista f.eks bruker xxxmb ram og xx% cppu kraft. vil det da fremdeles bruke like mye minne og cpu når man fyrer opp test drive unlimited?

5596961[/snapback]

Les følgande sitat frå "Den uoffisielle Vista-tråden".

 

Når du spiller et spill, kobles ALLE prosesser i Vista ut. Det vil ikke være noe annet enn spillet som bruker datakraft. Det ny designet er kun for å bruke grafikkortet til mer enn spilling. Dette gir bedre flyt og bedre arbeidsfordeling.

5363165[/snapback]

5597007[/snapback]

 

Hva med om du har dual-screen? Kobler den ut alle prosesser da? Da fungerer jo ikke resten av systemet?

 

AtW

5597058[/snapback]

 

Godt poeng, hvis alle prosesser kobles ut fungerer f.eks ikke nettverket heller... Du blir koblet av mirc... Hvis du var på vpn når du startet spillet blir du koblet fra... etc... mao.. som ATW sier, da slutter pc'n din å fungere.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...