Gå til innhold

Har betalt flere tusen kroner til feil konto


OscarWoHA

Anbefalte innlegg

Morn

 

Jeg leier en hybel. Jeg betaler 2500kr per måned for å leie hybelen. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror jeg startet å betale til feil konto i slutten av november (Leie for desember). Betalte ved å gå til banken. Ta ut penger. Gå til nabobanken. Sette inn penger på den andre kontoen. Så etterhvert fikk jeg nettbank. Betalte for januar.

 

I disse to månedene (mulig det er fler) har jeg altså betalt til feil konto. Huseier ringte i dag og spurte hvorfor han ikke hadde fått penger.

 

Så, hva kan jeg gjøre for å få pengen tilbake fra kontoen jeg feilaktig har betalt til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har jeg forstått deg rett betalte du kontant. Da bør du helst ha tatt vare på kvitteringen.

Kvittering har jeg ikke tatt vare på :wallbash: .

 

Tror denne feilaktige betalingen skjedde i slutten av oktober og frem til nå. Anyway, jeg vet hvem som eier kontonummeret og kommer til å ringe i morgen. Håper det går bra =(

 

Edit: Betalte med nettbank fra og med slutten av desember.

Endret av Meldarion
Lenke til kommentar
Forklar det til banken din, så får de forhåpentligvis krevd pengene tilbake for deg. Har jeg forstått deg rett betalte du kontant. Da bør du helst ha tatt vare på kvitteringen.

5595123[/snapback]

Jeg tror ikke banken kan kreve tilbake pengene?

5595333[/snapback]

De kan sikkert hjelpe til med å finne hvem som eier kontoen og sende et brev om at man ønsker pengene tilbake, men man kan sikkert like gjerne gjøre dette selv. Selv om det er banken som krever pengene, så gjør de det jo på vegne av kunden sin da.

Lenke til kommentar
Fant dette på nettet:

 

"Vi er selv ansvarlige for våre feil ved bruk av nettbank eller telebank. Hvis kontonummeret til mottakeren er galt, slik at pengene havner på feil konto, er dette en sak mellom den som har betalt og den som har mottatt pengene."

 

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...1/1024329713.62

5595443[/snapback]

Det stemmer, men det er ganske normalt at banken ber om at pengene returnes.

Lenke til kommentar

Ja ja, da blir det ihvertfall en spennede telefonstamele med vedkommende i morgen (om jeg får tak i telefon-nummeret). Skjønner ikke hvorfor vedkommende ikke har sagt ifra om at han/hun har mottatt penger av meg. Jeg vet hvem det er, så han/hun kunne jo neppe regne med at det ikke ville oppdages før eller siden. Maken til arroganse.

Endret av Meldarion
Lenke til kommentar
Det stemmer, men det er ganske normalt at banken ber om at pengene returnes.

5595537[/snapback]

Heldigvis for trådstarter :)

 

Trådstarter får snarest ta kontakt med bankene og be om råd og veiledning.

Lykke til :)

 

Edit: Så Meldarion siste innlegg etter at jeg postet. Fordel at du vet hvem de er da! Har de egentlig lov å beholde pengene??

Endret av Mirann
Lenke til kommentar
Trådstarter får snarest ta kontakt med bankene og be om råd og veiledning.

Lykke til :)

 

Edit: Så Meldarion siste innlegg etter at jeg postet. Fordel at du vet hvem de er da! Har de egentlig lov å beholde pengene??

 

Takk for støtten.

 

Ja, han/hun som har mottatt pengene feilaktig, leier rom i dette huset (men bor ikke her).

Endret av Meldarion
Lenke til kommentar

Hei!

 

Dette er en sak hvor banken du betalte inn i må ta en del skyld. Det skal ikke være mulig å bare sette inn penger på et kontonummer som ikke eies av enten deg eller din nærmeste familie. Derfor skal det alltid brukes giro for innskudd til andres konti.

 

Har du derimot brukt Giro og skrevet feil kontonummer på giroen, så er det du som har gjort feil. Er du heldig så kan det være banken er behjelpelig likevel med å få pengene tilbake.

 

Uansett så må du ta deg en tur til banken du brukte for å sette inn pengene så snart som mulig og forklare saken.

 

Poenget med å bruke giro er at det skal kunne gå an å se hvem som har satt inn penger. Bruker du ikke giro så ser det ut som det er konti-eier som har satt inn pengene selv. I såfall er det ikke rart at han/hun ikke har reagert. Kanskje han/hun ikke er så god til å følge med på pengeflyten sin.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Hei!

 

Dette er en sak hvor banken du betalte inn i må ta en del skyld. Det skal ikke være mulig å bare sette inn penger på et kontonummer som ikke eies av enten deg eller din nærmeste familie. Derfor skal det alltid brukes giro for innskudd til andres konti.

 

 

5596147[/snapback]

 

Det stemmer nok ikke helt.

Banken har ingenting med hvem man setter inn penger til. Enten det er kontant eller pr. giro.

Lenke til kommentar
Det er regler for hvem som skal kunne sette inn penger på vanlige kontoer pga hvitvasking. I hvert fall er det det jeg har hørt.

 

Hos postbanken så setter man i hvert fall bare inn penger på konti til nærmeste familie, nettopp pga hendelser som dette.

5596830[/snapback]

 

Man kan fint sette inn penger på andres konto så lenge det er under en viss sum. Giro koster i tillegg en del mer i gebyr enn innskudd. Men, man får selvsagt kvittering på innskuddet som man bør ta vare på...

Lenke til kommentar
Etter som jeg har skjønt det,  har du egentlig ingen rett til å få tilbake pengene dine.

5599989[/snapback]

Jeg er nå ikke så sikker på det jeg da. Blir ikke pengene regnet som hittegods? Det er da ikke bare å beholde det. Om vedkommende er vrien kan man måtte gå til rettssak for å få tilbake pengene, og det er ikke sikkert det er verdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...