Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fiberoptisk verdt pengene?


Anbefalte innlegg

Har idag fått tilbud om å legge fiber-optisk kabel inn til huset. Er det noe tess? Har nå 3000/400 fra Telenor. Kan få 6000/2000 fra EB nett. TV, (ADSL eller T3?) og Telefoni koster totalt 788kr/mnd. Har idag UPC på kabel TV leverandør, signalene er 0,1db over minstekravet til UPC. Vil fiberoptisk gi en høyere bildekvalitet? (Kanalene som medfølger: NRK1, NRK2, TV2, TV2 Zebra, TV3, ZTV, TV Norge, 4, TV5 Europe, CNN, Euronews, Eurosport, Eurosport2, National Geographic Channel, Discovery Channel, Animal Planet, Disney Channel, (Disney Time?), Cartoon Network, The Voice) Må installere en slitk hjemmesentral. Vil det være verdt 4000kr? Vil kvaliteten og hastigheten på linjen være merkbart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en enebolig i Drammen, har funnet ut at dette er et engangstilbud, hvis over 50% sier ja her på byggefeltet, så blir det lagt inn, og forrige byggefelt hvor de installerte det var det 93% som sa "Ja Takk!" Så regner med at det skal gå i boks her også. Nå må jeg bare få overtalt pappa til å legge det inn når det kommer, EB-Nett sa at det kommer iløpetav 2006 hvis det blir over 50% som sier "Ja Takk". Hovedkabelen er lagt her, man må bare legge videre over til byggefeltet her. Er vel ganske naturlig at et fiberoptisk annlegg ano 2006 har bedre kvalitet enn et gammelt kabel system fra 1980. Er vel ganske attraktivt nå også? Er kansje ikke så vanlig med fiber enda.

Endret av Medion
Lenke til kommentar
Det er en enebolig i Drammen, har funnet ut at dette er et engangstilbud, hvis over 50% sier ja her på byggefeltet, så blir det lagt inn, og forrige byggefelt hvor de installerte det var det 93% som sa "Ja Takk!" Så regner med at det skal gå i boks her også. Nå må jeg bare få overtalt pappa til å legge det inn når det kommer, EB-Nett sa at det kommer iløpetav 2006 hvis det blir over 50% som sier "Ja Takk". Hovedkabelen er lagt her, man må bare legge videre over til byggefeltet her. Er vel ganske naturlig at et fiberoptisk annlegg ano 2006 har bedre kvalitet enn et gammelt kabel system fra 1980. Er vel ganske attraktivt nå også? Er kansje ikke så vanlig med fiber enda.

5576266[/snapback]

 

Det tilbudet ville jeg hoppet på. Fremtidrettet, og det vil anntakelig legge noen kroner på verdien av boligen også dersom du skulle selge en gang.

Lenke til kommentar
Hovedkabelen er lagt her, man må bare legge videre over til byggefeltet her. Er vel ganske naturlig at et fiberoptisk annlegg ano 2006 har bedre kvalitet enn et gammelt kabel system fra 1980. Er vel ganske attraktivt nå også? Er kansje ikke så vanlig med fiber enda.

5576266[/snapback]

 

Fiber er ikke så vanlig nei, det regnes som den beste teknologien som er og få så ergo bør dere si ja. ADSL er en nødløsning uten så store fremtidsutsikter muligheter pr dags dato.

Og er dere villige til og ta endel arbeid selv så tilbyr mange slike fiberutbyggere rabatt på innstallasjonen hvis dere graver selv osv.

Lenke til kommentar
Vil tro du får et bra TV-bilde, nokså likt det du får på satelitt, fiber er fremtiden så jeg vil definitivt ha valgt det, det kan bli dyrt og komme i ettertid og ville legge det inn hvis det er snakk om eneboliger.

5576253[/snapback]

 

Får man bedre bildekvalitet på fiber og satelitt? I såfall hvorfor? Synes egentlig TV er preget av heftig komprimering uansett hvilken overføring man bruker? Bruker de høyere båndbredde på satelitter?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt anbefale deg å takke ja, dette er definitivt fremtiden, det er en overlegen teknologi fremfor adsl, nå spurte du om tv, ja, med fiber skal det ikke være noen hindringer for å gi topp kvalitet, de vil nok kunne oppgradere det i fremtiden også, samt raskere internett-tilgang, da kabelen tåler store mengder trafikk...

Lenke til kommentar
Får man bedre bildekvalitet på fiber og satelitt? I såfall hvorfor? Synes egentlig TV er preget av heftig komprimering uansett hvilken overføring man bruker? Bruker de høyere båndbredde på satelitter?

 

AtW

5576313[/snapback]

 

Slik jeg oppfattet han så hadde han ikke noe spesiellt bra kabel-tv signal og det jeg har sett av dårlig kabel-TV har ikke akuratt imponert med kvaliteten.

Lenke til kommentar

Minstekravet til UPC på signalene er 62db, vi har 62,1db signalstyrke. Maks signalstyrke er 78db, bildet er helt greit på en vanlig CRT-TV nå, vi skal over på LCD nå straks. Vi skal låne med en LCD før vi kjøper, for å finne ut signalene. Signalanlegget er fra 1980, så det er vel tatt med alderen.

Lenke til kommentar

Regner med vesentlig høyere kvalitet på bildene når fiberen kommer. Ville vært rart hvis det ikke ble, har spurt en kamerat om det, de har fått lagt inn fiber, bildene er meget gode! Regner med at det blir slik her også, vi blir jo koblet på det samme nettverket. Men, får litt av en jobb med kabel trekking, må ta ut coax kablene og legge nettverkskabler istedenfor, er et par timers jobb, også det å grave opp i gården og plenen. Vi må leie tre/fire dekodere à 49kr/mnd, blir rundt 1000kr i mnd tilsammen, men regner med det er en grei pris for utmerkede TV signaler, T3? 6000/2000mbit og fri telefoni (untatt mobil).

Lenke til kommentar
Regner med vesentlig høyere kvalitet på bildene når fiberen kommer. Ville vært rart hvis det ikke ble, har spurt en kamerat om det, de har fått lagt inn fiber, bildene er meget gode! Regner med at det blir slik her også, vi blir jo koblet på det samme nettverket. Men, får litt av en jobb med kabel trekking, må ta ut coax kablene og legge nettverkskabler istedenfor, er et par timers jobb, også det å grave opp i gården og plenen. Vi må leie tre/fire dekodere à 49kr/mnd, blir rundt 1000kr i mnd tilsammen, men regner med det er en grei pris for utmerkede TV signaler, T3? 6000/2000mbit og fri telefoni (untatt mobil).

5576527[/snapback]

Jeg vet i allefall at jeg kommer til å hoppe på tilbudet om det kommer til det området jeg bor i, om du ikke har fått det med deg, så skal man kunne få enda raskere linjer, ja opp til 50 mbits ned og 25 opp fra EB-nett... Men det er jo dyrere da... I fremtiden kan det jo hende de kommer med enda raskere tilbud, så det er verd det, om man ønsker rask linje... Så en venn av deg har det, og han har utmerkede tv-signaler, da kan jeg ikke se noen grunn til at det ikke skal bli slik hos deg heller, fiberkabelene er meget gode, med kun 1% prosenttap, de kan legges over lange avstander uten å måtte forsterkes opp...

Lenke til kommentar

Jeg har sett den linja, men den er en smule "overkill" for bruket jeg skal ha den til.Men, når prisene detter på de store linjene er de aktuelle. Får bare håpe at over 50% sier "Ja Takk" slik at vi får det! :) Men, burde ikke være noe problem, var 93% som sa "Ja Takk" på det forrige boligfeltet de tok, som er 3min unna. Er vel ganske sikkert at det blir noe! :):dribble:

Lenke til kommentar
Jeg har sett den linja, men den er en smule "overkill" for bruket jeg skal ha den til.Men, når prisene detter på de store linjene er de aktuelle. Får bare håpe at over 50% sier "Ja Takk" slik at vi får det! :)  Men, burde ikke være noe problem, var 93% som sa "Ja Takk" på det forrige boligfeltet de tok, som er 3min unna. Er vel ganske sikkert at det blir noe! :)  :dribble:

5576636[/snapback]

Ja, du får håpe på det, ellers kan du prøve å gå rundt å overtale folk ;-) putte lapper i postkassene eller noe lignende ;) hehe...

Jeg håper på det selv også, jeg bor i Nedre Eiker, som også er et aktullt område som de har planer å bygge ut i, så jeg håper de skal bygge ut akkurat her jeg bor, hehe, da skal jeg garantert takke ja, hehe... ja, det er noe dyrt med den dyreste pakka...

Lenke til kommentar

Nedre Eiker ja, veit at de har planer om der også, jeg bor selv på Konnerud, men på et annet byggefelt enn det som er utbygd allerede. Er ganske sikkert at det blir her da :) Bor på Djupdalen, et ganske stort byggefelt, men de tok det største først. Alt går vel i boks :)

Endret av Medion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...