Gå til innhold

Bedre 3D-grafikk i Linux


Anbefalte innlegg

Og linux er ikke bare gratis! Skal jeg rapportere deg da? Det er like mye OPPFORDRING til piratvirksomhet som det jeg sa.

5576863[/snapback]

Jo, de fleste GNU/Linux-distribusjoner er faktisk gratis. Så jeg oppfordrer ikke til noen priatvirksomhet, fordi det er meningen at folk skal laste ned GNU/Linux gratis. Det er også Solaris UNIX, en variant av det originale UNIX System V, som SCO sitter med rettighetene på. Og Sun Microsystems som står bak Solaris oppfordrer til nedlasting i stor stil. Solaris var før proprietært, akkurat som Windows, og kostet penger.

5576992[/snapback]

 

Kan vel nevne Ubuntu, CentOS..er så vanvittig mange forskjellige =) visst du har pirat windows så er det masse tull med oppdateringer..med linux så går jo det som smurt =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[

Det gjør det, ja. I tillegg så slipper man det meste av virus og spyware. Jeg håper M$ blir enda mer giret på å ta folk med piratkopier av Windows, også privatpersoner. Det vil skyve mange over på Linux/BSD/UNIX.

5577042[/snapback]

 

ja. og som det den diskusjonen her begynte med, bedre 3D grafikk, vil lokke fleire og fleire over på linux. blir mindre og mindre kommandoer å måtte skrive, blir rett og slett lettere.

 

som Simen1 fint på peika, kvifor ikkje gå over til linux, og kunne kjøpe deg bedre skjermkort for pengene du sparer på å bruke linux, pcn holder generelt sett lengre før du må bytte ut. Så den kombinasjonen av penere utsjånad, mindre virus, spyware, stabilitet, og pris vil etter kvert føre fler og fler folk overpå linux.

 

bedre å installere linux no, og lære seg det, ei veke eller 2 så begynner du å bli vant med det, så for å sette det litt på spissen, så får du en bedre pc :p (refererer til penger spart på å bruke linux, og heller oppgradere hardware)

Lenke til kommentar

Heisann. Linux (kjernen) er gratis. Det er det som er linux, og det er det som er operativsystemet, sammen med GNU verktøyene som også er gratis. Alt det andre er vanlige programmer som vanligvis distribueres med en distro (RedHat, Fedora, SuSE, Mandrake, Kubuntu, whatever). Mange av disse er dessuten også gratis. For å komme tilbake til saken, nemlig XGL, har jeg akkurat testet teknologien på min laptop med et Intel i915 skjermkort. Ikke det helt store spillkortet med andre ord. Kan si det funket relativt bra til å være første skikkelige releasen av dette. Jeg testet i hovedsak med vinduskygge og "gele" effekt.

Jeg prøvde med glxcompmgr, ikke den nye composit manageren compiz, som ifølge Novell skal være bedre.

 

Her ligger et screenshot av denne effekten mens jeg drar konversation, en IRC klient for KDE fram og tilbake. Ser penere ut i virkeligheten, da man ikke legger spesielt merke til mangelen på AA. Skyggen ser man heller ikke stort til fordi jeg har en mørk bakgrunn. Skulle gjerne lastet opp flere bilder, men NTNU har bestemt seg for å bytte passordet mitt uten å fortelle meg om det :p

Lenke til kommentar
Bare for å opplyse, så har jeg ikke pirat winxp. Finnes andre metoder å få winxp gratis en å drive med piratkopiering vetu. :thumbup:

5577472[/snapback]

Det gjør det, ja. F.eks. gjennom å få det gjennom jobb, studiested osv. Men innlegget ditt i stad bar preg av oppfordring til piratkopiering. Det var derfor jeg reagerte på det.

Lenke til kommentar

Vil støtte opp under et tidligere innlegg om at Linux selv har litt av skylden for dårlige drivere. Dersom kjernen hadde hatt åpne api'er som driverne kunne benyttet, så hadde det vært mulig å levere ut closed-source drivere som f.eks. ville kunnet kjøre med alle 2.6.x kjerner. Slik det er nå, så må driverne være kompilert for din spesifikke kjerne.

 

Tanken bak dette er at drivere skal være open source. Men for firma som nVidia og ATI hvor driverne er en stor del av suksess-faktoren, vil det være utenkelig å gi ut driverne som OpenSource.

 

Dette gjelder forøvrig ikke bare nVidia og ATI. De fleste som lager hardware er skeptiske til å gi ut driverne sine slik at konkurrenter kan lære av dem. Så hovedårsaken til dette problemet er kjerne-utviklerne for Linux. Men de har sine grunner de også. (Ikke det at jeg nødvendigvis forstår dem eller sympatiserer med dem, men jeg kan ikke annet enn å være imponert over arbeidet de legger ned, og kvaliteten på det de leverer :) )

Lenke til kommentar
Vil støtte opp under et tidligere innlegg om at Linux selv har litt av skylden for dårlige drivere. Dersom kjernen hadde hatt åpne api'er som driverne kunne benyttet, så hadde det vært mulig å levere ut closed-source drivere som f.eks. ville kunnet kjøre med alle 2.6.x kjerner. Slik det er nå, så må driverne være kompilert for din spesifikke kjerne.

 

Tanken bak dette er at drivere skal være open source. Men for firma som nVidia og ATI hvor driverne er en stor del av suksess-faktoren, vil det være utenkelig å gi ut driverne som OpenSource.

 

Dette gjelder forøvrig ikke bare nVidia og ATI. De fleste som lager hardware er skeptiske til å gi ut driverne sine slik at konkurrenter kan lære av dem. Så hovedårsaken til dette problemet er kjerne-utviklerne for Linux. Men de har sine grunner de også. (Ikke det at jeg nødvendigvis forstår dem eller sympatiserer med dem, men jeg kan ikke annet enn å være imponert over arbeidet de legger ned, og kvaliteten på det de leverer :) )

5578053[/snapback]

 

Dette er desverre riktig ja, og jeg håper at et slikt API blir laget. Selv om man må ofre litt av ideologien bak linux ved å gjøre det, siden produsenter sannsynligvis aldri vil gi ut opensource drivere, og ofte ikke specs heller. Desverre er det litt naivt å tro at man kan reverse engineere seg til gode drivere for all hardware som hverken har opensource drivere eller er flinke til å gi ut specs så man kan skrive drivere (cred til intel for akkurat dette). :)

 

Uansett, tråden er om XGL. Så her er et par bilder fra da jeg testet det:

Wobbly effekt på konversation

Wobbly effekt på kmplayer

"Ekte" skygger på konsole

Lenke til kommentar

Når vi snakker om ati

Her er statusen for den siste driveren

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=393&num=1

 

 

Oh her er ein ytelsetest på spille x2 the Threat som viser forskjellen mellom ati oh nVidia

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=389&num=1

 

 

og angående closed driver vs open source.

Xgi har vurdert å slippe specs for sitt nye kort:)

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=323&num=1

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar
Tenk da på hvor mye greiere det er med Linux/UNIX. Det er GRATIS, det vil si at man helt lovlig kan laste det ned uten å betale for det. Og man slipper alt dette styret med å finne koder.

@andrull: å oppfordre til piratvirksomhet er ikke lov her på forumet. Rapportert.

5576793[/snapback]

 

Joda, men faktum er at for mange (de fleste?) så er windows "gratis", man trenger ikke å like det, men det er en realitet man ikke kan se bort ifra.

 

AtW

Lenke til kommentar

Folk har nok sine grunner til å piratkopiere. F.eks at de ikke synes Windows er verd pengene det egentlig koster men samtidig er tvunget til å kjøre Windows for å få spillt spillene sine uten å måtte ha doktorgrad i Linux-konfigurering for å få det til å spillet og drivere til å fungere i Linux. Problemet er ikke at Linux er spesielt vanskelig for brukeren men at produsenter ikke leverer gode kompatible drivere, spill og annet i Linux-utgave.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det at M$ kjører så hardt på Direct3D er også en faktor som er med på å tvinge folk til å fortsette med Windows. Direct3D er et proprietært 3D-API utviklet kun for bruk i Windows. Håper at spillprodusenter følger ID Software sitt eksempel og tar i bruk OpenGL i større grad. OpenGL er et API som er tilgjengelig i de fleste kjente operativsystemer.

Lenke til kommentar
Det at M$ kjører så hardt på Direct3D er også en faktor som er med på å tvinge folk til å fortsette med Windows. Direct3D er et proprietært 3D-API utviklet kun for bruk i Windows. Håper at spillprodusenter følger ID Software sitt eksempel og tar i bruk OpenGL i større grad. OpenGL er et API som er tilgjengelig i de fleste kjente operativsystemer.

5582308[/snapback]

 

Det tenker jeg også. Har begynt å kun kjøpe spill som er i OpenGL. Så de siste spillene jeg har kjøpt er Doom3 og Quake4. Kjøpte HL2 også, men etter det impulskjøpet så har jeg angret. Liker ikke Steam. :( (Eller, forresten, det er _EN_ kul ting med Steam: En gang når jeg skulle installere HL2 på ny maskin fant jeg ikke dvd'en min. Men det var bare å logge på steam og laste ned :) )

Lenke til kommentar
jepp, komboen SDL og openGL burde ordne sakene når det gjelder spillstøtte.

5582313[/snapback]

OpenGL er et fullverdig API på linje med Direct3D. Problemet er at de fleste spillprodusentene bruker Direct3D.

5582945[/snapback]

 

ja, men direct3d er bare en del av hele directx settet. en viktig del, men likevel bare en del. andre deler tar seg av slik som lyd og musikk, kontrollenheter av forskjellig slag, og nettverk.

 

SDL dekker alt dette, og det er kompatibelt med de fleste os som blir brukt i dag. med litt hell så trenger en bare foreta en recompile for å lage en binær for linux, windows og en del andre plattformer ;)

 

og angående closed driver vs open source.

Xgi har vurdert å slippe specs for sitt nye kort:)

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=323&num=1

 

hmm, spennende. noen som vet noe om ytelsepotensialet til disse korta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...