Gå til innhold

Reklamasjon, garanti og bærbar PC. Info.


Lid/Ran

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et strømadapter kan man forvente at skal virke betydelig lengre enn 2 år. Derfor gjelder 5 års reklamasjonsrett, og du har krav på nytt adapter eller reparasjon. Det spiller ingen rolle om adapteret kan defineres som en del av PCen eller ikke.

 

Dersom adapteret koster mindre enn 300 kr så har riktignok forbrukerrådet en grense på 300 kr før de prioriterer å å hjelpe til med en sak, men det endrer ikke på dine rettigheter etter loven.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Vel, det ser ut til at smarte PC-produsenter uansett klarer å gjøre vår 5-års reklamasjonsrett til en teoretisk rettighet.

 

Min 2,5 år gamle Acer laptop har flere problemer. Blant annet har taster falt av / fungerer ikke og strømforsyningen er helt ustabil (løs kontakt). Første gang en tast løsnet var bare måneder etter kjøp, og da fikk jeg skiftet tastaturet hos Acer uten problemer.

 

Imidlertid, når jeg meldte inn saken nå, får jeg oppgitt at DHL vil hente maskinen og den vil bli sendt til Tyskland. Hvis reparasjonene ikke dekkes av garantien, får jeg et pristilbud på reparasjonen. Jeg er overhode ikke interessert i å betale en masse for å få denne elendige PCen reparert, så dette er kun aktuelt for meg hvis det utføres kostnadsfritt under reklamasjonsretten.

Hvis jeg da får vite at reparasjonen ikke dekkes, må jeg betale kr 500, pluss for forsendelse tur/retur med DHL + MVA. Det er jeg selvsagt ikke villig til.

 

Jeg mener at Acer med en slik praksis omgår reklamasjonsretten, ved å gjøre kostnadene så store at det ikke er bryet verdt, hvis reparasjonen ikke skulle dekkes.

 

Jeg fikk også oppgitt at reklamasjonsretten ikke dekker en tast som faller av. PCen har kun blitt brukt på normal, forsiktig måte og jeg kan ikke forstå hvordan produsenten kan reservere seg mot å utbedre skader, når deler av maskinen løsner og faller av.

 

Så mye for 5-års reklamasjonsrett!

 

Jeg kommer aldri til å kjøpe en Acer igjen!

 

Min forrige PC var en Dell og jeg var veldig fornøyd med deres ektraordinære service. Er det noen som har erfaringer med hvordan Samsung er på service?

Lenke til kommentar

Tok ca 3 uker når jeg sendte min søsters samsung på service (byttet hovedkort, skjerm og batteri), dette var dog innenfor garantitiden på maskinen, så hvordan de er å ha med å gjøre på reklamasjonssaker vet jeg ikke.

 

Reklamasjon er dog mot butikken du kjøpte maskinen fra, så i reklamasjonssaker bør du henvende deg der først, så får de eventuelt sende deg videre til annet verksted/acer om de ønsker det - siden det er de som i utgangspunktet må dekke kostnadene ved feil etter garantiperioden.

 

At tastene faller av tastaturet høres helt unormalt ut så lenge maskinen brukes normalt. Har hatt 20+ bærbare og dette har aldri skjedd meg.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg er for øyeblikket i en sak hvor InfoCare nekter å la meg benytte meg av reklamasjonsretten. I et nøtteskall mener de at feilen har oppstått via en støtskade (har aldri mistet PCen i bakken eller lignende), og at det derfor ikke dekkes av reklamasjonsretten.

 

Den eneste grunnen jeg kan se til at det skal være noe fysisk støtskade på PCen er ved transport til reparasjon (har hatt PCen inne til reparasjon én gang før). Hvordan stiller reklamasjonsretten seg til selve transporten til reparasjonen?

 

Jeg pakket PCen inn så godt jeg kunne, men den hadde noen merker når den kom tilbake fra den første reparasjonen (merket ingenting til problemet da, så antok at det ikke hadde skjedd noe alvorlig).

 

I en mail jeg har fått fra InfoCare står det: "Pakk enheten godt for å unngå transportskade. Du er selv ansvarlig for innsendingen.", men jeg vet ikke hvor 'lovlig' dette er i hht. forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...