Gå til innhold

Bygget en x15e - Mine erfaringer


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

 

Nå har jeg endelig gjort det!

Bygget min egen x15e!post-5393-1139323717_thumb.jpg

 

I begynnelsen feiga jeg ut og engasjerte PC-gutta til å hjelpe meg. Men etter at de hadde ruget på den en uke hentet kjæresten den for meg. Noen deler i den var satt inn, men den var ennå ikke ferdig...

Når jeg åpnet den hjemme plukket jeg alt fra hverandre og startet på nytt.

x15e er ikke en lett PC, så den er ikke så grei...

 

Men nå over til solskinnshistorien. Etter tre timer var HTPC'en fint skrudd sammen Takket være internett. Windows MCE var en helt annen historie-fant ut at MCE er som damer-sier aldri det de mener

TIPS. under installasjon av MCE; når den spør om windows XP sp2 CD mener den EGENTLIG MCE disk 1... det tok bare 20 timer for meg å skjønne det...

Å få oppsettet 100% er jeg ennå ikke ferdig med, men det ser bra ut!

 

Specs:

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 2048MB

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2

Silverstone ST30NF, ATX 300W Vifteløs

NEC DVD±RW burner, ND-4551A, 16x,

Dual, Ram, LabelFlash, Silver OEM

N32-SLI Deluxe, nForce4 SLI X16, Socket-939, Dual-GbLAN, Firew, PCI-Ex16

AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, m1MB, BOXED m/vifte

Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler

Asus GeForce 6600GT 256MB GDDR3 Silencer

DIGN X15e HTPC Kabinett, Sølv, ATX, 7" touchskjerm

WinTV-PVR-500 MCE

WLAN kort fra d-link

Alt vises på:

DiBoss 32" LT-32HLP LCD-TV 16:9

 

Uten vifter på grafikkort og PSU ligger jeg på 34 grader på CPU og 32 grader på MB.

 

EDIT: endret bildestørrelsen :)

EDIT 2: Ble enige med PC-gitta om redusert betaling.

Endret av nekroman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg åpnet den hjemme fant jeg ut at dette var laaaaangt fra sant. PC-gutta hadde koblet RAM'en og viftene feil. I tillegg var utløserknappen til DVD'en borte

5566592[/snapback]

Er det mulig å "kople" minnet feil?

 

Vel vel, so much for "PC-Gutta". Gratulerer med ny PC og din debut som PC-bygger :w00t:

Lenke til kommentar

Allfather:

Kabinettet med lcd, det som vendur selger til rundt 2000kr?

x15e denne er det. Fikk den litt billigere, men fortsatt ganske dyr...

Zeph:

Er det mulig å "kople" minnet feil?

Jada, det er fullstendig mulig-iallefall ifølge HK (MB) -bibelen fra ASUS... Skal settes i hver sin gruppe (når det er to RAM brikker som fordeles på HK'ets fire slots til RAM)

Bundy:

PC-gutta holder til i Stålfjæra ved Kalbakken (Oslo). Kan godt være de har satt opp lapper i Bærum for alt jeg vet.

Lenke til kommentar

Her er et tidlig bilde av hvordan den ser ut inni

post-5393-1139515124_thumb.jpg

TV-kortet gjorde det hele litt mer trang-bebodd, men det hele fungerte jo.

Nå har jeg også koblet kortet opp mot stereoen via optisk kabel og det er gooood lyd. Eneste drawback er at temperaturene klatrer ubehagelig når jeg stenger igjen glassdøra i stereobenken. 42 grader på HK var nok til at jeg åpna døra igjen. Nå er vi nede i 35 grader igjen, men det ser ut som om jeg må lage en varmeveksler på baksiden av stereobenken... Jajaja :hmm:

Lenke til kommentar

...Utrolig braprosjekt, må si at det kabinettet var heftig, likte det godt, men for min del kunne det godt ha vært litt mindre....

 

Du nevner at det blir varmt hvis du lukker glassdøre på stereobenken, har du tre "planke" bak som stenger for luft, hvis jeg var det ville jeg ha fjernet denne og lukket glassdøren...

 

Lykke til videre med prosjektet.

 

Frankie

 

BTW: Lurer på hvor mye penger du har brukt på dette prosjektet, bortsett fra den store skjermen da.

Lenke til kommentar

Siden sist har jeg blitt enig med PC-gutta om hvordan vi skal gjøre det, så jeg er ikke sint på dem lengre :)

 

frank_jarle

Budsjettet ligger og vaker på rundt 15 laken. Men nå vil jeg ikke regne på det mer, det startet på 10 og har vokst derifra...

Når det gjelder kjølingen tror jeg at jeg skal montere opp en Varmeveksler (dvs en stålplate som jeg bøyer inn i kabinettet i tillegg til at jeg vil øke luftingen litt bak ja...

Lenke til kommentar

Bra utført!! Husker fra tidligere tråder at det var mye att og fram med deg.. Om du skulle bygge selv, eller få noen andre til å gjøre det. Tror nok du er ganske fornøyd nå med at du har bygget det selv. Har selv bygget en HTPC, men brukte selv Silverstone LC11M.

 

http://www.silverstonetek.com/products/lc1...0view/LC11M.jpg

 

Btw, hvordan fungerer 7" touch lcd skjermen? Har du problemer med den hvist screensaveren i PC'en slår seg på ?

 

Edit : Hvordan er støynivået?

Endret av MoNoXiDe
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Litt svar... etter lang tid... Jobben kom plutselig for å ta meg, så jeg har hatt litt mangel på fritid.

 

"

Btw, hvordan fungerer 7" touch lcd skjermen? Har du problemer med den hvist screensaveren i PC'en slår seg på ?

Edit : Hvordan er støynivået?"

 

Touch-skjermen fungerer helt bra, men det jeg savner er en mulighet for å dedicate programmer til å starte i et gitt vindu. Slik det er nå må jeg rydde hver gang jeg starter opp maskinen. Screensaver er ikke noe problem.

Støynivået er nesten ikke merkbart der jeg har satt maskinen nå. Det står bak en glassdør under skjermen. Litt sus i stille partier når jeg ser film da, men ikke merkbart.

 

Ellers kan jeg si at jeg har prøvd microsofts mediatastatur. Fint utseende, men totalt ubrukelig for meg. Byttet til DiNovo :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...